Drámai módon ért véget az idei WEC-szezon, de a Toyota Gazoo Racing legyőzte a kihívásokat és sorozatban hatodik alkalommal nyerte el a gyártók világbajnoki címét.
A Toyota Gazoo Racing annak a tudatában kezdte meg a szezonzáró hétvégét, hogy a győzelem a vetélytársak eredményétől függetlenül elég a gyártói világbajnoki címhez. Növelte a Toyota esélyeit, hogy jól sikerült az időmérő Hyperpole része, így szombaton 14 órakor a repülőrajtnál a két GR010 Hybrid indulhatott egymás mellől az első sorból. Azonban ez a győzelem kicsit sem volt sétagalopp a Toyotának, ugyanis jócskán a félidőn túl volt olyan szakasza is a versenynek, amikor a két autójából az egyik már kiesett, a másik pedig csak a 10. helyen haladt…
Azonban az utolsó két etapra ismét Sébastien Buemi ült be a 8-as Toyotába, a svájci átgázolt a mezőnyön, és megnyerte a versenyt, így a legénység két másik tagja, Brendon Hartley és Hirakawa Rio is jó szájízzel fejezhette be ezt a rendkívül nehéz szezont, amelyben a Ferrari és a Porsche gyári és privát csapatai nagyon megnehezítették a címvédést. A Toyota Gazoo Racing a gyártók között 190 pontot gyűjtött a szezonban, mindössze 2 ponttal előzte meg a Porschét és 53 ponttal a Ferrarit, és zsinórban hatodszor lett világbajnok. Az egyéni vb-címet a 6-os Penske Porsche legénysége, André Lotterer, Kévin Estre és Laurens Vanthoor nyerte meg az 50-es Ferrari (Antonio Fuoco/Miguel Molina/Nicklas Nielsen) előtt, a 7-es Toyota versenyzői (Kobajasi Kamui, Nyck de Vries, Mike Conway) a harmadik helyet szerezték meg annak ellenére is, hogy Bahreinben műszaki hiba miatt fel kellett hogy adják a küzdelmet. Pedig volt olyan szakasza a versenynek, amikor vezetett a 7-es Toyota, és úgy tűnt, a japán csapatnak a gyártói és az egyéni vb-cím is összejöhet.
De kezdjük az elejéről: a szezonzáró verseny jól indult a Toyota számára, mivel Buemi a pole-ból indulva megtartotta ez első helyet. De már 18 perc elteltével jött az első hidegzuhany, amikor a svájci Toyotáját féktávon hátulról felöklelte egy GT3-as Corvette. Ettől Buemi megpördült, és a hetedik helyre esett vissza. Később feljött az ötödik helyre, mielőtt Hartley átvette tőle a volánt a második óra végén. Az ausztrál és az utána következő Hirakawa ezután a fokozott gumikopással küszködött, de valahogy mégis elérték, hogy a 8-as Toyotát az első hatban tartsák, és versenyben maradjanak a dobogós helyekért. A futam második felének elején két biztonsági autós periódusra is sor került, ami összerázta a 18 autóból álló Hypercar-mezőnyt.
Amikor a verseny alig több mint egy órával a leintés előtt újraindult, Buemi csak a tizedik helyen állt, de mindössze 15 másodpercre volt lemaradva az élmezőnytől. A svájci hihetetlen vágtába kezdett a csapat világbajnoki álmainak felélesztéséért: a sűrű mezőnyben, fair küzdelemben több riválisát is megelőzte, és az utolsó boxkiállás után már a második helyre lépett előre. Bő fél óra volt hátra a szezonból, amikor az 5-ös Porschét megelőzve az élre állt. Hamarosan kényelmes előnyre tett szert, és a kockás zászlónál már 27,539 másodperc különbséget épített ki. A 8-as Toyota legénysége a második győzelmét aratta a szezonban, a Toyota csapat pedig a tizedik győzelmét Bahreinben.
Azonban a verseny nagy részében a 7-es Toyota tűnt esélyesebbnek arra, hogy megküzdjön a győzelemért. Conway az első körben ugyan a negyedik helyre csúszott vissza, de aztán feljött a harmadikra, amikor a csapatvezető Kobajasi átvette tőle a volánt egy drámai etapra. Amikor a negyedik órában lement a nap, addigra a mindenkinél gyorsabb japán a merész előzéseivel a második helyre jött fel. Azonban a 7-es Toyotában a benzinpumpa nem működött megbízhatóan, ami időszakosan csökkentette a teljesítményt. A versenyzők, mérnökök és szerelők keresték a megoldást, és kezdetben úgy tűnt, hogy sikerrel járnak, amikor Kobajasi felzárkózott, De Vries pedig egy gyors boxkiállás után át is vette a vezetést. Bár a hollandnak megtiltották a rázókövek használatát, hogy a vibrációk ne rontsák a helyzetet, a korábbi benzinpumpa-probléma visszatért, ami miatt a holland szép lassan visszacsúszott a középmezőnybe. Tekintettel arra, hogy a probléma hosszadalmas javítást igényelt volna, a csapat a győzelmet és a bajnokságot előtérbe helyezve úgy döntött, hogy alig több mint két órával a leintés előtt kiállítja a 7-es autót, hogy a legénységének a tagjai onnantól fogva szurkoljanak a 8-as autónak, kifejezve ezzel szolidaritásukat és biztosítva, hogy a gyártói címvédés valódi csapatmunka legyen.
November 2-án, helyi idő szerint 22 órakor a kockás zászlóval lezárult a 2024-es szezon, amely közel 10 hónap alatt négy kontinensen, nyolc helyszínen, összesen 72 óra versenyzésből állt. A Toyota Gazoo Racing a szezonban öt dobogós helyezést, köztük három győzelmet és két pole pozíciót, valamint 190 pontot szerzett.
Sébastien Buemi (pilóta, 8-as autó):
„Őrület, hogy megnyertük a versenyt, figyelembe véve, hogy egy bizonyos ponton hogyan alakultak a dolgok. Minden hátráltató tényező, a problémák, a büntetések és a balszerencse ellenére megnyertük a világbajnokságot, ami csodálatos érzés a csapat számára. Ez volt itt a célunk, és a csapat briliáns erőfeszítéseinek köszönhetően el is értük. Amikor az autónk a tizedik helyen állt, aztán a boxkiállások során a Hypercar-mezőny végére kerültünk, azt hittem, hogy vége. De a csapattársaim remekül állták a sarat a használt gumikon, ami azt jelentette, hogy a végére gumielőnybe kerültem.”
Végeredmény, Bahrein 8 órás:
1. #8 Toyota Gazoo Racing (Buemi/Hartley/Hirakawa) 235 kör
2. #51 Ferrari AF Corse (Pier Guidi/Calado/Giovinazzi) +27.539mp
3. #5 Porsche Penske (Campbell/Christensen/Makowiecki) +29.177mp
4. #93 Peugeot TotalEnergies (Jensen/Müller/Vergne) +36.799mp
5. #35 Alpine Endurance Team (Chatin/Habsburg/Gounon) +37.404mp
6. #15 BMW M Team WRT (Vanthoor/Marciello/Wittmann) +47.916mp
kiesett: #7 Toyota Gazoo Racing (Kobajasi/De Vries/Conway)
Gyártók világbajnoksága:
1. Toyota 190 pont
2. Porsche 188 pont
3. Ferrari 137 pont
4. Alpine 70 pont
5. BMW 67 pont
6. Peugeot 57 pont
7. Cadillac 42 pont
8. Lamborghini 11 pont
Pilóták világbajnoksága:
1. Lotterer/Estre/Vanthoor (#6 Porsche) 152 pont
2. Fuoco/Molina/Nielsen (#50 Ferrari) 115 pont
3. Kobajasi/De Vries/Conway (#7 Toyota) 113 pont
4. Buemi/Hartley/Hirakawa (#8 Toyota) 109 pont
Hozzászólások