Címkék: autókiállítás | BMW | elektromos | hibrid | New York | X5

2014. április 14. hétfő, 16:15

 

Az új BMW X5 bemutatkozásával új szintet ért el a luxusszínvonalú Sports Activity Vehicle modellek gazdaságossága, a 2014-es New York-i Autószalon alkalmával pedig a BMW immár a következő lépcsőfokot tárja a nagyközönség elé az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás SAV-szegmensbeli iránymutató mérséklésének útján.

 

 A BMW Concept X5 eDrive a vezetés a BMW xDrive intelligens összkerékhajtásával kínált karakteres élményét és széleskörűen variálható utastere luxushangulatát hálózatról tölthető (plug-in) fejlett hibridhajtás-koncepcióval kombinálja. A belsőégésű motor és az innovatív BMW eDrive technika intelligens együttműködése jelentősen csökkentett üzemanyag-fogyasztás mellett kínálja a márkára jellemző sportosságot, meggyőző példaként szolgálva a BMW EfficientDynamics fejlesztési stratégiájának hatékonyságára. E hajtásrendszer akár 120 kilométer/órás tempóval és akár 30 kilométeres távon a tisztán elektromos közlekedést is lehetővé teszi, miközben az EU-tesztciklus során 3,8 liter alatti átlagos üzemanyag-fogyasztást produkált 100 kilométerenként.

A New York-i Autószalonra részleteiben is továbbfejlesztett koncepciótanulmány hajtásrendszere egy a BMW TwinPower Turbo Technikával működő, 180 kW/245 LE teljesítményű, négyhengeres benzinmotorból, valamint egy szintén a BMW Group saját fejlesztésében született, 70 kW/95 LE teljesítményű elektromos hajtásrendszerből áll. Az elektromos motort lítiumion-akkumulátor látja el energiával, amely bármely háztartási elektromos csatlakozóról feltölthető, s amelynek kapacitása a tisztán elektromos, s így helyi szinten károsanyag-kibocsátástól mentes közlekedést akár 30 kilométeres hatótávon is lehetővé teszi. A kifejezetten a BMW Concept X5 eDrive számára kifejlesztett nagyfeszültségű akkumulátor ütközésbiztonságilag különösen kedvező pozícióban, a csomagtartó alatt kapott helyet. A csomagtér a 40:20:40 arányban osztott hátsó üléstámlának és a csaknem teljesen sík padlózatának köszönhetően korlátozás nélkül megőrizte mindennapos használhatóságát.

A pillanatnyi igényeknek és szituációnak megfelelően a BMW jellegzetes „élménykapcsolója” (BMW Driving Experience Control) segítségével aktiválható beállítások mellett három üzemmód is rendelkezésre áll: intelligens hibridhajtás a sportosság és a gazdaságosság optimális harmóniájával (AUTO eDrive), a tisztán elektromos, így helyi szinten károsanyag-kibocsátástól mentes közlekedés (MAX eDrive), valamint az akkumulátor pillanatnyi töltöttségi állapotát megőrző „SAVE Battery” módusz.



Modern és lendületes: dinamikus, variálható, luxusszínvonalú és igény szerint helyi szinten károsanyag-kibocsátás mentes
A BMW EfficientDynamics koncepció keretében modell-specifikusan továbbfejlesztett BMW eDrive technikának köszönhetően e koncepciómodell a dinamika újszerű megfogalmazója a SAV-modellek szegmensében. Két motorja meggyőző erőtartalékaival, kiemelkedő menetkényelmével, valamint a vonóerő-átadási képesség, a stabilitás és a dinamika terén a BMW xDrive összkerékhajtás segítségével mindenfajta úton és terepen optimális menettulajdonságaival oly módon érvényesülhet a BMW X-modellek jellemző sokoldalúsága, hogy közben iránymutató gazdaságosságával mércéül is szolgál vetélytársai körében. Az – elsősorban városi forgalomban – tisztán elektromos, így helyi szinten károsanyag-kibocsátás nélküli autózás lehetősége egészen újszerű és jövőbemutató formában kínálja a SAV-modellek vezetési élményét. A hálózatról tölthető (plug-in) hibrid hajtáskoncepció mindemellett a Sports Activity Vehicle utasterének megszokott magas színvonalú variálhatóságát és luxusát sem korlátozza. A BMW Concept X5 eDrive így meggyőző sokoldalú tehetségként mutatkozhat be, amely az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás mérséklése terén elért egyaránt jelentős fejlődést a legmodernebb funkcionalitás és a minden szituációban zavartalan mindennapos használhatóság mentén kínálja.

A BMW Concept X5 eDrive iránymutató karakterét külső megjelenése visszafogott és precízen kivitelezett stílusjegyei is kihangsúlyozzák. Igényes kontrasztot alkotnak a „Silverflake metál” külső fényezéssel a BMW-vesék lamellái, a légbeömlő nyílások bordái, valamint a hátsó lökhárító betétje, amelyek egyaránt a BMW i márka számára kevert „BMW i kék” színben készültek. A BMW Concept X5 eDrive emellett a karosszéria színére fényezett kerékjárati borításokkal, modell-specifikus tetősínekkel, a BMW i modellekéhez hasonló, töltés közben világító kábelcsatlakozóval, illetve exkluzív, aerodinamikus dizájn szerinti, 21 col peremátmérőjű könnyűfém keréktárcsákkal rendelkezik.

Az utastér az innovatív hajtáskoncepcióra összpontosító kialakításában az exkluzív - az ülések illetve az ajtókárpitok mellett a műszerfalra is kiterjedő elefántcsont-fehér - bőrkárpitozás világoskék kettős díszvarrásai is fontos szerepet játszanak. A modell-specifikus belső dizájn további meghatározó elemei a kék csíkkal ellátott, zongoralakk-fekete díszítőberakások, a fejtámlák első felének „eDrive” nyomata, a kék alaptónusú hangulatvilágítás, valamint az ugyancsak kék megvilágítású eDrive-gomb. A fekete velúrral bélelt csomagtartóban átlátszó és kék megvilágítású borítás kínál rápillantást az elektromos motor magasfeszültségű töltéstárolójára.

BMW eDrive és a Sports Activity Vehicle: intelligens hibridtechnika a kiemelkedő gazdaságosság és a vezetés karakteres élvezete szolgálatában
A hajtásrendszer elektromossá alakítása meghatározó mérföldkő a BMW EfficientDynamics koncepció útján, amely különösen tág lehetőségeket kínál a BMW számára az üzemanyag-fogyasztási és a károsanyag-kibocsátási értékek további mérséklésére. Az e célra kifejlesztett BMW eDrive technika különböző, pontosan az adott járműkoncepcióra szabott kivitelekben áll rendelkezésre. Akárcsak a BMW i3, a BMW Group első tisztán elektromos hajtású sorozatgyártású modellje, a röviddel piaci bevezetése előtt álló BMW i8 hálózatról tölthető (plug-in) hibrid sportautó is a BMW eDrive technikával készül. A BMW Concept X5 eDrive – akárcsak a 2012-ben bemutatott BMW Concept Active Tourer – a BMW eDrive technikának a BMW alapmárka plug-in hibridmodelljeiben megvalósított modell-specifikus alkalmazását példázza.

Ennek során első ízben jelenik meg a BMW eDrive technika a BMW xDrive intelligens összkerékhajtással együtt. A BMW Concept X5 eDrive így mindazon kiemelkedő színvonalú menettulajdonságokat is kínálja, amelyek az első és a hátsó tengely közötti állandó, egyben variálható forgatónyomaték-elosztásnak köszönhetők. E rendszer – az éppen igénybe vett üzemmódtól függetlenül – az elektromos vagy a belsőégésű motor, illetve a kettejük által közösen produkált forgatónyomatékot mindenkor villámgyorsan pontosan oda irányítja, ahol az a lehető leghatékonyabban alakulhat vonóerővé. A SAV-modellek karakteres képességei – mindenfajta időjárási és útviszonyok közepette hatékony vonóerő-átadás és optimális menetstabilitás, valamint a tempós kanyaríveken is fokozott agilitás – ily módon különösen hatékonyan érvényesülhetnek. A BMW Concept X5 eDrive éppoly sokoldalú, mint sportos menettulajdonságai az EU-tesztciklus során 100 kilométerenként kevesebb, mint 3,8 literes átlagfogyasztással és kilométerenként 90 gramm alatti széndioxid-kibocsátással párosulnak.

A BMW Concept X5 eDrive elektromos motorja segítségével fokozza tovább a vezetés élvezetét és gazdaságosságát, amelynek legnagyobb teljesítménye 70 kW/95 LE. Igen magas és az elektromotorokra jellemzően már közvetlenül az indulástól produkált forgatónyomatéka jellegzetesen közvetlen vonóerőt biztosít. Az elektromos gép a BMW EfficientDynamics koncepció keretében kimondottan a BMW Concept X5 eDrive számára kifejlesztett kivitele mindemellett sportos teljesítménykarakterisztikát, kompakt konstrukciót és optimális saját tömeget is kínál. A BMW Concept X5 eDrive elektromos motorja önállóan akár 120 kilométer/órás sebességig is gyorsíthatja az autót, már indulástól rendelkezésre álló 250 newtonméter forgatónyomatéka pedig mindenkor közvetlen és meggyőző gyorsulási képességekkel szolgál. A Boost funkció révén - a dinamikus gyorsítások során - jól érzékelhető támogatásként is szolgálhat a belsőégésű motor számára. A BMW Concept X5 eDrive így álló helyzetből kevesebb, mint 7,0 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra.

A belsőégésű és az elektromos motor optimális együttműködését a BMW Group által kifejlesztett teljesítmény-szabályzó elektronika biztosítja, amelynek alapkoncepciója a BMW i modellekben is megtalálható. A teljesítményszabályzó-elektronika integrált rendszerben egyesíti az elektromos motor hajtásának folyadékhűtésű inverterét, a fedélzeti elektromos hálózat a magasfeszültségű töltéstárolóból megoldott energiaellátását, valamint a hibrid-specifikus hajtásfunkciók központi szabályzását.

ECO PRO üzemmód és tisztán elektromos közlekedés: testre szabott BMW EfficientDynamics
Akárcsak a BMW aktuális sorozatgyártású modelljeiben, az „élménykapcsoló” (BMW Driving Experience Control) a BMW Concept X5 eDrive vezetője számára is kínálja a COMFORT és a SPORT mellett az ECO PRO üzemmódot is, amely a különösen gazdaságos vezetést segíti. Az üzemmód különlegessége intelligens hibrid-funkciója, amellyel az energia-menedzsment minden menethelyzetben a belsőégésű motor és az elektromos hajtás együttműködésének leghatékonyabb formáját választja. A navigációs rendszerrel közösen a BMW EfficientDynamics koncepció további elemeként hibrid-specifikus előrelátó vezetés-asszisztens is rendelkezésre áll, amely a választott útvonal jellemzőit, az esetleges sebességkorlátozásokat és a pillanatnyi forgalomterhelést is tekintetbe veszi.

A vezető mindemellett a tisztán elektromos hajtást is választhatja, az AUTO eDrive állásból egyszerű gombnyomással válthat a MAX eDrive üzemmódra. Teljesen feltöltött akkumulátor esetén akár 30 kilométert is megtehet az autó kizárólag elektromos hajtással, így helyi szinten károsanyag-kibocsátás nélkül. Szintén egyszerűen választható a SAVE Battery módusz, amely célzottan megőrzi az akkumulátor energiatartalmát, például ha a vezető egy hosszabb út végén a városi szakaszt kizárólag elektromos hajtással kívánja megtenni.

Mindennapos használhatóság: rugalmas töltési lehetőségek és praktikus alkalmazhatóság
Elektromossá alakított hajtásrendszere lehető legszélesebb körű kihasználhatósága érdekében a BMW Concept X5 eDrive hálózatról tölthető (plug-in) hibridjárműként készült. Magasfeszültségű töltéstárolója bármely háztartási elektromos csatlakozóról, akárcsak a magasabb töltőáramra méretezett falitöltőről (Wallbox) vagy a nyilvános töltőállomásokon is ellátható friss energiával. Különösen rövid töltési időkkel és a legmagasabb szintű kezelési kényelemmel szolgál az ügyfelek garázsába telepíthető Wallbox pro falitöltő, amely 7,4 kilowatt maximális teljesítménnyel is lehetővé teszi a töltést. Kezelése közelítésérzékelő funkcióval rendelkező, nagyfelbontású érintőképernyőről történik, a pillanatnyi töltöttségi szintet LED-fénycsík mutatja. A töltőáramot a házi csatlakozás pillanatnyi kihasználtsága függvényében integrált terhelés-menedzsment szabályozza. A Wallbox pro helyi fejlesztésű, például napelemekkel előállított elektromos áram használatát is lehetővé teszi. Emellett különböző felhasználói profilok is beállíthatók és a korábbi töltések adatai is lekérhetők, amelyek kívánságra – például elszámolási célokra – online is továbbíthatók.

Az energiaforrások kiválasztásánál kínált magas fokú rugalmasságot a gépkocsihoz mellékelt töltőkábel is növeli. Az akkumulátoregység a csomagtér alatt helyezkedik el, így csupán kismértékben korlátozza annak kihasználható térfogatát. A csomagtartóban két nagyméretű bőrönd, vagy négy 46 colos golftáska is elfér. A többek között a 40:20:40 arányban osztott hátsó üléstámla biztosította széles körű variálhatóság éppúgy változatlanul rendelkezésre áll, mint a SAV-modell által mind az öt üléshelyén nyújtott bőséges térkínálat és színvonalas kényelem.



Intelligens hálózati kapcsolatok a gazdaságosságért
A BMW ConnectedDrive innovatív funkciói olyan mobilitás-tervezést tesznek lehetővé, amely a minél gyakoribb tisztán elektromos közlekedésre összpontosít. A BMW Concept X5 eDrive kombinált műszeregysége számadat formájában jeleníti meg a pillanatnyi elektromos hatótávot, amelynek kiszámításakor – az intelligens hálózati kapcsolatoknak köszönhetően – minden olyan releváns tényezőt tekintetbe vehet, mint például a forgalomterhelés, a választott útvonal jellemzői és a vezetési stílus.

Aktív útvonalvezetés során az úgynevezett nevezetes pontok (points-of-interest) állománya a nyilvános elektromos töltőállomások adataival egészül ki a térképeken. A vezető igény szerint jelenítheti meg a választott útvonal mentén vagy az úti cél környékén található töltőállomásokat. A rendszer emellett arról is tájékoztat, mennyi idő szükséges éppen az akkumulátor teljes feltöltéséhez. Az iDrive kezelési rendszer Központi kijelzőjére (Control Display) emellett további grafikus információk is lehívhatók, például a belsőégésű és az elektromos motor pillanatnyi együttműködéséről, a vezetési stílus a jármű gazdaságosságára gyakorolt hatásáról, illetve egy-egy megadott időszak fogyasztási adatairól.

A vezető az akkumulátor töltöttségi állapotára és az elektromos üzemben rendelkezésre álló hatótávra vonatkozó minden információt okostelefonján is megjeleníthet. A BMW ConnectedDrive kifejezetten az elektromos mobilitásra kifejlesztett alkalmazása a töltési folyamat távszabályzására is lehetőséget kínál. Az áramforrásra csatlakoztatott jármű előre is programozható, fűtése és légkondicionáló berendezése a távolból is bekapcsolható, így induláskor már kellemes belső hőmérséklettel várhatja utasait.

 


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER