2012. március 26. hétfő, 16:17

A Ford versenyautói mindig is híresek voltak legendás strapabírásukról, elég ha csak az utóbbi évek két látványos borulására, Jarri-Matti Latvala 2009-es portugáliai bukására, vagy Turán Frici 2010-es spanyolországi balesetére gondolunk: a Ford Focus WRC elképesztően erős szerkezete mindkettőjük számára életmentőnek bizonyult.

ford-fiesta-wrc

Az idei Világbajnokságon Jarri-Matti Latvala és Petter Solberg által hajtott új Fiesta WRC-t azonban minden eddiginél keményebbre tervezték: a pilótákat kézzel készített, 10 tonnás teherbírású bukókeret oltalmazza ami az utcai változat önsúlyának kilencszeresével egyenértékű. A bukóketrecet több mint 35 méternyi, vagyis három busz hosszúságának megfelelő, a repülőgépiparban alkalmazott acélból készült cső teszi valóságos túlélő cellává.

Növeli a Ford esélyeit a 2012-es FIA Rally Világbajnokság (WRC) megnyerésére az a tény, hogy a Fiesta RS WRC nem csak a leggyorsabb autók egyike, hanem a legbiztonságosabb is. A Fiesta RS WRC a Ford legjobban fogyó családi ötajtósának rally-változata, amelyet 300 lóerős szörnyeteggé változtattak, és kevesebb, mint 5 másodperc alatt gyorsul föl 60 mérföld/órás sebességre. A rally-rajongókat persze leginkább a fenti adatok érdeklik, holott nagyon fontos az a rendszer is, amely a pilóta és a navigátor biztonságára ügyel, és egyben ahhoz is hozzájárul, hogy gyorsabbak legyenek a világot körbejáró bajnokság futamain.

“Amikor egy-egy rally-versenyt kevesebb, mint egy másodperces különbséggel nyernek meg, akkor nagyon fontos, hogy az ember mennyire bízik meg az autójában, hiszen csak így képes 100 százalékos teljesítményt nyújtani.” – árulja el Petter Solberg, a Ford World Rally Team pilótája. “A balesetek elkerülhetetlenek ebben a sportágban, de mivel tudom, hogy a Fiesta a világ legbiztonságosabb autóinak egyike, így képes vagyok félelem nélkül végezni a feladatomat.”

Malcolm Wilson, a Ford csapat vezetője személyes tapasztalatokkal is rendelkezik ezen a téren: 1980-ban egy nagysebességű rally-baleset következtében mindkét lába eltört.
Ha az ember 100 mérföldes sebességnél hibázik, könnyedén egy fán lógva vagy egy hegyoldalon gurulva találhatja magát.” – magyarázza. “A Fiesta eleve rendkívül erős szerkezetű jármű, de rengeteg munkát fektettünk abba, hogy a rallyautó olyan merev legyen, amennyire csak lehetséges, és úgy építettük, hogy ellenálljon olyan becsapódási erőknek, amelyek a hétköznapi életben ismeretlenek.“A nyolcvanas évek elején a biztonság szinte ismeretlen fogalom volt a versenyautók tervezésekor, így valóságos csoda, hogy nem halt meg, vagy sérült meg súlyosan sokkal több pilóta akkoriban” – teszi hozzá Wilson. “A Fiesta RS WRC a legbiztonságosabb rallyautó, amelyet a Ford valaha készített.”

ford-fiesta-rs-wrc

A különleges bukócellán felül egyéb biztonsági rendszerek is vigyáznak a pilótákra: az üléseket távolabb helyezték az ajtóktól annak érdekében, hogy megelőzzék a sérüléseket oldalütközés esetén, és olyan tűzoltórendszert építettek be, amelynek fúvókái az autó belsejének minden pontján megtalálhatók. Ha egy baleset elkerülhetetlennek bizonyul, a tűz veszélyét jelentősen csökkenti a rugalmas, habbal töltött, szakadásálló benzintank. A csúcstechnológiával készülő, modern Ford rallyautók biztonsági rendszerei már bizonyítottak, 2009-ben Portugáliában éppúgy, amikor a Ford színeiben versenyző Jari-Matti Latvala és navigátora, Miikka Anttila sértetlenül sétálhatott el, miután  Focus RS WRC-jük 200  méternyit gurult le egy hegyről, avagy 2010-ben Spanyolországban és tavaly a Mecsek Rallyn Turán Frigyes – Zsíros Gábor páros esetében.

A Ford a Nemzetközi Autósport Szövetség (FIA) „Action for Road Safety Campaign” nevű programjának egyik legfontosabb támogatója. A motorsportok felügyelő szervezetének tavaly indított kampányának célja a felvilágosítás és a közbenjárás a biztonságosabb utak, járművek és viselkedési normák érdekében. A Ford Fiesta RS WRC büszkén viseli a FIA „Action for Road safety Campaign” logóját a kezdeményező céljainak, vagyis az utakon történő balesetek és halálesetek számának csökkentése érdekében.


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER