Címkék: Citroen | Citroen C4 | Citroen e-C4 | elektromos Citroen

2021. február 14. vasárnap, 11:55

 

A francia márka itthon is bemutatta a vadonatúj kompakt modelljét, amely üdítő színfolt a kategóriában. Az újdonság kényelmes, praktikus, környezetbarát és ami nagyon fontos: nem eszetlenül elektronizált!

 

Az új C4-es, már a tizedik a kompakt Citroënek között, olyan elődei voltak, mint a BX, vagy a többszörös Dakar rali győztes ZX. Nem beszélve a rali VB-n sok aranyat begyűjtő Xsaráról vagy az első C4-ről. Az újdonság kemény mezőnybe érkezett, de szabadidő-autókat idéző forma és az enyhe emelés miatt igen divatos a külseje. A dögös forma jól növeli az esélyeit a piacon.



Amiért kis túlzással sikerre ítéltetett az újdonság, az annak köszönhető, hogy a márka már pár éve visszatért a gyökereihez. Tehát kényelmes, elérhető áru és stílusos autókat készít, a Citroën és nem akar senkit sem utánozni.

Méretek és motorok

Az új C4, a cégcsoportnál bevált padlólemezre épül. Az autó hossza 4360 mm, a szélessége 1834 mm, amihez 1515 milliméteres magasság tartozik. A csomagtartó 380 literes és sík felületekkel határolt. A jelenlegi motorválasztékot két benzines, egy dízel és egy teljesen elektromos erőmű képviseli. Később várhatók még más motorok, elviekben egy gyengébb benzines belépő motornak, de hibrid és tölthető hibrid is érkezhet. A váltók terén, a hatsebességes kézi kapcsolású és nyolcsebességes automata között lehet választani.

A benzineseket az 1,2 literes turbós képviseli, az alapmotor 130 lóerős, amihez 230 Nm tartozik. A háromhengeres elérhető 155 lóerővel és 240 Nm-rel is. A dízelt még nem kell leírni, mert jó választás azoknak, akik sokat mennek és élnek-halnak az alacsony fogyasztásért és a nagy nyomatékért. Az 1,5 literes motornál, 130 lóerővel és 300 Nm-rel kell számolni.

A testvér márkáknál már bevált elektromos hajtáslánc került a C4-be. Ez 136 lóerőt és 260 Nm tudó villanymotort és 50 kWh-ás akkumulátort jelent. Az áramtárolót 100 kW-os gyors töltővel, 30 perc alatt lehet a 80 százalékra tölteni, ez 10 km/perces töltési sebességet jelent. Ez nagyon jó érték. A 9,7 másodperc alatt százra gyorsuló autó végsebességét, 150 km/órára korlátozták.     


              

Árak és felszereltségek

A 130 lovas alapmotor Feel felszereltséggel, 7 069 000 forintért vihető el. A dízelnél a kezdőár 8 299 000 Ft, aki a WLTP mérési módszer szerint 350 kilométeres hatótávolságú elektromos verzióval kacérkodik, annak kedvezmények nélkül, 10 799 000 forintos árban kell gondolkodnia.      

Az új Citroën C4 négyféle felszereltséggel kerül piacra, a belépő szintet a Feel jelenti, utána a Feel Plus található. A következő lépcső a Shine, amit a Shine Plus követ. Fontos tudnivaló, hogy igazán fapados kivitel nincs, elég sok vezető-segéd érhető el alapban, amelyeknek a száma elérheti a húsz darabot is.

Az utastér

Az eredeti, szabadidő-autós külső már jó megágyaz a belsőnek, ahol a kényelmes ülések és a praktikusság uralkodik. Az utóbbinak az egyik megnyilvánulása, hogy a fülkében 16 tárolót helyeztek el, ezeknek az össztérfogata 39 liter. Az egészben az a jó, hogy nagyon ötletes megoldásokat vonultatnak fel. A csúcs, az első utas előtt lévő tároló halmaz, amely három elemből áll. A középső, gumírozott lapos rekeszben lehet tárolni és rögzíteni a táblagépet. Ide tartozik az utóbbi idők egyik legötletesebb s legpraktikusabb megoldása, amely Smart Pad Citroën névre hallgat. Ez egy 10 colos táblagépet ”elnyelő” tartó, ami függőlegesen rögzíthető a jobb első ülés előtt.
Három USB port található a fülkében és elérhető a vezeték nélküli telefontöltés is. A váltó előtt, nagyon ötletes, változatható kialakítású tároló található, gumírozott felületekkel.     
Az ülések kényelmesek, a két kipróbált modell zömmel szövetkárpitozást kapott, amelyeknek jó a tapintása. Az otthonosság a helyes jelző a fülkére, ami könnyen felülírja a formás, de néhány helyen kopogós műanyagokat.    



Nem tolták túl

Az új Citroën C4 tervezőink a józanságát, a földön járását és a vevők valós igényét, az utastér tervezése mutatja a legjobban. Itt teljesen igaz, a nem tolták túl jelző.
Autóipari trend, hogy a fizikai gombokat igyekeznek a gyárak eltüntetni a középkonzolról. Helyette azt alkalmazták, hogy a központi kijelzőről működtetik ezeket a funkciókat. Ennek az lett az eredménye, hogy körülményessé vált, még a légkondicionáló kezelése is. A C4-nél megmaradtak a fűtés-hűtés és más sokat használt funkciók fizikai gombjai.
A jelentőségük ezeknek az, hogy odafigyelés nélkül, egy mozdulattal lehet őket vezetés közben állítani. Nem pedig a menüben keresgetve, a képernyőt nézve... Ez a józan, használható megoldás 2021-ben elég ritka, a gyárak többsége egyszerűen túl tolta a képernyőre vitelt és a gombok átváltoztatását érintősre.
Remekül a használható a sebesség adatokat a kormány mögötti kis plexire vetítő HUD is. A 10 colos központi kijelző képe tűéles, és gyorsan működik a menürendszer, a tolató kamera képe is éles.



A gyakorlatban

Budapest belvárosában két autót sikerült kipróbálni. Az alap motorral szerelt C4 SHINE PLUS PT 1.2 130 A8 típust, amely egy jól felszerelt, 130 lóerős, nyolcsebességes automata váltóval szerelt kivitel. Ennek a modellnek a bevezető ára 8 994 000 Ft.
A Citroën C5 AirCross-nál egekig magasztalt szuper kényelmes rugózást, egyik tesztautónknál sem tapasztaltuk. A C4-nél is elérhető a rali pályákon született megoldás, de a két tesztautót lehet, hogy nem szerelték fel ezzel. A lényeg, hogy a magas építés miatt, keményre kellett hangolni a kocsik rugózását. Ezt az egy negatívumot találtuk a menetpróba alatt.
A 130 lóerő és a gyorsan kapcsoló automata párosa jól működött. Sport menet állásban volt a legfürgébb, amihez jobban hangzó, markánsabb motorhang is társult.
Ez a motor a hazai viszonyokra jó választás, erőtlennek semmiképpen sem lehet nevezni. Egy jó arany középutat képvisel és elfogadható dinamikát is biztosít, mert 9,4 mp alatt gyorsul vele az autó 100 km/órára. Aki sokat jár városban, az a fürgén váltó automatát imádni fogja.     

A fülke csendes, a kormány mögötti műszerfal jól átlátható, jó az árnyékolása. A különböző grafikai megjelenítéseket nem próbáltuk ki. Az ülések kényelmesek, de nem a régi amerikai autókra jellemző vaj puhaságú fotelek. Van oldaltartásuk és nagyon kényelmesek. Hátul, közel 190 centis vezető mögött, hasonló magasságú utas térde már bele ér az első ülés támlájába. A két ülés lábterében, középen még megtalálható egy kis kiemelkedés.    

Electric bugi

Az ë-C4 néven futó elektromos változat hozza a műfaj elvárásait, az autó villámgyorsan reagál a menetpedál lenyomására. A városi tempót gyorsan eléri. Kanyarban az alacsonyabb súlypontja miatt gyorsabb lehet a belső égésű motorú társainál. A hangszigetelés jól sikerült, csendes az autó. A visszatöltés mértékről, a valós hatótávról nincsenek gyakorlati adataink, mert a menetpróba nyúlfarknyi volt. Az ë-C4 rugózása, mintha egy kicsit puhább lett volna a benzines társánál.

Fotó és menetpróba: Benedek Attila


 


  •  
 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

Autóspanasz.hu

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER