2012. szeptember 27. csütörtök, 19:46

 

Az Audi legújabb crosslane coupé koncepciómodelljével mutatja a jövőbe vezető utat a dizájn és a hajtáskoncepciók területén. E tanulmányban a technika és a formatervezés egészen újszerű kölcsönhatásban állva mutatja be az Audi elkövetkező Q-modelljeinek formai nyelvezetét.

Az Audi crosslane coupé Multimaterial Space Frame konstrukciója révén mind saját tömege, mind pedig gazdaságossága és energetikai mérlege tekintetében új utakat jár, egyben az Audi ultra könnyűszerkezetes koncepció legújabb fejlesztési lépcsőjét képviseli.

audi-crosslane-coupe

A saját fejlesztésű, 1,5 literes, háromhengeres TFSI motor és a két elektromos gép együttműködésére épülő, innovatív és gazdaságos, hálózatról tölthető (Plug-in) rendszerű hibridhajtás 100 kilométerenként átlagosan mindössze 1,1 liter üzemanyaggal is beéri, kilométerenként csupán 26 gramm széndioxid kibocsátása mellett.

Az eredmény pedig olyan nagyvárosi jármű, amely nem utolsósorban levehető teteje és az „Audi connect” koncepció keretében kínált testre szabott szolgáltatásai révén szólíthatja meg különösen eredményesen a fiatal és sportos vásárlók körét.

Iránymutató koncepció: a Multimaterial Space Frame

A kompakt méretek jellemezte Audi crosslane coupé tanulmány Multimaterial Space Frame konstrukciója alapvetően háromféle anyagot alkalmaz: alumíniumot, szénszál-erősítésű műanyagot (CFK) és üvegszál-erősítésű műanyagot (GFK). A koncepciómodell saját tömege ennek megfelelően mindössze 1.390 kilogramm, amelyben már nagyméretű lítiumion-akkumulátora is szerepel.

Az alumíniumprofilok zárt és szilárd szerkezetet alkotnak az utascella körül. A „singleframe” hűtőrács szintén alumíniumból készült, s teherviselő elemként integrált keretét a motorházfedél alatt robusztus tartók kötik össze az utascellával. Az ütközési energia elnyelését célzó első és a hátsó struktúrák anyaga szénszál-erősítésű műanyag (CFK), de az utascella teherviselő elemeiként kialakított CFK-komponensek között szerepelnek a belső küszöbök, a középső alagút, a motortér-homlokfal és a padlózat kereszttartói is. A fejlett karosszériakoncepciót részben CFK-merevítőkkel megerősített, lapos üvegszál-erősítésű műanyag (GFK) alkatrészei teszik teljessé.

Az Audi meggyőződése, hogy e több high-tech anyagfajtát magas színvonalon integráló Multimaterial Space Frame koncepciója a jövő útja. E konstrukció saját tömege egy teljes egészében szénszál-erősítésű műanyagból készült, monolit CFK karosszériáéval vethető össze. E fejlett anyagválasztás az ügyfelek számára mutatkozó költségei és energetikai összesített mérlege tekintetében is meggyőző előnyökkel szolgál.

Dual-Mode hibridkoncepció

Az Audi crosslane coupé hálózatról tölthető (Plug-in), s éppoly innovatív, mint gazdaságos hibrid rendszere a „Dual-Mode Hybrid” elnevezést viseli. A fejlett hajtástechnikát egy belsőégésű motor, két elektromos egység és egy egyfokozatú sebességváltó alkotja, rendszerteljesítménye 130 kW (177 LE). Az Audi crosslane coupé álló helyzetből mindössze 8,6 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra, míg tisztán elektromos üzemében 9,8 másodpercet igényel ehhez. Csúcssebessége 182 kilométer/óra. Az új tanulmánymodell 100 kilométerenként átlagosan mindössze 1,1 liter üzemanyaggal is beéri, kilométerenként csupán 26 gramm széndioxid kibocsátása mellett. A 17,4 kWh energiatároló képességű lítiumion-akkumulátor károsanyag-kibocsátás nélküli üzemben 86 kilométeres hatótávot biztosít.

Belsőégésű motorként a márka saját fejlesztésű, 1,5 liter összlökettérfogatú, háromhengeres, TFSI-erőforrása szolgál, amely 95 kW (130 LE) teljesítményt és 200 newtonméter maximális forgatónyomatékot küld a hajtásrendszerbe. A háromhengeres motor egy főként önindítóként és generátorként üzemelő elektromos egységgel (EM1) áll összeköttetésben, amely 50 kilowattot (68 LE) illetve 210 newtonméter forgatónyomatékot produkál. Az elektromos hajtás feladatát a hajtáslánc másik elektromos gépe (EM 2) látja el, amely már 85 kW (116 LE) teljesítménnyel illetve 250 newtonméter maximális forgatónyomatékkal szolgál. Az egyfokozatú sebességváltó révén a belsőégésű motor és a generátor körmös tengelykapcsoló segítségével köthető össze illetve választható le a hajtásrendszer további részéről.

A Dual-Mode hibridkoncepció különböző üzemmódokban használható. A városi forgalom jellemző sebességtartományában, azaz 0 és 55 kilométer/óra között kizárólag a 2-es elektromos gép (EM 2) gondoskodik a hajtásról, a szükséges energiát az akkumulátor biztosítja. Mindemellett azonban az együttes, soros üzemre is lehetőség nyílik, amikor a belsőégésű motor és a generátor (EM 1) termel elektromos energiát az akkumulátor tehermentesítésére, vagy – amennyiben már lemerült – helyettesítésére.

A tisztán elektromos üzem (E-Fahrt) egészen 130 kilométer/óráig lehetséges. A hajtásrendszer 55 kilométer/óra felett a belsőégésű motor és a generátor (EM 1) közvetlen hajtásba kapcsolását is lehetővé teszi. E hibridüzem a hajtóegységek hatásfok és menetteljesítmények tekintetében egyaránt optimális kombinációja révén biztosít magas fokú rugalmasságot. A 130 kilométer/óra feletti sebességeket többnyire a belsőégésű motor használatával éri el a jármű. Igény szerint az EM 1 elektromos gép a háromhengeres TFSI-motort támogatva is működhet.

Az Audi crosslane coupé vezetője a hajtásrendszer „cruise“ és „race“ üzemmódjai közül is választhat. A „cruise“ hangolás az elektromos közlekedést helyezi előtérbe. A vezető menet közben sem sebességváltásokat, sem pedig a belsőégésű motor beindításait nem érzékeli Mikor a TFSI-motor üzemel, fordulatszámát a rendszer – megelőzve az úgynevezett gumiszalag-effektust – önműködően a pillanatnyi sebességhez igazítja. A sebességváltó magas hatásfoka mindenekelőtt városi forgalomban teszi különösen gazdaságossá a Dual-Mode hibridhajtást.

Külső formavilág
A 2+2-üléses Audi crosslane coupé hosszúsága 4,21, szélessége 1,88, míg magassága 1,51 méter, tengelytávja pedig 2,56 méter. Karosszériája erőteljes és markáns benyomást kelt, s immár az Audi Q-modelljei elkövetkező nemzedékének formai nyelvezetére utal.

Orrkialakítását a tartóival hangsúlyosan több szegmensre osztott „singleframe” hűtőrácsa határozza meg, amelynek impresszív kerete teherviselő elemként integrálódik a Multimaterial Space Frame rendszerébe. E megoldás jól szimbolizálja az Audi crosslane coupé megalkotása mögött rejlő filozófiát, vagyis a technika és a dizájn egészen újszerű egységét kínáló alapkoncepciót.

A trapéz-alakú fényszórók az Audi Matrix LED-fényszóró technikájával készültek, amelynek minden funkcióját kisméretű, egyenként vezérelhető fénykibocsátó diódák látják el. Különösen precíz pozícionálásukról mikro-tükörrendszer gondoskodik. A lökhárítóban a tervezők nagyméretű, mindvégig sima felületű légbeömlő nyílásokat alakítottak ki. A motorházfedélen két kisméretű nyílás enged bepillantást a Multimaterial Space Frame konstrukció felső alumíniumtartójára.

A koncepciómodell oldalának domináns formái a kerékjáratok feletti hangsúlyos élek. Az utastér kimondottan keskeny üvegezett felülete, az úgynevezett „üvegház” erősen döntött C-oszlopokban végződik, még jobban kiemelve az Audi crosslane coupé formáinak kupészerű vonásait. Az ajtók kontúrjait egészen mélyre húzhatták a tervezők, mivel a Space Frame építési mód a küszöbök kivételesen lapos kialakítását tette lehetővé. Az ajtók nyitását követően jól láthatóvá válnak a Multimaterial Space Frame alumíniumszerkezetei.

A hátsó lámpatestek a fényszórók motívumainak variációi, miközben a csomagtér-ajtó illesztési fúgája két részre osztja őket. Az alsó traktusán szénszál-erősítésű műanyagból (CFK) készült hátsó lökhárító jócskán felfelé nyúló alumínium diffúzor-idomot foglal magában. A tetőt két CFK-héj alkotja, s mindössze szűk tíz kilogrammot nyom. A vezető, illetve az első utas egyaránt egyszerűen kireteszelheti, majd a karosszériatörzsről leválasztva a csomagtartó fölé rögzíthető.

Elcsúsztatható a csomagtartó
A csomagtartót a karosszéria különválasztott, teknőszerű struktúrájaként alakították ki a tervezők, s az ülőpárnáktól függetlenül kialakított hátsó üléstámlákkal képez közös egységet. Gombnyomásra a teljes konstrukció mintegy 40 centiméternyit elektromosan előrecsúsztatható, a rárögzített tetőelem ekkor éri el végállását. A csomagtartó alatti tér szintén elérhető, amely a szennyezett és nedves tárgyak optimális tárolására kínál lapos rekeszt.

A vezető és az első utas integrált fejtámlákkal kiformált, elektromos állítású sportülésekben foglalhat helyet, amelyek héjszerkezete szénszál-erősítésű műanyagból (CFK) készült. A hibridhajtás vezérlésére szolgáló nagyméretű váltókar a motorindítást követően elektromosan emelkedik ki a középkonzolból. A kormánykerék küllőin a hüvelykujjak számára képzett kezelőfelületek kaptak helyet, amelyekről a jármű legtöbb funkciója közvetlenül irányítható, akárcsak a középkonzol érintőfelületéről.

Az alacsony építésű műszerfal hangsúlyosan a vezetőre összpontosít. A légkondicionáló berendezés szabályzói kisméretű kijelzőket tartalmaznak. A kombinált műszeregység virtuális műszerei két síkon váltogathatók, a hajtásrendszer pillanatnyi üzemállapotáról a powermeter szolgál részletes információval.

Az Audi crosslane coupé az „Audi connect” koncepció legújabb online-szolgáltatásait is felsorakoztatja. Utasai folyamatos kapcsolatot élvezhetnek az internetes közösségekkel, a Twitterrel, a Facebookkal, vagy akár az útközben frissen készült fotók és videók átküldésével. Abszolút újdonság az „Escape Manager“ programja, amellyel az utasok az éppen bejárt vidékeket értékelhetik és kommentálhatják barátaik számára.

Belső formavilág

Az Audi crosslane coupé belső dizájnja letisztult, geometrikus idomok jellemezte külső formai nyelvezetének szerves folytatása, a műszeregység árnyékolója és a légbefúvó nyílások például szintén a trapézformák témáját viszik tovább. A keskeny illesztési fúgák és a hangsúlyosan háromdimenziós hatású felületek az Audi kompromisszumot nem tűrő minőségi követelményeit tükrözik.

Az Audi crosslane coupé utasterét meghatározó alapanyag a számos változatában felfedezhető szénszál-erősítésű műanyag (CFK). A műszeregység árnyékolójában például az anyagszerkezet merevítő-szálai közös irányban futnak, amely elrendezés újdonságnak számít az autóipari alkalmazásokban. Az egyes CFK-idomok a színtelen lakk más és más használatával nyernek világosabb, illetve sötétebb tónust.

Az alumíniumelemek szintén finoman differenciált kidolgozással jelennek meg. Többségük fényesre polírozva került az Audi crosslane coupé utasterébe, míg a légbefúvó nyílásokat feketére galvanizált könnyűfém díszíti. A jármű padlózata üvegszál-erősítésű műanyag (GFK), s újszerű anyagból készült felületeket tartalmaz: a vastag zsinórokat gumiszálakkal szőtték erős és robusztus szőnyeggé.

A bőrfajták terén szintén különböző kivitelek együttes használata mellett döntöttek a dizájnerek. Itt a fél-anilin bőr meghatározó, amellyel a fekete „Velvet” bőr alkot igényes kontrasztot, ezt a vadbőrre emlékeztető, robusztus hatású, enyhén érdes felület jellemzi.


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER