A világ leginnovatívabb autógyártójának tartott Toyota kifejlesztette a Direct Shift-CVT sebességváltót, a világ első olyan fokozatmentes váltóját, amit egy induló sebességfokozat egészít ki.
A környezetbarát hibrid modelljeiről ismert japán autógyártó
egy új, 2,0 literes, TNGA-alapú hajtásláncot vezet be, amelynek fokozatmentes
sebességváltója (CVT) egy eddig sosem használt megoldással működik, jelentősen
növelve a menetteljesítményt és csökkentve a környezeti terhelést. 2023 végéig a Toyota
TNGA-alapú hajtásláncai megjelennek a Japánban, az USA-ban, Európában és Kínában
forgalmazott Toyota-modellek mintegy 80 százalékában, 18 százalékkal vagy annál is
nagyobb mértékben csökkentve a Toyoták CO₂-kibocsátását.
A világ legzöldebb és leginnovatívabb autógyártójaként ismert Toyota bejelentette, hogy a
Toyota Új Globális Platformra (TNGA) kifejlesztett egy új fokozatmentes sebességváltót (CVT),
egy hatfokozatú manuális sebességváltót, egy 2,0 literes motort, egy 2,0 literes hibrid rendszert
és két összkerékhajtási rendszert. Az új technológiák egyszerre kínálnak kiemelkedő
menetteljesítményt és csekély környezeti terhelést. Az új fokozatmentes sebességváltóban a
világon elsőként alkalmaznak induló sebességfokozatot, ami a jelenleg használatos CVT-khez
képest jelentős mértékben javítja az erőátvitel hatékonyságát az alacsony
sebességtartományban. Ez a megoldás egyszerre biztosít közvetlen és zökkenőmentes
gázreakciókat, valamint kiváló üzemanyag-fogyasztást.
Direct Shift-CVT: a fokozatmentes sebességváltók új típusa
Minden sebességváltó rendszer alapvető feladata az erőátvitel biztosítása, a motor hatékony
fordulatszámának megőrzése és a sebességfokozatok hatékony kapcsolása. E funkciók
tökéletesítése érdekében a Toyota csökkentette a mechanikus veszteségeket, szélesebb
fokozatkiosztás biztosított, és immár a váltóáttétel is gyorsabban változik. E megoldások
eredményeként a gázreakció közvetlen és zökkenőmentes lett, az üzemanyag-fogyasztás pedig
jelentősen, 6 százalékkal csökkent a jelenleg használatos sebességváltókhoz képest.
Csekélyebb mechanikus veszteségek
Az új hajtáslánc-egység a világ első, személyautókban alkalmazott CVT-váltója, amiben induló
sebességfokozat működik, javítva az erőátvitel hatékonyságát azokban az alacsony
sebességtartományban, amikor a kúptárcsás-fémszíjas szerkezet nem működik hatékonyan. Ez
a sebességváltó fogaskerekes meghajtást használ az álló helyzetből történő elinduláshoz, ami
erőteljesebb gyorsítást eredményez, ugyanakkor kiküszöböli azt a lomhaságérzetet, amit az
autósok eddig éreztek a gázpedál lenyomásakor. Az új szerkezettel a jármű simán és
lendületesen indul el. Az új sebességváltó egy – eredetileg az automatákhoz kifejlesztett –
rendkívül hatékony fokozatváltás-vezérlő technológiát alkalmaz arra, hogy a fogaskerekes
hajtásról átkapcsoljon a tárcsás-fémszíjas hajtásra.
Szélesebb áttételi arány
Az induló sebességfokozat bevezetésével párhuzamosan a Toyota a tárcsás-fémszíjas
szerkezetet is úgy alakította át, hogy az magasabb áttételeket kínáljon. Ez az új beállítás
nemcsak a tárcsás-fémszíjas hajtás hatékonyságát javítja, hanem szélesebb áttételi arány
alkalmazását is lehetővé tette, ami a 2,0 literes motorok kategóriájában immár kategóriaelső,
7,5-ös értéket jelent.
Gyorsabb áttétel-váltások
Az induló sebességfokozat bevezetésével csökkent a szerkezet terhelése, ezért mind a fémszíj,
mind a kúpos tárcsák kisebbek lehetnek. A fémszíj ékszöge szűkebb lett, és a tárcsák átmérője
is csökkent, s ennek eredményeként az áttétel-váltások 20 százalékkal gyorsabban történnek
meg – az autó pedig erőteljesebben és ritmikusabban gyorsít.
Új hatfokozatú manuális sebességváltó (6MT)
A globális (de különösen az európai) elvárásoknak megfelelően a Toyota új manuális
sebességváltót fejlesztett ki. A jelenleg használt egységhez képest az új váltómű hét
kilogrammal könnyebb és 24 mm-rel rövidebb, így jelenleg ez a világ egyik legkisebb
sebességváltója¹, ami segít az autók üzemanyag-fogyasztásának további csökkentésében. A
6MT sebességváltó a világ legjobb erőátviteli hatékonyságát kínálja, és az iMT (intelligens
manuális váltó) vezérléssel fokozatváltáskor automatikusan szabályozza a motor
fordulatszámát, hogy a kapcsolás simább és kényelmesebb legyen.
2,0 literes Dynamic Force erőforrás: egy új, 2,0 literes, közvetlen befecskendezéses,
soros négyhengeres benzinmotor
A Toyota új Dynamic Force motorja nagy sebességű égéstechnológiával és változó
vezérlőrendszerrel működik. Az erőforrásnak jobb a termikus hatásfoka, ami nagyobb
teljesítményt eredményez, mivel csökkennek a kipufogó- és a hűtőrendszerben, valamint a
mechanikában keletkező energiaveszteségek. Ennek eredményeképpen az új fejlesztésű 2,0
literes motor a benzines autókban 40, a hibridekben pedig 41 százalékos termikus hatásfokot ér
el. Emellett a jelenleg használatos motorokhoz képest az új erőforrás minden fordulatszám-
tartományban (az alacsonytól a magasig) nagyobb forgatónyomatékot ad le, és minden ország
jövőben tervezett károsanyag-kibocsátási előírásainak megfelel majd.
2,0 literes Toyota Hybrid System (THS II)
A 2,0 literes motorra a Toyota új hibrid rendszert fejlesztett ki, amelyben ugyanazokat a méret-,
tömeg- és energiaveszteség-csökkentő technológiákat alkalmazta, mint a negyedik generációs
Prius hajtásában. Az új rendszer nemcsak jobb menetteljesítményt, hanem csekélyebb
üzemanyag-fogyasztást is kínál. Gyorsításkor a hibrid rendszer csökkenti a motor
fordulatszámát, miközben az elektromotor erősebben segít be a hajtásba, így az autó
egyenletesebben és élvezetesebben gyorsul.
Új dinamikus nyomatékvektor szabályozású AWD és E-Four 4WD rendszerek
A Toyota két új négykerékhajtási rendszert is kifejlesztett, hogy csökkentse az üzemanyag-
fogyasztást, és javítsa az összkerékhajtású autók irányíthatóságát, menetstabilitását és off-road
teljesítményét. Az új dinamikus nyomatékvektor szabályozású AWD rendszer a benzinmotoros
autókban működik. A forgatónyomatékot a bal és jobb oldali kerekek közt a pillanatnyi
közlekedési helyzetnek megfelelően elosztó nyomatékvektor szabályozásnak köszönhetően a
vezető mindig stabilan a kijelölt nyomvonalon tarthatja a járművet. A szerkezetben egy
szétkapcsoló mechanika is található, ami a világon elsőként¹ alkalmaz reteszelőműves körmös
kapcsolót az első és a hátsó tengelyeken. Kétkerékhajtású üzemmódba váltva ezek a
tengelykapcsolók megállítják a hajtásrendszer forgását, ami a hátsó kerekek felé is küldene
vonóerőt, jelentősen csökkentve ezzel az energiaveszteséget, és javítva az üzemanyag-
fogyasztást. Az új E-Four rendszer a hibrid modellekben jelenik meg. A jelenlegi változathoz
képest az új rendszer 30 százalékkal nagyobb nyomatékkal forgatja meg az elektromotoros
hajtású hátsó kerekeket, amelyek közt egy új vezérlőrendszer osztja meg optimálisan a
vonóerőt, figyelembe véve a pillanatnyi közlekedési helyzetet. Az E-Four rendszer kiváló off-
road teljesítményt, irányíthatóságot és menetstabilitást biztosít.
A Toyota tervei szerint az újonnan kifejlesztett hajtáslánc-elemek már idén tavasztól minden
piacon megjelennek a vállalat új modelljeiben. Az új hajtáslánc-elemek azonban nem csupán a
hagyományos benzinmotoros autók környezettudatosabb és takarékosabb működését és
élvezetesebb vezethetőségét szolgálják majd, hanem az elektromos hajtású autók, vagyis a
hibridek (HEV), a plug-in hibridek (PHEV), az akkumulátorral működő elektromos autók (BEV)
és az üzemanyagcellás autók (FCEV) teljesítményének fokozásához is fontos
alaptechnológiaként szolgálnak. A TNGA-alapú hajtásláncokkal kapcsolatban a Toyota már
korábban bejelentette, hogy tervei szerint 9 motor 17 változatát, 4 sebességváltó 10 változatát,
valamint hat hibrid rendszer 10 változatát vezeti be 2021 végéig. Ezek közül négy elem már
megvalósult az új fokozatmentes sebességváltó, a hatfokozatú manuális sebességváltó, a 2,0
literes motor és a 2,0 literes hibrid rendszer bemutatásával. A 2023 végéig hátralévő öt év során
a Toyota TNGA-alapú hajtáslánc-elemei megjelennek majd a Japánban, az USA-ban,
Európában és Kínában forgalmazott Toyota- és Lexus-modellek mintegy 80 százalékában. A
vállalat számításai szerint a TNGA-alapú hajtáslánc-elemek bevezetése már önmagában is 18
százalékkal vagy annál is nagyobb mértékben csökkenti majd a Toyoták CO₂-kibocsátását.
Hozzászólások