Most, amikor visszatérni látszik a hosszútávú autóversenyzés fénykora, a lorige és a peugeot sport úgy döntöttek, hogy közös erővel létrehoznak egy különleges időmérő-sorozatot.
Amióta az automobile club de l’ouest 2020-ban bejelentette a hosszútávú versenyek új csúcskategóriáját, a hypercar géposztályt, több gyártó, köztük a peugeot is, a visszatérés mellett döntött. A 24 órás le mans-i versenyen háromszoros (1992, 1993, 2009) győztes francia márka nagy feltűnést keltett a peugeot 9x8 hybrid hypercar prototípusának leleplezésével. Ezzel az egyértelműen szélesebb közönséget megszólító új kategóriával és a márka hagyományos stílusjegyeinek a beépítésével a peugeot újra reflektorfénybe került, akárcsak 1990-ben a peugeot 905-tel vagy 2006-ban a peugeot 908-cal.
A peugeot sport 9x8 hybrid hypercar tanulmányautóként
A fejlesztési szakasz
Ahogy a lorige bl-endurance piacra dobását is több mint 2 év fejlesztés előzte meg, köztük a márka saját lor-pr01 kaliberének megbízhatóságát vizsgáló és az újrafelhasznált szénszálas (karbon/karbon) anyag jóváhagyásához szükséges tesztfázisokkal, a télen – egy több hónapos fejlesztési szakasz részeként – a peugeot 9x8 számára is megkezdődtek az „oroszlánkarmok kihegyezésére” szolgáló próbafutamok.
A lorige arról ismert, hogy óratokjait rendszerint korábbi versenyautók fékjeiből készíti, most viszont a bl-endurance „hyperblack” időmérőhöz az újonnan fejlesztett peugeot hypercar első próbafutamain tesztelt fékbetéteket használta fel. Ily módon a szerencsések már most szert tehetnek a peugeot 9x8 egy darabkájára, amely már azelőtt kiállta a próbát, hogy e fantasztikus autó élesben is rajthoz állt volna.
Olivier jansonnie, a peugeot sport műszaki igazgatója: „a lorige koncepciója azonnal meggyőzött minket, hiszen a precíziós mérnöki munka mindkét márka számára nagyon fontos. Az autósport környezettudatosságból is példát kell, hogy mutasson, és boldogan dolgozunk azon, hogy a peugeot 9x8 alkatrészei egy második esélyt kapjanak... Ez több szempontból is nagyon pozitív fejlemény, és ha ezen felül a mi újszerű koncepciónk és a lorige órákra jellemző dizájn és minőség elegyítése is sikerül, akkor valóban értelmet nyer ez az együttműködés.”
Kezdeti szárnypróbálgatások
Akárcsak a peugeot sport új hypercarja esetében, a lorige bl-endurance „hyperblack” tesztelése is most folyik. Hagyományosan egy versenyautó fejlesztésekor a külső dekorelemek nem kapnak nagy szerepet, így semmi nem vonja el a figyelmet a karbonszálas karosszéria vonalairól. Ugyanez igaz a bl-endurance „hyperblack”-re is, mely a nyers szenet fekete dlc bevonatú titán alkatrészekkel kombinálja, amelyek letisztult, funkcionális és magabiztos megjelenést kölcsönöznek neki. A kívánt monokróm hatás elérése érdekében az összes alkatrész – az 5-ös fokozatú titán lünettától a méretre készült külső csavarokig – gyöngyfúvott és fekete színű. A peugeot sport vizuális világának megfelelően a fekete alapszínt kriptonit és szelénszürke színfoltok dobják fel, melyek tökéletes összhatást biztosítanak a diszkrét, ugyanakkor harcias külsejű órának.
Emeric paraud, a lorige elnök-vezérigazgatója: „ez a csúcstechnológiai együttműködés számunkra a lorige lényegét testesíti meg. Azt akartuk, hogy a „hyperblack” széria a koncepciótól a dizájnig minden tekintetben csúcsminőséget képviseljen. Úgy gondolom, ez sikerült is, és az órában 100%-ig visszaköszön a versenyautó elegáns, ragadozó külseje. A peugeot sporttal folytatott együttműködés azonban messze több, mint puszta inspiráció, itt igazi versenyóragyártásról van szó.”
A bl-endurance „hyperblack”, melynek szénszálas tokja a peugeot 9x8 hypercar fékjeiből készült
Nyersanyagok
A tok bal oldalán látható felirat egyértelműen bizonyítja, hogy a karbon/karbon tokhoz a nyersanyagot a peugeot 9x8 fékjei szolgáltatták. A különleges alkatrész a hypercart nem kímélő pilóták könyörtelen fékezéseinek emlékét őrzi. A lorige az anyag követéséhez szükséges összes információ birtokában a fékek – egész pontosan a fékbetétek – szétszerelését a legnagyobb körültekintéssel végezte. Az alkatrészek ezután a bl-endurance „hyperblack” tokok megmunkálását végző szakértőkhöz kerültek.
Óramű
A számlap alján látható járástartalék-jelző és maga az óra neve is arra utalnak, hogy a modell eredete az állóképességi versenyekben gyökerezik. Noha a bl-endurance perifériás rotorral ellátott önfelhúzós mechanizmussal rendelkezik, a boldog tulajdonos figyelemmel kísérheti, mennyi van még hátra a 45 órás működési időből.
A lorige nem ismer kompromisszumot: a hidaktól a mutatókig a bl-endurance „hyperblack” szinte összes alkatrésze fekete pvd-bevonatot kapott. Egy újabb kihívás ez a lorige órásmestereinek, hiszen a gondosan kiválogatott alkatrészek beszerelése rendkívüli precizitást igényel.
100%-ban svájci gyártmány
A fejlesztők azonban még magasabbra tették a lécet: úgy döntöttek, hogy visszatérnek az óraművesség bölcsőjéhez, és az időmérő összes alkatrészét svájcban készítik el. Az óramű kapcsán a svájci jura egyik legkiválóbb óragyártóját kérték fel a saját lorige kaliber megtervezésére, ami ritkaságnak számít egy első modell kapcsán. A lor-pr03 kaliber minden alkatrésze svájban készül, az összeszerelést és a beállítást – mely teljes egészében kézi munka – magasan képzett mesteremberek végzik, akik munkájuk során a svájci óragyártás legtisztább hagyományait követik. A 100% swiss made címke a lorige számára a kifogástalan minőség záloga.
Teljesítmény és érzelem
A legutolsó kis csavarig aprólékosan megtervezett bl-endurance egyértelműen a rajongóknak készült. És noha a számlap indexei egyeseket a versenypályák körüli rázósávra emlékeztethetik, az alkotók nem vitték túlzásba az autósportra való utalásokat. Az autóversenyzés emlékét az időmérő egyenesen az anyagában hordozza.
Clément etienvre, a lorige ügyvezető igazgatója: „számunkra a lorige lényegét azok a történetek és érzelmek jelentik, amelyeket az ügyfeleinknek egy olyan kivételes terméken keresztül közvetítünk, mint amilyen egy időmérő szerkezet, amelynek a létrehozására rengetegen áldozták az idejüket. Harmincasként a peugeot 905 versenyautókon és félreismerhetetlen hangjukon nőttem fel, ez alapozta meg az autósport iránti szenvedélyemet. Az, hogy kezdettől társai lehettünk a peugeot sportnak az állóképességi versenyekre való visszatérésben szintén része ennek a nagy kalandnak, és számunkra a lorige filozófiájának lényegét testesíti meg.”
Az időmérő nevében a bl betűkombináció a „brake late” rövídítése, ami arra utal, hogy egy futam megnyeréséhez a fékezési technika ugyanolyan fontos, mint a gyorsítás. A bl-endurance tökéletesen átadja a versenyzés izgalmát, a nyers külső pedig az autóversenyzés kíméletlen természetére utal.
Óra
Tok: egybeépített tok és számlap a fejlesztési fázisban lévő peugeot 9x8 fékjeiből származó újrafeldolgozott karbon/karbon anyagból
Méretek: 51,6 x 43,6 mm
Vastagság: 10,5 mm
Lünetta, hátlap és szíjtartók: fekete dlc bevonatú, gyöngyfúvott 5-ös fokozatú titán
Korona: fekete dlc bevonatú, gyöngyfúvott 5-ös fokozatú titán, kriptonit lakk
Óramű
Kaliber: lor-pr03, mechanikus önfelhúzós perifériás rotorral, 45 óra járástartalék, 37 drágakő, 28 800 a/h, 294 alkatrész
Számlap: a tokkal egybeépítve, pvd-bevonatú mutatók és beosztás fehér fotolumineszcens réteggel. Pvd-bevonatú gyöngyfúvott arab számok
Vízállóság: 5 atm
Óraszíj: fekete vulkanizált gumi
Kapcsos zár: 2 rozsdamentes acél csúszócsat, fekete dlc bevonatú, gyöngyfúvott 5-ös fokozatú titán kapocs. Kriptonit lorige-logó. 6 mm-es finomszabályozás
Funkciók: óra, perc, dátum, a számlap alján járástartalék-jelző
Méretek: 34,5 x 34 mm
Vastagság: 6 mm
Hozzászólások