Címkék: Honda Jazz

2020. május 18. hétfő, 19:39

 

A vadonatúj Jazz hatékony, kényelmes és mobilkommunikáció terén is a kategória legjobbja.

 

 

 A vadonatúj Honda Jazz és Jazz Crosstar könnyű kezelhetőséggel, gazdaságos működéssel és gyors gázreakciókkal teszi hatékonnyá a hétköznapi közlekedést. Ez elsősorban az ultramodern e:HEV hibrid hajtásláncnak tudható be, ami minden modellváltozatnál szériafelszereltség. A Jazz következő nemzedéke a Honda új, e:TECHNOLOGY névre keresztelt modellcsaládjához tartozik, alapját pedig a kétmotoros e:HEV hibrid hajtáslánc adja. Ez az első modell azon 6 elektromos üzemmódra is képes Honda közül, amely 2022-ig színre lép az európai piacon.

 

 

 

A Jazz e:HEV-t úgy tervezték, hogy kimagasló teljesítmény és takarékosság jellemezze, mely kiegészíti azt a páratlan kényelmet és használati értéket, melyet kategóriájában képvisel.

Hogy a kompakt városi autó valóban forradalmi legyen, a Honda munkatársai igyekeztek magukévá tenni a japán Yoo no bi filozófiát. Ennek lényege, hogy felismerjük az olyan hétköznapi tárgyakban rejlő szépséget, melyek esztétikus, illetve ergonomikus mivoltukból fakadóan tökéletesen megfelelnek rendeltetésüknek, melyeket tökéletesre csiszoltak az alkotók.

– Úgy gondoltunk erre a modellre, mint egy különálló entitásra, aminek megvan a maga ereje, hogy boldogabbá és gondtalanabbá tegye a felhasználó mindennapjait –avatott be a részletekbe Takeki Tanaka, a Jazz e:HEV fejlesztéséért felelős szakembergárda vezetője.
Formavilágát a kortalan Jazz-stílus határozza meg, megmaradt tehát a leheletfinom vonalvezetés, a rövid orr-rész és az előretolt utascella, ugyanakkor még szerethetőbbé vált a típust, és a kényelmet és a praktikumot illetően is új mércét állított a szegmensben.

A vadonatúj Jazz e:HEV kidolgozásakor a műszaki alapokért felelős mérnökök szorosan együttműködtek a formatervezőkkel, hogy a modell megőrizhesse kimagasló befogadóképességét, szállítókapacitását, ami oly sikeressé tette a korábbi Jazz-nemzedékeket. A vadonatúj Jazz e:HEV kategóriaelső helykínálata első sorban a hibrid hajtáslánc logikus elrendezésének köszönhető, különféle elemei ugyanis elfértek a motortérben és a karosszéria kihasználatlan zugaiban.

Maga az e:HEV rendszer vadonatúj fejlesztés a Jazzben, tervezésekor a magával ragadó vezetési élményt jelölték meg legfőbb célul az alkotók. Alapját két kompakt, ámde nagy teljesítményű villanymotor adja, ezekhez kapcsolódik az 1,5 literes, DOHC-vezérlésű, benzines i-VTEC egység. Energiaforrásként lítium-ion akkumulátorcsomag szolgál, az erőátvitelről pedig innovatív, fix áttételű nyomatékelosztó gondoskodik. A lehető leghatékonyabb működés érdekében a teljesítményleadást intelligens vezérlőelektronika szabályozza, ami kifinomult, egyszersmind közvetlen viselkedést garantál. A különféle részegységek hihetetlen harmóniában dolgoznak együtt, ezt támasztja alá az is, hogy az üzemanyag-fogyasztás/gyorsulás arányt nézve az új Jazz e:HEV méretosztályának legjobbja.

Szintén az új Jazz e:HEV fejlettségéről tanúskodik az ösztönösen kezelhető, integrált mobilkommunikációs rendszer, amihez infotainment szolgálatatások sokaságát rendelték a tervezők, közöttük a Honda Személyi Asszisztenst és a MyHonda+ alkalmazást.

A Jazz és a Jazz Crosstar fejlett menetbiztonsági és vezetéstámogató eszközök teljes garmadáját sorakoztatja fel. Ezek a kiegészítők segítenek megelőzni a baleseteket és még könnyebbé teszik a jármű kezelését.


Honda Jazz Crosstar

A vadonatúj Jazz Crosstar kifejezetten az aktív életvitel szerelmeseinek készült. Ez az átirat az alapmodell hibrid hajtásláncára és utasterére épül, de nagyobb szabad hasmagassággal, valamint integrált tetősínnel kerül a szalonokba, kárpitozása pedig vízálló.

Erőteljes kisugárzását első sorban hangsúlyos hűtőrácsának, fekete kerékjáratiív-borításainak és stílusos küszöbszoknyáinak köszönheti, de sokat nyomnak a latban a Crosstar-specifikus, 16”-os, fekete és ezüst színű, könnyűfém kerekek is, melyekkel még stabilabbnak és robusztusabbnak hat a modell.


Az erőteljes e:HEV hibrid rendszer a hatékonyságot és a kimagasló csúcsteljesítményt ötvözi

A modell történetében először kizárólag hibrid hajtáslánccal lesz kapható Európában a Honda Jazz. Miként a – szintén újdonságnak számító – e:HEV embléma is jelzi, kimagasló teljesítmény és lenyűgöző takarékosság jellemzi, valamint a kényelmet és a használati értékét illetően is kategóriaelső a beltér.

Maga az e:HEV rendszer vadonatúj fejlesztés a Jazzben, tervezésekor a magával ragadó vezetési élményt jelölték meg legfőbb célul az alkotók. Alapját két kompakt, ámde nagy teljesítményű villanymotor adja, ezekhez kapcsolódik az 1,5 literes, DOHC-vezérlésű, benzines i-VTEC egység. Energiaforrásként lítium-ion akkumulátorcsomag szolgál, az erőátvitelről pedig innovatív, fix áttételű nyomatékelosztó gondoskodik. A lehető leghatékonyabb működés érdekében a teljesítményleadást intelligens vezérlőelektronika szabályozza, ami kifinomult, egyszersmind közvetlen viselkedést garantál.

Igen meggyőzőek a menetteljesítményekre vonatkozó adatok is, hiszen a 109 LE-s (80 kW-os) teljesítményű elektromotornak hála 9,4 másodperc alatt gyorsít 100 km/órára az alapmodell, és 175 km/h a végsebessége. Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az új Honda Jazz-zel városi környezetben, valamint autópályán, nagy sebességnél is biztonságosan és kényelmesen róhatók a kilométerek. Vegyes üzemben a CO2 kibocsátás csupán 102 g/km-tól indul (Crosstar kivitel: 110 g/km), az üzemanyag-fogyasztás pedig akár 4,5 l/100 km (Crosstar: 4,8 l/100 km) is lehet a WLTP szabvány szerint elvégzett mérések szerint.

Az igazán magával ragadó vezetési élmény és a kimagasló hatékonyság érdekében a fejlett e:HEV hibrid hajtáslánc három menetüzemmódban használható, melyek között észrevétlenül vált a vezérlőelektronika.

Városi környezetben általában a hibrid és az elektromos üzemmódok közötti – szinte észrevétlen – kapcsolásokkal éri el a rendszer várt hatékonyságot, míg ha a főként autópályán ideális benzinmotor (Engine Drive) program fut, a belső égésű motor forgatja a kerekeket, az elektromos hajtómotor csak akkor kapcsolódik be a hajtásba, ha a vezető erőteljesen gyorsít és igazán nagy teljesítményre van szüksége.

Hybrid Drive módban a benzinmotor termelte áramot egy generátor révén az akkumulátorok töltésére is fordíthatja a rendszer. Fékezéskor az Electric Drive üzemmód aktiválódik és a rendszer, a regeneratív féket kihasználva, elektromossággá alakítja a mozgási energiát.

A három üzemmód közötti váltás tulajdonképpen észrevehetetlen a bent ülők számára, ami nem meglepő, hiszen a Honda mérnökei rengeteget dolgoztak azon, hogy a haladás gördülékenységében ne legyen szünet. A nagy fordulatszámú villanymotorokat házon belül fejlesztette a japán vállalat, hogy a lehető legkisebbek, legkönnyebbek és leghatékonyabbak legyenek. Munkájuk gyümölcseként a percenkénti fordulat elérheti a 13 300-at, a végsebesség pedig nem kevesebb, mint 175 km/h. A hajtáslánc egyik legfőbb előnye a már indulásnál kiaknázható legnagyobb forgatónyomaték, a maximális erőhöz nem kell felpörgetni a villanymotorokat.

Hagyományos váltó helyett újonnan fejlesztett, elektronikus szabályozású, folyamatosan változó áttételű automatikus erőátvitel (Electronically Controlled Continuously Variable Transmission; eCVT) került a Jazz e:HEV-be, ami egyszerű, fix áttétellel teremt kapcsolatot a mozgatásért felelős részegységek között. Az eredmény kifinomult, megnyugtató nyomatékleadás - az indulásnál nincs kellemetlen megtorpanás - és egyenletes gyorsítás minden menetüzemmódban.
Hybrid Drive módban a teljesen új eCVT egység úgy vezérli az elektromos motort, hogy az nagy nyomatékot biztosítson miközben a benzines egység a többfokozatú váltóval szerelt modellekéhez hasonló lineáris érzetet nyújt a gyorsítás során. Amennyiben több erő szükséges, a vezérlőegység folyamatosan az ideális fordulatszámon képes tartani a motorfordulat számot. Ez megoldás biztosítja, hogy a jármű sebességéhez illeszkedik a motorfordulat, amely a többfokozatú váltóval szerelt modellekéhez hasonló akusztikát eredményez gyorsítás közben. Ez a nyomatékleadási karakter az egyik legfontosabb komponense a Jazz vezetési élményének.

Az új, kifinomultabb eCVT kisebb, mint a hagyományos, bolygóműves, folyamatosan változó áttételű eCVT-k, amelyeket egyéb márkák alkalmaznak. A kompakt méret és az átgondolt elhelyezés újabb példa arra, hogy milyen intelligens, innovatív, egyszersmind hatékony megoldásokat dolgoztak ki a Jazz tervezői.
Az új Jazz az első modell lesz a Honda európai választékában, melyen megjelenik a márka hibrid járműveit fémjelző, e:HEV embléma.

 

 

A kompakt méretosztály újragondolása: kortárs, modern formában tér vissza az ikonikus Jazz-formavilág

A Jazz legújabb nemzedékéknek fejlesztési folyamata során nagy lépést tettek a Honda mérnökei, és alapjaitól újratervezték a modellt. Egy vadonatúj városi autó született, ami páratlan hatékonyságot és könnyed hétköznapi használhatóságot ígér a modern életvitel követőinek, egyszersmind magát a kategóriát is újradefiniálja.

Az új, letisztult, kortárs stílusban fogant karosszéria a maga időtlen szépségében tárja elénk a Jazz semmivel össze nem téveszthető formavilágát, amit nemcsak a kifinomult, egységes sziluett tesz látványossá, hanem a – korábbi generációknál is megfigyelhető – rövid orr-rész, hosszú tető és előre helyezett utastér is. Az új megjelenés még szerethetőbbé teszi a típust, és nagyban hozzájárul ahhoz, hogy híréhez méltóan a kényelmet és a praktikumot illetően is új mércét állíthasson méretosztályában.

Hogy a kompakt városi autó valóban forradalmi legyen, a Honda munkatársai igyekeztek magukévá tenni a japán Yoo no bi filozófiát. Ennek lényege, hogy felismerjük az olyan hétköznapi tárgyakban rejlő szépséget, melyek esztétikus, illetve ergonomikus mivoltukból fakadóan tökéletesen megfelelnek rendeltetésüknek, melyeket tökéletesre csiszoltak az alkotók.

– Úgy gondoltunk erre a modellre, mint egy különálló entitásra, aminek megvan a maga ereje, hogy boldogabbá és gondtalanabbá tegye a felhasználó mindennapjait –avatott be a részletekbe Takeki Tanaka, a Jazz e:HEV fejlesztéséért felelős szakembergárda vezetője.

Jellegzetes orr-rész, páratlanul kifinomult felületkezelés, csak hogy párat említsünk azon megoldások közül, melyekkel sikerült esztétikailag kiegyensúlyozottá tenni a modellt, valamint megteremteni azt a formavilágot, ami egységbe kovácsolja a különféle részleteket, beleértve a C-oszlopot és a kombinált hátsó lámpákat is.

A tervezők ügyeltek az arányokra, hiszen ez kulcsfontosságú volt a kívül-belül egyaránt stílusos, harmonikus autó megteremtésében. Mindazonáltal a lehető legvékonyabbra vették például az íves A-oszlopot, ami a széles vállal jellegzetessé tett sárvédő és a motorháztető találkozási pontjánál vesz lendületet, s egészen a tetővonalig szalad tovább.

Maga az oszlopnyúlvány 116 mm helyett már csak 55 mm széles, holott éppoly erős, mint az elődmodell esetében. A látómező bővítését szolgálják a rejtett ablaktörlő lapátok is, míg a karosszériába simuló A-oszlopokkal és a karcsú külső tükrökkel tükrök alkalmazásával a szélzajt, valamint a légellenállást is minimalizálták a tervezők, tovább növelve az aerodinamikai hatékonyságot és a menetkomfortot.

A 10 mm-rel kisebb magasságnak és a kissé előre döntött csomagtérajtónak köszönhetően kívülről kisebbnek, belülről tágasabbnak tűnik az autó és azt a benyomást kelti a szemlélőben, hogy semmi nem billentheti ki egyensúlyából.

A jövőbe mutató műszaki megoldások révén jelentősen csökkenhetett az alkatrészek tömege és mérete. Az elektromotor-generátor hibrid hajtáslánc erőleadását szabályozó egység (Power Control Unit) például a legújabb félvezetőkre épül, így könnyedén elfért a motorháztető alatt, nem volt szükség a népszerű, lendületes Jazz-forma átrajzolására. Dacára annak, hogy a modell elektromotort-generátor hibrid hajtásláncot kapott, csupán 16 mm-rel hosszabb elődjénél változatlan szélesség mellett.

– Olyan autót szerettünk volna alkotni, ami minden körülmény között harmonikus partner, mondhatjuk „kellemes társaság” a tulajdonosnak, ugyanakkor használhatóság terén is a maximumot nyújtja – osztotta meg gondolatait Baek Jongkuk, a vadonatúj Jazz e:HEV tervezője. – Igyekeztünk minden felesleges formai elemtől megszabadulni, és úgy leegyszerűsíteni a vonalvezetést, hogy az barátságos és trendi legyen, valamint kényelmes és praktikus az utastér – fűzte hozzá.

A stílusbéli változtatások a csomagtérajtó-szpoilert és a hűtőrácsot is érintették, így sikerült megőrizni a szép és kiegyensúlyozott, egyszersmind lendületes formavilágot.

Jazz Crosstar

Hogy mindenki megtalálhassa a számára ideális Hondát, a mérnökök előrukkoltak a szabadidő-autós stílust követő Jazz Crosstarral is, ami kifejezetten az aktív életvitel szerelmeseinek készült.

Erőteljes kisugárzását egyebek mellett hangsúlyos hűtőrácsának, fekete sárvédőív-borításainak, valamint stílusos küszöbszpoilerének és tetősínjének köszönheti, továbbá sokat nyomnak a latban az ezüst-fekete, Crosstar-specifikus alufelnik, melyekkel még stabilabbnak és robusztusabbnak látszik a modell.

Hogy még inkább különböző legyen a két modellváltozat, a Crosstar egyedi Surf Blue színben is megrendelhető és plusz opcióként a vásárlóknak lehetőségük van kéttonusú fényezés megvásárlására is, ahol a tető Crystal Black, azaz fekete festést kap.

Átgondolt, ötletes belső kialakítás és kényelem a kimagasló használati érték jegyében

Kényelmes, hangulatos beltér várja az utasokat

A letisztult, minimalista, ámde kimagasló használati értékű utastér egyszerű, harmonikus és végtelenül praktikus, ami nem meglepő, hiszen itt is a Yoo no bi filozófia vezette a tervezők ceruzáját. Vonzerejét növeli, hogy csupa tartós, kellemes tapintású, kortárs stílusban fogant anyagból épül fel, beleértve a műszerfal borítását is.

A felhasználó központú műszerfal felső része végig sík az utastér teljes szélességében ezáltal a lehető legnagyobb látómezőt biztosítja, miközben szellősebb érzetet kelt a kabin. A maximális használhatóságot szolgálja az – Elegance és Executive felszereltségi szinten szériatartozékként kínált – 9"-os HMI központi érintőképernyő csak úgy, mint a minden modellváltozathoz alapáron kínált 7"-os TFT-műszeregység. Mindkettő egyszerű és könnyen leolvasható, akárcsak a többi berendezés és kiegészítő, melyek egytől egyig a gondtalan, stresszmentes vezetési élmény érdekében kerültek az autóba.

Az első ülések között kialakított, széles, sík középkonzol könyöktámasza azonos magasságban van az ajtókárpitok könyöktámaszával, többek között ez is a felsőbb kategóriás, prémium autókat idézi.

A modern, trendi beltér kidolgozásakor arra törekedtek a mérnökök, hogy a Jazz megőrizhesse kategóriaelső helykínálatát, ami oly sikeressé tette a korábbi nemzedékeket.
Az ultravékony, íves A-oszlopnak hála a látómező 69˚-ról 90˚-ra nőtt, így ezen a téren is kategóriaelső a Honda újdonsága. Elsősorban a zavartalan kilátás jegyében döntöttek a rejtett ablaktörlő rendszer és a sík műszerfal mellett, de az is sokat számított, hogy így még több természetesen fény áramlik az utastérbe, nem csak a panorámatető és az A-oszlop tövében elhelyezett, háromszög alakú ablakocska javítja a fényviszonyokat. Ez rendkívül fontos, hiszen a világos kabin még légiesebbnek, nyitottabbnak hat, tehát a menetkomfortot is növeli.
A csomagtartó befogadóképessége már alaphelyzetben, felhajtott hátsó ülésekkel is eléri a 298 litert, ledöntésükkel pedig 1199 literes raktér alakítható ki a padlótól a plafonig mérve. Ez első sorban a hibrid hajtáslánc logikus elrendezésének számlájára írható, különféle elemei ugyanis elfértek a motortérben és a karosszéria kihasználatlan zugaiban.

A légbeömlő és tartozékai például az erőforrás tetejére kerültek, így bőven befért a hajtásért és az áramtermelésért felelős villanymotor, sőt a Teljesítményszabályozó Egység is (Power Control Unit, PCU), ami 20%-os méretcsökkenést jelent a hagyományos megoldáshoz viszonyítva. A 12V-os, másodlagos akkumulátor is a motortérben kapott helyet, ezzel hely szabadult fel az autó hátuljában.

A kompakt méret elérése érdekében a Teljesítményszabályozó Egységet a legújabb félvezetőkből építették a Honda szakemberei, az üzemanyagtartály pedig az első ülések alá került, ami egyedülálló megoldás a kategóriában, Nagy előnye, hogy a Honda által fejlesztett Magic Seats Ülésrendszer integrálható az autóba. Ez nemcsak a csomagtér – poggyászmérettől függő – bővítésével járul hozzá a modell sokoldalúságához, hanem felhajtható ülőlapjaival is. Az átgondolt formaterv hozadéka a korábbinál szélesebb ötödik ajtó, valamint a lépcsők nélküli, sík padló, ami minden eddiginél könnyebb a be- és kipakolást szavatol.

Az első ülések a Honda újonnan fejlesztett, nagyobb kényelmet és határozottabb deréktámaszt nyújtó ülésvázára épülnek, melyeket a korábbinál 30 mm-rel vastagabb, prémium párnázattal borítanak be az alkotók. Ez növeli a kényelmet, mérsékli a test fáradtságát és egészséges támaszt ad a deréknak. Ugyancsak a vezető komfortját igyekszik növelni az áthelyezett, kedvezőbb lábtartást biztosító fékpedál, a két fokkal magasabbra emelhető kormánykerék pedig a magasabb vezetőkre gondolva került a modellbe. Egyébiránt sok módosítást hajtottak végre, hogy a volán közelebb kerülhessen a vezetőhöz, ebből is látszik, milyen aprólékos munkát végeztek a tervezők.

Ahogy azt az elődmodelleknél is megszokhatták a tulajdonosok, a hátsó sor nem csupán gyerekeknek ideális, a Magic Seats Ülésrendszer felnőtteknek is kényelmes, különösképpen, hogy megnövelték mozgástartományát, zsanérjait pedig a csípőpontokon kívül helyezték el. Bárhogy is, a hátsó lábtér – többek között a csatolt lengőkaros futómű jóvoltából – nem kevesebb, mint 986 mm, és amellett sem mehetünk el szó nélkül, hogy a hátsó üléssor párnázata 24 mm-rel lett vastagabb. Az már csak hab a tortán, hogy az első ülések háttámlájára praktikus tárolórekeszek kerültek, melyekben biztonságban, könnyen elérhető helyen utazhatnak például a mobiltelefonok.

 

Páratlan vezetési élmény és kiemelkedő menetdinamika

A Jazz hihetetlen sikerében a lenyűgöző teljesítménynek is nagy szerepe volt, ezért a tervezők most is nagy hangsúlyt fektettek a menettulajdonságokra. Továbbfejlesztették a futóműrendszert, még merevebbé tették a karosszériaszerkezetet és menetkomfort terén is kategóriaelsővé tették a típust.

A nagy szakítószilárdságú acél aránya immáron 80%, így csökkenhetett a tömeg és nőhetett a menetbiztonság, ráadásul 6%-kal javult a statikus hajlítási és 13%-kal a statikus csavarási merevség.

Komoly előrelépést jelent a hátsó lengéscsillapítók új, présöntésű, alumínium tartókonzolja is, hiszen sokat hozzáad a vezetési élményhez és a menetkomforthoz, akárcsak a többi futóművet érintő fejlesztés. Új anyagból készülnek például a spirálrugók, csökkentették a szilentek súrlódását és a csatolt lengőkaros hátsó felfüggesztést is kifinomultabbá varázsolták.

Az alacsony első súlypont tovább növeli a stabilitást, egyszersmind precízzé, természetessé és fürgévé teszi a Jazzt kanyarodás során. Fordulékonyságát az elektronikus szervokormány is elősegíti, tudniillik a módosított áttételből fakadóan a lehető legpontosabban továbbítja a keréktől érkező visszajelzéseket a volánra és még természetesebb érzetet nyújt az irányváltások során.

Az alacsony súrlódású futómű-alkatrészeknek és a hosszú tengelytávnak hála megdöbbentően stabil az új Jazz, és konstrukciójából fakadóan minimálisra mérsékelt kitörési hajlammal segíti a pilótát az autózások során. A kifinomult lengéscsillapító-rendszer fontos hozadéka, hogy minden utasnak komfortos utazást garantál, tudniillik hatékonyan szűri ki az úthibákat és nem engedi átjutni a rezgéseket az utastérre.

Az agilis viselkedés és az elsőrangú menetkomfort remek párosítás, de a továbbfejlesztett Agilis Vezetési Segédlettel (AHA) válik igazán teljessé a koncepció. Ez a fejlett és roppant hasznos kiegészítő számottevően stabilabbá teszi az autót, különösképpen gyors kormánymozdulatoknál és a kanyarokban, erős terhelésnél. Az Agilis Vezetési Segédlet a fejlett menetstabilizálóra épül (Vehicle Stability Assist, VSA), működésének lényege, hogy a kormány elfordításakor lehelet finoman megfékezi a belső íven futó kerekeket. Ennek hatására javul az úttartás, gyorsabbak a kormányreakciók és még átütőbb vezetési élményt nyújt a modell.

A lassítást négytárcsás, 262 mm átmérőjű, hűtött első és 239 mm átmérőjű, tömör hátsó tárcsákon alapuló fékrendszerre bízták a szakemberek. Az elektronikus szabályozású fékrendszer az alábbi részegységeket foglalja magában: Menetstabilizáló (VSA), Vészfékasszisztens és Hegymeneti Asszisztens.

Az NVH mozaikszóban összevont tulajdonságok (zaj, vibráció és nyersesség) javításának hála az út és a menetszél keltette zajok csak minimális mértékben jutnak be a kabinba. Ezt a szigetelések növelésével és speciális hangelnyelő betétekkel érték el, s három frekvenciatartományban is csökkentették a zavaró hangok erejét. Az utastér és a padló elemeit elkülönítették, hogy a rezgések ne juthassanak át, továbbá hangszigeteléseket helyeztek el a műszerfal körül és hangelnyelő motortartóbakokat alkalmaztak, hogy az erőforrás is a lehető leghalkabb legyen. Az új anyagok és a vastagabb ablakok alkalmazásával 10%-kal vált csendesebbé az új Jazz e:HEV a kifutó generációhoz viszonyítva.

Mindenképpen említést érdemel, hogy a javarészt nagy szakítószilárdságú acélból készülő, merevebb karosszéria vékonyabb A-oszlopok kialakítását tette lehetővé, így áramvonalasabb lett a két külső tükör és a hátsó légterelő, valamint új a könnyűfém felnik formája is. Ezek az aerodinamikát érintő változtatások visszafogják a szélzajt és a karosszéria légellenállását.


A fejlett fedélzeti mobilkommunikációs rendszer kapcsolatot teremt a mindennapokban fontos dolgokkal

A vadonatúj Jazz e:HEV kategóriájának legfejlettebb mobilkommunikációra is képes infotainment rendszerével büszkélkedhet. Ez a következő generációs, ösztönösen kezelhető, ultramodern eszköz a Honda e-ben jutott elsőként szerephez, most pedig a Jazz is megkapta, miként a jövőbeni Honda modellekbe is beépítik majd.

Fejlettségének köszönhetően mobilkommunikációs szolgáltatások teljes sorát vehetik igénybe a tulajdonosok, így az új rendszer, mondhatni, új mércét állít a kompakt autók mezőnyében. Felhasználóbarát mivoltáról árulkodik, hogy nemcsak az érintőképernyővel irányítható, hanem hangutasításokkal is – a vezető a várható időjárásról, a szabad parkolóhelyekről éppúgy kérhet információt, mint saját helyzetéről, a telefonon igénybe vehető szolgáltatásokról, a zenelejátszásról vagy a navigációról.

A játszi könnyedséggel használható LCD-érintőképernyő csak minimális időre vonja el a vezető figyelmét, és a többi kezelőszerv sem igényel nagy odafigyelést, tudniillik a kifutó modellhez mérten 58%-kal kevesebb idő elegendő a beállításokhoz. Ez még ergonomikusabbá és biztonságosabbá teszi a közlekedést, különösképp, hogy az érintőképernyő kezelése pont úgy történik, mint az okostelefonoké, azaz tapintással és simítással vezérelhetők a szoftverek, lapozhatók az oldalak, görgethetők a listák stb. Maga a kijelező a legapróbb részletekig személyre szabható, ezt bizonyítja az is például, hogy a leggyakrabban használt programokhoz és zenetárakhoz gyorselérési ikonok társíthatók.
Az előre telepített sok-sok alkalmazás között immáron ott találjuk az okostelefonok közvetlen használatát (ti. türközését) biztosító Android Autót és Apple CarPlayt is. Utóbbi – a Jazz történetében először – vezeték nélkül is használható. Azok a Honda-vásárlók, akik előfizetnek a Honda Személyi Asszisztens szolgáltatásra, a mesterséges intelligencián alapuló infotainment rendszerrel is elérhetik a jármű használati utasítását. Az utasok kényelmét a fedélzeti WiFi emeli magasabb szintre, hiszen ezáltal menet közben is kapcsolódhatnak az internethez.

Az új Jazz Crosstar kivételes, nyolchangszórós audiorendszere kétséget kizáróan a prémium kategóriát képviseli. Keménydómos, alumínium magassugárzói éppoly magas színvonalon állnak, mint a különleges, aramidmembrános középtartományi hangszórók, melyeket kizárólag a Honda használ. A rendszer a csomagtartóba helyezett mélynyomóval válik teljessé, enélkül nem sikerült volna elérni a kategória legjobb zenei hangzását. Hogy az összetett hifirendszer ne bontsa meg a formai harmóniát, a magassugárzókat az ajtókilincsekbe rejtették, a basszusládát pedig úgy építették be, hogy ne vonjon el helyet a poggyászoktól.

A belsőtér alkotói nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy letisztult műszerfal, illetve vezetői környezet jöjjön létre. Válaszként a felhasználói visszajelzésekre, a hűtő-fűtő rendszer kapcsolókonzolján újra megjelentek a hagyományos, kitapintható gombok, „vakon” szabályozható tehát a hőmérséklet, valamint a ventilátor sebessége.

My Honda+ okostelefon-alkalmazás
További újdonság a MyHonda+ okostelefon-alkalmazás, amellyel még könnyebben tarthatják a kapcsolatot autójukkal a tulajdonosok. Az egyszerű, intuitív kezelhetőségéről ismert programmal megannyi szolgáltatást vehetnek igénybe a felhasználók, beleértve a kényelemhez és a biztonsághoz fűződő funkciókat is. Átvihetik például az utazási információkat okostelefonjukról a navigációs rendszerre, sőt távolról nyithatják és zárhatják a járművet.

A GPS lehetőségeit kihasználva helymeghatározásra és nyomkövetésre is alkalmazható a szoftver, valamint intelligens zóna kontroll (geofencing) is aktiválható, azaz meghatározható, hogy milyen területi határok között használható az autó, a rendszer pedig figyelmeztetést küld, ha elhagyja a kijelölt régiót.

Honda Személyi Asszisztens
A különféle szolgáltatások és alkalmazások nemcsak a fejlett, érintőképernyős felhasználói felületen érthetők el, hanem a hangutasításokkal vezérelhető Honda Személyi Asszisztenssel (Honda Personal Assistant, HPA) is aktiválhatóak. Az ösztönösen kezelhető HPA alapját egyedülállóan fejlett mesterséges intelligencia (AI) adja, így gond nélkül megérti az utasításokat is tartalmazó élőbeszédet, sőt a szövegkörnyezetet is figyeli, hogy internetes szolgáltatások minél szélesebb skálájához férhessenek hozzá az utasok.

A Honda Személyi Asszisztens magas szinten összetett szövegeket, illetve utasításokat is képes értelmezni, így messze kiemelkedik a többi virtuális asszisztens közül. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy egészen különleges kérdésekre is pontos választ adhat. A vezető mondhatja például, hogy „OK Honda, találj nekem egy most is nyitva tartó olasz éttermet ingyenes parkolással és WiFivel”. A Honda Személyi Asszisztens megkeresi és az érintőképernyőn listázza a feltételeknek megfelelő éttermeket, továbbá a navigációs rendszer kijelzőjén felvázolja a lehetséges útvonalakat.

Hogy a használat a lehető legkevesebb stresszel járjon és mindig a legmodernebb szoftverek szolgálják a vezetőt, a Honda fedélzeti rendszerei automatikusan letöltik és telepítik a frissítéseket.

A biztonságot a Vészhívó (E-Call)  - új típusú modellekben kötelezően beépítendő – teszi teljessé. Ez az alapfelszereltségként kínált fedélzeti rendszer baleset esetén az E-Call gomb megnyomásával hívható közvetlenül a 112-es központ, ahol egy operátor jelentkezik és továbbiakban intézkedik. Vészhelyzetben (például a légzsák kinyílásakor) viszont a rendszer azonnal megosztja az autó helyzetét a segélyhívó központtal.


Honda által fejlesztett menetbiztonsági eszközök átfogó csomagja

A Jazz legújabb nemzedéke aktív és passzív, prémium menetbiztonsági eszközök teljes garmadáját sorakoztatja fel a könnyebb kezelhetőség és a balesetek kockázatának csökkentése érdekében.

A továbbfejlesztett Honda SENSING csomag menetbiztonsági és vezetést segítő eszközök átfogó, kibővített választékával támogatja a pilótát. Hatékonyságukról többek között az újonnan fejlesztett, nagy látószögű kamera gondoskodik, ami sötétben is jobban teljesít, mint elődje, így többféle helyzetben képes fokozni a Jazz nyújtotta biztonságot és vezetési élményt.

A kibővített Honda SENSING az alábbi menetbiztonsági eszközöket tartalmazza:

 A továbbfejlesztett Ütközés Erejét Mérséklő Fékrendszer (Collision Mitigation Brake System, CMBS) könnyebben ismeri fel a gyalogosokat és a kerékpárosokat rossz látási viszonyok közepette (pl. éjjel, közvilágítás nélküli szakaszokon), és figyelmezteti a vezetőt, ha egy biciklis a jármű elé vág. Mindemellett önműködően fékez, ha úgy érzékeli, hogy a Jazz vezetője egy másik jármű elé hajt, illetve kanyarodik. Ezt az újonnan fejlesztett, nagy látószögű kamera teszi lehetővé.
 A Kis Sebességű Követőrendszerrel (Low Speed Follow) kiegészített Adaptív Sebességrögzítő (ACC) révén a Jazz e:HEV képes az előre megadott távolságból automatikusan követni az előtte haladót a forgalomban.
 A 72 km/órától egészen végsebességig használható Sávtartó Asszisztens városban, országúton és autópályán egyaránt képes a forgalmi sáv közepén tartani az autót, így még több helyzetben biztonságos a Jazz használata.
 Az Útpálya Elhagyását Megelőző Rendszer (RDMS) segít a vezetőnek, mivel a rendszer kontrollálja az útról történő letérést. Jelez például, ha a jármű az út széle felé (pl. a padkához, fűhöz, murvához) közelít vagy irányjelzés nélkül áttér a másik sávba és észleli a közeledő autókat is.
 A Közúti Jelzőtáblákat Felismerő Rendszer a nagy látószögű első kamera képeit elemzi, és automatikusan megjeleníti táblákat a hétcolos LCD-kijelzőn, ha az autó elhalad mellettük. A rendszer a kör alakú, sebességkorlátozó és előzni tilos táblákat ismeri fel, és két táblát képes a kijelzőre rajzolni egy időben. A jobb oldali a sebességhatárokat, a bal oldali előzni tilos jelzéseket is mutatja, és adott esetben a plusz információkat is megjeleníti, beleértve többek között az időjárási viszonyokra vonatkozó jelzéseket.
 Az Intelligens Sebességhatároló felismeri a sebességhatárt jelző közúti táblákat, és azok alapján határozza meg a végsebességet. Amennyiben a rendszer azt érzékeli, hogy a táblán olvasható érték alacsonyabb, mint az autó aktuális sebessége, hang- és fényjelzéssel figyelmezteti a pilótát, valamint fokozatosan csökkenti a jármű tempóját.
 A fényviszonyok függvényében működő Automatikus Távolsági Fényszóró 40 km/órától használható. Ilyenkor a rendszer érzékeli a szemből érkező és az utolért járműveket (személy- és teherautó, motorkerékpár, bicikli), s önműködően le- és felkapcsolja a távolsági fényszórókat annak érdekében, hogy ne zavarja a többi közlekedőt.
 A Keresztirányú Forgalmat Figyelő Rendszerrel kiegészített Holttérfigyelő Rendszer az Executive felszereltségi szinten szériatartozékként jár az új Jazz e:HEV-hez

A korábbi többcélú kamerát valamint az Aktív Városi Fékrendszer (City-Brake Active System, CTBA) funkciót biztosító előző Jazz-ben alkalmazott radart egyetlen nagyobb látószögű és felbontású kamera válja le. Az új kamera sokkal átfogóbb képet biztosít az út felületéről és a forgalom karakterisztikájáról. Azt is észreveszi például, ha a jármű az út széle felé (pl. a padkához, fűhöz, murvához) vagy irányjelzés nélkül a másik sávhoz közelít, tovább a szemből érkező járműveket is felismeri. Az új kamera nyirkos és párás időben is képes tájékozódni, így tulajdonképpen mindig tiszta a látómező.

A vezető maga döntheti el, hogy mennyi vezetést segítő információ jelenjen meg a hétcolos,folyadékkristályos TFT-kijelzőn.

Karosszériaszerkezetbe integrált passzív biztonság

A vadonatúj Jazz e:HEV a Honda által kidolgozott, kiváló passzív menetbiztonságot és ütközésvédelmet nyújtó Fejlett Kompatibilitású Karosszériaszerkezetre épül (Advanced Compatibility Engineering™ - ACE™), ami – kis- és nagyméretű járművekkel szemben is – hatékonyan óvja a bent ülőket egy esetleges ütközés során.

A kocsitest struktúrája elosztja, illetve elvezeti az utastér irányából az ütközések során keletkező energiát, jelentősen csökkentve a kabinra jutó terhelést, valamint az utasok sérülésének kockázatát egy esetleges frontális karambol során. Az ütközési energia elvezetésével nemcsak a Jazz utasait vigyázza az ACE™, hanem a másik kocsiban utazókat is.

A passzív menetbiztonsági rendszerek éppoly fontosak a Hondának, mint aktív társaik, hiszen csak együtt képesek igazán hatékonyan oltalmazni a bent ülőket. Erről árulkodik, hogy az utasokat immáron 10 légzsák védi, közöttük két új, hátsó oldallégzsákkal és egy szintén új, első ülések közötti egységgel. Utóbbit a Honda alkalmazza elsőként ebben a méretosztályban, s igencsak hasznos, hiszen a sofőr és a mellette ülő utas között fúvódik fel, megakadályozva, hogy testük egymáshoz érjen egy esetleges ütközés során. A teljes körű védelmet szem előtt tartva az ostorcsapás-sérülést megelőző fejtámlák is szerepelnek a szériatartozékok listáján.

 

 

 

 


  •  

Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

Autóspanasz.hu

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER