A Peugeot 9X8 messze több, mint egy versenyautó: már most egy ikonikus tárgy, esztétikai és műszaki forradalom, egyedülálló formatervezési kaland.
Mielőtt a hosszútávú versenyeken 2022-ben ténylegesen rajthoz állna az autó, Matthias HOSSANN, a Peugeot formatervezési igazgatója brutalista építészeti környezetbe helyezve mutatja be nekünk a Peugeot 9X8 Hybrid Hypercart. Ezt kihasználva Agnieszka DOROSZEWICZ, divat- és versenyautó-fotós a modellről készített képein a fénnyel, a kontrasztokkal és a különböző betonfelületekkel való játékra helyezi a hangsúlyt. A fotósorozat a legendás Le Mans-i 24 órás verseny metaforájaként is felfogható, ahol hasonlóan óráról-órára változnak a fényviszonyok.
A 9X8 Hybrid Hypercar megálmodásával a Peugeot tervezőcsapata merészet alkotott. A jármű magán viseli a márka legújabb modelljeinek valamennyi stilisztikai sajátosságát: ilyen az ugrásra kész nagymacskát idéző sziluett, a sportos jegyektől még hangsúlyosabban áramvonalas külső, a letisztult, strukturált vonalak és természetesen az elmaradhatatlan, oroszlánkarmot formázó fényszórók. A kifinomult és elegáns Peugeot 9X8 a gyorsaság szimbólumaként mindenkit felvillanyoz.
Merész
Versenyautót tervezni egyike az autótervezők legmerészebb álmainak. Ennek esélye eddig gyakorlatilag a nullával volt egyenlő: a stílus és a jellegzetes márkajegyek helyett a hangsúly mindig is elsősorban a teljesítményen volt, olyannyira, hogy a versenyautók kinézetre szinte alig különböztek egymástól. A dizájnerek szerepe az apróbb részletek kitalálására és a karosszéria „felöltöztetésére” korlátozódott.
A Peugeot 9X8 Hybrid Hypercar esetében azonban a mérnökök és a formatervezők példátlanul szoros együttműködésének köszönhetően olyan versenyautó született, ahol a stílus és a technológia kéz a kézben járnak:
„Elképesztő csapatmunka volt – meséli Matthias Hossann, a Peugeot formatervezési igazgatója. – Napi kapcsolatban voltunk a Peugeot Sport csapatával, és szó szerint egymás keze alá dolgoztunk.”
„Leendő versenyautónk tematikájának meghatározására először versenyt hirdettünk a tervezők körében. Rengeteg javaslat érkezett – ezt a tervet mindenki hatalmas lelkesedéssel fogadta, és az a perspektíva is felvillanyozott bennünket, hogy egy nap tanúi lehetünk, amint az alkotásunk a világ legismertebb pályáján a legnevesebb márkákkal száll versenybe.”
„Miután a Peugeot Sport mérnökei közreműködésével kiválasztásra került a téma, kezdetét vette a közös munka. A mérnökök, akik a teljesítmény tekintetében nem ismertek kompromisszumot, az új szabályozás nyújtotta lehetőségeket kihasználva maximálisan szabad kezet adtak a kreatív csapatnak a Hypercar dizájnjának kidolgozásában. A Peugeot 9X8 ezáltal az Automobile Club de l’Ouest – mint a Le Mans-i 24 órás autóverseny szervezője – és a FIA által kezdeményezett új Hypercar-szabályozás (LMH) lényegét testesíti meg, és egyben a Peugeot modellek karakteres márkajegyeit is magán viseli. Ezzel minden bizonnyal mérföldkő lesz a hosszútávú tartóssági versenyek történetében.”
Oroszlán
A legfontosabb oka a Peugeot autóversenyzésben való részvételének az, hogy az autósport egyfajta laboratóriumként kiváló lehetőséget nyújt a különböző ötletek kipróbálására és ezzel felpörgeti az innovációt. Minden érintett szakma előtt új, felfedezésre váró területek nyílnak meg, melyek friss gondolatokat ébresztenek és kreativitásra sarkallnak.
Mint a Peugeot dizájnnagykövete és újabb koncepciók ihletője, a 9X8 Hybrid Hypercar szervesen illeszkedik a modellválaszték többi tagja – például a vadonatúj Peugeot 308 – által is képviselt új irányvonalba. A Peugeot 9X8 volt egyébként az első modell, amelyiken a 2021 elején bevezetett új oroszlánfejes logó először megjelent. Ezt követte később a Peugeot 308.
„A Peugeot 9X8 technológiai megoldásai egytől egyig a Peugeot Sport munkáját dicsérik, és ezt a dizájn révén is hangsúlyozni akartuk. Anélkül, hogy bármit is feladtunk volna a teljesítményre vonatkozó követelményekből, arra törekedtünk, hogy teljesen egyedi megjelenést és olyan letisztult sziluettet kölcsönözzünk a járműnek, mely szakít az előző generáció versenyautóinak túlzottan geometrikus formáival” – magyarázza Matthias Hossann.
A Peugeot formatervezőinek tudásáról árulkodik az is, ahogyan a Peugeot 9X8 belterében visszaköszön a jellegzetes Peugeot i-Cockpit. Akárcsak a szériamodellek esetében, a belső dizájn ugyanolyan kitüntetett figyelmet kapott, mint a külső: a pilótának és a képernyő előtt szurkolóknak kétségük sem lehet afelől, hogy egy vérbeli Peugeot belsejét látják. Mi több, a Peugeot 9X8 pilótafülkéje minden tekintetben úgy lett kialakítva, hogy minél ergonomikusabb és intuitívabb módon lehessen használni.
Formabontó
A laikusok és a szakemberek is egyetértenek abban, hogy a Peugeot 9X8 radikálisan szakít a versenyautók korábbi generációi által képviselt hagyománnyal, bármilyen márkáról is legyen szó. A Hypercarral új korszak veszi kezdetét. „A Peugeot 9X8 igazi mérföldkőnek számít az autósportban – nyilatkozták a leendő pilóták. – Mostantól különbséget kell tenni a Peugeot 9X8 előtti és a Peugeot 9X8 utáni időszak között, mi pedig szerencsésnek mondhatjuk magunkat, hogy részesei lehettünk ennek a forradalomnak.”
„A dizájnstúdió falán, ahol a Peugeot 9X8 született, három kulcsszó szerepelt: ikonikus, hatékony, szenvedélyes – meséli Matthias Hossann. – Így az egész csapat szeme előtt végig ugyanazok a célok lebegtek, függetlenül attól, hogy a fejlesztés melyik munkafázisában volt érintett az illető. Az IKONIKUS szót vettem előre, mert olyan autót szerettem volna, amelyik amellett, hogy azonnal felismerhető, gyökeresen szakít a korábbi hagyományokkal és egyértelmű generációváltást jelez.”
„A belső formatervezési versenyünk kapcsán beérkező rengeteg kiváló javaslat ellenére elég gyorsan kirajzolódott a nyertes tematika. Ez hátat fordított a hosszútávú versenyzésre tervezett versenyautók legutóbbi generációjára jellemző stílusjegyeknek. Olyan járművel rukkolt elő, amelyik elsősorban egy Peugeot, és csak másodsorban versenyautó. Olyan sportmodellt ígért, amelyik egyöntetű lelkesedést vált ki az autósport szerelmeseiből, de amelyik elméletben nemcsak a versenypályákon, hanem az országutakon is megállja a helyét.”
Szárny nélkül
A koncepció legfeltűnőbb és sokak számára legmeghatározóbb jellemzője a hátsó légterelő hiánya, ami teljesen egyedi sziluettet eredményezett.
A hátsó légterelő először az 1967-es Le Mans-i versenyen jelent meg a versenyautókon, és azóta kötelező elemnek számít. 1971 óta, azaz több mint 50 éve először fordul elő, hogy egy autó hátsó szárny nélkül indul. Ez sokat elárul a Peugeot mérnökeinek és dizájnereinek bátorságáról és leleményességéről.
A Peugeot 9X8 tervezői rengeteget dolgoztak az autó hátsó részén. Az eredeti vázlaton szereplő, ugrásra kész vadállatra emlékeztető autót továbbgondolva jutottak el a kissé előrenyúló pilótafülkéhez és a hátsó kerekeknél alkalmazott jellegzetes megoldáshoz.
Elektromos!
Korábban a Peugeot két, más-más generációhoz tartozó versenyautóval már nyert Le Mans-ban: a V10 benzinmotoros 905-tel 1992-ben és 1993-ban, a FAP-szűrős V12 HDi motorral felszerelt 908-cal pedig 2009-ben. Az alkalmazott meghajtás miatt is korszakváltást jelez a Peugeot 9X8. „A hosszútávú versenyzésre vonatkozó szabályozás lehetőséget nyújt arra, hogy a Peugeot részben villamos hajtáslánc esetén is meg tudja mutatni, hogy mire képes” – magyarázza Olivier Jansonnie, a projekt műszaki vezetője.
A négykerék-meghajtás és a hibrid hajtáslánc révén a Peugeot 9X8 több Peugeot modellel is rokonságot mutat, például a Peugeot 3008-cal és a Peugeot 508-cal. A hátsó tengelyen egy 2,6 literes, 500 kW-os (680 LE) V6-os biturbó motort találunk, míg az első kerekeket egy 200 kW-os villanymotor hajtja.
„A Peugeot 9X8-cal – folytatja Olivier Jansonnie – a Peugeot megnyitja az utat a hibrid versenyautók előtt. A teljesítményt részben egy környezetkímélőbb villanymotor biztosítja, mégpedig úgy, hogy a versenyzés miatt fontos szempontok semmiben sem szenvednek csorbát.”
„A technológiai és kulturális korszakváltást egy új színnel is jelezni kívántuk, amelyet kriptonitnak neveztünk el – teszi hozzá Matthias Hossann. – Ez a szín nem sokkal a 9X8 Hybrid Hypercar előtt egy szintén hibrid szériamodellünkön, az új 508 PSE (Peugeot SPORT ENGINEERED) modellen is megjelent már, amely a színein kívül több technológiai megoldásban is hasonlít a Peugeot 9X8-ra. Néhány hetes különbséggel mindkét modell a nagy teljesítményű villanyautók korának kezdetét jelzi.”
Virtuális
A Peugeot formatervezői csapata munkájához a legmodernebb technológiákat használja. De ahogy Matthias Hossann rámutat, nem kizárólagosan: „A tervezők munkájuk során folyamatosan váltogatják a rajzok és a virtuális megjelenítést lehetővé tevő 3D eszközök használatát.”
A térbeli formák tervezéséhez a dizájnerek 3D-s eszközöket és CAD-programokat használnak. Az említett technológiák segítségével a fájlokat a mérnökcsapattal is könnyen meg tudják osztani. Ezután pedig következhet a virtuális valóság szakasza, ami egy revelációval ér fel.
„Fantasztikus pillanat volt, amikor egy VR headset segítségével megmutattuk a kész Peugeot 9X8-at a mérnököknek. Olivier Jansonnie, a műszaki igazgató alig akarta levenni a szemüveget, amelyen keresztül az autóban gyönyörködött. A lelkesedése meghatározó volt.”
Éjszaka
„A Peugeot formatervezői csapatában sokan rajonganak a hosszútávú versenyzésért és azon belül is a Le Mans-i 24 órás versenyért. Azok, akik nézőként megfordultak ott, tudják, hogy éjszaka a pálya széléről nem könnyű megkülönböztetni az autókat. Egyes járműveket fel lehet ismerni a motor hangjáról, de sok helyen többnyire csak a sötétben elsuhanó fénycsíkokat látni.”
„Annak érdekében, hogy a Peugeot 9X8 egyetlen másik autóra se hasonlítson és éjjel-nappal bárki könnyen felismerje, a sziluett kidolgozásának utolsó fázisában a világítótestekre koncentráltunk. A jelenlegi szériamodelleken kivétel nélkül megtalálható, oroszlánkarmokra emlékeztető fényszórók megtartása magától értetődő volt. A 9X8 Hypercar orr-részébe nem volt nehéz beilleszteni őket, de a hátsó rész megkomponálása komoly feladat elé állított bennünket. A három fénykarmot különálló kompozit elemekbe építettük be, a közöttük lévő hézagok pedig a légelszívást szolgálják. Mindannyian kíváncsian várjuk, hogy működik mindez verseny közben.”
A Peugeot 9X8-ról készült fotósorozat Agnieszka Doroszewicz nevéhez fűződik, aki azonnal meglátta a Hypercar különleges fényszóróiban rejlő lehetőséget: „A fotózást eredetileg is úgy terveztük, hogy egy teljes napon át, az éjszakába nyúlóan tartson – meséli. – Így tökéletesen meg tudtam idézni a képeimen a Le Mans-i 24 órás verseny hangulatát. A természetes nappali fény, a mesterséges világítás, a fényszórók erős fénye különböző módon kapcsolódik össze a fénykarmok erőteljes motívumával. Természetesen nem Le Mans-ban vagyunk, de a verseny hangulata egy az egyben átjön.”
Agnieszka
„Short. Black. Strong. Like a decent espresso, azaz Rövid. Fekete. Erős. – Mint egy igazi eszpresszó.” – ezekkel a szavakkal írja le magát a fotós Agnieszka Doroszewicz, aki szenvedélyesen rajong a dizájnért, az építészetért és a divatért. A fotózás lehetővé tette számomra e három szenvedély összekapcsolását. De fotósként sem akartam a tevékenységemet soha egy területre korlátozni. Egyaránt dolgoztam magazinoknak, a divat világában, tervezőknek, ügynökségeknek és vállalatoknak, a távközlésben és az elektronikai iparágban. A szuperautók és a versenyautók ráadásként jöttek, szinte véletlenül. Az autófotózás manapság hallatlanul izgalmas: minden az újdonságkeresésről szól, és hihetetlenül nagy az igény az egyediségre.”
A Hamburgban élő Agnieszka a helyi Alkalmazott Tudományok Egyetemén szerzett diplomát fotódizájn szakon, és 2007 óta saját lábon áll. A felvételek készítését és az utómunkálatokat egyaránt ő végzi.
„Gyakran hívnak a Le Mans-i vagy más 24 órás versenyekre dolgozni, például a Nürburgringre (Németország) vagy Spába (Belgium). De az abszolút kedvencem a leggazdagabb múltra visszatekintő Le Mans-i pálya. Az ember minden egyes pórusában érzi ennek a versenynek a hangulatát, izgalmát, feszültségét és persze az egész történetét. Egyszerűen nem lehet kivonni magunkat a hatása alól. A Le Mans-i verseny az autóversenyzés egyik legtisztább és legkifinomultabb formája.”
„Minden fotózásnak megvannak a maga kis történetei. A Peugeot 9X8 fényképezésekor borzasztóan hideg volt. De Matthiast és a csapatát semmi nem tántorította el attól, hogy végig jelen legyenek, ami kimondottan inspiráló volt, mert rengeteget beszélgettünk közben. Ráadásul a helyszín egészen fantasztikus volt: lenyűgözőnek találtam a Peugeot 9X8 végletesen letisztult stílusa és a brutalista építészeti háttér közötti ellentétet, és a beton nyers textúrája tökéletesen hozta a versenypályák világát.”
Hozzászólások