Címkék: Le Mans | Toyota | TOYOTA GAZOO Racing | WEC

2016. június 21. kedd, 18:22

 

A TOYOTA GAZOO Racing-től a legutolsó pillanatban vette el a győzelmet a sors, így a csapat a második helyen végzett a 84. Le Mans-i 24 órás versenyen.

Mindkét TS050 HYBRID izgalmas csatát vívott a 2. rajtszámú Porschéval, mindketten az élre küzdötték fel magukat, és egészen a drámai végkifejletig úgy tűnt, az Anthony Davidson, Sébastien Buemi és Kazuki Nakajima által irányított 5. számú autóé lehet a végső győzelem.

Az utolsó előtti kör elején azonban az 5. számú autó motorja hirtelen leállt. 

A volánnál ülő Kazuki emberfeletti erőfeszítéssel igyekezett helyreállítani a hajtást, ám az autó továbbra is szenvedett, és megállt a célvonalon. Kazukinak végül sikerült újraindítania az autót, és megtette az utolsó kört, ám túl lassú volt ahhoz, hogy eredménye értékelhető legyen.

tjm1619ju708

A 6. számú autó Stéphane Sarrazin, Mike Conway és Kamui Kobayashi irányításával hosszan vezette a versenyt, ám a nap vége felé maga is nehézségekkel küszködött, így az autó az 1. rajtszámú Porsche mögött a második helyen ért célba.

Ezzel a TOYOTA hatodszor végzett a dobogón, ebből ötödször a második helyen Le Mans-ban, ahol 1985-ös bemutatkozása óta idén 18. alkalommal indult el.

A Le Mans történetének egyik legszorosabb versenyét izgulhatták végig a nézők, három autó huszonnégy órán keresztül fej-fej mellett küzdött az elsőségért.

A 2016. évadra újonnan kifejlesztett TS050 HYBRID nagyteljesítményű 2,4 literes turbómotorjával, 8 MJ-os hybrid rendszerével és újratervezett futóművével nem favoritként kezdte a futamot, ám ennek ellenére mindvégig a Toyota diktálta a tempót, és ezzel igazolta a benne rejlő potenciált. A TS050 HYBRID kedvezőbb üzemanyag-fogyasztásának köszönhetően 14 kört volt képes megtenni kiállás nélkül, míg ellenfeleinek egy körrel hamarabb kellett a boxutcába gurulniuk. Így csökkent a kötelező kiállások száma, ami hozzájárult a végső győzelemért kialakult, látványos küzdelemhez.

A TS050 HYBRID-nek a drámai végkifejletet megelőzően néhány apróbb nehézséggel kellett szembe néznie. Az 5. számú autónak a verseny eleje felé be kellett iktatnia egy terven kívüli kiállást, mivel súlyos abroncsremegést tapasztaltak, míg a 6. számú autó egy lekörözött kocsival koccant, és az így elszenvedett, csekély karosszériasérülés kijavítása 30 másodperc késlekedést jelentett.

20 órányi, megfeszített versenyzés után nem egészen 30 másodperc volt a különbség az első három autó között.  A 6. számú Toyota azonban hamarosan kiesett a második helyért folytatott küzdelemből, miután kilenc percet kellett a boxban töltenie karosszéria-javítás miatt. Ezt követően azonban könnyedén visszatért a harmadik helyre. A csapat az idegfeszítő fináléban sem lazíthatott: az 5. számú autó sikerrel verte vissza ellenfelei támadásait, és a TOYOTA csaknem biztos lehetett a végső sikerben, amikor a 260 ezer megdöbbent néző szeme láttára Le Mans történetének eddigi legdrámaibb végkifejlete bontakozott ki.

A csapat a 2017-es Le Mans-i 24 órás versenyre való felkészülés részeként haladéktalanul megkezdte a probléma okának kielemzését.

tjp1618ju51

Toshio Sato, a csapat elnöke: „Rendkívül büszke vagyok a csapat által nyújtott teljesítményre, nem csak a mai napon, hanem mindarra az erőfeszítésre, amelyet a tavalyi Le Mans óta mutattak. Köszönöm a Higashi-Fujiban és Kölnben dolgozó stáboknak, valamint partnereinknek az Orecánál. Ahogy a csapat a 2015-ös csalódásra reagált, hogy rövid idő alatt kifejlesztettünk egy vadonatúj futóművet és hajtásláncot, igazán lenyűgöző volt, a TS050 HYBRID komoly potenciált mutatott. Egy csapatként dolgoztunk, egy csapatként vettünk részt ezen a fantasztikus Le Mans-i 24 órás versenyen. Gratulálunk a Porschénak a győzelmükhöz. Nem tudom szavakba önteni érzéseinket. Megszakad a szívünk, ám jövőre még erősebben, még eltökéltebben térünk vissza a győzelemért.”

TS050 HYBRID #5 (Anthony Davidson, Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima)

Helyezés: nem értékelve, 384 kör, 28 kiállás. Leggyorsabb kör: 3 perc 22,495 mp

Rajtkocka: 4.

Anthony Davidson: „Hihetetlen véget ért ez a rendkívül kemény verseny. Kitalálni sem lehetett volna ilyen végkifejletet: ha filmen látom, soha nem hiszem el, hogy ilyen megtörténhet. Nagyon nehéz volt ezt átélni, ám ettől csak még keményebben térünk majd vissza.”

Sébastien Buemi: „Nem találok szavakat arra, ami ma történt. Uraltuk a versenyt, és hajszálnyira voltunk az oly nagyon áhított győzelemtől. Ez volt az év legfontosabb versenye, így még nehezebb beletörődni a történtekbe. Hatalmas csalódás ez az egész csapat számára. Alaposan felkészültünk, és az autónk képes volt a győzelemre. Úgyhogy máris a jövő évi versenyre készülünk, a célunk pedig egyértelmű.”

Kazuki Nakajima: „Először is köszönöm a csapat összes tagjának; mindent tökéletesen csináltunk. Az autó mesésen ment. Nyomasztó volt, hogy a vége felé mindössze 30 másodperc választott el a 2. számú Porschétől, ám mi diktáltuk a tempót, és uraltuk a versenyt. Mindössze két kör hiányzott volna. Csalódás, hogy nem a miénk lett a kupa, a csapat megérdemelte volna a győzelmet. Amint a kockás zászló előtti utolsó körömet futottam, a pályabírók és a szurkolók igazán kedvesek voltak, nagyon megható pillanat volt. Szeretném nekik ezúton is megköszönni a támogatást. Jövőre még erősebben térünk vissza, és a miénk lesz a trófea.”

TS050 HYBRID #6 (Stéphane Sarrazin, Mike Conway, Kamui Kobayashi)

Helyezés: 2. (+3 kör), 381 kör, 28 kiállás. Leggyorsabb kör: 3 perc 21,445 mp

Rajtkocka: 3.

Stéphane Sarrazin: „Elképesztő volt, hihetetlen, hogy az utolsó pillanatban estünk ki az élről. Ilyen a legrosszabb rémálmaimban sem jutna eszembe. A csapat nagyszerű munkát végzett. A 6. számú autó gyors volt, 20 órán át versenyben voltunk az elsőségért. Megmutattuk, hogy az autónk erős, gyors tempóra képes, és a csapat is ütőképes. Ez a befejezés azonban hihetetlen volt.”

Mike Conway: „Vegyesek az érzéseim. A második hely rendben van, de mindannyian az 5. számú autónak szurkoltunk. Nagyszerűen versenyeztek, ők uralták a futamot. Láttuk, mennyire kiborult mindenki, igazán sajnáltuk őket. Végig az élmezőnyben küzdöttünk mi is, úgyhogy ami az autót illeti, jó versenyt futottunk. Annak örülök, hogy az egyik autó a dobogón végzett, de többen reménykedtünk.”

Kamui Kobayashi: „Sajnos nem a második helyre vágytunk. Győzni jöttünk, úgyhogy nem mondhatnám, hogy elégedett vagyok. Megmutattuk, hogy az autó ütőképes, mi futottuk a verseny leggyorsabb körét. Igazán sajnálom, ami az 5. számú autóval történt, a csapatot, a pilótákat, a mérnököket. Remekül versenyeztek. Keményen helyt álltak a nehéz pillanatokban, megérdemelték volna a győzelmet.”

A verseny eredménye

1.

#2 Porsche (Dumas/Jani/ Lieb)

384 kör

2.

#6 TOYOTA GAZOO Racing

+3 kör

3.

#8 Audi (di Grassi/Duval/Jarvis)

+12 kör

4.

#7 Audi (Fässler/Lotterer/Tréluyer)

+17 kör

5.

#36 Alpine (Menezes/Lapierre/Richelmi)

+27 kör

6.

#26 G-Drive (Rusinov/Stevens/Rast)

+27 kör

 

2016-lemans-ezust


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER