Bár a világ vezető hibrid prémium márkája, a Lexus csak nemrégiben mutatta be teljes egészében újratervezett zászlóshajóját, a vadonatúj, 2018-as LS 500 modellt, máris itt az autó F SPORT kivitele. A New York-i Nemzetközi Autókiállításon leleplezett LS 500 F SPORT különleges külső-belső megoldásai még élvezetesebb vezethetőséggel ruházzák fel a márka luxuslimuzinját.
Közel három évtizede már, hogy a Lexus piacra lépett az LS első változatával, és az autó simán működő hajtáslánca, csendes futása, kézműves minőségű kidolgozása, minden részletre kiterjedő alapossága és hosszan tartó minősége azóta is mérceként szolgál az autóiparban. A 2018-as LS 500 mindemellett a modell történetének leglelkesítőbb vezetési élményét kínálja, amit a Lexus az új F SPORT változat bemutatásával most még magasabb szintre emelt. A benzinmotoros és hibrid hajtású modellváltozatokhoz egyaránt megrendelhető F SPORT kivitel körültekintő futómű-tuningja és egyéb fejlesztései úgy tökéletesítik az autó vezetésének élményét, hogy közben kicsit sem csorbul az LS-től elvárt kifogástalan kényelem.
F SPORT látványelemek
A Lexus dizájnerei nem dőltek elégedetten hátra, miután megalkották az LS kupés sziluettjét és a Lexus jellegzetes, orsó formájú hűtőrácsának hatásos megjelenésű, még bonyolultabb formavilágú változatát. Pihenés helyett azonnal nekiláttak az F SPORT hűtőrács kifejlesztéséhez; a kívánt textúra és fényhatás elérése még úgy is majdnem öt hónapot vett igénybe, hogy a munka egy részét számítógépes tervezéssel (CAD) végezték. Míg a standard modell hűtőrácsának megalkotásához 5000 különféle felülettel kísérleteztek, addig az új változat kialakításához mintegy 7100 további lehetőséget vizsgáltak meg. Az F SPORT hűtőrácsot sportos hatású oldalsó légbeömlők is kiegészítik, ám ez nem csupán dizájn-geg, hanem az autó fokozott hűtési igényét is kielégíti. A F SPORT kivitel különleges hűtőrácsa, csomagtér- és küszöbelemei még merészebbé varázsolják a szedán külső megjelenését, s a hatást tovább fokozzák a sárvédőkön látható F SPORT emblémák és az exkluzív, 20 colos könnyűfém keréktárcsák. Azok számára, akik szeretnének még látványosabban kitűnni a tömegből, a gyár az F SPORT exkluzív fényezéseit, a White Nova és Heat Blue árnyalatokat ajánlja.
F SPORT utastér
A Lexus az autó külsejéhez hasonlóan az utasteret is átformálta, egyedi kárpitokat és megoldásokat kínálva az F SPORT vásárlóinak. Egy dolog azonban változatlan maradt: ez az Omotenashi, a japán vendégszeretet hangulata. Az LS modellben ez annyit jelent, hogy a Lexus gondoskodik a vezetőről és utasairól, elébe megy elvárásaiknak, ügyel a kényelmükre, és megóvja őket a veszélyhelyzetektől – az F SPORT pedig most a teljesítmény örömével egészíti ki ezt a felsorolást. A kabin leglátványosabb F SPORT elemei az új első ülések, amelyek még jobb tartást kínálnak a dinamikus autózás közben. Az ülések felületének perforált mintázata és az egyedi alumínium díszítőelemek tovább erősítik a sportos hatást. Az F SPORT kormánykerék mögött különleges sebességmérő-fordulatszámmérő műszer látható, amelynek oldalra elcsúszó gyűrűje további járműinformációkat is megjelenít; a korlátozott példányszámban gyártott LFA szupersportkocsiból származó megoldás még hatásosabban hangsúlyozza az autó dinamikus karakterét. A Lexus dizájnerei kiemelt figyelmet fordítottak a részletmegoldásokra, amit jól példáz az alumínium gázpedál, fékpedál és lábtámasz kidolgozása, vagy éppen a perforált bőrrel borított váltókar. Az ülések és a tető kárpitozása különleges tapintású velúrból készül. Azok a vásárlók, akik még sportosabb hangulatra vágynak, az új, exkluzív Vörös kivitelben is megrendelhetik F SPORT modelljük utasterét.
LS 500 futómű
A 2018-as LS F SPORT változatokban a márka fejlett futóművezérlő technológiája, az Integrált Járműdinamikai Vezérlőrendszer (VDIM) legújabb változata működik. A Lexus 2004-ben mutatta be először integrált vezérlőrendszerét, amely intelligensen hangolta össze az addig önálló rendszerként funkcionáló ABS, TRC, VSC és EPS működését. 2012-ben a márka a GS modellben vezette be aktív négykerék-kormányzását, a Lexus Dynamic Handling (LHD) rendszert, ami még közvetlenebbül reagál a vezető utasításaira, tovább fokozva az autó biztonságát és menetteljesítményét. Az új VDIM összehangoltan vezérli a jármű összes alrendszerének – vagyis a fék, a kormány, a hajtáslánc és a futómű – működését, irányítása alatt tartva a hosszanti, oldalirányú és függőleges mozgásokat, és mérsékelve karosszéria perdületét, a dőlését és bólintását. E mozgások optimális vezérlése kimagasló rugózási kényelmet, jobb útfogást és biztonságot, valamint élvezetes irányíthatóságot eredményez. Kanyarodás közben a karosszéria kevésbé dől be, a rugózás pedig egyszerre stabilabb és kényelmesebb.
Sportos genetika
Az LS a Lexus luxusautók számára kifejlesztett globális padlólemezének meghosszabbított változatára (GA-L) épül, ami az új Lexus LC 500 kupéban mutatkozott be először. A GA-L padlólemez legfontosabb jellemzői a jobb irányíthatóság, a simább rugózás és a még csendesebb utastér. Az LS F SPORT változatban a platform további jellemzői – a stabilitás és az agilitás – is fokozottan előtérbe kerülnek. Az LS F SPORT alapfelszereltségének részét képezik a 20 colos könnyűfém keréktárcsák (245/45RF20 + 275/40RF20 abroncsokkal), valamint a nagyobb első és hátsó fékek (elöl 6, hátul 4 dugattyús féknyergek), s e megoldások révén még jobban kiaknázhatók a padlólemezben rejlő lehetőségek. Az LS F SPORT modell felszereltségében az LHD (változó áttételű kormánymű és dinamikus hátsókerék-kormányzás*) is szerepel, akárcsak a gyors magasságállító funkcióval kiegészített, sportos hangolású légrugózás. Mindezek eredménye egy teljes méretű luxuslimuzin, ami a kanyargós utakon sokkal inkább tűnik sportkupénak, s amely érzékletesen testesíti meg az F SPORT szellemiségét.
415 lóerő és 10 sebességfokozat
A Lexus kifejezetten a 2018-as LS 500 modellhez tervezte meg a 3,5 literes V6-os motort, amelynek vadonatúj, kettős turbófeltöltése a vállalat F1-es technológiáján alapul. Az új erőforrás egy V8-as teljesítményét kínálja (415 LE és 600 Nm), és a blokkhoz egy luxusszedánban elsőként alkalmazott 10 fokozatú automata sebességváltó kapcsolódik.
A motor széles nyomatéktartománya tökéletesen illik az F SPORT karakteréhez; gázadásra az autó késlekedés nélkül gyorsulni kezd, és a forgatónyomaték mindaddig folyamatosan rendelkezésre áll, amíg a fordulatszámmérő mutatója a vörös mezőbe ér. Az LS 500 lenyűgözően gyorsan, mindössze 4,5 másodperc alatt éri el a 100 km/órás sebességet (benzinmotoros változat), amiben az elektronikus vezérlésű megkerülőszelepek is fontos szerepet játszanak. A Normal, Sport és Sport+ üzemmódok kiválasztásával a vezető beállíthatja a hajtáslánc reakcióit, miközben pontosan annyi motorhang szűrődik be az utastérbe, hogy az sportos érzetet keltsen.
F SPORT teljesítmény – egy hibrid fogyasztása mellett
Az LS 500h F SPORT változat alacsony üzemanyag-fogyasztás mellett kínál sportos vezetési élményt. Az új Multi Stage Hybrid rendszer hatásosan kombinálja az Atkinson-ciklusú, 3,5 literes, V6-os szívómotor és a két elektromotor/generátor erejét, valamint a kompakt és könnyű lítium-ion akkumulátor kapacitását. A V6-os motor D-4S közvetlen üzemanyag-befecskendezése, kis tömegű szelepvezérlése és Dual VVT-i technológiája minden fordulatszám-tartományban bőséges forgatónyomatékot biztosít. A rendszer együttes teljesítménye 354 lóerő. Az új hajtásláncban a Lexus Hybrid Drive rendszerből ismert fokozatmentes váltóművet egy különleges, négyfokozatú automata sebességváltó egészíti ki. Ezzel a megoldással négy fokozatban, a teljes fordulatszám-tartományban kihasználható a V6-os motor teljesítménye. Manuális üzemmódban a két váltómű összehangolt működése egy 10 fokozatú sebességváltó érzetét kelti, így az LS 500h F SPORT vezetője még dinamikusabban autózhat, a kormány mögötti váltófülekkel kapcsolva a sebességfokozatokat. Az alacsonyabb sebességtartományokban a Multi Stage Hybrid rendszer hosszabb távolságon mozgatja az autót elektromos hajtással, és adott körülmények mellett az LS 500h akár 140 km/órás sebességgel is haladhat tisztán az elektromotor erejével. A rendszer 5,2 másodperc alatt gyorsítja 100 km/órára a hátsókerékhajtású LS 500h modellt; ez az időeredmény megegyezik az előző generációs, V8-as LS 460 gyorsulásával, és 3 tizedmásodperccel jobb, mint a négykerékhajtású LS 600h hasonló értéke.
Akkumulátor feszültsége 310
Gyorsulás (0-100 km/órára) 4,5 s (hátsókerékhajtású változat)** 5,2 s (hátsókerékhajtású változat)
Tengelytávolság 3.125 mm
Teljes hosszúság 5.235 mm
Magasság 1.450 mm
Szélesség 1.900 mm
Kerekek 20 col (elöl: 245/45RF20, hátul: 275/40RF20)
* Az LDH rendszer csak a hátsókerékhajtású változatokhoz rendelhető (Európában kizárólag az LS 500h és LS 350 modellekhez)
** Az európai piacokon az LS 500 kizárólag összkerékhajtású változatban kapható (hátsókerékhajtás nem szerepel a kínálatban).
Hozzászólások