2013. január 11. péntek, 18:14

 

2012 folyamán – a világpiacon bekövetkezett gazdasági recesszió évében, amely komoly kihívások elé állította az autóipart – a Volvo Car Group (Volvo Cars) számos olyan stratégiai lépést tett, amelyek jelentős szerepet játszanak majd a vállalat jövőbeni sikereiben.

hakan-samuelsson

A vállalat a nehéz üzleti környezet ellenére továbbra is a jövőbeni növekedés stratégiáját követte. Új modelleket vezetett be a piacra, jelentős befektetéseket eszközölt a jövő járműipari technológiáiba, valamint számos területen létesített stratégiai partnerkapcsolatokat. Továbbá a Volvo Cars alkalmazkodott az autóiparban tapasztalható általános visszaeséshez, mégpedig úgy, hogy működését a fogyasztói kereslethez igazította.

Kiskereskedelmi értékesítés: 421.951 autó
A Volvo Cars a 2012-es esztendő során 421.951 autó értékesített, amely 6,1 százalékos visszaesést jelent a 2011-es évhez képest. Míg számos piac jelentős fejlődésről számolhatott be, különösen a feltörekvő és a tengerentúli piacok, addig a fejlettebb piacokon és régiókban tapasztalható gazdasági helyzet hátrányosan befolyásolta az új autók iránti fogyasztói keresletet. A Volvo C30, S40 és V50 modellek fokozatos kivonása jelentősen befolyásolta az eladásokat az év folyamán, és mivel a vadonatúj Volvo V40 modell bemutatására az év második felében került sor, ezért még nem mutatkozott meg az érintett piacokra gyakorolt teljes hatása. Az egész éves eladásokban jelentkező visszaesést a fenti tényező, valamint az európai gazdasági helyzet magyarázza.

Az Egyesült Államok volt 2012-ben a Volvo Cars legnagyobb piaca. Az egész éves kiskereskedelmi értékesítés elérte a 68.079 autót, amely 1,2 százalékos növekedést jelent a 2011-es évhez képest. Az Egyesült Államokba irányuló eladások legfőbb motorja a Volvo S60 és XC60 modellek iránti erős kereslet volt, az összesített eredmény pedig a Volvo azon stratégiájának hatását tükrözte, mely szerint a kedvezményeket mérsékelt szinten kell tartani. Svédországban a Volvo továbbra is a legnagyobb autómárkának számít a csaknem a piac egyötödét kitevő részesedésével. A Volvo eladásai a svéd piac mozgásával párhuzamosan 11,3 százalékos csökkenést mutattak, amely 51.832 értékesített autót jelent. Kínában a Volvo jó eredményt ért el az S60 és XC60 modellekkel, azonban az összesített eredmény 10,9 százalékkal, 41.989 autóra esett vissza, amely részben az S40 modell megszüntetésével magyarázható. A Volvo kínai eladásait befolyásoló másik tényező az import luxusmárkák közötti kiélezett verseny. Kínában a Volvo V60 modell 2012-ben mutatkozott be, a vadonatúj V40 modell kínai debütálása pedig 2013-ra várható.

volvo-xc60

Magyarországon tavaly 1174 darab autót értékesítettek a Volvo márkakereskedők, amely az általános gazdasági környezet nehézségei ellenére alig maradt el a 2011-ben értékesített 1184 darabos eladástól. 2012-ben a vállalat hazai piaci részesedése a prémium szegmensben 20 százalék volt. A nemzetközi értékesítési trendekhez hasonlóan hazánkban is az XC60 (357 db) és az S60 (142 db) modellek a legkelendőbbek. Érdekes tendencia, hogy annak ellenére, hogy a hazai piac alapvetően a szedán változatokat preferálja a V60-as modell sikere, illetve értékesítése (118 db) szinte fej fej mellett haladt az S60-assal. Rendkívüli népszerűségnek örvend a vadonatúj Volvo V40 modell is, ugyanis amellett, hogy a vevők a márkakereskedésekben csak július végén találkozhattak az első autókkal, 122 darab talált gazdára. Az emelt hasmagasságú, összkerékhajtású Volvo XC70 modellből 103 darabot értékesített a hálózat, amely szintén kiemelkedő eredménynek számít.

A globális koncepción alapuló, minőségi használt Volvo gépjárműveket kínáló Volvo Selekt 2010-ben jelent meg Európában, és 2012-ben mutatkozott be Magyarországon. A program sikerét jól példázza, hogy az értékesítés első évében 250 db Selekt használt Volvót adott el a vállalat.

A Volvo Autó Hungária tavalyi nettó árbevétele 9,649 milliárd forint volt, amely a 2011-es évi 10,653 milliárdos bevételhez képest minimális csökkenést mutat. A vállalat 2013-ban 1215 autó értékesítését tervezi.

Új elnök-vezérigazgató
Október 19-én az igazgatótanács Håkan Samuelssont nevezte ki a Volvo Cars új elnök-vezérigazgatójává Stefan Jacoby helyére, aki távozott a vállalattól. Håkan Samuelsson az elmúlt két évben tagja volt az igazgatótanácsnak, és az iparágban széleskörű tapasztalatra tett szert.

Hitelmegállapodás a Kínai Fejlesztési Bankkal
A Volvo Cars és a Kínai Fejlesztési Bank egy szándéknyilatkozat keretében megállapodtak abban, hogy tárgyalnak a Volvo Cars üzleti tervének finanszírozásáról. 2012 végén aláírtak egy hitelmegállapodást, amely híven tükrözi a Kínai Fejlesztési Bank bizalmát a Volvo Cars globális üzleti tervét és vállalati stratégiájának erejét és életképességét illetően. A megállapodásban foglalt első lépés egy 922 millió euró értékű hitel, amelyet a Volvo Cars jelenlegi hiteleinek újrafinanszírozására fordítanak majd.

Terjeszkedés Kínában
2012-ben a Volvo tovább terjesztette kínai jelenlétét. Sanghajban a vállalat teljes körű üzleti műveletei közé tartoznak a termékfejlesztési-, tervezési-, beszerzési- és munkáltatói támogatási funkciók. A kiskereskedői hálózat és az ipari rendszer kiterjesztése körülbelül 700 új alkalmazott felvételét jelentette. A terjeszkedés következő lépése a Csengdu városában lévő új gyárüzem befejezése, amely, az idei év második felében kezdi meg a teljes működést.

A Volvo modellek következő generációjának termékfejlesztése
A Volvo Cars a jövőre nézve is biztosította helyét az erős és független autógyártók között az SPA (Scalable Product Architecture) és VEA (Volvo Engine Architecture) rendszerekbe történő többmilliárd dolláros befektetés bejelentésével. Az SPA egy variálható padlólemez-koncepció, amely a jövőben a Volvo legtöbb modelljét jellemezni fogja. Az alacsonyabb termékfejlesztési költségeknek, valamint a valamennyi modellhez használható alkatrészek tervezésének köszönhetően erőteljesebben fókuszálhat a vállalat a vásárlók számára fontos egyedi részletekre. Az új architektúra első modellje az új generációs Volvo XC90 lesz.

A VEA új motorválasztéka kizárólag négyhengeres motorokból fog állni. Az elektromos hajtás és más csúcstechnológiák előtérbe helyezése révén a VEA motorok teljesítménye nagyobb lesz, mint a jelenlegi hathengeres motoroké, az üzemanyag-fogyasztásuk pedig alacsonyabb, mint a jelenlegi négyhengeres motoroké.

Befektetés a gyártási rendszerbe
Az új SPA és VEA projektekbe való jelentős befektetések részeként folyamatban van a svédországi Göteborg Torslanda városrészében található gyár új karosszériaüzemének építése, ami várhatóan 2013 második felében fejeződik be. További jelentős befektetések várhatók a szintén svédországi Olofström városában található karosszériagyártó-üzemben, illetve a Skövde városában található motorgyárban. A belgiumi Gentben működő gyár szintén profitálni fog az SPA-befektetésekből. A gyár igen magas hatásfokú kapacitás-kihasználással működik, a 2012-es év a valaha volt második legjobb éve volt a termelés tekintetében, emellett pedig a napokban gördült le a gyártósorról az ötmilliomodik Volvo. Itt készülnek a vadonatúj Volvo V40 változatok is. A Volvo S60 modellhez rugalmas gyártási rendszert vezettek be, ami azt jelenti, hogy a kapacitások függvényében bizonyos mennyiségek szükség esetén a torslandai vagy a genti üzemekben is készülhetnek. 2013 végén történő megnyitásakor a kínai Csengdu városában található üzem is készen áll majd a jövőben bevezetendő új járműarchitektúrára.

Volvo XC60 Plug-in Hybrid koncepcióautó
– a benzines és elektromos hajtás egyedülálló ötvözete
2012 januárjában, a Detroiti Autószalonon mutatkozott be a Volvo XC60 Plug-in Hybrid koncepcióautó. A modell egy elektromos autót, egy rendkívül gazdaságos hibridet és egy erőteljes, nagyteljesítményű autót egyesít magában. A vezető egyetlen gombnyomással eldöntheti, hogyan használja fel a nagyteljesítményű benzinmotor és a villanymotor kombinációja által biztosított teljesítményt. Ez a világszínvonalú benzines, hálózatról tölthető hibrid technológia, amely a hamarosan megjelenő VEA motorcsalád egyik csúcstechnológiájú négyhengeres motorjában is elérhető, néhány év múlva jut el a bemutatótermekbe.

volvo-xc60-plug-in-hybrid-koncept

Az elektromos modell töltési idejét 1,5 órára csökkent
A Volvo megkezdte egy új, elektromos autókhoz való gyorstöltő tesztelését, amely az újratöltési időt 1,5 órára csökkentette. Ez kimagasló eredménynek számít, hiszen ez hatszor gyorsabb a mai fedélzeti eszközöknél. A gyorstöltő egység segíthet eloszlatni az autó lemerülésétől való általános félelmet, mivel így a gépkocsi könnyebben újratölthető a nap folyamán. Az új töltőt számos Volvo C30 Electric elektromos gépkocsiba beszerelték, és a tapasztalatokat a vállalat értékelni fogja. Ezenkívül 2012-ben a Volvo Cars 15 db Volvo C30 Electric elektromos gépkocsit szállított Sanghaj városába egy közúti tesztvezetési projekt elindításához. Eközben a Volvo C30 Electric elektromos modell Kínában megkapta „Az év zöld autója” díjat a 4. Kínai Új Energia- és Mobilitási Csúcstalálkozón, ezzel is elismerve világelső helyét a biztonság és a kiemelkedő teljesítmény terén.

Stratégiai partnerkapcsolatok a jövő járműipari technológiáinak szolgálatában
A Volvo Cars több technológiai partnerkapcsolatot is bejelentett. Májusban a vállalat nyilvánosságra hozta, hogy az elektronikai felszereléseket szállító Mitsubishi Electric Corporation vállalatot választotta partnereként az új Volvo modellekbe szánt következő generációs szórakoztatóelektronikai rendszerek fejlesztéséhez. A Mitsubishi világviszonylatban is vezető szakértelme és tapasztalata még magasabb színvonalra emeli majd a jövő Volvo gépjárműveiben alkalmazott információs- és szórakoztató rendszert. Az internetes autóipari szolgáltatások terén a Volvo Cars és az Ericsson egyesítette erőit az iparágvezető, felhőalapú innovatív rendszerek technológiai fejlesztésének elősegítése érdekében. Ezenkívül a Volvo Cars a CAR 2 CAR Communication Consortium tagjaival egy olyan közös technológia megvalósításáról szóló szándéknyilatkozatot írt alá, amely 2016-ra lehetővé teszi az autók közötti kommunikációt. A Siemens vállalattal kötött partnerkapcsolatban is további előrelépések történtek az elektromos hajtást előtérbe helyező technológiák fejlesztésének folytatása érdekében.


Új termékek
A vadonatúj Volvo V40

A Volvo Cars legjelentősebb termékbevezetése 2012-ben a vadonatúj Volvo V40 bemutatása volt. Az autó készen áll, hogy a letisztult, kompakt külsőbe csomagolt, a nagyobb Volvók alapján tovább csiszolt jellemzőkkel felvegye a versenyt a prémium kategóriás ferdehátú járművek piacán. A modellt a belgiumi Gent városában található gyárban szerelik össze, és elsősorban az európai piacokat célozza meg – a teljes darabszám mintegy 85 százaléka kerül európai vevőkhöz. A Volvo V40 sikerét megerősítette, hogy bekerült az Európai Év Autója díj döntőjébe, ahol a győztest 2013 márciusában hirdetik ki.

volvo-v40


A Volvo V40 kiemelkedő vezetési dinamikával dicsekedhet, köszönhetően a futóművének, amelyet agilis vezetéshez és valódi vezetési élményhez tervezték. A motorválaszték mindent felölel a Volvo első, csupán 94 g/km széndioxid-kibocsátású kompakt dízelmotorjától egészen a T5 benzines turbómotorig, annak 254 lóerős teljesítményével és 6,1 másodperces 0–100 km/órás gyorsulási értékével. A modellel együtt mutatkozott be a világújdonságnak számító gyalogosvédelmi légzsák, amely az első lökhárító érzékelőin keresztül észleli a fizikai kontaktust az autó és a gyalogos között.

Volvo V40 Cross Country
A Volvo Cars szeptemberi Párizsi Autószalonon mutatta be a V40 Cross Country változatot. A teljes darabszám mintegy 50 százaléka kerül európai, és mintegy 30 százaléka kínai vevőkhöz. A Volvo V40 Cross Country minden úton és minden időben megállja a helyét a számos különleges Cross Country-elemnek, valamint a hagyományos autóknál 40 mm-rel nagyobb hasmagasságnak köszönhetően. A V40 Cross Country modell T5-ös összkerékmeghajtású verziójához tartozik egy lejtmenetvezérlő és egy praktikus visszagurulás-gátló funkció is, amelynek segítségével emelkedőn is könnyen el lehet indulni.

volvo-v40-cross-country


Volvo V60 Plug-in Hybrid
A Volvo V60 Plug-in Hybrid 2012 őszén jutott el az első vásárlókhoz, ráadásul az első 1000 „Pure Limited” autó még azelőtt elkelt, hogy elért volna a bemutatótermekbe. A 2014-es modellévben a gyártás eléri majd a 4000–6000-es darabszámot. A Volvo V60 a világ első hálózatról tölthető, dízelmeghajtású hibrid autója, amelynek elektromos hatótávolsága 50 km, hibrid üzemmódban pedig 1,8 l/100 km a fogyasztása (48 g/km széndioxid-kibocsátás mellett). Három különböző autótípus legjobb tulajdonságait egyesíti egyetlen vonzó sportkombiban – pusztán egy gomb megnyomásával kiválaszthatja a használni kívánt módot: legyen az egy tisztán elektromos autó, egy magas hatékonyságú hibrid, vagy egy erőteljes autó, amely mindössze 6,1 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/órás sebességre, és amelyet élvezet vezetni. A Volvo V60 Plug-in Hybrid az első évben 12 európai országban lesz elérhető.

volvo-v60-plug-in-hybrid


A Volvo a 2013-as modellév új kezdeményezéseivel erősíti vezető szerepét a hatékonyság területén
A Volvo számos új széndioxid-kezdeményezéssel erősíti meg az üzemanyag-hatékonyság javításában betöltött európai vezető szerepét. A 2013-as modellév termékkínálatában a Volvo S60, V60, V70 és S80 modellek dízelmeghajtású változatainak többsége most először 120 g/km-nél kisebb széndioxid-kibocsátással rendelkezik. A hagyományos dízel- és benzines hajtásláncok továbbra is kulcsszerepet töltenek be a környezetvédelmi célok között, így fontos szerepet játszanak az átlagos kibocsátási mutatók javításában. Az elmúlt években a Volvo jelentősen lecsökkentette a dízel- és benzines modellek széndioxid-kibocsátását, és a fejlődés tovább folytatódik.


Biztonsági újítások
A Volvo 2012-ben a vadonatúj Volvo V40 forradalmian új gyalogosvédelmi légzsákjának bemutatásával ünnepelte a technológia 25. évfordulóját. Ez az első alkalom, hogy a légzsák-technológia az út védtelen használóit, jelen esetben a gyalogosokat védi az autón kívül.

Az autonóm vezetés – amikor a jármű minimális emberi beavatkozás mellett, önállóan vezérli a kormányzást, a gyorsítást és/vagy fékezést – a Volvo biztonsági fejlesztési tevékenységének fontos területe. Ez egy újabb fontos eszköz a Volvo „Vision 2020” jövőképének megvalósításához, amely azt tűzte ki célul, hogy 2020-ra senki ne haljon meg vagy szerezzen súlyos sérüléseket az új Volvo gépkocsikban. Az új biztonsági rendszerek a széndioxid-kibocsátás csökkenését is eredményezik, továbbá az autó használója is egyértelműen nagy hasznukat veheti, mivel monoton közlekedési szituációkban nagyobb rugalmasságot biztosítanak a vezetőnek.

Közutakon is debütált a közúti szerelvény
Az európai SARTRE (Safe Road Trains for the Environment – Biztonságos közúti szerelvényekkel a környezetvédelemért) projekt, amelyben a Volvo az első és egyetlen résztvevő autógyártó, 2012-ben sikeresen befejeződött. A SARTRE projekt arra a vonzó lehetőségre összpontosított, hogy az autópályán való vezetés közben a sofőr levehesse a kezét a kormányról, a szemét pedig az útról. A közúti szerelvény két világ legjavát egyesíti magában: a vezető saját autója volánja mögött élvezheti a tömegközlekedés nyújtotta lehetőséget, hogy akár több feladatot is végezzen egyszerre, miközben az alacsonyabb széndioxid-kibocsátáshoz és a biztonságosabb közlekedési környezet megteremtéséhez is hozzájárul.

jarmukovetes


A forgalmi dugókban működő vadonatúj vezetést támogató rendszer a következő lépés az autonóm vezetés felé
A Volvo újabb lépést tett az önállóan közlekedő járművek irányába egy új, a vezetőt forgalmi dugókban támogató rendszer bemutatásával. Az új rendszer, amely lehetővé teszi, hogy lassan haladó forgalomban az autó 50 km/óra sebességig automatikusan kövesse az előtte haladó járművet, 2014-ben áll majd készen a gyártásra. A technológia pihentetőbbé teszi a vezetést az olyan egyhangú, araszoló sorokban, amelyek a napi vezetés kevésbé vonzó részét jelentik a városi területeken. Biztonságos, erőfeszítést nem igénylő vezetést biztosít a lassú forgalomban.

A Volvo V40 rekorddöntő biztonsági értékelést kapott, az S60 és a V60 modellek pedig a törésteszten értek el kimagasló eredményeket.
Az új Volvo V40 az Euro NCAP töréstesztjén a legmagasabb, öt csillagos értékelést kapta. A végeredmény az intézmény által valaha mért legjobb lett, ami azt bizonyítja, hogy a vadonatúj Volvo V40 képes ugyanazt a biztonsági színvonalat biztosítani, mint egy nagyobb autó. Az IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) szintén kihangsúlyozta a Volvo Cars gépjárműbiztonság terén betöltött vezető szerepét. A Volvo S60 azon két autó egyike volt, amelyek az IIHS új negyed-átfedéses frontális töréstesztjén a legjobb besorolást kapták. A Volvo nem kevesebb mint öt modellje – a C30, az S60, az S80, az XC60 és az XC90 – nyert nemrégiben Top Safety Pick díjat. Az XC60 volt továbbá az egyetlen olyan crossover szabadidő-autó, amely IIHS Top Safety Pick díjat és összesített 5 csillagos amerikai NCAP besorolást kapott. A Volvo S60 pedig ötcsillagos összesített értékelést ért el az NHTSA törésteszten. Európában a Volvo V60 öt csillagot kapott, és a nagy családi autók kategóriájában is elnyerte a legjobb autó címét a 2011-es Euro NCAP értékelésen. A Volvo V60 Plug-in Hybrid öt csillagot kapott az Euro NCAP teszten, ami elektromos autóknál a valaha elért legmagasabb pontszám.


Ocean Race
A Volvo Ocean Race 2011-2012-es mezőnye a spanyolországi Alicante városából indult. A nyolc állomásból álló, 39 000 tengeri mérföld hosszú világkörüli verseny végén a francia Groupama csapat érte el elsőként az írországi Galway városában lévő célt, további öt csapatot utasítva maga mögé a valaha volt legszorosabb versenyben. Már a következő, 2014-ben induló versenyt is meghirdették. A hagyomány akkor is folytatódik, amikor a Volvo Cars különleges autókért felelős részlege bemutat egy különleges tervezésű, kifejezetten vitorlásverseny témájú modellsorozatot - az új Volvo Ocean Race Edition modelleket.


Értékesítés
Összesített értékesítés modellek szerint, gépkocsik száma szerint


-              2012    2011
S40    12.354    23.621
S60    64.746    68.330
S80    11.698    14.681
S80L     5.545    10.018
V40    22.202    0
V40CC    244    0
V50    30.246    45.970
V60    53.037    49.820
V70    31.522    36.842
XC60    106.203    97.183
XC70    25.579    26.156
XC90    31.290    39.631
C30    19.256    27.090
C70    8.029    9.913
Összesen:    421.951    449.255

A tíz legnagyobb piac, gépkocsik száma szerint
-                                 2012    2011
Egyesült Államok    68.079    67.253
Svédország    51.832    58.463
Kína    41.989    47.140
Németország    32.070    33.167
Egyesült Királyság    31.743    32.770
Oroszország     20.364    19.209
Hollandia     16.338    15.981
Belgium    16.338    20.320
Olaszország     14.855    18.705
Japán    13.848    11.754


2013-as Tervek
Az autóiparban zajló konkurenciaharc várhatóan ugyanolyan éles lesz, mint 2012-ben, mivel a gyártók mindent megtesznek majd azért, hogy a lehető legtöbbet termeljék és a lehető legnagyobb részesedést szerezzék meg egy olyan piacon, ahol a gazdasági helyzet továbbra is ingatag. Ezért a 2013-as év is várhatóan sok kihívást tartogat majd a nyereség és a növekedés tekintetében.

A Volvo Cars számára a 2013-as év a vállalat történetének valaha volt legintenzívebb éve lesz. A Volvo gyakorlatilag a teljes modellválasztékát megújítja, amelynek a 2012-ben bemutatott új Volvo V40 változatok bevezetése is részét képezi. Az új termékarchitektúra és motorcsalád fejlesztéseit tovább erősítik, 2013-ban pedig számos új motor kerül a piacra. Kínában a Csengdu városában lévő új gyárüzem 2013-as megnyitása jelentős lépés, valódi mérföldkő lesz a Volvo Cars növekedési stratégiájában.


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER