A BMW Group dingolfingi gyárának szakemberei egy új, túlfújás nélkül felvihető karosszériafényezési eljárást tesztelnek, amely maszkolás és sablonok alkalmazása nélkül teszi lehetővé az egyszerre több szín használatát és a legkülönfélébb minták felvitelét.
A rendkívül innovatív technológia nem csupán a minden korábbinál személyre szabhatóbb karosszériafényezések innovációját élteti, de a keletkező hulladék és az energiafogyasztás csökkentésével a folyamat fenntarthatóságához is nagymértékben hozzájárul. Az eljárást első ízben tizenkilenc darab BMW M4 Coupé sportmodellen alkalmazzák, amelyek hamarosan egyedi kéttónusú fényezéssel, motorháztetejükön és csomagtérajtójukon fényezett „M4” típusjelzéssel gurulnak le a dingolfingi üzem gyártósoráról.
„Sorozatgyártási folyamatainktól a hatékonyság, a fenntarthatóság és a digitalizáció legmagasabb fokát várjuk el. Ez az intelligens karosszériafényezési technológia minden tekintetben megfelel innovatív termelési folyamataink követelményeinek, miközben egyedülálló ügyfélelőnyöket is kínál” – mondta Milan Nedeljković, a BMW AG igazgatótanácsának gyártásért felelős tagja.
A BMW Group a Dürr gépész- és üzemmérnöki céggel együttműködve fejlesztette ki az új, EcoPaintJet Pro névre keresztelt karosszériafényezési eljárást. A hagyományos karosszériafényezési eljárások során a felvinni kívánt festéket egy percenként 35-55 ezres fordulatszámon dolgozó harang porlasztja és ragasztja elektrosztatikusan a karosszériafelületre. Az új, innovatív módszer elektrosztatika nélkül működik: a festék egy speciális lemezen keresztül jut a karosszériafelületre, amely rendkívüli pontosságot, túlfújás-nélkül felvihető fényezést és 1-50 milliméter közötti vonalvastagság alkalmazását teszi lehetővé. Az EcoPaintJet Pro eljárás mind a fényezőrobottól, mind a technológiától maximális pontosságot követel.
Az eljárás egyszerre két színt is képes felvinni a karosszériafelületre, amelyekkel látványos kontrasztok, csíkok és minták hozhatók létre, például a motorháztetőn. A technológiát úgy fejlesztették ki a mérnökök, hogy az a lehető legszélesebb tartományban alkalmazható legyen, így mostantól mindegyik karosszéria-alkatrész fényezésére lehetőség nyílik – a bajor prémiummárka ügyfeleinek gyakorlatilag végtelen személyre szabhatósági opciót kínálva.
Az ehhez hasonló, egyedi karosszériafényezések mindeddig kizárólag kézi maszkolással voltak megvalósíthatók. Az új technológia alkalmazásával megszűnnek az ezzel járó anyagköltségek és munkadíjak, és mint ilyen, a személyre szabott karosszériafényezések alacsonyabb költséggel válthatók valóra. Az innovatív eljárás ráadásul a festék túlfújását is megakadályozza. A hosszútávon fenntartható sorozatgyártáshoz az alacsonyabb energiafogyasztás is nagymértékben hozzájárul: mivel a festék szétválasztására már nincs szükség, így a folyamat levegőigénye is alacsonyabb.
Hozzávetőlegesen 7 000 üzemórával számolva ez több mint 6 000 megawattóra energiamegtakarítást jelent, amely évente közel 2 000 tonnával csökkenti a károsanyag-kibocsátást. A mérnökök eközben tovább dolgoznak azon, hogy az innovatív karosszériafényezési technológia a sorozatgyártás más fázisaiban is megjelenhessen.
A müncheni központú vállalatcsoport a BMW M4 Coupé kisszériájának innovatív karosszériafényezésével az új eljárásban rejlő lehetőségeket teszteli. Az egyedi járműveket eleinte a vállalat saját flottájában használják majd. A jövőbe mutató karosszériafényezési eljárás a tervek szerint 2022-ben állhat rendszerbe a BMW Group gyártási hálózatában.
Hozzászólások