A BMW M5 négy évtizede íródó sikertörténetében új fejezet veszi kezdetét: megérkezett a nagyteljesítményű sportlimuzin hetedik nemzedéke, most először hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiával.
Az új BMW M5 maximális teljesítménye 535 kW / 727 lóerő, amelyhez 1 000 Nm csúcs forgatónyomaték társul. A magas fordulatszám-tartományig kalibrált, M TwinPower Turbo technológiával dolgozó V8-as benzinmotor, az elektromos motor, a nyolcfokozatú M Steptronic automataváltó és az M xDrive intelligens összkerékhajtás együttese 3,5 másodperces nulla-százas gyorsulást garantál.
Az új BMW M5 (átlagos üzemanyag- és kombinált energiafogyasztás, illetve károsanyag-kibocsátás a nagyfeszültségű akkumulátor optimális töltöttsége esetén (WLTP): 1,6 – 1,7 liter / 100 km és 25,0 – 25,5 kWh / 100 km, illetve 37 – 39 gramm / km; átlagos üzemanyag- fogyasztás lemerült akkumulátorral (WLTP): 10,2 – 10,3 liter / 100 km; CO2-osztályok: a nagyfeszültségű akkumulátor optimális töltöttsége esetén B, lemerült akkumulátorral G) letaglózó erőtöbblete és vérpezsdítő menettulajdonságai a BMW M modellek nagyteljesítményű karakterének újraértelmezése mentén érkeznek meg az utakra. Az újdonság atletikus kiállását látványos első lökhárító, a Hofmeister kink stílusjegynél dombornyomott „M5” logót viselő C-oszlopok típus-specifikus kialakítása, valamint erőteljes kerékjárati ívek és küszöbkidolgozások nyomatékosítják, amelyek az ikonikus sportolót minden korábbinál magabiztosabban különböztetik meg a BMW 5-ös limuzintól. A letisztult megjelenésről ugyanakkor szokatlanul nagyarányú fényezett felület gondoskodik, amelyek a modell kimagasló menetdinamikai adottságait is éltetik.
Mint ilyen, a karosszéria formanyelve – ahogyan az M-specifikus stílusjegyekkel fűszerezett luxus utastér hangulata is – az új BMW M5 sokoldalúságát hangsúlyozza. Magabiztossága és lehengerlő megjelenése a folyamatosan készenlétben álló, hatalmas erőtartalékból táplálkozik. A pihentető, tisztán elektromos gurulások közben diszktéren háttérbe húzódó teljesítmény a hosszabbra nyúló utazások „sportos limuzinjában” és a zárt versenypályák szabadjára engedett élsportolójában lélegzetelállító vehemenciával tör felszínre.
Az M HYBRID hajtáslánc-technológia, az erőátviteli rendszerek és a futómű-technológia e teljesítmény-karakterisztika sajátosságai szerint összehangolt működése olyan hossz- és oldalirányú menetdinamikai kvalitásokkal vértezi fel az új BMW M5 modellt, amely egyedülálló a sportlimuzinok szegmensében. Hasonlóan kimagasló rugalmasságával az új BMW M5 a BMW M GmbH által fémjelzett abszolút teljesítmény új dimenzióját is elhozza a jelenbe.
Az új BMW M5 júliusban, a 2024-es Goodwood Festival of Speed sebességfesztiválon ünnepli világpremierjét, sorozatgyártása pedig már ugyanebben a hónapban megkezdődik a BMW Group dingolfingi gyárában. A nóvum világszerte 2024 novemberében érkezik meg az utakra, az új BMW M5 Touring kíséretében. A sportlimuzin legfontosabb értékesítési régiója Észak-Amerika és Európa, önálló piacként pedig az Egyesült Államok, Nagy-Britannia, Németország, Dél-Korea, Kína, Japán és Kanada.
M HYBRID hajtáslánc-technológia az új BMW M5 modellben: lélegzetelállító teljesítmény és magával ragadó tisztán elektromos hatótávolság
Az új BMW M5 modell M HYBRID hajtáslánc-technológiája egy magas fordulatszám-tartományig kalibrált, 4.4 liter hengerűrtartalmú V8-as benzinmotor és egy elektromos motor párosából áll. Utóbbit a mérnökök kifejezetten a BMW M5 teljesítmény-karakterisztikájához hangolták és a nyolcfokozatú M Steptronic automataváltóba építették be. A belsőégésű erőforrás a legkorszerűbb M TwinPower Turbo technológiával, hengersorok közé épített kipufogócsonkkal és optimalizált olajleválasztó rendszerrel dolgozik. Maximális teljesítménye 430 kW / 585 lóerő, csúcs forgatónyomatéka pedig 750 Nm. Az elektromos motor maximális teljesítménye 145 kW / 197 lóerő, míg névleges csúcs forgatónyomatéka 280 Nm, a BMW által szabadalmazott előváltó szakaszban azonban ideiglenesen akár 450 Nm tényleges forgatónyomaték leadására is képes.
A belsőégésű erőforrás és az elektromos motor együttműködése a BMW M Hybrid V8 versenyautó hajtáslánc-technológiájában is alkalmazott működési elvet követi. Az elektromos motor azonnali teljesítmény-leadási képességének, valamint a benzinmotor és az elektromos motor intelligens összehangolásának köszönhetően az M HYBRID hajtáslánc-technológia a gázpedál minden érintésére késlekedés nélkül reagál. Mindehhez a BMW M modellek hamisítatlan, egyenletesen felépülő teljesítmény-karakterisztikája társul. A nyolchengeres motor akár percenkénti 7 200 főtengely-fordulatra is képes. Az újdonság végsebességét a hajtáslánc-technológia vezérlőelektronikája 250 km/óránál korlátozza, az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető M Driver’s Package teljesítménynövelő csomaggal azonban egészen 305 km/óráig kitolható.
Az új BMW M5 kivételes menettulajdonságainak elektronikusan vezérelt, folyamatosan állítható szelepekkel dolgozó sport kipufogórendszer ad érzelmekben gazdag hangaláfestést. A BMW M modellek védjegyeként a sport kipufogórendszer egyenként 100 milliméter átmérőjű, Black Chrome árnyalatú dupla ikervégződést visel.
Az elektromos motor teljesítmény-leadását a BMW IconicSounds Electric portfólió szólaltatja meg. Tisztán elektromos meghajtás esetén az M-specifikus menethangok hűen követik a gázpedál mozgását, a releváns hajtáslánc-konfiguráció esetében pedig vérpezsdítő szólamokkal készítik fel az utasokat a V8-as benzinmotor támogatását élvező teljesítmény-többlet érkezésére.
Tisztán elektromos üzemmódban az új BMW M5 140 km/órás végsebességre képes. A modell padlólemezébe süllyesztett nagyfeszültségű akkumulátor nettó energiasűrűsége 18,6 kWh, amellyel a sportlimuzin a valós körülmények közötti legdinamikusabb járműhasználat eredményeit vizsgáló, globális szabvány szerint működő tesztciklus (WLTP – Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) mérései szerint egy feltöltéssel akár 67 – 69 kilométer megtételére is képes, kategóriájában egyedülálló módon. Az új BMW M5 kombinált töltőegysége (CCU – Combined Charging Unit) akár 7,4 kW töltési kapacitású AC járműtöltést is lehetővé tesz.
A belsőégésű erőforrás és az elektromos motor teljesítményét a hátsókerék-meghajtás preferenciái szerint dolgozó M xDrive intelligens összkerékhajtás továbbítja az úttest felé. A bajor prémiumgyártó ügyfeleinek a 2WD vezetési üzemmód aktiválására is lehetőségük van, ilyenkor a dinamikus menetstabilizáló rendszer (DSC – Dynamic Stability Control) kikapcsol és a hajtáslánc-technológia kizárólag a hátsó kerekeket hajtja. Az M xDrive intelligens összkerékhajtást és a hátsó tengely elektronikusan vezérelt aktív M differenciálművét egyaránt az M HYBRID hajtáslánc-technológia teljesítmény-karakterisztikájához hangolták a mérnökök.
Kifinomult futómű-technológia M-specifikus hangolással
Az új BMW M5 futómű-technológiája az első tengelyen kettős ágyazású, könnyűszerkezetes alumínium lengőkarokra támaszkodó rugóstagokkal, a hátsó tengelyen ötkaros, könnyűszerkezetes alumíniumból és acélból készült lengőkarokra támaszkodó rugóstagokkal, valamint számos speciális alkatrésszel dolgozik együtt, típus-specifikus kinematikai és elasztokinematikai hangolás mentén. Az optimális kormányvisszajelzések és a mérnökien precíz irányíthatóság érdekében a változó áttételű M Servotronic kormánymű feszesen kapcsolódik az első tengely segédkeretéhez, amely a széles nyomtávokkal, illetve a karosszériaváz és a futómű-bekötési pontok kiváló torziós merevségével még határon autózva is a BMW M modellek felülmúlhatatlan agilitását, precizitását és az oldalirányú erőhatások lineáris felépülését garantálja.
A nóvum alapfelszereltségének az elektronikusan vezérelt lengéscsillapítókkal dolgozó, adaptív M futómű és az aktív hátsókerék-kormányzás (Integral Active Steering) is része, amely kanyarodás közben akár 1,5 fokkal is képes elforgatni a hátsó kerekeket. A lengéscsillapítók M-specifikus hangolása, valamint egyenkénti és kerekenkénti állíthatósága új szintre emeli az autó úttartását és maximalizálja a menetdinamikát – a hétköznapokban és a zárt versenypályákon egyaránt. Nagy sebességnél a hátsó kerekek fordulása javítja az iránystabilitást, alacsony sebességnél pedig az agilitást és a kényelmes manőverezhetőséget.
Az új BMW M5 tapadását, agilitását és iránystabilitását a hajtásfüggő kipörgés-korlátozás, valamint a legkorszerűbb integrált keresztdinamika-menedzsment vezérlőrendszereinek együttműködése fokozza tovább. Az alapfelszereltségként kínált BMW M fékrendszer és az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető BMW M karbon-kerámia fékrendszer is kétféle pedálérzetet nyújtó, integrált fékrendszerként működik. Az elöl 20”, hátul pedig 21” méretű BMW M könnyűfém keréktárcsákon már alapfelszereltségként is nagyteljesítményű gumiabroncsok feszülnek.
Intelligens vezetést támogató rendszerek a magabiztos és kényelmes vezetés érdekében
Az új BMW M5 magabiztos és kényelmes vezethetőségét már alapfelszereltségként és az opcionális extrafelszereltség részeként is az automatizált járművezetést és parkolást lehetővé tevő, intelligens rendszerek minden korábbinál átfogóbb palettája emeli új dimenzióba. A modell alapfelszereltségének a frontirányú ütközésre figyelmeztető rendszer (Front Collision Warning), a korrigáló kormánymozdulatokra is képes, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (Lane Departure Warning), a kikerülés-asszisztens (Evasion Assistant), az éberségfigyelő rendszer (Attentiveness Assistant) és a sebességhatár-kijelzés (Speed Limit Info) is része. Az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető Driving Assistant Professional csomag eközben a Stop & Go funkcióval dolgozó aktív tempomatot (Active Cruise Control with Stop & Go), a kormányzó- és sávtartó asszisztenst (Steering and Lane Control Assistant), a jelzőlámpákat felismerő rendszert (Traffic Light Recognition), az automata sebességhatár-asszisztenst (Speed Limit Assist) és az Aktív Navigációt is magába foglalja.
Az új BMW M5 széleskörű alapfelszereltségének a tolatási segédlettel (Reversing Assistant) együttműködő parkolóasszisztens (Parking Assistant) is része. Az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető Parking Assistant Professional parkolóasszisztenssel eközben az akár 200 méternyi automatizált parkolás opciója is elérhető és azt is lehetővé teszi, hogy a bajor prémiumgyártó ügyfelei az autón kívül állva, okostelefonjukon keresztül vezéreljék végig az autó parkolási manővereit.
Minden ízében személyre szabható vezetési élmény
A középkonzolon elhelyezett vezérlőpanel egy sor olyan típus-specifikus gombnak és kapcsolónak ad otthont, amelyekkel az új BMW M5 vezetési élménye részletekbe menően a bajor prémiummárka ügyfeleinek preferenciáihoz hangolható. A „Setup” gomb a hajtáslánc-technológia, a Drivelogic, a futómű-technológia, a kormánymű, a fékrendszer, az M xDrive intelligens összkerékhajtás és a fékenergia-visszatáplálás beállításaihoz kínál közvetlen hozzáférést. A technológia két, egymástól teljesen eltérő konfiguráció elmentését is lehetővé teszi, ezek a kormánykeréken található M gombokkal aktiválhatók. A Launch Control rajtprogram az M Setup menüpont összes beállítási lehetőségével elérhető, kivéve a tisztán hátsókerék-meghajtást kínáló 2WD vezetési üzemmódot.
A DSC gomb megnyomásával aktiválható az M Dinamikus Mód (MDM – M Dynamic Mode), amely képes kitolni a fékrendszer beavatkozási határértékét és késleltetni az erőforrás teljesítmény-leadásának korlátozását. A technológia bekapcsolt menetstabilizáló rendszerrel képes maximalizálni a sportmodell menettulajdonságait, a bajor prémiumgyártó ügyfelei azonban teljes mértékben ki is kapcsolhatják azt (DSC off). Az intelligens vezetést támogató rendszerek beavatkozási határértékei az „M Mode” gombbal minden esetben az adott vezetési szituáció sajátosságai és a vezető személyes preferenciái szerint állíthatók be. Alapértelmezett beállításként a ROAD vezetési üzemmód aktiválódik, a technológia azonban SPORT lehetőséget is kínál. Az intelligens vezetést támogató rendszerek és a műszeregység megjelenített tartalmai ilyenkor csupán a sportos vezetéshez szükséges funkciókra és információkra koncentrálnak. Az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető M Drive Professional csomag részeként a versenypályára fejlesztett TRACK üzemmód is aktiválható, amely az összes kényelmi és biztonsági rendszer ideiglenes kikapcsolását teszi lehetővé. Utóbbi csomagnak az M Laptimer funkció és a Boost Control funkció is része, amely haladás közben indított sprintek és előzési manőverek esetében maximalizálja a hosszirányú menetdinamikát.
A bajor prémiumgyártó ügyfelei az M HYBRID hajtáslánc-technológia működését is személyre szabhatják. Az új „M Hybrid” gomb a HYBRID vezetési üzemmód – amely a belsőégésű erőforrás és az elektromos motor intelligens összehangolását kínálja az adott vezetési szituáció szempontjai szerint maximalizált hatékonyság vagy teljesítmény-leadás mentén – és az ELECTRIC vezetési üzemmód aktiválását egyaránt lehetővé teszi, amely esetében a benzinmotor csak a gázpedál lepadlózására vagy a kormány mögötti váltófülek használatára kapcsolódik be a hajtásba. Az eCONTROL vezetési üzemmód a lehető leghatékonyabb fékenergia-visszatáplálást garantálja és mindvégig fenntartja a nagyfeszültségű akkumulátor kívánt töltöttségi szintjét. Az M Drive Professional csomag részeként a DYNAMIC és a DYNAMIC PLUS vezetési üzemmódok is aktiválhatóvá válnak, amelyek a folyamatosan magas szintű teljesítmény-leadás szükségletei szerint működtetik a hajtáslánc-technológiát és a hűtőrendszert, intenzív versenypályás használat közben pedig maximális teljesítményt zúdítanak a kerekekre.
Progresszív sportautó-utastér, BMW Ívelt Kijelző M-specifikus tartalmakkal és exkluzív hangulat
A középkonzolon elhelyezett M-specifikus vezérlőpanel mellett az új BMW M5 progresszív sportautó-utastere már alapfelszereltségként újratervezett, világító M gombokkal és laposabb alsó karimával ellátott BMW M bőrkormányt, elektromosan állítható BMW M multifunkciós üléseket, M-specifikus tartalmakkal dolgozó BMW Ívelt Kijelzőt és BMW Head-Up kijelzőt kínál. A BMW Maps felhőalapú navigációs rendszerrel és kiterjesztett nézettel (Augmented View) dolgozó BMW Live Cockpit Professional műszerfal-elrendezés ugyancsak az újdonság alapfelszereltségének része.
Az új BMW M5 modellben a BMW 8.5 operációs rendszer alapjain futó, legkorszerűbb BMW iDrive kijelző- és járművezérlő technológia dolgozik, amely lehetővé teszi az érintések és hangutasítások útján vezérelhető működtetést. A légkondicionáló berendezés funkciói ugyancsak digitálisan vezérelhetők. Az utastéri hőmérsékletek és a légbefúvások intenzitásai, illetve az ülések és – amennyiben az adott modell felszereltségének része – a kormánykerék fűtése érintésekkel, a központi kijelző alsó éle mentén elérhető speciális menüsávon keresztül, illetve hangutasításokkal is beállíthatók, az adott modell felszereltségi szintjétől függően.
Az utastér exkluzivitásához az alapfelszereltségként kínált Merino bőrkárpitozás, a BMW Interaction Bar funkcióegység, a négyzónás légkondicionáló, a fűthető első ülések, az M-specifikus opciókat és üdvözlő animációt is kínáló hangulatvilágítás, valamint a panoráma üvegtető is nagymértékben hozzájárul. Alapfelszereltség továbbá a Bowers & Wilkins surround audiorendszer, a vezeték nélküli telefontöltést kínáló okostelefontartó tálca, a Comfort Access funkció, a riasztórendszer, az automata csomagtérajtó-működtetés és a BMW Professional töltőkábel is.
Az opcionális extrafelszereltségként megrendelhető tételek sorát színesíti többek között az M Carbon külső felszereltségi csomag, az Alcantara tetőkárpit, a kormányfűtés, az aktív ülésszellőztetés és a vonóhorog is. Az új BMW M5 piaci bevezetésétől az élsportolóhoz a típus-specifikus BMW M Performance alkatrészek is elérhetővé válnak. A portfólión olyan tételek sorakoznak, mint például a kovácsolt BMW M Performance könnyűfém keréktárcsák és a szénszál-erősítésű műanyagból (CFRP) készült karosszéria-kiegészítők.
Hozzászólások