A világ leginnovatívabb autógyártójaként ismert, és az önvezető autózás előszobájának is tekintett aktív biztonsági rendszerek és vezetéstámogató technológiák vezető fejlesztőjének számító Toyota Párizsban bemutatja a Toyota Safety Sense aktív biztonsági csomag második generációját.
2015-ben a Toyota elkötelezte magát a fejlett biztonsági eszközök és rendszerek demokratizálódása mellett a ‘Toyota Safety Sense’ bevezetésével, amely a forgalmi helyzetek széles körében segít megelőzni az ütközéseket, vagy enyhíteni azok következményeit. Azóta világszerte több mint 8 millió Toyotát értékesítettek Toyota Safety Sense rendszerrel. Tisztán kimutatható a balesetek számának csökkenése, így például Japánban a ráfutásos ütközések 50%-os mérséklődése. Ez az eredmény legalább 90%-ban az intelligens távolságtartó radar alkalmazásának köszönhető. A Toyota fontosnak tartja, hogy a témában olyan megközelítést alkalmazzon, amely a ’valódi biztonság’ érdekében egyaránt vonatkozik az emberekre, a járművekre és a közlekedési környezetre, ugyanakkor általa tanulhat is a bekövetkezett balesetekből, s ezen ismereteket felhasználhatja járműfejlesztéseinél.
Egy lépéssel közelebb a balesetmentes jövő
A 2018-as Párizsi Autószalon során a járműipar egy lépéssel megint közelebb került végső céljához, a teljes balesetmentességhez, a Toyota ugyanis bevezeti a Toyota Safety Sense rendszer második generációját. A továbbfejlesztett aktív biztonsági csomag egylencsés kamerával és magas frekvenciájú milliméteres hullámhosszú radarral dolgozik. A rendszerek teljesítménye jelentősen nőtt, méretük azonban csökkent, így beépítésük is egyszerűbb. A Toyota Safety Sense már tartalmazza a továbbfejlesztett ütközést megelőző rendszert, az adaptív sebességtartó automatikát, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszert, a jelzőtábla-felismerő rendszert és az automatikus távfény-vezérlést is. Mindezek mellett az új sávkövető asszisztens is megjelent, mint fejlett vezetéstámogató rendszer. (Az hogy az egyes modellek esetében mely rendszerek elérhetőek a Toyota Safety Sense részeként modell és kivitelfüggő, de minden esetben az iparág legfejlettebb technológiáit jenentik).
Ütközést megelőző rendszer
Az összes Toyotába beszerelt második generációs Toyota Safety Sense része a továbbfejlesztett ütközést megelőző rendszer, amely 10 és 180 km/órás sebesség között észleli az autó előtt haladó járműveket, és mérsékli a ráfutásos balesetek kockázatát. Ha fennáll az ütközés veszélye, hanggal és vizuális jelzéssel figyelmezteti fékezésre a vezetőt. Mindezen felül előkészíti a fékrendszert a vészlassításra, így a vezető a pedál megnyomásakor a lehető legnagyobb lassító erőre számíthat. Ha nem reagál időben, akkor a rendszer automatikusan fékez, hozzávetőlegesen 50 km/órával csökkentve a sebességet, vagy akár teljesen meg is állítja az autót, hogy elkerülje az ütközést. A továbbfejlesztett rendszer nappal és éjszaka is felismeri a gyalogosgázolás veszélyét, akárcsak nappal a kerékpárosokat. Az automata vészfék mindkét esetben 10 és 80 km/óra között üzemel, és képes hozzávetőlegesen 40 km/órával csökkenteni a sebességet.
Adaptív sebességtartó automatika
Az adaptív sebességtartó segít a vezetőnek, hogy biztonságos követési távolságot tartson az előtte haladó jármű mögött. Érzékeli az elöl haladó járművet, és meghatározza annak sebességét. A rendszer ennek alapján úgy állítja be a sebességet, hogy a követési távolság biztonságos legyen a két autó között. A továbbfejlesztett adaptív sebességtartó a finomabb gyorsítással és lassítással jobb teljesítményt és nagyobb komfortot biztosít, ugyanakkor a kormányon elhelyezett új gombokkal könnyebben is kezelhető. Az adaptív sebességtartó mostantól magában foglalja az alacsony sebességű követést és a stop-start funkciót is hozzávetőlegesen 0-30 km/óra között. Zsúfolt forgalomban az autó megáll, amikor az előtte lévő jármű is, és megtartja a megfelelő távolságot. Amikor a vezető újraindítja az autót - a gázpedál lenyomásával vagy a kormány kezelőgombjaival - az adaptív sebességtartó újra működődésbe lép. 70 km/óra felett, az irányjelző használatával simábban hajtható végre az elöl haladó jármű megelőzése. Amikor a követett autó utazósebessége alacsonyabb, mint a mögötte haladó járműnél beállított érték, akkor a vezető sávváltásnál használhatja az úgynevezett előgyorsítást, pusztán az irányjelző működtetésével. Ha ilyenkor az előzősávban közeledő járművet érzékel a rendszer, az előgyorsítás mértéke csökken. Az intelligens adaptív sebességtartó automatika mostantól ugyancsak elérhető, s a rendszer együttműködik a jelzőtábla-felismerővel. Amikor az autó a vezető által beállított értékű állandó sebességgel halad, és a jelzőtábla-felismerő beazonosít egy sebességkorlátozást jelző táblát, a kormányon lévő gombokkal a vezető könnyen beállíthatja a jármű sebességét a jelzésnek megfelelő új értékre.
Sávelhagyásra figyelmeztető rendszer
50 km/órás sebesség felett a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer segít megelőzni a kisodródás miatt bekövetkező baleseteket, ütközéseket. Ha a jármű úgy indul meg a forgalmi sáv széle felé, hogy közben nem használják az irányjelzőt, a sávelhagyásra figyelmeztető hangos jelzéssel és vizuálisan is jelez, és képes kormánymozdulattal is segíteni, hogy az autó újra visszatérjen a helyes útra. A továbbfejlesztett rendszer már útburkolati jelek nélkül is felismeri az út szélét. A jármű instabil mozgására figyelmezető funkció érzékeli a szokatlan mozgást, ami jellemzően akkor fordul elő, ha a vezető figyelme csökken. Ilyenkor hang- és vizuális jelzést kap, ami arra figyelmezteti, hogy álljon meg pihenni.
Sávkövető asszisztens
Ugyancsak a fejlett vezetéstámogató rendszerek sorában mutatkozik be a sávkövető asszisztens; egy újabb rendszer, amely segít csökkenteni a vezető terhelését. Amikor az adaptív sebességtartó és a sávkövető asszisztens is aktív, a rendszer finom kormánymozdulatokkal segíti a sáv közepén tartani az autót. A berendezés még az autópályák enyhe ívű kanyarjaiban is működik. A sávkövető asszisztens az autópályás tempótól majdnem a megállásig képes működni, segítve ezzel a vezetőt zsúfolt forgalomban. Ha a rendszernek nehéz észlelnie a sávjelzéseket, akkor az autó az előtte haladó járművet követi, a kamera és a magas frekvenciájú, milliméteres hullámhosszú radar jelei alapján. A sávkövető asszisztenssel felszerelt Toyotákban természetesen megvan az összes sávelhagyásra figyelmeztető funkció.
Automatikus távfény-vezérlés
Az automatikus távfény-vezérlés éjszakai körülmények között mindig garantálja a tökéletes látást. A rendszer felismeri a szemből jövők fényszóróit és a jármű előtt haladók hátsó fényeit is: ilyenkor automatikusan távfényről tompítottra vált, hogy ne vakítsa el a többi vezetőt. A távolsági fényszóró gyakoribb használatával a rendszer lehetővé teszi, hogy a sötétben előbb észlelhetők legyenek a gyalogosok és az egyéb akadályok.
Jelzőtábla-felismerő
A jelzőtábla-felismerő rendszer információkkal támogatja a vezetőket akkor is, ha netán nem vennének észre egy-egy közúti jelzést. A rendszer a figyelmeztetést megjeleníti a műszerfal színes, multi-információs TFT kijelzőjén. A sebességhatár átlépése esetén hangjelzéssel és vizuálisan is figyelmeztet. A rendszer már több közlekedési jelzés felismerésére is képes: sebességhatárok, előzni tilos, útállapot, stoptábla, behajtani tilos, autópálya kezdete és vége, városi és lakóövezet, valamint az összes korlátozó jelzés.
A második generációs Toyota Safety Sense fokozatosan jelenik meg a Toyota teljes választékában, először az új RAV4-esekben és a Corollákban kap majd helyet.
Toyota Safety Sense műszaki adatok:
Rendszer | Funkció | 2. generációs | Jelenlegi Toyota Safety Sense | Jelenlegi Toyota Safety Sense |
Toyota Safety Sense | ||||
(egylencsés kamera és milliméter hullámhosszú radar) | (egylencsés kamera és lézeres radar) | (egylencsés kamera és milliméter hullámhosszú radar) | ||
Ütközés előtti biztonsági rendszer (PCS) | A többi jármű | (10 - 180 km/óra) | (10 - 80 km/óra) | (10 - 180 km/óra) |
(a vészfékezés működési sebességtartománya) | Gyalogosok (nappal) | (10 - 80 km/óra) | - | (10 - 80 km/óra) |
Gyalogosok (éjszaka) | (10 - 80 km/óra) | - | - | |
Kerékpárosok (nappal) | (10 - 80 km/óra) | - | - | |
Adaptív sebességtartó automatika (ACC) | Követi az elöl haladó járművet | • | - | • |
iACC (a sebesség az RSA kijelzőn látható jelzéshez igazodik) | • | - | - | |
Sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (LDA) | Sávelhagyásra figyelmeztető funkció | • | • | • |
Kormányzási asszisztens funkció | • | - | • | |
Fehér/sárga vonalak felismerése | • | • | • | |
Az út szélének felismerése | • | - | - | |
A vezető fáradtságára figyelmeztető funkció | • | - | • | |
Sávkövető asszisztens (LTA) | Követi a sávot | • | - | - |
Automatikus távfény-vezérlés (AHB) | • | • | • | |
Jelzőtábla-felismerő rendszer (RSA) | Megjeleníti a közlekedési táblákat | (sebességkorlátozás, előzni tilos, behajtani tilos, stop) | (sebességkorlátozás, előzni tilos) | (sebességkorlátozás, előzni tilos) |
(felismert jelzések) | Figyelmeztetés a sebességkorlátozás túllépésére/zónákra, ahol tilos előzni | • | • | • |
Hozzászólások