2013. augusztus 28. szerda, 13:10

 

A Formula Student egy nemzetközi mérnökverseny, amelynek célja egy olyan formula autó tervezése, kivitelezése és képzeletbeli piacra dobása, amelyet egyetemi hallgatók építenek meg. A csapatok nemzetközi versenyek keretében mérkőznek meg egymással.

miss-formula-student

Az FS-sorozat még az 1980-as években indult el az Egyesült Államokból. A helyi autóipari vállalatok felismerték, kevés szakmai gyakorlatot szereznek a műszaki egyetemeken a leendő mérnökök, így ez a sorozat hozzásegítheti őket gyakorlati tudásuk fejlesztéséhez. Ma már mintegy háromszáz állandó csapat működik a világon. Észak-Amerika mellett Dél-Amerikában, Ázsiában, Ausztráliában és Európában is szerveznek FS versenyeket. Hazánkban 2010 óta Győr ad otthont a Formula Student Hungary-nek.

formula-student-verseny

A FS versenyautói álló helyzetből 3,5–3,8 másodperc alatt érik el a 100 km/órás sebességet, ami csak kevéssel marad el a valódi Formula 1-es gépekétől. Talán ezért is követi figyelemmel a versenysorozatot több nagynevű F1-es szakember is (pl. a Mercedes GP csapatfőnöke, Ross Brawn, vagy a BMW-sportigazgatója, Mario Theissen).


A verseny menete

A Formula Student verseny négynapos, ebből kettőn a technikai és biztonsági szabályoknakkell megfelelni. A versenyző csapatok ezek teljesítésével vehetnek részt a további két napon, a gyakorlati értelemben vett versenyen. A pontokat a motorsport és az autóipar szakembereiből álló zsűri adja, a statikus és a dinamikus versenyszámokban mutatott teljesítmények alapján.

Az első megmérettetés a gépátvétel. Ekkor ellenőrzik a bírák, hogy az autók megfelelnek-e a Formula Student által előírt műszaki és biztonsági szabályoknak. A gépátvétel után következnek a „statikus” és „dinamikus” versenyszámok. A végeredmény 40%-át a statikus részben elért pontszámok adják, míg a versenypályán mutatott teljesítmények 60%-ban számítanak.

formula-box


A statikus versenyben az értékesítési tervet, a műszaki megoldásokat, a költségtervet és az értékesítési prezentációt nézi a zsűri, de különböző környezeti viszontagságok között is ellenőrzik az villanyautókat. (Korábban például vízpermetben áztatva vizsgálták az autók szigetelését, míg a benzinesek tömítettségének megbízhatóságára is kíváncsiak voltak negyven fokos szögben megdöntve a járműveket.)

A szintén látványos, és a Forma-1-es hangulathoz leginkább hasonlító, dinamikus versenyben gyorsulási és sprintversenyek követik egymást. Ezt követően kerül sor váltott pilótákkal az úgynevezett tartóssági próbára: egy 22 kilométeres endurance szakaszon a sebesség mellett az autók káros anyag kibocsátását és az üzemanyag-fogyasztását is mérik. Minden csapat négy sofőrt nevezhet, bár a versenyben nem a pilóták szerepe az elsődleges.

continental-formula-student


A versenyszámok


Statikus versenyszámok (A csapatok műszaki, gazdasági, üzleti felkészültségét pontozzák)

Üzleti terv prezentáció - A csapatok szervezettségét, szakmai felkészültségét, gyakorlatiasságát nézik. A prezentáció során egy „virtuális vállalkozást” kell bemutatni, amelynek terméke a versenyautó. Az üzleti tervvel meg kell győzni a zsűrit, mint befektetőt, hogy a csapat által kínált terméket válassza.

Költségelemzés - A költségelemzést a verseny előtt el kell küldeni a versenybíróságnak véleményezésre, amelyben számlákkal kell igazolni az alkatrészek beszerzési forrását, árát, valamint le kell írni a teljes gyártás költségét tételesen, alkatrészekre lebontva.
Műszaki tervezés - A műszaki dokumentációt is előre meg kell küldeni a bíráknak, ám a helyszíni több órás beszélgetés és értékelés során osztják ki a legtöbb pontot. Itt a tervezés alaposságát és a tervezői döntések meghozatalának megfontoltságát nézi a zsűri.

formula-student-mernok


Dinamikus versenyszámok (A versenyautók és a pilóták immár a pályán mérik össze tudásukat)

Gyorsulás - Egy 75 méter hosszú táv megtétele álló helyzetből indulva a lehető legrövidebb idő alatt. Minden versenyszámhoz tartozik egy szintidő, amelynél lassabb teljesítés esetén csak a minimális pont jár. A motorteljesítmény mellett nagy szerep jutaz autó tömegének is.

Skid Pad - Az autó kanyarodási képességeit mérik, mely során egy 8-as alakú pályán kell mindkét irányban két kört megtenni. Ebben a versenyszámban jó futóművel, megfelelő geometriát biztosító kormányművel, alacsony súlyponttal és jó gumival lehet kimagasló eredményt elérni.

Autocross - Egy rövid, 800 m-es pályán kell szlalomozni, ahol a lassú és gyors szakaszok úgy követik egymást, hogy az átlagsebesség 40–48 km/h közé essen. Ebben a számban már a jármű gyorsító és lassító képessége, illetve kanyarban való viselkedése is számít.

Endurance - Az autó állóképességét és tüzelőanyag-fogyasztását nézik az utolsó versenyszámban. A csapat két pilótájának összesen 22 km-t kell teljesítenie. A pálya felépítése az autocross versenyekéhez hasonló, viszont itt a kanyarok sugara és a bóják távolsága 2–5 méterrel hosszabb. E versenyszámban csak az a csapat kaphat pontot, amelyik autójának 100 km-re vetített fogyasztása a futam során nem haladja meg a 26 litert. A versenyszám kritikus része a pilótacsere idejére leállított motor újraindítása.

szerelobox


A Formula Student Hungary története évszámokban
2010. Első Formula Student Hungary verseny. A belső égésű motorok versenyén 14 csapat állt rajthoz
2011. A második FSH-n 32 csapat (2 magyar) vett részt a világ minden pontjáról. Az augusztusi eseményre csaknem kétezren voltak kíváncsiak.
2012. A hazai FS történetében először villanyautók is versenyeztek. A belső égésű motoros versenyautók kategóriájában 31 (2 magyar), az elektromos versenyben pedig 10 (1 magyar) csapat állt rajthoz.





formula-mernokok





  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER