A Ford Pro ma bemutatta az áruszállítót, amelynek érkezését már Európa-szerte várják a kisvállalkozások.
A vadonatúj E-Transit Custom, az európai piac legkelendőbb áruszállítójának 1 tisztán elektromos hajtású változata egy teljesen új tervezésű jármű, ami a termelékenység magasabb szintjét kínálja az egytonnás áruszállítók szegmensében.
A Ford minden kutatási, mérnöki és szoftveres tudását latba vetette az E Transit Custom megalkotásához, hatásosan ötvözve a modern elektromos járműtechnológiát a Ford Pro digitális szoftver- és szolgáltatási ökoszisztémájával, hogy segítsen a vállalkozásoknak az üzemeltetési költségek csökkentésében, a hatékonyabb munkavégzésben és az elektromos járművekre való átállás egyszerűsítésében.
A kis- és középvállalkozások visszajelzéseit is figyelembe véve a mérnökök úgy fejlesztették ki a vadonatúj áruszállítót, hogy az autó a felhőalapú konnektivitási és digitális technológiákra támaszkodva innovatív felhasználói élményt nyújtson, és hogy ezek a megoldások a Ford Power-Up szoftverfrissítések révén a jármű teljes élettartama során kifogástalanul működjenek.
Az új generációs akkumulátor-technológiának köszönhetően az E-Transit Custom tervezett hatótávolsága 380 km2, és az akku 125 kW-os gyorstöltővel is feltölthető. A jármű kimagasló teljesítményének kiaknázását a Ford Pro által megtervezett és megszervezett töltési szolgáltatások biztosítják.
Azért, hogy a termelékenység az egész munkanap során maximális lehessen, az E-Transit Custom számos új digitális megoldást kínál a több célállomást magukban foglaló fuvarok illetve és utas- és rakodótér kihasználhatósága terén. A kabin mobil irodaként is használható, amiről az 5G-alapú konnektivitás és a rugalmas munkaállomás-kialakítás gondoskodik; ez utóbbira jó példa, hogy a kormánykerék ergonomikus konzolként is szolgálhat a laptopok és a tabletek használatához.
A digitális innovációhoz kompromisszumok nélküli áruszállító képesség és sokoldalúság társul. Az E-Transit Custom hasznos teherbírása elérheti az 1100 kg-ot3, a 100 mm-rel alacsonyabb raktérpadló megkönnyíti a pakolást, a vontatóképesség pedig 2000 kg4. A független hátsó felfüggesztés és az elektromotor kategóriaelső teljesítménye új szintre emeli az autó által nyújtott vezetési élményt.
“A Ford Pro digitális ökoszisztémájának támogatásával az E-Transit Custom forradalmian újszerű ajánlatot jelent az európai áruszállító-vásárlók számára,” nyilatkozta Ted Cannis, a Ford Pro vezérigazgatója. “Ezek a vállalkozások 786 milliárd euróval járulnak hozzá az európai gazdaság teljesítményéhez5, és az E-Transit Custom értékes segítséget ad nekik a produktivitás növeléséhez, amikor elektromos hajtású járművekre váltanak.”
A Ford Pro korábban már sikeresen bevezette a tisztán elektromos hajtású E-Transitmodellt, amelyből eddig mintegy 8300 darab talált gazdára; az E-Transit Custom az egyike annak a négy új Ford Pro elektromos haszonjárműnek, amelyek 2024-ig jelennek meg az európai piacon. Az E-Transit Custom a törökországi Kocaeliben készül majd, ahol 2023 őszén kezdődik meg az autó gyártása.
Tisztán elektromos hajtás, kompromisszumoktól mentes képességek
Az E-Transit Custom leendő tulajdonosai – különösen a kisvállalkozások és az egyéni vállalkozók, akik a járművüket családi autóként is használják – a nagy flottáktól eltérően nem mindig előre megtervezett útvonalakon bonyolítják a fuvarokat. Az E-Transit Custom új elektromos hajtásláncát úgy tervezték, hogy ezeknek a vásárlóknak is megfeleljen, és meggyőzze a dízelmotorok híveit arról, hogy a tisztán elektromos meghajtás egy stabil, időtálló megoldás, ami már ma is jól kiszolgálja vállalkozásukat.
“Nem könnyű a Transit Custom sikerét túlszárnyalni, hiszen ez a modell Európa legkelendőbb áruszállítója és a tavalyi év legkelendőbb járműve az Egyesült Királyságban, de a vadonatúj E-Transit Custom még ehhez képest is óriási előrelépést jelent vásárlóink számára” vélekedett Hans Schep, a Ford Pro európai vezérigazgatója. „Az E-Transit Custom új dizájnja, hálózatba kapcsolt ökoszisztémája és innovatív felhasználói élménye új szintre emeli ügyfeleink termelékenységét az elektromos hajtású, konnektív járművek korszakában.”
Az E-Transit Customban ugyanaz a 400 voltos, 74 kWh-s, 81,2 Ah-s cellákkal működő modern akkumulátor található, mint a Ford F-150 Lightning modellben; ez az energiaforrás 12 százalékkal nagyobb energiasűrűséget biztosít, mint az E-Transit akkumulátora. Mindez akár 380 km hatótávolságra 2 is elég lehet, ami a Ford Pro ügyféltanulmányai szerint több mint négyszerese az egytonnás furgonok napi futásteljesítményének. Az akkumulátort közvetlenül a karosszériához rögzítik, ami javítja a szerkezet strapabírását, és az optimális hatótávolság érdekében tovább csökkenti a tömeget.
Vállalkozásuk szükségletei alapján a vevők 100 vagy 160 kW (135 vagy 217 LE) teljesítményű elektromotort választhatnak autójukhoz; mindkét erőforrás kategóriaelső, 415 Nm forgatónyomatékot ad le. A hajtómotort közvetlenül a jármű padlójának hátsó részén rögzítették, így nem volt szükség külön segédkeretre. Az erőforrást 90 fokkal elfordították, hogy ezzel is növeljék a rakteret, és mérsékeljék a tömeget és szerkezet bonyolultságát. Az erőteljes elektromos hajtáslánc kategóriaelső, akár 2000 kg-os vontató kapacitást 4 biztosít, így az E-Transit Custom azokban a feladatkörökben is kiválthatja a dízelmotoros járműveket, ahol egyetlen más elektromos áruszállító sem válna be. A kényelmesebb használat érdekében a járműre kihajtható vonóhorog is felszerelhető.
Az E-Transit Custom vásárlói egy éven át ingyenesen használhatják a Ford Pro E-Telematika 6 személyre szabott megoldásait, amelyek a valós idejű adatok feldolgozásával segítenek az autó üzemeltetőjének figyelemmel követni a jármű mozgását, hatékonyságát és műszaki állapotát, és ezáltal javítani a munkavégzés hatékonyságát. A szoftverrel optimálisan tervezhető a töltés is, hiszen a rendszer EV-specifikus adatokat szolgáltat a feltöltés pillanatnyi állásáról, a töltöttség szintjéről vagy a még megtehető távolságról2, sőt a felhasználók egyénileg beállíthatnak egy küszöbértéket, amikor figyelmeztető jelzés kapnak az alacsony töltöttségi szintről. A felhasználók a Tervezett Előkondicionálással azt is beprogramozhatják, hogy munkakezdés előtt a rendszer fűtse fel vagy hűtse le az akkumulátort és a kabint; így energiát takaríthatnak meg, amivel növelhetik az autó hatótávolságát.
Az E-Transit Custom a legelső akkumulátoros elektromos jármű, amelyben gőzbefecskendezéses hőszivattyú-technológiagondoskodik az utastér fűtéséről és hűtéséről; ez minden járműben alapfelszerelés. Az új rendszert arra tervezték, hogy még több energiát takarítson meg az optimális hatótávolság érdekében.
Az új, elektronikusan vezérelt brake-by-wire fékrendszer is a hatótávolság növelését szolgálja, emellett pedig egypedálos vezethetőséget biztosít. A rendszer ötvözi a súrlódásos és az energiavisszanyerő fékezés előnyeit, így lassítás közben áramot termel, amit az akkumulátor tárol. Az egypedálos üzemmódban 7 a vezető a fékpedál használata nélkül is megállíthatja a járművet, a többi választható üzemmódban pedig kisebb mérvű a lassítás. A rendszert úgy alakították ki, hogy időnként a súrlódófékeket is használja, de csak annyira, hogy megelőzze a féktárcsák berozsdásodását vagy egyenetlenné válását.
Ford Pro Charging: egyszerű és hatékony töltés
A hatékony energiagazdálkodás kulcsfontosságú a vállalkozások számára, és ez még inkább igaz a kisebb cégekre, amelyeknek nincs teljes munkaidős flottamenedzserük, vagy olyan telephelyük, ahol elvégezhetik az autók éjszakai töltését. A járművüket saját otthonukban tartó vállalkozóknak nagyon hasznos lesz majd, hogy a Ford Pro szaktanácsokat ad, beszereli és karbantartja a fali töltődobozt, összeköti autóikat más Ford járművekkel, és intuitív szoftvert biztosít, ami megkönnyíti a töltés ütemezését és fizetését.
A felhasználók ma már néhány százalékos árkülönbségek alapján döntik el, hol vásárolnak üzemanyagot. Az áram díjszabása sokkal markánsabb különbségeket mutathat, így a Ford Pro Charging szoftvere az olcsóbb éjszakai díjakra ütemezi a töltést (ahol ez rendelkezésre áll), ezzel is segítve a vállalkozásokat a működési költségek további csökkentésében és az autók nyugodtabb napi használata érdekében.
Az E-Transit Custom 11 kW-os, háromfázisú, váltóáramú fedélzeti töltőjével 7,2 óra alatt tölthető fel teljesen az akkumulátor, így a felhasználók a munka végeztével az éjszakai időszakra időzíthetik a töltést. A forgalmasabb napokon a FordPass Pro okostelefon-alkalmazás segítségével menet közben is figyelemmel követhetik az aktuális töltöttségi állapotot. 8
Az E-Transit Custom emellett akár 125 kW teljesítménnyel, egyenáramról is tölthető; ilyenkor 41 perc alatt 15-80 százalékra tölthető fel a jármű akkumulátora. Ez a megoldás gyors és hatékony: a laboratóriumi tesztek során egy 125 kW-os rendszerrel 5 perc alatt 38 km-re elegendő áramot vett fel az autó. Ugyanakkor a Ford Pro ügyfelei Európa egyik legnagyobb nyilvános töltőhálózatát, a Blue Oval Töltőhálózatot is használhatják, amely több mint 300.000 töltőponttal rendelkezik, és ezek száma folyamatosan nő. Minden eladott E-Transit Custom modellhez 12 hónapos ingyenes előfizetés jár a nyilvános töltőhálózat használatához.
Az autóban több mint 30 különálló modul fogadja a Ford Power-Up vezeték nélküli szoftverfrissítéseket, amelyek javítják a jármű teljesítményét, új, minőségi fejlesztéseket telepítenek, frissítik a már meglévő funkciókat, vagy éppen vadonatúj funkciókkal és képességekkel gyarapítják az autó szolgáltatásait. A legtöbb update két percnél is kevesebb időt vesz igénybe, és a frissítés ütemezhető, hogy elkerülhető legyen a fölösleges állásidő. Az összes nagyfeszültségű alkatrészre 8 évre/160 000 km-re szóló garancia jár, ami nyugalmat kínál a vásárlóknak, és optimális maradványértéket biztosít a lízingügyfeleknek, illetve azoknak, akik a nyolc év letelte előtt eladják a járművet.
Páratlan felhasználói élményre tervezve
A kisvállalkozások nap mint nap irodaként és étkezőhelyként is használják autóik vezetőfülkéjét, és a D-Ford emberközpontú tervezőlaboratóriuma ezt szem előtt tartva úgy tervezte meg az E-Transit Custom kabinját, hogy mindkét célra tökéletesen használható legyen. Tökéletes példa erre a Mobil Iroda opciós csomagban kínált új, innovatív dönthető kormánykerék, amely ergonomikus állvánnyá alakítható a tabletek és laptopok használatához, illetve sík asztallá, amin kényelmesebb írni vagy ebédelni. A csomag nagyobb fényerejű LED kabinvilágítást, valamint a dokumentumok és eszközök biztonságos tárolására szolgáló rekeszeket is tartalmaz.
A kézbesítést végző sofőrök naponta akár 200 címre is kimehetnek és 500 tételt kézbesíthetnek, vagyis a munkájukban minden perc számít. A Fuvarsegédsegít egyszerűsíteni az apró, időrabló műveleteket, amelyeket a sofőr ilyenkor mindig elvégez a biztonság, a vagyonvédelem és a nyugalom érdekében. A bekapcsolt Fuvarsegéd akkor aktiválódik, amikor a vezető parkolóállásba kapcsolja a sebességváltót7. Az E-Transit Custom ekkor automatikusan bekapcsolja a vészvillogót, és bezár minden nyitott ablakot, mihelyt a vezető elhagyja a járművet. Visszatérve a sofőr a kulcs használata nélkül szállhat be és indíthatja el az autót; ezután a vészvillogók kikapcsolnak, és az ablakok visszaállnak korábbi helyzetükbe.
A Ford Pro kutatásai szerint az építőipari vállalkozók felétől már loptak szerszámokat. A szerszám- és járműlopás miatti kényszerű állásidő és költségek mérséklésére az E-Transit Custom modellben új, Beépített Biztonsági Kameráktalálhatók, és az autó felszerelhető egy Hálózatba Kapcsolt Biztonsági Rendszerrel is, ami proaktívan figyelmezteti a tulajdonosokat a lehetséges veszélyekre. A rendszer ultrahangos és dőlésérzékelőket tartalmaz, figyeli az ajtók és a motorháztető nyitását, és élőben közvetíti a fülkében és a raktérben beépített kamerák képét. Ha behatolást észlel, a jármű riasztója aktiválódik, miközben a rendszer egy telefonos alkalmazáson keresztül értesíti a tulajdonost, és élő videóképet ad. A rendszer manuálisan is élesíthető, és a kamerák képe is rögzíthető.
A Digitális Kulcs feladata, hogy egyszerűsítse a bonyolult kulcskezelést, és ugyanúgy működjön, mint egy szálloda kulcskártyája. A flottakezelők távolról is hozzárendelhetik a kulcsokat az egyes dolgozókhoz és járművekhez, így nem kerül fölösleges időbe és pénzbe a kulcsok sokszorosítása, átadás-átvétele és esetleges cseréje.
Akárcsak a nagyobb E-Transitban, itt is megtalálhatók a kabinban és a rakodótérben a ProPower Onboard rendszer 2,3 kW-os csatlakozói, amelyekről elektromos szerszámok, világítóeszközök és egyéb készülékek működtethetők azokon a helyeken, ahol nem áll rendelkezésre elektromos hálózat.
Minden új megoldás a vásárlót szolgálja
Egy kisvállalkozás járműve olyan, mint egy cégér. Az E-Transit Custom magabiztos kiállása, harmonikus arányai és LED külső világítása (amelynek egy látványos fényvezető elem is része), új, látványos formatervezési irányzatot képvisel az egytonnás áruszállítók szegmensében. A hatótávolság maximalizálása érdekében a sík padló, a különleges, méhsejtmintázatú hűtőrács, a keréktárcsa, sőt még a hátsó lámpatest is mintegy 800 különféle aerodinamikai szimuláció során nyerte el végső alakját, és ennek köszönhetően az autó légellenállási együtthatója 13 százalékkal kedvezőbb, mint a Transit Custom modellé. 9
A raktérpadló 100 mm-rel alacsonyabb, mint a kifutó Transit Custom modellé volt, így könnyebb bepakolni a rakományt, és beülni a kabinba. A mérnökök elmélyülten tanulmányozták a kialakítás módját, a felhasználható anyagokat, illetve a biztonsági szempontokat és a tömegadatokat, hogy olyan szerkezetet készíthessenek, amelyben a raktérpadló magába foglalja az akkumulátort, így nem kellett külön ütközésbiztonsági struktúrát kialakítani. Az autó alsó részén található részegységek ‘zsugorfóliaként’ simulnak az akkumulátor köré, így optimális a helykihasználás és a tömeg.
Az E-Transit Custom teljes magassága két méter alatt van, így a jármű könnyebben behajthat a magasságkorlátozással védett helyekre, például a többszintes parkolóházakba, garázsokba vagy a föld alatti rakodóterületekre. A B- és a C-oszlop átpozícionálásával az oldalsó tolóajtó alsó és felső vezetősínje optimális helyre került, így a rakodás minden eddiginél könnyebb.
Az E-Transit Custom dobozos áruszállító kivitelében a raktér befogadó képessége 5,8 – 9,0 m3, a rakomány súlya elérheti az 1100 kg-ot, hosszúsága pedig a 3450 mm-t. A jármű duplakabinos áruszállító és a személyszállító változatokban is kapható, és mindegyik variáns megrendelhető hosszú és rövid tengelytávolsággal, illetve alacsony és magas tetőkialakítással.
Azok a felhasználók, akik öt utast mellett még 3 méter hosszú vagy 1,2 x 2,4 méter alapterületű rakományt is szeretnének szállítani, megrendelhetik az új L-alakú válaszfalat, így a kétüléses jármű második üléssora mellett egy kompozit rekeszfallal leválasztott, teljes hosszúságú raktér is a rendelkezésükre áll. Ez a szegmensben egyedinek számító gyári megoldás szükségtelenné teszi, hogy a felhasználók maguk alakítsák át az autót, ha egyszerre kell utasokat és hosszú rakományt szállítaniuk.
A nagyobb E-Transithoz hasonlóan az összes E-Transit Custom is ferde hosszlengőkaros független hátsó felfüggesztést kapott, ami nemcsak a raktérpadló alacsonyabb kialakítását tette lehetővé, hanem precízebb irányíthatóságot és jobb tapadást is biztosít. Az első kerekek és rugóstagok is előbbre kerültek, így nagyobb lett a lábtér, az első túlnyúlás pedig rövidebb, ami magabiztosabb parkolást és manőverezést biztosít.
Az E-Transit Custom alapáras vezetéssegítő rendszereinek kínálata segíthet mérsékelni az autók állásidejét, javítási költségeit és biztosítási díjait, mivel csökkentik a balesetveszélyt, illetve az ütközések súlyosságát. A technológiák sorában megtalálható az Ütközésre Figyelmeztető6, a Sávtartó7 és a Vezetőfigyelmeztető7 rendszer, az Állítható Sebességhatárolóval kiegészített Sebességtartó Automatika7, a Közlekedési Tábla Felismerés7, az Intelligens Sebességtartó Asszisztens7, a Rossz Irányra Figyelmeztető rendszer7, az első és hátsó parkolássegítő szenzorok7 és a tolatókamera7.
Csúcstechnológiás utastér – minden feladathoz
Az E-Transit Custom tágasabb utasteret és biztonságosabb tárolórekeszeket kínál, mint a kifutó modell. A műszerfalra épített váltókarnak, az elektronikus kéziféknek és az alul lapított karimájú kormánykeréknek köszönhetően keresztirányban nagyon könnyű mozogni a kabinban, ami értékes segítség, amikor a sofőr szűk helyen kénytelen parkolni. A Ford emellett a szegmensben elsőként vezeti be a tetőbe épített légzsákot; ezzel sikerült megnövelni a kesztyűtartó befogadó képességét, ráadásul így a vezetőhöz közelebb is felszerelhetők a különféle panelek és készülékek az iparági szabványnak számító AMPS rögzítő elemekkel.
Mindegyik E-Transit Custom modellben 13 colos, széles képarányú érintőképernyő található, ami a könnyű használhatóság érdekében jobban a vezető felé fordul, a Ford fejlett SYNC 4 10 kommunikációs és szórakoztató rendszeréhez pedig egy 5G modem csatlakozik a Ford Pro szolgáltatások szupergyors konnektivitása érdekében.
A Ford dizájnerei mélyrehatóan tanulmányozták, milyen igénybevételnek teszik a vállalkozások az áruszállítók kabinját, és ennek alapján olyan anyagokat és felületkidolgozásokat alkalmaztak az utas- és rakodótérben, amelyek megakadályozzák a szennyeződések és a víz beivódását, és biztonságos tapadást biztosítanak a sáros vagy nedves bakancsok talpának, ugyanakkor a nehéz tárgyakat is könnyű csúsztatni rajtuk.
Mivel a sofőrök gyakran egyedül használják az egész kabint, az új Vezetőközpontú Üzemmód szenzorokkal érzékeli az ilyen helyzeteket, és csak a foglalt ülésekre irányít levegőbefúvást. Az először a Ford Kuga SUV-ban bemutatott intelligens szélvédő folyamatosan ellenőrzi a hőmérsékletet és a páratartalmat, és automatikusan, apró fűtő és szellőző impulzusokkal tartja átláthatóan a szélvédő felületét.
Kedvezőbb üzemidő, alacsonyabb szervizköltség
A Ford Pro Service azzal számol, hogy az E-Transit Custom üzemeltetési költsége alacsonyabb lesz, mint egy azonos méretű és teljesítményű dízelmotoros modellé; az E-Transit esetében ez a különbség a 40 százalékot is elérheti11. A csekélyebb költségek mellett a vásárlók maximális üzemidőre is számíthatnak a Ford Pro Sevice FORDLiive hálózatba kapcsolt, rendelkezési időt optimalizáló rendszerénekköszönhetően. Az E-Transit Custom felhasználóinak mindehhez csupán aktiválniuk kell az autóba beépített modemet12, majd feliratkozni valamelyik Ford Pro Intelligence csomagra. 6, 8
A várakozások szerint a FORDLiive akár 60 százalékkal is csökkentheti az állásidőt13, és a rendszer ebben az évben összesen 145.000 nappal növelte meg a szolgáltatást használó járművek üzemidejét, mintegy 72 millió eurót takarítva meg ezzel tulajdonosaiknak. Tovább növeli az ügyfelek kényelmét – és autóik kihasználtságát –, hogy az Egyesült Királyságban és Németországban már több mint 110 darab Mobil Szervizkocsi áll rendelkezésre, amelyek az időszakos karbantartási munkák 70 százalékát a helyszínen is képesek megoldani. A Mobil Szervizkocsik idén eddig mintegy 32.000 feladatot végeztek el az ügyfeleknél, akiknek nem kellett időt és pénzt áldozni arra, hogy autóik a szakszervizben álljanak.
Az összes Transit Custom modellt a Ford Otosan, a Ford törökországi vegyesvállalata gyártja majd a Yeniköy összeszerelő üzemében, ami egy korábban bejelentett 2 milliárd eurós beruházás keretében épült meg. Az üzem korszerű autógyártó és akkumulátor-összeszerelő létesítményeknek ad helyet, amelyek révén a Ford Otosan továbbra is a minőségi haszongépjármű-gyártás központjaként és az európai Transit-gyártás otthonaként működik. A napenergiával és energiahatékonysággal kapcsolatos kulcsfontosságú beruházások segítenek majd abban, hogy a Ford Otosan 2030-ra minden törökországi létesítményében megvalósítsa a karbonsemlegességet.
Hozzászólások