Címkék: New York-i Autószalon | Toyota | Toyota Prius Plug-in Hybrid

2016. március 23. szerda, 20:24

 

A Toyota forradalmi, hálózatról tölthető hybrid gépjárművének (Plug-in Hybrid Electric Vehicle, PHEV), a Prius Plug-in Hybridnek a második generációja, amely elődjénél számottevően hosszabb elektromos (EV) üzemű hatótávolságot, teljesítményt és csúcssebességet kínál, a mai napon, a 2016. évi New York-i Autószalonon tartja világpremierjét.

A Toyota a plug-in hybrid technológia úttörőjének számított Európában; a Prius Plug-in Hybrid 2012-ben útjára indított, globális forgalmazását öt éven át tartó, széles körű PHEV lízing projekt előzte meg.

A Toyota hét másik modelljében már megtalálható, közvetlenül, ösztönösen vezethető, kiemelkedően csendes hybrid hajtáslánc fejlesztéseit alkalmazó, új Prius Plug-in Hybrid a legfrissebb generációs Prius legfontosabb értékeire épít, amelynek fejlesztése során három pillérre támaszkodtunk: ezek a Toyota új globális platformja (TNGA), a formaterv, valamint az új generációs full hybrid rendszer.

Az új generációs Prius Plug-in Hybrid ideális megoldás mindazoknak, akik hybrid gépkocsira vágynak, ugyanakkor ki szeretnék, és ki is tudják használni a megnövelt hatótávolságú elektromos üzemmód előnyeit. A modell világszerte az év végén kerül a Toyota bemutatótermekbe.

Továbbfejlesztett EV üzemmódú Hybrid Synergy Drive

Nagyobb, 8,8 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátorcsomagjával a Prius Plug-in Hybrid modell Hybrid Synergy Drive hajtáslánca lehetővé teszi, hogy a felhasználó a korábbinál sokoldalúbban, hosszabb úton vegye igénybe az elektromos üzemmódot, amivel megnövelhető az egyetlen tank üzemanyaggal megtehető távolság.

Az új Prius Plug-in elődjénél számottevően kedvezőbb átlag fogyasztási értéket mutat fel: a becsült érték mindössze 1,4 l/100 km, ami minden egyéb, jelenleg elérhető plug-in hybrid gépjárműnél jobb adat. Az átlagos CO2-kibocsátás csupán 32 g/km.

A Prius Plug-in Hybrid akkor is nagyobb arányban támaszkodik a hajtáslánc tisztán elektromos komponensére, ha a vezető külön nem aktiválta az elektromos (EV) üzemmódot: a hajtáslánc minden olyan esetben automatikusan így tesz, ha villanymotorral jobb hatásfokon képes üzemelni, mint a benzinmotorral. Különösen érvényes ez városi és külvárosi környezetben, illetve rövidebb utazások alkalmával.

A Prius Plug-in Hybrid emellett a legelső olyan Toyota, amely kettős villanymotoros/generátoros hajtást kapott: ennél a villanymotor és a generátor egyaránt képes hajtóerőt kifejteni, ami a gyorsító képességet éppúgy javítja, mint a menetteljesítményeket.

Az új PHEV rendszerrel tovább csökkent a belső égésű motor működtetésének az aránya, beleértve akár az intenzív gyorsítást vagy a fűtőrendszer téli üzemeltetését. Utóbbi két technológiának köszönhető: az egyik az akkumulátorfűtő rendszer, amely javítja a jármű hidegben mutatott hatásfokát, a másik a világújdonságnak számító, gázbefecskendéses hőszivattyús klímaberendezés.

Ezeknek az előremutató technológiai fejlesztéseknek köszönhetően az új Prius Plug-in Hybrid kivételesen közvetlen, kategóriájának legjobb gyorsító képességével rendelkezik, elektromos üzemben a korábbinál jóval magasabb, akár 135 km/óra sebességgel képes közlekedni, tisztán elektromos hatótávolsága pedig meghaladja az 50 kilométert, azaz nagyjából kétszer annyi, mint az elődmodellé volt.

Az akkumulátorcsomag teljes feltöltése a megnövelt kapacitás ellenére mindössze 2,3 órát vesz igénybe 2. típusú (Mennekes), 230 voltos hálózati csatlakozóról.

Ahogy a Toyota összes full hybrid típusa, a Prius-Plug-in Hybrid is tud csak benzin-, illetve csak villanymotorral üzemelni, illetve képes a kettőt tökéletes harmóniában együtt működtetni, miközben a regeneratív fékrendszer lassítás, illetve fékezés során visszatermeli a jármű mozgási energiáját, és elektromos áram formájában az akkumulátorban tárolja azt, ezzel még tovább csökkentve az üzemanyag-fogyasztást.

A hybrid hajtáslánc 1,8 literes, négyhengeres, Atkinson-ciklusú VVT-i benzinmotorja szintén kulcsfontosságú szerepet játszik az új Toyota plug-in hybrid modell takarékosságában. A nagy kapacitású kipufogógáz-visszavezetésnek, az égési hatásfok tökéletesítésének, valamint az innovatív hőgazdálkodási és súrlódáscsökkentő megoldásoknak köszönhetően a belső égésű motor 40 százalékos maximális termikus hatásfokot képes elérni. A világon egyetlen más sorozatgyártású benzinmotor sem képes erre a teljesítményre.

TNGA platform - a közvetlen, magával ragadó vezethetőség kulcsa

A Toyota új, közös TNGA platformja alapvetően meghatározza a Prius Plug-in Hybrid eredendően élvezetes vezethetőségét. A modell tömegközéppontja mélyebbre került, mint az elődmodellé, ez pedig sportosabb üléshelyzetet eredményez, pontosabb és közvetlenebb vezethetőséggel, és csekélyebb oldaldőléssel.

Ezeket az adottságokat még inkább kihangsúlyozza a Prius Plug-in Hybrid modell új, kettős keresztlengőkaros hátsó felfüggesztése, amely az elődmodellhez képest harmadára csökkenti az útról a karosszériára érkező ütéseket egyenetlen útszakaszokon. A még jobb vezethetőség és a közvetlen, kezes reakciókészség egyidejű megvalósítása érdekében az első MacPherson rugóstagot is áthangolták.

Egyedülálló, karakteres formaterv

Az új Prius Plug-in Hybrid 165 mm-rel hosszabb, 15 mm-rel szélesebb és mintegy 20 mm-rel alacsonyabb elődjénél: metszett élei és markáns övvonala révén még stabilabb az úton, tömegközéppontja még mélyebben helyezkedik el.

Az új TNGA platform a formatervezőknek is szabadabb kezet adott abban, hogy vonzóbb megjelenésű autót tervezzenek, mélyebb vonalvezetéssel és sportosabb sziluettel. A nagy szilárdságú vázszerkezet kis tömege mellett a Prius Plug-in Hybrid különösen áramvonalas karosszériával rendelkezik, ami meghatározó jelentőséggel bír a modell csekély energiafelhasználásában.

Olyan fejlett aerodinamikai megoldásokat alkalmaz, mint a dupla buborék formájú hátsó szélvédő, vagy az első légbeömlő automatikus rostélya, amely csak akkor terel levegőt a hűtőhöz, ha valóban szükséges, és ezzel mérsékli a légellenállást. Ezeknek is köszönhető a Prius PHEV említésre rendkívül alacsony, 0,24-es légellenállási együtthatója, amely a sorozatgyártású gépkocsik körében a legalacsonyabbak közé tartozik.

A tömeget szintén a lehető legjobban minimalizáltuk. Ezért széles körben alkalmaztunk nagy szilárdságú acélt a vázszerkezet kialakításánál. A motorházfedél alumíniumból készült, a csomagtérfedél pedig (sorozatgyártású autónál a világon első ízben) szénszál-erősítésű műanyagból (CFRP) készült.

A Prius Plug-in Hybrid különleges státusszal bír a Prius modellcsaládon belül. Ennek megfelelően a típus azonnal felismerhető karakteres világítótesteiről: a modell exkluzív, négy darab takarékos LED-ből álló, projektoros fényszóróval, valamint LED-es hátsó helyzetjelzővel rendelkezik.

A TNGA emellett kiváló helykihasználásával, élvezetesebb vezethetőséget kínáló, alacsonyabb üléspozíciójával és fokozott kényelmével a „megnyugtató” belső tér kialakítását is meghatározta. A négyüléses kialakítás, valamint az ehhez kapcsolódó, az utastér teljes hosszában húzódó padlókonzol a luxuskupék prémium minőségű belső terét idézi.

Az utastér kialakítása előremutató, funkcionális és rendkívül impozáns. Az előző generációs Prius ösztönös koncepcióját folytatva a vezetőhöz legközelebb csoportosították a kezelőszerveket, a tájékoztató felületek pedig a lehető legtávolabb kaptak helyet.

A domináns központi műszeregységet a csaknem láthatatlan hátsó rögzítésnek köszönhető, „lebegő” kialakítása teszi különlegessé. A 8 colos érintőképernyőn keresztül ösztönösen működtethető az audiorendszer és a navigációs funkciók, az egyes képernyők között „pöccintő” mozdulattal lapozhat a felhasználó.

A műszeregységben kettős 4,2 colos, könnyen leolvasható színes TFT LCD kijelzőt találunk. Az ezen megjelenő tartalmak a kormánykerékről módosíthatók.

A csend mindig is fontos megkülönböztető jegye volt a Toyota hybrid járműveinek, és a hangszigetelő, laminált szélvédővel és első oldalablakokkal felszerelt, új Prius Plug-in Hybrid belső környezete elképesztően alacsony zaj- és rezgésszintjeivel a legkiválóbb luxusautók színvonalát idézi.

A Toyota fejlett technológiájú zászlóshajója

Amióta az első generációs Prius 1997-ben bemutatkozott a japán piacon, a Toyota technológiai nagykövetének számít: olyan környezetbarát járműnek, amely értékes, új generációs technológiákat és innovációkat vezet be a piacon.

A jobb, biztonságosabb vezetési és utazási élményre törekvő, legújabb Prius fejlett műszaki megoldásaival olyan lenyűgöző alapot teremtett, amelyre építkezve a vadonatúj Prius Plug-in Hybrid még jelentősebb előrelépést érhet el.

Az új Prius Plug-in Hybrid előremutató külső módosításai között említést érdemel az energiatakarékos, négy LED-es projektoros fényszóró, amelynek különleges, adaptív fénycsóva-vezérlési technológiája a menetsebességet is figyelembe veszi.

A 2010-es Auris Hybrid tanulmányautón elsőként bemutatott, külön akkumulátorral szerelt, vadonatúj napelemes töltőrendszer a világon elsőként az új Prius Plug-in Hybrid tetőlemezén jelenik meg.

Az intelligens S-Flow automatikus klímaberendezés kisebb, könnyebb, és kevesebb energiát használ. Az új elektromos kompresszorának köszönhetően csendesebb működésű rendszer észleli, ha az első utas ülésen, illetve a hátsó üléseken nem utazik senki, és képes minimalizálni az üres ülésekhez irányított levegő mennyiségét.

A kizárólag a Prius Plug-in Hybrid modellhez kínált rendszer a világon elsőként gáz-befecskendezéses hőszivattyút alkalmaz. Ez elektromos üzemben, kikapcsolt benzinmotor mellett is lehetővé teszi az utastér hűtését, fűtését. Az új Prius Plug-in Hybrid vezeték nélküli telefontöltő készülékkel rendelkezik, amely a középkonzol alatt helyezkedik el. A Qi technológiát alkalmazó rendszer segítségével a kompatibilis okostelefonok akkumulátora kábel csatlakoztatása nélkül tölthető fel.

Szintén rendelhető a modellhez színes head-up kijelző. A rendszer a szélvédő alsó felére vetíti ki a fontos járműadatokat, valamint figyelmeztető üzeneteket, így az információ azonnal elérhető és könnyen leolvasható, anélkül, hogy a vezető levenné a tekintetét az útról. Olyan adatok jeleníthetők meg, mint a menetsebesség, az akkumulátor töltöttsége állapota, a hybrid hajtáslánc pillanatnyi üzeme, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer információja, vagy a teljes sebességtartományban aktív távolságtartó funkcióval felvértezett adaptív sebességtartó automata beállításai.

Az új Prius Plug-in Hybrid emellett a Toyota új egyszerű, intelligens parkolási rendszerét (S-IPA) is megkapta. Ez egy sor érzékelő segítségével azonosítja az alkalmas méretű párhuzamos parkolóhelyeket, majd ha a vezető aktiválja a funkciót, be is áll oda. A rendszer emellett képes merőleges parkolóhelyekre is betolatni, illetve párhuzamos beállást követően onnan kiállni.

Végezetül az új Prius Plug-in Hybrid a Toyota Safety Sense rendszer bevezetésével jelentős előrelépést képvisel az aktív és passzív biztonság terén.

A csomag olyan biztonsági technológiákat fog egybe, mint a gyalogosfelismerő funkcióval és automatikus fékezéssel felvértezett ütközés előtti biztonsági rendszer, a kormányrásegítéssel kiegészített, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, a teljes sebességtartományban üzemelő, teljes megállásra is képes távolságtartó tempomat, valamint az automatikus távolsági világítás. A fokozott biztonságról opciós hátsó keresztirányú forgalomfelügyelettel felszerelt holttérfigyelő rendszer gondoskodik.

Ezek a technológiák segítenek mérsékelni az ütközés kockázatát, és olyan plusz előnyöket hordoznak, amelyek egyszerűbbé és pihentetőbbé teszik a vezetést.

A Prius Plug-in Hybrid modell az év végétől kapható Európa-szerte.


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER