2011. február 14. hétfő, 15:14

 

A stabilizáció éve lesz 2011 az európai autóiparban

A feltörekvő piaci terjeszkedés mellett az adósságkezelésre, a likviditás javítására és a hitelminősítés megtartására koncentrálnak idén az európai autógyártók – állítják a Crédit Agricole Corporate and Investment Bank (CA-CIB) elemzői.

A roncsprémiumprogramok kifutása és a nyomott árak miatt Európában és Amerikában kedvezőtlenül változott a működési környezet. Az európai autógyártás szereplői számára 2011-ben a legfontosabb cél a piaci és a pénzügyi pozícióik stabilizálása lehet, s ez a nyomás 2013 végéig is fennmaradhat. Az elemzők szerint az eddigi leminősítéseket továbbiak követhetik, s a gyártók helyzetét nehezíti az európai kormányok roncsprémiumprogramjainak kifutása.

A legnagyobb európai autógyártó, a kontinens személyautópiacából 20,8 százalékot kezében tartó Volkswagen európai értékesítéseinek 3,7 százalékos csökkenését bőven ellensúlyozza a kínai és észak-amerikai eladások felfutása. A VW várakozásai szerint a tavalyi üzemi eredmény (EBIT) meghaladhatja a 6 milliárd eurót, az idei előrejelzés pedig ugyancsak e körül alakulhat.

A konszern likviditási helyzete az iparági átlagnál jobb, a rendelkezésre álló készpénzállomány 5 milliárd euró körüli, ám ezt a következő két évben vélhetően jelentősen csökkenti a Porschéban való bevásárlás, ami 2011-ben összesen várhatóan mintegy 3 milliárdot emészt fel. Emellett további eurómilliárdokra rúghat a Porsche AG feletti ellenőrzés átvétele. A VW ezzel együtt előre menekül: Oroszországban, Brazíliában és Kínában tervez új gyárakat nyitni, továbbá a MAN teherautógyártó felvásárlása sem kizárt.

A nagyszabású tervek ellenére a társaság hitelminősítésének stabilitását tartja 2011 egyik legfontosabb kihívásának, hiszen az ágazat értékesítési és jövedelmi kilátásait továbbra is nagyfokú óvatossággal ítéli meg.

A Daciát, a Samsungot és a Renault-t is magáénak tudó Renault csoport a szinergiák kihasználásában látja a likviditás megőrzésének, illetve a recesszióból való kilábalásnak az útját. A vállalat arra számít, hogy a globális autópiac 2-3 százalékkal bővül 2011-ben, ám ezen belül az európai eladások 1 százalék körüli csökkenését prognosztizálják.

A vállalat besorolásának megerősítését hozhatja a CA-CIB elemzői szerint a 3 milliárd eurós francia állami kölcsön 1 milliárdos előtörlesztése, valamint a Volvóban birtokolt részvénycsomag értékesítése – elemzői vélekedések szerint ezek gyakorlatilag biztossá teszik a hitelek visszafizetését.

A Peugeot SA attraktív növekedést tervez a következő évekre: 2011-ben és 2012-ben egyaránt 1,1 milliárd eurós üzemi eredményre számít, ennek esélyeit azonban rontják a tömegautó szegmensben várható negatív ártrendek, valamint a kormányzati roncsautó programok lezárása. A PSA növekedését az Európán kívüli piacok segíthetik. Oroszországban – igaz, alacsony szintről – emelkedő piaci részesedéssel kalkulálhat a társaság, miként Kínában és Latin-Amerikában is. Éppen ezért a CA-CIB elemzői arra számítanak, hogy a Peugeot expanziót indít a feltörekvő piacokon, az Európán kívüli jelenlét növelése érdekében.

Nincs könnyű helyzetben a korábban a válság nyertesének tűnő FIAT csoport. A roncsprémiumokat és a zloty gyengélkedését kitűnően meglovagoló társaság kilátásait az bizonytalanítja el, hogy a roncsprémiumok kifutásával meggyengült jövedelmi helyzete a következő évben sem javul számottevően. A társaság 20 százalékot birtokol a javuló eredményeket produkáló Chryslerben, s a csomagot várhatóan 35 százalékra növelik. Többségi tulajdont azonban csak jelentős adósságcsökkentés után szerezhet a FIAT az amerikai autógyárban, ám erre a 2011-es pozitív üzemi eredmény és a javuló likviditás ellenére is várni kell még.

A világ első számú prémiummárkája, a BMW különösen Ázsiában tudta növelni eladásait. A kínai értékesítés csaknem kétszeresére tudott emelkedni, de a fejlett piacokon sem teljesített rosszul a társaság. Ennek eredményeként az üzemi veszteség már tavaly pozitívba fordult, s a kedvező trend a CA-CIB elemzői szerint idén sem gyengül. A kereslet további erős növekedése várható ugyanis a BRIC-országokban (Brazília, Oroszország, India és Kína), ráadásul Oroszországban kormányzati roncsautóprémium is segíti bővülést. A BMW likviditási helyzete várhatóan annak ellenére sem romlik 2011-ben, hogy a társaság jelentős adósságtörlesztést tervez.

A másik német prémiumgyártó, a Daimler eladásait a BRIC-régió húzta, ennek nyomán jelentősen javult az üzemi eredmény. A CA-CIB elemzői szerint a vállalat mintegy 10 százalékkal tudta növelni eladásait a 2010-es pénzügyi évben, és az üzemi eredmény az év egészében is számottevő javulást mutat, elérheti a 4,5 milliárd eurót (a 2009-es 1,5 milliárdos veszteség után).

A Volvo a versenyképesség erősítését tartja szem előtt, elsősorban a teherautók szegmensében. A CA-CIB elemzői szerint ugyanis a feltörekvő piacokon élesedő árversennyel, valamint a hazai konkurencia erősödésével kell szembenézniük. A csoport likviditási helyzete nagyon kedvező, 26,9 milliárd svéd korona értékű készpénz és piacképes értékpapír mellett 34 milliárd korona értékű kihasználatlan hitellehetőséggel is bír a társaság. Eddig is legjobban teljesítő piacain – vagyis az észak-amerikai és az európai piacon – az idei évre összesen mintegy 200 ezer jármű eladására számít, ami 30 százalék körüli növekedést jelentene. A következő két évben a Volvónál az árbevétel évenkénti 10 százalékos növekedését várják.

 


  •  

Újabb cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER