Címkék: Prodrive | Subaru | téli vezetés | teszt | Turán Frici | WRC

2010. február 04. csütörtök, 04:24

 

Turán Frigyes mérlegel. A lehető legtöbb versenygépet kipróbálja, hogy azután a tapasztalatait összegezve eldönthesse, milyen autóval vág neki a rali országos bajnoki sorozatnak. Frici legutóbb a Prodrive-nál, vagyis a gyári Subaru-csapatnál vendégeskedett Angliában, ahol az új N-csoportos versenygépet (N2010) tesztelte.

Subaru Impreza N2010Subaru Impreza N2010
Subaru Impreza N2010

- Hogy kerültél a Prodrive-hoz?
- Az összes lehetőséget meg akartam nézni, s Leitgeb Jánosnak köszönhetően, meghívtak egy tesztre. Jópofa volt, félig-meddig olyan, mintha gyári versenyző lennék. Odahoztak egy tökéletesen felkészített versenyautót, beállítottuk az ülést és már mehettünk is.

- Milyen idő volt?
- Havas-latyakos, tehát nem éppen ideális a tesztre, de az első benyomást megszerezhettem. Arra jutottam, hogy az autó egyáltalán nem hasonlít arra, amit eddig N-csoportosként próbáltam, inkább a korábbi A-s Mitsubishimmel tudtam párhuzamba állítani a karakterisztikáját. Persze, motorerőben nem olyan, de az 580 Nm-es nyomaték elég komollyá teszi.

Subaru teszt a gyári csapatnálSubaru teszt a gyári csapatnál
Subaru teszt a gyári csapatnál

Subaru versenyautó a Prodrive-tólSubaru versenyautó a Prodrive-tól
Subaru versenyautó a Prodrive-tól

- Hogy zajlott maga a teszt?
- Percre pontosan megjelentek az előre egyeztetett időpontban, s lehetett menni körülbelül tizenöt-húsz percet az autóval, miközben a tesztpilóta ott ült mellettem és folyamatosan próbált tanácsokkal ellátni. Már eleve jó hangulatban érkeztünk meg a Birminghami Autoshow-ról, az értékes tapasztalatok pedig csak növelték az elégedettséget.

Téli tesztvezetésTéli tesztvezetés
Téli tesztvezetés

- Ezek szerint meggyőzött az autó?
- Meggyőző volt, az tény és most azt próbáljuk kitalálni, vajon mennyi esélye lenne itthon a Super2000-esekkel szemben. Szerintem száraz aszfalton valószínűleg elmarad mögöttük, de murván és vizes aszfalton jobbnak kell lennie. A végső döntést azonban még nem hoztuk meg, előtte kipróbáljuk az Evo10-es Mitsubishit és egy S2000-est is, hogy legyen összehasonlítási alapunk. Azután összevetjük az árakat és a tapasztalatokat...

Subaru Impreza belülrőlSubaru Impreza belülről
Subaru Impreza belülről

- Szentségtörés az anyagiakról kérdezni?
- Dehogyis! Az S2000-es egyértelműen többe kerül - majdnem annyiba, mint egy WRC. Igen ám, de az N-essel nem biztos, hogy lehet bajnoki címet szerezni, márpedig nekünk az lenne a célunk, hogy azért küzdjünk. Szóval nehéz helyzet. Ráadásul, ha az N-est választjuk, valószínűleg el tudunk indulni két-három-négy külföldi futamon is, ami pedig nagyon motivál.

- Milyen versenyekről lenne szó?
- Van egy ajánlatunk a Bozian-csapattól, hogy esetleg próbáljuk ki magunkat WRC-vel a világbajnokságon, de annak azért kevés a realitása. Valószínűbb, hogy N-csoportos autóval megyünk egy-két vb-futamot, esetleg IRC-viadalt. De bármennyire is vonzanak a külföldi megméretések, a hazaiak legalább annyira, hiszen itthon is nagyon szeretünk versenyezni.

Turánék a Rally OB díjátadónTuránék a 2009-es Rally OB díjátadón
Turánék a 2009-es Rally OB díjátadón

- Kihívást jelent, hogy az új szabályoknak köszönhetően valószínűleg jóval kiegyensúlyozottabb lesz a mezőny, több lesz a győzelemre esélyes páros?
- A sok jó ellenfél mindig motiváló. Nekünk WRC-pilótáknak szerintem azt kellett elfogadni - ami nem volt könnyű -, hogy egy olyan autóval kell mérkőznünk ezentúl, amellyel nincs tapasztalatunk. Nem is a vezetéstechnikára gondolok itt, hanem inkább arra, hogy ha bérelt autóval versenyzünk, el kell fogadnunk az autó teljesítményét és kevesebb időt tudunk fordítani a tesztelésekre is. No meg aztán az is fontos, hogy a technikai bizottság a sarkára álljon, hogy tényleg betartassa a szabályokat mindenkivel, hogy ne lehessen ügyeskedni. Mert akkor és csakis akkor bizonyul majd jó döntésnek ez a szabályváltoztatás. Akkor komoly harcokra számíthatunk a futamokon és ebből a nézők fognak a legtöbbet profitálni.

 


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER