2012. szeptember 27. csütörtök, 20:59

 

Az Opel Dakar Team a mai sajtótájékozatóján bejelentette, hogy indul a 2013-as Dakar Rallyn. A Szalay-Bunkoczi pároson kívül versenykamiont is indítanak Darázsi Zsolttal. A Dakarról és a magyar csapatról több online és nyomtatott sajtó mellett az RTL Klub és a Class FM rádió folyamatosan tájékoztatja majd a magyar közönséget.

opel-antara



A 2013-as Dakar második napján már az Atacama-sivatag legtrükkösebb homokdombjai közé küldik be a versenyzõket, s ilyen még nemigen fordult elõ a viadal történetében. Általában hagyták, hogy bemelegedjenek az erdõkben, pampákon, szavannákon, s csak azután jön a sivatag. Hát most nem így lesz, az idei viadal legnehezebb szakaszát rögtön a második napon „nyakukba kapják” a versenyzõk, akik között – s ez a nap fõ híre – immár biztosan ott lesz a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettõs is!

Az Opel Dakar Team pilótájának a januári lesz a 12. Dakar-ralija, a párosnak közösen pedig a hetedik. Úgyhogy rutinban nem lesz hiány, fõleg ha figyelembe v esszük, hogy Szalay az eddigi 11 verseny közül hét alkalommal célba ért (Bunkoczival pedig kivétel nélkül mindig – vagyis hatszor). A páros tavaly érte el eddigi legjobb eredményét, huszadikként végzett a világ leghosszabb és legnehezebb terepversenyén, de a pilóta és a navigátor is egyetért abban: ha nincsenek a bosszantó technikai gondok, lehetett volna ez sokkal jobb, sõt, lesz is...
Ebben bíznak mindketten.

szalay-balazs

„Az újoncok dolgát nagyon megnehezíti az új forgatókönyv, a mi helyzetünk talán annyiból könnyebb, hogy pontosan tudjuk, mire számíthatunk – bár tény, szembõl egyik pálya sem ugyanolyan, márpedig most a legutóbbihoz képest fordított irányban teljesítjük õket. Persze, ettõl még nem lesz könnyebb végigmenni a pokoli szakaszokon. Minden Dakar nehéz és mindig az a legnehezebb, ami éppen elõtted áll, de bízom benne, hogy leküzdünk minden akadályt. Alapot ad az önbizalmamnak, hogy 2004 óta minden viadalon sikeresen célba értünk, remé lem nem szakad meg ez a jó széria” – mondta Szalay, aki azt is hozzátette, az idén januári Dakaron az volt a legnehezebb, hogy folyamatosan túlmelegedett az autó. Igazi türelemjáték volt, mert olyankor csak álltak tehetetlenül és várták, hogy újra elinduljon az Antara.

A páros az idén új autóval vág neki a több mint nyolcezer kilométeres száguldásnak, ez sorrendben már a harmadik Opel, amelyet Szalay bevet a sivatagban: 2004-ben õ mutatta be a Fronterát, 2007 óta az Antarával száguldott, 2013-ban pedig a páros egy új típussal vág neki az Atacama-sivatagnak, de ez egyelõre maradjon titok. Legyen elég annyi, a versenygép már javában készül az Opel Dakar Team versenymûhelyében.

„Az idei legnehezebb szakasz most a második napon vár ránk, ami miatt egészen másként kell hozzáállni ehhez a versenyhez, mint a korábbiakhoz. Az autót úgy kell itthonról elindítani, hogy a verseny elejétõl kezdve top állapotban legyen, nekünk pedig mentálisan tökéletes állapotban kell odamenni, mert nem lesz idõ a ráhangolódásra. Nagyon nehéznek ígérkezik a verseny. Nyolc-tízévente a rendezõk koncepciót váltanak, s az mindig eléggé megrostálja a mezõnyt, úgy gondolom, most jött el ez a pillanat – 2004-ben pokoli versenyünk volt, alig aludtunk, rendszeresen éjszaka, vagy hajnalban értünk célba, ez most megint valami olyasmi lesz az útvonalterv alapján” – mondta Bunkoczi, aki ennek ellenére, vagy talán éppen a tapasztalatok okán bízik benne, hogy meg tudják javítani a legjobbjukat, sõt, a top tíz közelébe kerülnek, s egyetért vele, vagy legalábbis együtt reménykedik vele Szalay Balázs is.

Milyen eredményre számít a páros?
Szalay Balázs: „Szeretnénk megjavítani az eddigi legjobbunkat, vagyis húszon belülre kerülni... De álmaimban a tizedik hely szerepel!”
Bunkoczi László: „Nem szeretnénk ostoba hibákat elkövetni, nem akarunk órákat kapni a gyári versenyzõktõl, és jó lenne, ha kiderülne, alkalmas-e arra egy kicsi magyar csapat, hogy a világ élmezõnyét megközelítse. A Selyemút-ralin megszerzett második hely azt mutatja, valameddig eljutottunk, de a Dakar mégiscsak a Dakar. A Selyemút második helyét amúgy simán becserélném a Dakar tizedikre.”

Új autó

A 2002-es Dakar-rali után, vagyis immár több mint tíz éve Szalay Balázs saját versenyműhelyt alapított, azóta ott készülnek a csapat versenyautó, így ott épült meg annak idején 2003-ban az elsõ Frontera, 2006-ban az elsõ Antara és 2012-ben az elsõ Mokka.
A letakart autót a tájékoztatón nem fedték fel, de hova is építették az anyagban szereplő Mokkat...?

opel-mokka-dakar

„Csak az év végén dobják piacra az új típust, amivel versenyzünk, ezért nagyon büszkék vagyunk rá, hogy az Opel Hungáriának sikerült szerezni egyet – így volt annak idején az Antarával is –, amely alapján már gyártjuk a karbon-kevlár paneleket, és rohamtempóban készül az új autó. A legutóbbi Dakarhoz képest teljesen á talakítjuk a hûtést, a benzinpumpa-rendszert, mert nem akarunk még egyszer olyan hibába esni, hogy melegedjen, s emiatt megálljon a versenygép, mint legutóbb” – mondta Szalay Balázs.

A Csapat
Az Opel Dakar Team sohasem indult még ilyen nagy csapattal a Dakar-ralin, négy versenyautó, két versenykamion és három szervizkamion áll csatasorba, s ez 23 csapattagot jelent, ami a valaha volt legnépesebb különítmény Közép-Európából.
Az új Opellel Szalay Balázs és Bunkoczi László rója majd a kilométereket, a három Antarával pedig egy chilei, spanyol (Raúl Dagnino, Javier Blanco) egy bolgár (Petar Cenkov, Ivan Marinov) és egy szerb (Bojan Milanovic, Darko Veljkovic) kettõs áll oda a Dakar-rali limai rajtjához.
„Ezzel a létszámmal belépünk a nagy csapatok közé, ilyen sokan még sohasem mentünk együtt a Dakaron. Mind a négy autó a mi mûhelyünkben épült, mindet mi készítjük fel és mi is szervizelj ük, annyi plusszal, hogy a bolgár páros hoz magával két szerelõt” – mondta Németh Ottó.
„A versenyzõ egységet további öt fõs, profi szakemberekbõl álló kommunikációs csapat egészíti majd ki akik feladatt,hogy naprakész és ekluzív anyagokkal lássuk el média partnereinket” – tette hozzá a csapatfõnök.

Versenykamionok
Darázsi Zsolt is a rutinos dakarosok közé tartozik, 2002-ben vezetõ szerelõként már részt vett a sivatagi show-n, 2004 óta pedig õ vezeti a csapat MAN-versenykamionját (amely afféle hátvédként is funkcionál, hiszen a pályán a szabályok szerint csak versenyzõtárs nyújthat bármiféle segítséget), s az õ nevéhez fûzõdik minden idõk második legjobb Dakaron elért magyar eredménye (16. hely – 2005). A 2013-as viadalon Darázsi mellett Szalai Norbert és Vörös Ferenc versenyez az MAN legénységeként.

opel-dakar-team

„A kamionunk motorja legutóbb betegeskedett, mindent megte ttünk, hogy ez most ne fordulhasson elõ. Megpróbálunk sietni, amennyire csak tudunk, bár azt el kell fogadnunk, hogy az MAN-ünk nem egy erõgép, és vannak olyan dombok az Atacama-sivatagban, amelyre nem tudtunk vele felmenni. Hogy mi a különbség az autó- és a kamionvezetés között? Autóval sokkal több manõvert meg lehet csinálni a sivatagban, viszont a kamion kevésbé tudja elásni magát. És a kamionnal nem lehet oldalazni a magas dûnéken, mert ha nincs meg a kellõ tempód, elég hamar feldõlhetsz vele. Ami az eredményt illeti, a kategóriánkban lehet csak reményünk a jó eredményre, az abszolútban a legjobb tizenöt közé kerülés is kiemelkedõ lenne” – mondta Darázsi Zsolt.

Az Opel Dakar Team égisze alatt induló másik versenykamiont Kovács Miklós vezeti. A pilótának ez lesz az elsõ Dakar-ralija, a sivatagban azonban nem számít újoncnak, hiszen jó néhányszor rajthoz állt az Afrika Race-en (amely a régi Dakarok útvonalán haladt) és remek eredményekkel büsz kélkedhet. Az idén új kamiont épített, egy az elõzõhöz hasonló Scaniát (amelyet a Selyemút-ralin próbált ki) és úgy döntött, Tóth Tamással és Czeglédi Péterrel nekivág a több mint nyolcezer kilométeres versenytávnak.

„Egyszer már beneveztünk a Dakarra, még 2008-ban, ám akkor terrorfenyegetettség miatt elmaradt a verseny. Aztán jött az Africa Race-idõszak, de építettünk egy új kamiont és nagyon motivál, hogy kipróbáljam magam a versenyen, amelyet mindenki a legnehezebb terepraliversenynek titulál. Szeretném ezt jól megnézni magamnak, és megmutatni, hogy mit tudok. A csapatunk összeszokott társaság, annak idején együtt kezdtük a versenyzést. Most együtt készülünk, közös edzéseink vannak, hiszen a Dakaron fizikailag is a topon kell lenni. Számunkra a célba érkezés az elsõdleges cél, elsõre más nem is lehet... Remélem a Jóisten velünk lesz és eljutunk Santiago de Chilébe, a célba – bármilyen helyezést érünk el, az elsõre nekünk szuper lesz” – mondta Kovács Miklós, akinek a Scaniáját biztosan egyetlen másikkal sem tévesztik majd össze, s nem azért, mert feltûnõen sárga, hanem mert kalocsai motívumok díszítik. Egy kedves idõs festõmûvész hölgy kézzel festette meg Kalocsán, s Kovács büszke rá, hogy a magyar motívumokat – és persze a támogatói reklámjait – megmutathatja a Dakaron.

A 2013-as Dakar útvonala
A Dakar-ralit az idén ötödik alkalommal rendezik meg Dél-Amerikában, s a legutóbbi viadalhoz hasonlóan a mezõny három országot szel át január 5. és 20. között. A viadal Limában rajtol, s rögtön sivatagi szakaszokon találják magukat a versenyzõk, a szünnapon San Miguel de Tucumanban pihenhet meg a mezõny, a céldobogót pedig Santiago de Chilében állítják fel a rendezõk, de hogy azt elérjék, a versenyzõknek több mint 8000 kilométert kell megtenniük.

Peru – ünnepélyes rajtceremónia + 5 szelektív szakasz

A Dakar-mezõny idén januárban elõször járt Peruban, és mindenkit földöntúli boldogság töltött el, aki elért a limai célig. A versenyzõknek 2013-ban is lehetõségük lesz arra, hogy átszeljék a kontinens leghosszabb dûneláncolatát, most a rajt lesz Limában. Érdekesség, hogy a Dakar-rali a története során még sohasem rajtolt a sivatag közepén, így azután már az elején a mély vízben találják magukat a versenyzõk, akiknek így nem lesz könnyû dolguk.

Argentína – szünnap + 5 szelektív szakasz
A mezõny átszeli az Andokot és villámlátogatást tesz Chilében, majd Argentínában folytatódik a száguldás, ahol jó néhány különbözõ terephez kell majd alkalmazkodniuk a versenyzõknek. A gauchók országában homokon és a pampákon egyaránt száguldhatnak a pilóták.

Chile – célceremónia + 4 szelektív szakasz
Chilében ismét az Atacama-sivatag jelent majd kihívást a mezõny számára – a navigáció újra pokoli nehéz lesz, a dûnék trükkösek, a homok forró. Ilyen kihívások után érik el a szerencsésebbek a fõvárost, Santiago de Chilét, amely elõször ad otthont a Dakar-mezõnynek, s mindjárt a célceremónia alkalmából.


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER