2013. február 04. hétfő, 16:00

 

A sofőr nélküli járművek 2007. évi Dapra meghívásos versenyén többek között a Google is elindult saját fejlesztésű kocsijával. Az autó városi környezetben 96 kilométeres távot megtéve zökkenőmentesen futott be a célba – emlékeztet Matt Bolduc, a dán székhelyű globális befektetési bank, a Saxo Bank részvénypiaci elemzője.

Ki is járt a Google-nak ezek után az USA-beli Nevada államtól az első engedély arra, hogy tovább folytassa az „autonóm” járműre vonatkozó kísérleteit azzal a néhány tagból álló sofőr nélküli flottával, amelyet a cég rendszeres városi alkalmazásra fejlesztett ki abban a reményben, hogy a technológia bevetésével ki tudja majd küszöbölni a baleseti okok közül az emberi tényezőt. Nevadában a közelmúltban módosított jogszabályok megengedik, hogy a közutakat autonóm járművek vegyék igénybe, Kalifornia és Florida pedig hasonló jogszabály bevezetését tervezi.

Bár a „vezető nélküli” kifejezés nem igazán pontos, mert a nevadai jogszabályok szerint valakinek kell ülnie a sofőrülésen és a vezető melletti ülésen is, de ettől függetlenül nyilvánvaló, hogy a technológia és a részlegesen vagy teljesen sofőr nélkül működő gépkocsi hihetetlen lehetőséget jelent. A YouTube rövid videón mutatta be, hogyan vezetheti vak ember a Google vezető nélküli autóját, és hogy milyen messzire jutott máris ez a technológia. Lehet, hogy 10 év sem kell, és megindul a kocsik sorozatgyártása.


A tetőre épített radartól eltekintve a kocsi tökéletesen átlagosnak tűnik.

google-sofor-nelkuli-auto


Hogyan működik?


sofor-nelkuli-auto-mukodese

sofor-nelkuli-auto-mukodese-en


Több cég is kifejlesztette a vezető nélküli vagy tempomat plusz néven ismert technológiára alapuló saját változatát, de ismereteim szerint a teljesen önálló gépkocsi kifejlesztésében egyetlen cég sem merészkedett olyan távlatokig, mint a Google. A cég ugyanis „A vegyes üzemű gépjármű átalakítása autonóm járművé” címen szabadalmaztatta megoldását az USA-ban. Ez tulajdonképpen azt jelenti, hogy a szabadalom nemcsak azt a módszert védi, amelynek révén a sofőr ellenőrzése alatt tartja a járművet és viszont, hanem a radarok és érzékelők konkrét célra való használatát is.


Mit lát a kocsi?


mit-lat-a-kocsi


Taxi sofőr nélküli?
Szerintem a sofőr nélküli jármű forradalmasítani fogja modern társadalmunkat, de nem elsősorban a technológia folytán, hanem a technológia szociológiai következményei miatt. Járművek továbbra is lesznek, és az emberek továbbra is használni fogják őket, de a társadalom és a kocsi közötti kölcsönhatás jellege jelentősen átalakul. Képzeljük csak el, mi történik majd a taxi vállalattal taxisofőr nélkül? De lépjünk még egy lépéssel tovább, és máris elébünk tárul a járda mellett közös használatra várakozó sofőr nélküli gépkocsik sora. Ezzel a módszerrel a gépkocsi a taxihoz hasonlóan tömegcikké alakul át, és az autós cégeknek másként kell majd megkülönböztetniük saját magukat. Ha a közös gépkocsi használatra épülő hálózat eléri a kritikus tömeget, senkinek nem kell majd saját gépkocsit vennie. El fog tűnni a közösségi közlekedés, azaz a busz és a vonat, valamint az egyéni közlekedés közötti különbség. A sofőr nélkül működő, osztott használatú gépjármű rendkívül kényelmes megoldás. Tökéletesen logikus megoldást kínálna a sofőr nélküli autó egy olyan kis ország esetében például, mint Dánia, ahol gépkocsit fenntartani nagyon drága mulatság, és emiatt valamivel kevesebben vásárolnak saját autót. Az osztott gépkocsi használat pedig már egyébként is létezik, a neve Zipcar (Nasdaq:ZIP), és bár ezeket a kocsikat sofőrnek kell vezetnie, a sofőr nélküli kocsi közös használata nem a távoli jövő zenéje.

A nagy biztonság árthat a biztosítóknak

Ha valaki aggódna a biztonság miatt, nos, a Google sofőr nélküli járműve rendkívül biztonságos. A Google autó több mint 300 000 kilométert tett meg, és ezalatt mindössze egyetlen baleset történt, amelyet a sors iróniája folytán épp az a személy okozott, aki a kocsit vezette. Nevada állam köztisztviselőinek egyébként szemet szúrt, hogy a kocsira többen is rádudálnak, odafigyelnek, mert valóban betartja a közlekedés szabályait, az előírt sebességet, és valóban megáll a stop táblánál. Azonnal el is képzelhetjük magunknak, mi lenne, ha varázsütésre eltűnnének a közlekedési balesetek, nem lenne szükség sem CASCO-ra, sem biztosítóra, legalább is a jelen formában nem.

A technikai vállalatok haszna
Képzeljük csak el, mekkora hasznot hozna a radart és infravörös érzékelőt gyártó cégeknek, ha 100 millió gépkocsihoz kellene ilyen alkatrészeket kifejleszteniük. A sofőr nélküli gépkocsik számítástechnikai igényeinek kiszolgálása hatalmas hasznot jelentene a chipet gyártó és tervező vállalatoknak, köztük az Intelnek és az ARM-nek is. Tudva, hogy az Intel egy-egy modern PC processzorért 200 és 600 dollár közötti összeget számít fel, és egy szerver processzor 2000 dollárnál is többe kerül, micsoda pénzforrást jelent, ha egyetlen gépkocsiba akár több chipet is be kell építeni.

A sofőr nélküli autó sok tekintetben megváltoztathatja életünket, de a különleges igényű, fantáziával megáldott befektetőknek egyértelmű lehetőséget kínál. Ha most valaki azon tűnődik, mikor vásárolhat magának ilyen kocsit, annak 2018-ig még biztosan várnia kell – írja cikkében Matt Bolduc, a Saxo Bank részvénypiaci elemzője.
Forrás: Comprad
.


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER