Címkék: ifj. Tóth János | IRC | Janika | navigátor | Peugeot | Peugeot 207 | Peugeot-Total Hungária | Rali OB | rally pilóta | Rally Team | Tagai Róbert | WRC

2010. március 18. csütörtök, 23:36

 

Janika ifj. Tóth János a hétszeres ralibajnok a huszonegyedik évét kezdi az autósportban.
Az utóbbi három évben csak egy-egy futamon szerepelt a hazai bajnokságban, hiszen a magyarok közül elsőként fogadta el a kihívást, s próbált ki versenykörülmények között egy Super2000-es autót - méghozzá nagynevű ellenfelek, gyári pilóták ellen az IRC-sorozatban.
Az elmúlt három év azzal telt, hogy a hétszeres bajnok megtanulja az autót, megismerje minden csínját-bínját - és persze azért közben az eredmények sem maradtak el: a Peugeot 207 S2000-essel elérte, hogy megismerjék a nevét az IRC-mezőnyben.
Tavaly a két pontot érő hetedik helyen végzett a Barum-ralin, egy évvel korábban hatodik volt ugyanezen a versenyen és a svájci Valais-ralin négyre növelte a 2008-as pontjai számát. A riválisok kezdték megtanulni a nevét, a márkatársak olykor bizony nagyot néztek az eredményei láttán. Egy szervizparkban ugyanis nincsenek titkok, tudták, hogy Janika jóval kevesebbet vezeti a versenygépet, mint ők, mégis megközelíti, sőt, gyakran felül is múlja az eredményeiket.

Peugeot 207 S2000Peugeot 207 S2000
Peugeot 207 S2000

Ifjabb Tóth tehát nagyon élvezte az újfajta kihívást, az idén azonban mégis úgy döntött, a hazai bajnokságban méreti meg magát, s ennek oka nem más, mint hogy itthon is megváltoztak a szabályok, immár nem értékelik a WRC-ket, úgyhogy a Super2000-esekkel is van esély a bajnoki címért küzdeni. S mivel nagyjából azonosak az erőviszonyok, sokkal több minden múlik a versenyzőkön, s ez talán a nézők számára is izgalmasabbá teszi majd a csatát. A nyolcadik abszolút győzelmére hajt - a Peugeot-val az ötödikre -, navigátora, Tagai Róbert pedig az elsőre.

„Valamennyi előnyt biztosan jelent majd, hogy van versenytapasztalatunk az autóval, és hát nem tagadom, fejlődtünk is az elmúlt években: míg az elején másfél-két másodpercet kaptunk kilométerenként a gyári versenyzőktől, tavaly már egészen közel voltunk hozzájuk. Azt nem tudom, hogy milyen lesz a magyar mezőny - ez az idény ebből a szempontból egy kicsit zsákbamacska - abban viszont biztos vagyok, hogy az autónk nagyon jó és képes arra, hogy az élmezőnyben szerepeljünk vele. Aztán hogy mi milyen formában leszünk, és mennyit tudunk kihozni belőle, már más kérdés. De remélem, hogy sokat. Kimondva, kimondatlanul esélyesként vágunk neki a sorozatnak, de ez nem nyomaszt - voltam már hasonló helyzetben néhányszor - sőt, inkább motivál..." - mondta ifjabb Tóth, aki még azt is elárulta, számít rá, az is jelent majd némi pluszt, hogy a hazai pályákat sokkal jobban ismeri, mint mondjuk az olasz, a svájci, esetleg a cseh gyorsaságikat, amelyeken az utóbbi időben megfordult.

S hogy miért döntött a hazai szereplés mellett?

A csapat nagyon sok megkeresést kapott a szurkolóktól, hogy szeretnék többet látni a hazai pályákon Janikáékat, ráadásul a két fő támogatója, a Peugeot és a Total is úgy látta, hogy bár nemzetközi viadalokon indulni érdekes, hasznos és tanulságos feladat volt, komplett bajnokságot teljesíteni és a címért küzdeni is remek lehetőség. És persze ifjabb Tóth is rettenetesen kíváncsi volt arra, mennyit változott a hazai mezőny az elmúlt években. A jelenlegi élpilóták közül ugyanis jó néhánnyal nem volt alkalma összemérni a tudását.

Ifjabb Tóth János és Tagai RóbertTagai Róbert és Ifjabb Tóth János
Tagai Róbert és Ifjabb Tóth János

Ifjabb Tóth továbbra is Tagai Róberttel versenyez - az utóbbi két-három évben volt idejük összeszokni, s a pilóta úgy tartja, navigátora híres nyugalma neki is sokat segít a feszült pillanatokban.

„Nagyon várom már az első versenyt, mert úgy gondolom, most, hogy nincsenek WRC-k, Janinak lehetősége lesz a bajnoki címért küzdeni, esetleg megnyerni azt. És hát én is nagyon szeretnék magyar bajnok lenni... S hogy milyen vele versenyezni? Jól megértjük egymást az autóban, az ő tapasztalata és az én nyugodtságom jó kombináció. Jani már nem mai gyerek, ennek ellenére hihetetlen győzni akarás van benne, és tökéletesen maximalista. A szabályok adta lehetőségeken belül mindent megtesz, hogy jól szerepeljen, fizikailag is próbál felkészülni, mindent tudni akar a versenyről, és a rajt előtt hetekkel már ez tölti ki a gondolatai kilencven százalékát. Szóval elképesztő, na!" - mondta a pilótájáról Tagai Róbert.

Ami a szervizhátteret illeti, azt a Tagai Tamás vezette TRT-Tagai Racing Technology biztosítja, ők felelnek azért, hogy technikailag ne lehessen panasz a Peugeot 207 S2000-esre, amely a szezonkezdet előtt megkapta a legújabb fejlesztéseket, s ifjabb Tóth még az éles rajt előtt egy teszten kipróbálhatja a változtatásokat.
A Peugeot megkapta a lehető legújabb fejlesztéseket, s a nemzetközi mezőnyben továbbra is versenyképes. Egy francia mérnök minden versenyre elkísér minket, ő segít abban, hogy még profibb munkát végezhessünk" - tájékoztatott a technikai háttérről Tagai Tamás.

A pilóta

Ifj. Tóth János
Született: 1968. augusztus 22., Siófok
Navigátora: Tagai Róbert
Egyesülete: Peugeot-Total Hungária Rally Team
Autója: Peugeot 207 S2000
Első raliversenye: 1990, első osztály
Legjobb eredményei: 7x abszolút magyar ralibajnok (1995, 1996, 1997, 2000, 2001, 2002, 2005) ralikrosszbajnok (1989)

A navigátor

Tagai Róbert
Született: 1970. április 17., Budapest
Egyesülete: Peugeot-Total Hungária Rally Team
Autója: Peugeot 207 S2000
Első raliversenye: 1994, Salgó-rali
Legjobb eredményei: N-csoportos bajnok (Tagai Tamással - 2000)

Az autó: Peugeot 207 S2000

Motor: négyhengeres, 16 szelepes, elöl keresztben
Teljesítmény: 280 lóerő
Hengerűrtartalom: 1998 köbcenti
Nyomaték: 250 Nm
Maximális fordulatszám: 8500 1/min
Erőátvitel: összkerékhajtás
Váltó: hatfokozatú, szekvenciális
Differenciál: első-hátsó lamellás differenciálmű
Kormány: hidraulikus, szervó
Hosszússág: 4.03 m
Szélesség: 1.80 m
Tengelytáv: 2.56 m
Minimális súly: 1200 kg
Üzemanyagtank: 80 liter

 


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER