Írta: Administrator   
2010. augusztus 31. kedd, 13:49
Mutasd az autód szagát, megmondom a márkáját; avagy szagra gyúrnak a Ford mérnökei
A Ford öt kifinomult szaglással rendelkező mérnökéből álló különleges 'Illat-kommandó' napjait a Ford e célra kialakított laboratóriumában tölti, a pohártartótól kezdve a lábtörlőkön át az ülésszövetekig az autó belterében található legváltozatosabb anyagok által kibocsátott szagminták vizsgálatával.

ford focus muszerfal

A legtöbb autóvásárló büszkén mutatja meg családtagjainak, barátainak a megvásárolt modell 'újautó illatát'. A felhasznált anyagok, illetve a felületkezelésükre használt vegyszerek által kibocsátott szagok ugyanakkor, megfelelő, körültekintő vizsgálat híján akár kártékonyak is lehetnek. Ezek kiküszöbölésére a legtöbb autógyártó felkészült, a Ford azonban nem csupán a kártékony szaganyagok, hanem valamennyi, akár teljesen semleges, ám kellemetlen szag kiszűrését biztosítja.

„Az autónk illata is része az élménynek, amelyet megvásárlásával mindennapjaink részévé teszünk. Szeretnénk, ha vásárlóink élveznék az autójukban eltöltött időt, és nem kellemetlen, szokatlan szagok miatt kellene bosszankodniuk.” - fogalmaz Sandra Edwards laboratóriumi mérnök, az 'Illat-kommandó' vezetője.
Hosszútávon a mérnökök egy olyan jellegzetes, kellemes illat kialakítását tervezik, amely része lesz a Ford jövőben érkező globális modelljeiben bemutatkozó márka DNS-nek: a 'Kék Ovál' célja ugyanis, hogy valamennyi autó amelyet gyárt, egyértelműen azonosítható illata is legyen.

Ehhez első körben ki kell szűrni kellemetlen szagokat. Éppen ezért amikor a fejlesztés során a mérnökök furcsa szagot éreztek az új Transit Connect belterében, azonnal riasztották az 'Illat-kommandót', ami rövid vizsgálódás után azonosította annak forrását: az egyik beszállító által használt tömítőanyagot. A beszállító ezt követően kicserélte a tömítőanyagot egy ugyanolyan kiválóan funkcionáló, ám jóval kevésbé intenzív illatú anyagra.

Ford szaga

A műszeres bevizsgálást követően 'illat-tesztre' bocsátott alkatrészminták háromliteres tartályokba kerülnek, amelyeket speciális, szagtalan habszigeteléssel látnak el (a sztenderd gumiszigetelők megzavarnák az érzékelést).  A minták háromféle külső körülmények között, nedves szobahőmérsékleten, nedves mérsékelt hőmérsékleten, és száraz, magas hőmérsékleten kerülnek bevizsgálásra.
Az 'Illat-kommandó' valamennyi tagja, kezdve Edwards-sal felemeli az üvegtartály fedelét, és mélyen belélegzi a kiáramló illatot, majd értékeli, és 1-től 6-ig osztályozza azt (Az 1 azt jelenti, hogy a szag nem érzékelhető, a 6 azt, hogy kifejezetten kellemetlen). Az adott osztályzatot csak akkor osztják meg egymással, amikor már mind az öten elvégezték a szagtesztet, majd az osztályzatok átlaga alapján határozzák meg, hogy kellemetlen-e az anyag illata.
Egyetlen minta tesztelése akár két órába is kerülhet, a mérnökök ugyanis 15 perces időközökkel vesznek szagmintát, nehogy a tartály kinyitását követően csökkenjen a szag intenzitása, ami befolyásolná a következő tesztelő osztályzatát, emellett így az is elkerülhető, hogy a mérnökök vizuális reakciói befolyásolják egymást.
Túl sok anyagot ugyanakkor nem szabad tesztelni egymás után, hiszen az orr egy idő után érzéketlenné válni, ugyanúgy, mint egy parfümériában történő szagolgatást követően. Hasonlóan a parfümériákhoz, a laboratóriumban is mindig kéznél van egy tartály kávé a szaglószervek kitisztítása érdekében.

Milyen illata lesz tehát egy Fordnak a jövőben? A laboratóriumi mérnökök még dolgoznak a kérdésen. A legnagyobb kihívást épp az ízlésben jelentkező, szubjektív, lokális különbségek jelentik: amit a világ egyik részén rossz illatúnak tartanak, nem feltétlenül az a világ egy másik részén.
Számos autógyártó hangulatunknak megfelelően állítható belső tér világítást kínál modelljeiben – miért ne lehetne ugyanezt megvalósítani az illatok terén? Persze, az igazán egyéni, különleges illatokra vágyók számára vélhetően a jövőben is egy egyszerű autós illatosító lesz a megoldás, amelynek illatát, egy Ford esetében legalábbis, biztosan nem befolyásolja majd semmilyen kellemetlen szag.

 


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER