Lassan terjed Magyarországon a sűrített földgáz üzemanyag, noha a sűrített földgázzal (CNG) üzemeltetett autók a benzinesekhez mérten harmadannyiért, 10 forintért tesznek meg egy kilométert - mondta a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) elnöke sajtótájékoztatón, csütörtökön Budapesten.
Jelenleg Magyarországon csak három nyilvános CNG-kút működik, és az évtized végére jó ha lesz belőlük száz - tette hozzá Domanovszky Henrik.
Annak ellenére, hogy egy ilyen kút megépítése - a kapacitásától függően - 50-100 millió forintba kerül, jelenleg Ausztriában 200, Bulgáriában 100, Ukrajnában 300 működik belőlük. Erről Szabó Csaba, az Európa-szerte több ilyen kutat üzemeltető GDF Suez üzletfejlesztési vezetője beszélt a tájékoztatón.
Kovács András, a Porsche Hungaria márkaigazgatója bemutatta azokat a Volkswagen személy- és haszongépjárműveket, amelyek már kaphatók CNG üzemanyaggal működtethető változatban is.
A CNG 200 bárra sűrített metán üzemanyag. A gyakorlatban bárhol építhető ilyen töltőállomás, ahol van földgázvezeték a közelben. Csak egy kútfej és egy kompresszor kell hozzá. A kútfej azonban speciális a nagy nyomás miatt, a kompresszor ára pedig 150 ezer dollárról indul. Üzemanyagként használható biogáz is, például egy vízmű járműveibe tankolnak már szennyvíziszapból előállított biogázt is.
A CNG előnye az, hogy a kibocsátott káros anyag jóval kisebb, mint a hagyományos üzemanyagok használatakor. Ezért elterjedését támogatja az EU is.
A tájékoztatón elhangzott, hogy a kormány 1,6 milliárd forint értékben tendert írt ki gázüzemű buszok beszerzésére. MTI
Hozzászólások