Címkék: Ford | Ford Mustang | Shelby

Írta: Administrator   
2014. november 26. szerda, 11:18

 

A vadonatúj Shelby® GT350 Mustang igazi telivér, ami ugyanolyan magabiztosan vág neki a legizgalmasabb útszakaszoknak, mint a világ legkeményebb versenypályáinak: a GT350 motorja egy magas fordulatszámra hangolt, egysíkú főtengellyel szerelt, 5,2 literes V8-as blokk, aminek teljesítménye több mint 500 lóerő, ez a Ford eddigi legerősebb sorozatgyártású szívómotorja. A Mustang teljesítményét modern anyagok, MagneRide lengéscsillapítók, agresszív fékek és finoman hangolt aerodinamikai megoldások emelik eddig sosem látott magasságba.

 

A Ford bemutatta a vadonatúj Shelby® GT350 Mustang modellt, ezzel hivatalosan is visszatér az utakra minden idők leghíresebb, nagy teljesítményű Mustang-változata. Az eredeti Shelby GT350 1965-ben lépett színre, megalapozva a Mustang izomautó-legendáját. A vadonatúj Shelby GT350 Mustangot a Ford eddigi legerősebb sorozatgyártású szívómotorja hajtja, így ez a világklasszis teljesítményű autó magabiztosan megállja helyét a világ legizgalmasabb útjain – sőt olyan versenygépként is, ami közúton is használható. Az új GT350 Carroll Shelby eredeti ötletére épül: alakítsunk át egy mindennapos használatra tervezett járművet domináns országúti versenyautóvá.




Az új modellváltozat építői mindent kihoztak ebből a szemléletből, így a hatodik generációs Mustang igazán lenyűgöző vezetési élményt kínál. A Shelby GT350 volánja mögött az autózás szerelmesei megtapasztalhatják, mire is gondolnak a szakemberek, amikor a legkiegyensúlyozottabb, leggyorsabb és legelragadóbb sorozatgyártású Mustangról beszélnek. A Ford mérnökei innovatív szemlélettel láttak neki a GT350 megépítésének. A külön-külön jól teljesítő, önálló rendszerek kifejlesztése helyett minden részegységet úgy alakítottak ki, hogy azok összehangoltan működjenek; a fejlesztők jelszava a kiegyensúlyozottság volt. Miközben minden részletmegoldást szigorúan ellenőriztek, a csapat tagjai a lehető legmodernebb anyagok és technológiák felhasználására törekedtek.

“Amikor elkezdtünk dolgozni az autón, olyan Mustangot akartunk építeni, ami tökéletes élvezetet nyújthat a kedvenc útvonalainkon: a kanyargós és hegyes-völgyes utakon, hétvégén pedig a versenypályán.” - magyarázza Raj Nair, a Ford csoport globális termékfejlesztési alelnöke. “Bármit is változtattunk meg az autón, annak mindig az volt az oka, hogy még funkcionálisabb, még komolyabb teljesítményű erőművet alkothassunk – egy gyors és precízen irányítható, ugyanakkor masszív fékhatással felruházott gépet.”



Versenypályára hangolt hajtáslánc
Már a GT350 fejlesztésének kezdeti szakaszában felmerült, hogy a versenyre termett Mustanghoz leginkább egy magas fordulatszámra hangolt V8-as szívómotor illene.

“Végül egy vadonatúj, kifejezetten a GT350-hez tervezett erőforrás született: olyan motor, amivel tökéletesen kihasználhatók a Mustang új futóművének dinamikus előnyei.” – árulja el Jamal Hameedi, a Ford Nagy Teljesítményű Járművek részlegének főmérnöke.

Az új, 5,2 literes blokk a Ford első sorozatgyártású V8-asa, amibe egysíkú főtengely került. Ez a megoldás az autóversenyek világában és az egzotikus európai sportkocsikban használatos. A hagyományos V8-asokban a hajtókarok bekötési pontjai 90 fokonként váltakozva csatlakoznak a főtengelyhez, ebben az esetben azonban 180 fokos szöget zárnak be egymással. A 180 fokos, egysíkú elrendezésnek köszönhetően a hengersor gyújtási sorrendje mérsékli az egymást átfedő gázkifúvási ütemeket. Mindez a hengerfej és a szelepvezérlés tökéletesítésével kombinálva jobb gázáramlást eredményez az égéstérben, tovább növelve a V8-as erőforrás teljesítményét. Az új megoldás eredménye a Ford eddigi legerősebb sorozatgyártású szívómotorja, aminek teljesítménye meghaladja az 500 lóerőt, nyomatékcsúcsa pedig 400 Nm fölött van. Az új modellváltozat versenyautós jellegét a motor teljesítmény-leadási karakterisztikája is tovább erősíti, hiszen az 5,2 literes V8-as nyomatékgörbéje igencsak széles. Ráadásul a blokkot magas fordulatszámra hangolták, így a vezető a kis tömegű, hatfokozatú manuális sebességváltó bármelyik fokozatában bőséges teljesítményre és gyors gázreakciókra számíthat. A Ford által tuningolt Torsen részlegesen önzáró differenciálmű az autó alapfelszereltségének részeként mindig optimális útfogást ad a kanyarban, az egyenesekben pedig egyenletes vonóerőt biztosít.

“Ez a hibátlan blokk az egysíkú főtengellyel szerelt V8-asok amerikai értelmezése, és az 5,2 liternyi égéstér jellegzetes, rekedt hörgése négy kipufogón keresztül tör elő.” – avat be Hameedi.



Kiegyensúlyozott menetdinamika
Az új Mustang a modell történetének eddigi legerősebb padlólemezére épül, s a karosszéria torziós szilárdsága 28 százalékkal javult az előző generációhoz képest. A merev struktúrának köszönhetően a futómű geometriája mindig változatlan, akár szerpentinen, akár versenypályán autózunk. A GT350 orr-részének merevségét tovább növeli a legmodernebb fröccsöntési eljárással készült szénszálas kompozit légbeömlő, valamint az opcionális toronyösszekötő. A rugófeszesség és a bekötési pontok újrakalibrálásával az első nyomtáv szélesebb lett, a rugóút pedig rövidebb, mint a Mustang GT esetében. Egy autó akkor irányítható jól, ha a kerekek gyorsan követik az útfelület egyenetlenségeit és a vezető parancsait. Ennek javításában a legfontosabb lépés a rugózatlan tömeg mérséklése, ugyanakkor meg kell találni a tökéletes egyensúlyt a futómű tömegcsökkentése és a fékteljesítmény hatásos átvitele között. Mivel az autó nagy sebességre képes, a GT350-ben olyan fékrendszer működik, ami az eddigi legnagyobb megállító erőt, legkisebb fáradást és legjobb pedálérzetét kínálja a Ford hasonló berendezései közül. A kettős, lyuggatott acél féktárcsák alumínium ágyazaton ülnek. A masszív, 394 mm-es első tárcsákat beépített féknyereghidakkal szerelt hatdugattyús Brembo nyergek fékezik, a 380 mm-es hátsó tárcsákat pedig négydugattyús féknyergek markolják. A GT350 extra merev 19 colos alumínium keréktárcsákon gördül (ezek szélessége elöl 10,5, hátul 11,0 col), amelyeken a legmodernebb, GT350-specifikus oldalfal-kialakítású, mintázatú és anyagösszetételű Michelin Pilot Super Sport abroncsok feszülnek. Az egyedi gumiabroncsokat arra tervezték, hogy közúton és versenypályán egyaránt maximális tapadást biztosítsanak. A Ford most alkalmazza elsőként a folyamatosan változó karakterisztikájú MagneRide lengéscsillapítókat, amelyek hihetetlenül gyorsan alkalmazkodnak a változó körülményekhez. A lengéscsillapítót vasrészecskékkel kevert hidraulikafolyadék tölti ki: ha ezen a folyadékon áram halad át, a csillapítás mértéke szinte azonnal megváltozik. A kerekek mozgását ezredmásodpercenként mérő szenzorok információit a többi járműadattal összevetve a rendszer akár 10 ezredmásodpercenként – és kerekenként külön-külön – is képes megváltoztatni a lengéscsillapítók reakcióit. Ez a megoldás nemcsak arra szolgál, hogy javítsa az autó irányíthatóságát, hanem arra is, hogy még a legjobb autóvezetőt is önbizalommal töltse el.



Alaposan kidolgozott részletmegoldások
“Az volt a célunk, hogy a legapróbb részletmegoldás is az autó általános teljesítménynövelését szolgálja.”  - mutat rá Chris Svensson, a Ford amerikai piacokért felelős formatervezési igazgatója. “Optimalizáltuk az autó légellenállását, a finomhangolás során pedig sikerült tovább növelnünk a leszorító erőt, és javítanunk a levegő örvénylését a karosszéria körül.”

A szélvédő előtti karosszériaelemek egytől egyig kifejezetten ehhez a nagy teljesítményű modellhez készültek, ami 50 mm-rel alacsonyabb, mint a Mustang GT. Az új alumínium gépháztető alacsonyabb és meredekebb, mint az alap-Mustang esetében, hogy szorosabban ölelje körül a motorblokkot, s így a lehető legkisebb légellenállást fejtse ki. Az első és hátsó légterelő elemek kiegyensúlyozott összhatása leginkább a versenypályákon érvényesül. A hűtőmaszk áttervezésével nagyobb nyomás hat az első spoilerre, ami jelentős mértékben növeli a leszorító erőt. A motorháztető hátsó éle hőelszívóként működik, és nagy sebesség mellett mérsékli a tető alatt ébredő, felfelé irányuló erőhatásokat. Az autó hátsó részén a tervezők egy agresszív, ugyanakkor funkcionális diffúzort alakítottak ki, ami kettős célt szolgál: egyrészt növeli a leszorító erőt, másrészt hűtőlevegőt juttat az opcionális differenciálmű-hűtőhöz. A csomagtérfedél élén elhelyezett keskeny spoiler ugyancsak a leszorító erőt növeli, méghozzá anélkül, hogy rontaná az autó aerodinamikáját. A vadonatúj Mustang atlétikus kiállását még inkább kihangsúlyozzák az új formavilággal kialakított, alumíniumból készült első sárvédők, amelyek jól illenek az autó megnövelt első nyomtávjához és szélesebb kerékjárataihoz. A sárvédők belsejében elhelyezett légterelő burkolatok a kerékjáratokból az autó oldalához vezetik ki a légörvényeket. Az előre döntött hűtőmaszk külön nyílásain keresztül kap levegőt a hűtő és a nagy nyomású szívótorok, míg a első fékeket külön légbeömlők látják el hűtőlevegővel, akárcsak az opcionális Track Pack csomaghoz járó motorolaj- és sebességváltó-hűtőberendezést.

A vezető köré formálva
A GT350 minden egyes porcikájához hasonlóan az utastér is kifejezetten a vezetés élményét szolgálja, amire kiváló példa az egyedi kárpitozású, különleges kialakítású Recaro sportülés. A tervezők több száz órát töltöttek a számtalan prototípus elkészítésével, míg végül sikerült kialakítaniuk egy olyan ülést, ami a hétköznapi autózás során kényelmes, a versenypályákon viszont stabil megtámasztást nyújt. A kormánykerék alsó része lapos, hogy a vezető könnyebben szállhasson ki és be, ráadásul ez a megoldás ergonomikusabb is a pályán. A műszerek kialakítása érzékletesen tükrözi az autó lenyűgöző teljesítményét. A műszereken kevés a krómozás és a csillogó burkolat, hogy ne verjék vissza a vakító napfényt, mivel az zavarhatja a vezetőt. A Shelby GT350 alaposan kihasználja a Mustang fejlett technológiáit. Egy új, beépített vezérlőrendszer segítségével öt különböző üzemmód állítható be, amelyek a maximális teljesítmény érdekében a vezető szándékának megfelelően módon szabályozzák az ABS, a menetstabilizáló rendszer és a kipörgésgátló működését, a kormány- és a gázreakciókat, a MagneRide és a kipufogó beállításait. A teljesítmény mellett természetesen a kényelmi szempontok is fontosak: a vásárlók a Tech Pack csomag kiválasztásával elektromos mozgatású, bőrkárpitozású üléseket, Shaker audiorendszert, 8 colos MyFord Touch® LCD érintőképernyőt és kétzónás, elektronikus vezérlésű klímaberendezést kapnak – hogy csak néhány tételt említsünk a hosszú listáról.

“Fogtuk az eddigi legjobb Mustangot, és minden olyan részét továbbfejlesztettük, ami hatással lehet a teljesítményre és a vezetési élményre.” - meséli Hameedi. “A végtelenségig teszteltük az autót a világ leghúzósabb útjain, ezért biztosak vagyunk abban, hogy a Shelby GT350 Mustanggal még a legigényesebb autósok is elégedettel lesznek.”



A Ford Mustang 50 éve
A Shelby GT350 a legújabb változat a kupé és kabrió karosszériával egyaránt kínált, vadonatúj Mustang-modellsorozatban, amelyben a különleges formatervű 50th Anniversary Edition Mustang is megtalálható. Az első generáció 1964-es bemutatása óta több mint 9,2 millió Mustang talált gazdára. A Mustang többféle erőforrással is megrendelhető, amelyek közül valamelyik biztosan megfelel a vásárló életstílusának. A GT változat 435 lóerős V8-asa mellett a motorpalettán egy 300 lóerős V6-os is szerepel, valamint egy vadonatúj 2,3 literes EcoBoost® blokk, ami a legmodernebb technológiát honosítja meg a Mustang kínálatában. A 2,3 literes EcoBoost erőforrás közvetlen üzemanyag-befecskendezéssel, változó szelepvezérléssel és kettős megfúvású turbófeltöltéssel működik, így a motor a Mustanghoz méltó 310 lóerős teljesítményt és 434 Nm forgatónyomatékot ad le. Az új Mustang ugyanolyan népszerű, mint elődei. 8 millió lájlkjával ez a Facebook legfelkapottabb autója, és az amerikai márkakereskedésekbe megérkező új modellek átlagosan hat napon belül kelnek el.

 


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER