Már Magyarországon is elérhető az új ECOStralis modell, az Iveco nehézkategóriás termékcsaládjának legtakarékosabb változata.
Az ECOStralis a korábbi modelleknél is gazdaságosabb és környezetbarátabb működést kínál a közép- és hosszú távú szállítás résztvevőinek. Maximálisan termelékeny, minimális költséggel üzemeltethető, ráadásul a lehető legkisebb mértékben károsítja a környezetet.
Az üzemanyagtakarékos ECOStralis
Az ECODaily sikere után, 2010 őszén az Iveco bemutatta az ECOStralis nehézteherautót, amellyel az ECO termékvonalat és a könnyűkategóriás járművekkel elindított kezdeményezést terjesztette ki a Stralis családra. A modell kialakítása a költségek, ezen belül is elsősorban – a modern haszongépjárművek üzemeltetési költségének mintegy harmadát kitevő – üzemanyagköltség csökkentését célozza. A motor és hajtáslánc, az aerodinamika és gördülési ellenállás, valamint a biztonsági rendszerek továbbfejlesztésének együttes eredményeként, az ECOStralis modellel akár 7-8%-os üzemanyagköltség-megtakarítás is elérhető.
Az ECOStralis két speciális üzemmóddal is javítja a termelékenységet. Az ECOSwitch üzemmód a jármű aktuális tömegének megfelelően optimalizálja a sebességváltást és a teljesítményt, így a lehető legnagyobb hatékonyságot biztosítja bármilyen körülmények között. Az ECOFleet üzemmód Eurotronic sebességváltóval pedig egy olyan, flottaüzemeltetők számára elérhető szolgáltatás, amely különösen akkor előnyös, ha több sofőrváltás történik. Ilyenkor a sebességváltás kézi használata részben korlátozott a váltás optimalizálása és az emberi hibák lehetőségének csökkentése érdekében.
Az ECOStralis az AS, AD és AT verziójú Stralis modellek különleges változata, amely 10 literes (420 és 460 LE) és 13 literes (500 LE) Cursor motorokkal rendelhető. A teljes motorkínálat megfelel az Euro V normánál is szigorúbb EEV-előírásnak.
Az aerodinamikai jellemzők az üzemanyag-fogyasztást befolyásoló legfontosabb tényezők közé tartoznak. 85 km/óra sebességnél az elfogyasztott üzemanyag mintegy 40%-át a légellenállás leküzdésére fordítja a jármű. Emiatt az ECOStralis a legfejlettebb megoldásokat alkalmazza a légellenállás minimalizálására: többek között tetőn elhelyezett légterelővel, légellenállást csökkentő oldalburkolatokkal és oldalsó légterelőkkel rendelkezik a fülke és a félpótkocsi között. Az aerodinamikai csomaggal fel nem szerelt modellekhez képest így 6%-os átlagos üzemanyag-megtakarítás érhető el. A 85 és 90 km/óra közötti sebességtartományban a sebesség 2 km/órával való csökkentése további 1% üzemanyag-megtakarítást eredményezhet.
Az ideális fogyasztás elérésében lényeges szerepet játszik a megfelelő végáttétel megválasztása is, mely biztosítja, hogy a motor a lehető leghatékonyabban és egyben legtakarékosabban működjön. A hosszú távú szállításra tervezett ECOStralis végáttétele 1:2,64, és 315/70-es gumiabroncsokkal rendelkezik. Ez a megoldás optimalizálja a fogyasztást (sík vidéken, autópályán történő szállításkor ez akár 2%-ot is jelenthet) anélkül, hogy a kereskedelmi sebesség csökkenne.
Az ECOStralis megalkotásakor a biztonságra is nagy hangsúlyt helyeztek a tervezők, ezért a legmodernebb biztonságtechnológiai megoldásokkal szerelték fel, a baleset-megelőzéstől a vezetéstámogató rendszerekig. Az ECOStralis rendelkezik elektronikus fékrendszerrel (EBS), amely magában foglalja az ABS (blokkolásgátló), az ASR (kipörgésgátló) és az EBL (elektronikus fékerő-szabályozó) funkcióit. A rendszer a jármű tényleges menettömegének (beleértve a pótkocsi vagy félpótkocsi súlyát) megfelelően modulálja a fékezést. A biztonsági rendszerek között megtalálható továbbá az ESP (elektronikus menetstabilizáló) rendszer, mely kicsúszás esetén lép működésbe és a kanyarok elszámításából adódó balesetek 45%-át képes megelőzni. Az ECOStralis rendelkezik visszagurulás-gátlóval, amely az emelkedőn való elindulást segítő kiegészítő rendszer, illetve ACC (adaptív sebességtartó automatika) megoldással, amely fenntartja a vezető által beállított állandó utazósebességet, és az előtte haladó jármű távolságát is képes figyelni, megelőzve így az autópályán történő ütközések akár 70%-át. Az ECOStralis-ban továbbá megtalálható az LDWS (sávelhagyásra figyelmeztető) rendszer is, amely a sávelhagyásból adódó balesetek 50%-át képes megelőzni.
Vezetés képzés a fogyasztás optimalizálására
A vezetési stílus olyan kulcsfontosságú tényező, amely nagy hatással van a jármű hatékonyságára és akár 12%-os üzemanyag-megtakarítást is eredményezhet. Az üzemeltetési költségek minimalizálása érdekében az Iveco olyan járművezető képzést fejlesztett ki és indít el, amelyeken a sofőrök biztonságosabb és gazdaságosabb vezetési stílust sajátíthatnak el. A tanfolyam olyan gyakorlati oktatásokból fog állni, amelyek fejlesztik a vezetési készségeket és a járműismeretet. Ezek birtokában a gépjárművezető érzékelhetően kevesebb üzemanyag felhasználásával tudja ugyanazt a fuvarfeladatot teljesíteni.
Hozzászólások