Címkék: Volvo | XC90

2014. július 18. péntek, 10:38

 

12 rendkívül sikeres év után a Volvo Cars 2014. július 11-én befejezte a sport-szabadidőautók globális piacát forradalmasító ikonikus XC90  jelenlegi kiadásának gyártását.

 

A történet 2002. január 7-én a Detroiti Autószalonon kezdődött, amikor a Volvo Car Corporation bemutatta a nagy várakozásokkal övezett új modelljét.  A Volvo XC90 volt az az autó, amelyre a kereskedők és a vásárlók - elsősorban Amerikában - vágyakoztak.




Az elmúlt 12 évben az autó több mint száz nemzetközi elismerést kapott, többek között „Az év sport-szabadidőautója” címet rögtön 2003-ban, de nevezték Svédország legértékesebb export cikkének is, amely a legerősebb években évi 40 milliárd svéd korona exportértéket termelt. 2002-ben - még az értékesítés megkezdése előtt – 15.000 megrendelés futott be a Volvo kereskedőkhöz.

636.143 darab XC90 gördült le a gyártósorokról
Minden jó dolognak vége szakad egyszer.  636.143 darab XC90 gyártása után az autó átadja a helyét a következő generációs XC90 modellnek. Az utolsó, Göteborgban gyártott XC90 egyből a helyi, göteborgi Volvo Múzeumba kerül. Bár a jelenlegi XC90 gyártása az év folyamán később a Volvo új daqingi gyárában folytatódik XC90 Classic márkanévvel, ezt a modellt majd csak Kínában forgalmazzák majd.

A vadonatúj XC90-et szintén a torslandai gyárban állítják elő. Az augusztusban leleplezésre kerülő modell gyártása 2015. január végén kezdődik majd.

Hans-Olov Olsson, a Volvo Car Corporation igazgatótanácsának jelenlegi alelnöke az 1990-es évek végén az USA-ban a Volvo értékesítésekért felelt. 1998-ban ő győzte meg Tuve Johannessont - az akkori elnök-vezérigazgatót - , hogy a cég fektessen be a sportszabadidőautók gyártásába.

1998 augusztusában Hans Wikman-t, a Volvo Cars tervezési igazgatóját bízták meg egy modern, 7 üléses, ám nem túl nagyméretű sport-szabadidőautó fejlesztési ajánlatának kidolgozásával. A projekt P28 név alatt futott, a modellt a Volvo S80 platformjára tervezték és a gyártás elindítását 2002-re tűzték ki. A cél évi 50.000 autó értékesítése volt, amit a csúcsteljesítménynek számító 2004-2007-ig tartó időszakban jócskán meghaladtak az évi 85.000 darabos értékesítési adatokkal. Az XC90 legnagyobb piacának az Egyesült Államok számított, ahol az autó 2004-ben (38.800 eladott autóval) és 2005-ben (36.200 eladott autóval) értékesítési rekordokat döntött.
Mivel a megcélozni kívánt célcsoportot döntően az amerikai nők jelentették, Maud Adams svéd színésznő részvételével egy női referencia csoportot állítottak össze Kaliforniában, hogy a résztvevők az igényeik és az észrevételeik megfogalmazásával segítsenek továbbgondolni az időközben kialakult háromféle design elképzelést, amelyek közül kettő Kaliforniában, egy pedig Göteborgban készült.

41 fok a sivatagban
1999. május negyedike fontos nap volt a projekt során. A Volvo Cars Arizona állambeli Phoenix mellett található tesztpályáján 41 fokos hőségben mutatták be a három design javaslatot. Az eseményen a cégvezetés és a projekt jövőbeni vezetésének néhány tagja azzal a céllal vett részt, hogy egyetértésre jussanak a design irányvonalát illetően. A külső formatervezésre benyújtott javaslatok közül Doug Fraser változata mellett döntöttek, aki a Volvo kaliforniai Designközpontjában dolgozott. Ő tervezte a Volvo S80 külső megjelenését is.
Hans Wikman így emlékszik vissza arra a napra, amikor a vezetőség a forró sivatagban szemrevételezte a három formatervezési alternatívát:
„Valamennyi projekt-tag kissé feszült volt. Végtére is a sport-szabadidőautó program néhányszor már kisiklott. Nagyon szurkoltunk, hogy a vezetőség annyira jónak találja a formatervezést és a belső tartalmat, hogy fenntartások nélkül elfogadja. És pontosan így is lett.”



Új lendület a sport-szabadidőautók szegmensének
Számos kritikus vélekedése szerint a Volvo Car Corporation 2002-ben már túl későn lépett be a sport-szabadidőautók piacára, pedig a korábbi sport-szabadidőautók számos problémájának megoldásával az XC90 valójában az egész szegmensnek új lendületet adott.
„A sport-szabadidőautók új generációja” munkacímet használtuk miközben dolgoztunk.” – magyarázza Hans Wikman. „Másképp fogalmazva azon voltunk, hogy az XC90 modellel újító megoldásokat mutassunk azokra a hátrányokra, amelyekkel akkoriban a sport-szabadidőautók küszködtek.
 Az alábbi megoldásokat kerestük:
•    Lapos csomagtér kialakításnak lehetősége a vezetőülés mögött
•    A hétköznapi autókkal egyenértékű vezetési tulajdonságok
•    Vezető üzemanyag takarékosság a szegmensen belül”

Öt globális újítás
Az 2002-es bemutatásakor az XC90 öt globális újítást is hozott:
•    Borulásgátló rendszer (RSC – Roll Stability Control) – a rendszerben giroszkópos érzékelők figyelik és hárítják el a borulást, míg a borulásvédelmi rendszer (ROPS – Roll Over Protection System) optimális védelmet nyújt az utasoknak arra az esetre, ha az autó mégis felborulna.
•    Felfúvódó függönylégzsákok mindhárom sor üléseihez.
•    Beépített  magasító üléspárna a gyerekeknek
•    Övfeszítős biztonsági övek valamennyi ülésnél
•    Az első lökhárító alján mélyebben elhelyezett kereszttartó, amelynek az a feladata, hogy ütközés esetén aktiválja az autó biztonsági rendszerét.

Az amerikai Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) idén - több mint egy évtized múltán -,  a 2014 Top Safety Pick+ elismerés odaítélésével a piacon elérhető egyik legbiztonságosabb autóként sorolta be az XC90-et.
A Volvo XC90 öt- és hathengeres motorkínálattal került a piacra.  A Volvo hajtáslánc koncepciójának értelmében mindegyik keresztirányban elhelyezett motor volt.  2004-ban a kínálat a szintén keresztirányban elhelyezett, alumíniumból készült, erős V8 motorral egészült ki, amelyhez hat sebességes automata sebességváltó kapcsolódott.
 
„Rengeteget tanultunk az XC90 első generációjából”
Az XC90 első generációja most átadja a helyét a következőnek, egy olyan autónak, amely a fejlesztés és a tartalom szempontjából legalább akkora előrelépést jelent majd, mint az elődje a maga idejében.
„Biztos vagyok benne, hogy ügyfeleinknek nagyon tetszik majd.” – mondja Dennis Nobelius, aki az első helyen felelős a vadonatúj XC90-ért. „A hatalmas sikert nyomon követve rengeteget tanultunk a minden utasra kiterjedő holisztikus megközelítésből.”

„A vadonatúj XC90 nem csupán egy hihetetlenül sikeres modell természetes továbbfejlesztése, hanem a cég és a márka szempontjából is a Volvo Cars időközbeni átalakulásának kiváló példája is.” – mondja Lex Kerssemakers, a Volvo Cars termékstratégiai és járműkínálat irányítási részlegének alelnöke. „A siker új korszakára készülünk.”

 


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER