A világ vezető környezetbarát luxusautógyártója, a városi forgalomban akár 50-80%-ban tisztán elektromos közlekedést lehetővé tévő öntöltő hibrid elektromos autók fejlesztésében több mint másfél évtizedes tapasztalattal rendelkező, és jelenleg is a világ legfejlettebb, negyedik generációs hibrid rendszerét kínáló Lexus első akkumulátoros elektromos autója, az UX 300e jövőre érkezik.
A ma mintegy 95%-ban öntöltő hibrid elektromos hajtással gazdára találó UX kompakt slágercrossover testvérmodellje nem csupán a Lexusra jellemző kategóriaelső minőséget és megbízhatóságot kínál majd: az autóhoz 10 éves, vagy egymillió kilométeres akkumulátor garancia is jár majd, jól mutatva, hogy egyetlen más prémium autógyártó sem rendelkezik a Lexushoz fogható tapasztalattal az elektromosítás terén. Az optimálisan elhelyezett, rendkívül tartós, tisztán elektromos hajtáslánc így biztosítja majd, hogy a jövőben az új akkumulátoros elektromos Lexus UX 300e tulajdonosok épp olyan nyugodtan dőlhessenek hátra, mint azt ma UX 250h öntöltő hibrid elektromos változatot használó társaik teszik.
A jövőre érkező új Lexus UX 300e modellhez kínált 10 éves vagy egymillió kilométeres akkumulátor garancia persze valójában csak a világ vezető környezetbarát luxusautómárkáját eddig kevésbé ismerőket lepi meg. A tapasztalt Lexus tulajdonosok ugyanis jól tudják, hogy az autógyártó öntöltő hibrid elektromos rendszereire (ideértve a nagyfeszültségű hibrid akkumulátort és annak vezérlő egységét, a hibrid rendszer központi elektronikus vezérlő egységét, az elektromos motort és generátort tartalmazó hibrid hajtóművet, valamint a hibrid jármű inverterét és konverterét) már most 10 éves vagy 200.000 kilométeres Lexus Prémium Hibrid Garancia jár. Vélhetően éppen ezért a Lexus UX crossovert vásárló ügyfelek nagyrésze továbbra is a világ legfejlettebb, negyedik generációs öntöltő hibrid elektromos hajtásával működő változatot választják majd, ám kétségkívül az új akkumulátoros elektromos változatnak is meg lesz a piaca: az új modell vásárlói vélhetően azok körül kerülnek majd ki, akik szinte csupán városi forgalomban használják majd az autójukat, és bőven elegendő számukra az akár közepes távolságú vidéki kirándulásokat is lehetővé tévő 400 km körüli hatótáv.
Az új UX 300e a 2005 óta épített, több mint 1,7 millió önöltő hibrid elektromos Lexus-modellel szerzett tapasztalatokat hasznosítva testesíti meg a márkára jellemző felülmúlhatatlan minőséget és megbízhatóságot. A Lexusnak az akkumulátor-technológia és tartósság terén elért, vezető pozícióját megerősítve a márka első, tisztán elektromos típusának fejlesztése során a mérnökök az autógyártó világelső akkumulátor-vezérlő rendszereire, teljesítmény-szabályozó egységeire és villanymotorjaira támaszkodtak.
Új fejlesztésű lítium-ion akkumulátor
Az UX 300e energiaellátásáról egy újonnan kifejlesztett, nagy kapacitású (54,3 kWh) akkumulátorcsomag gondoskodik, amely az NEDC norma szerint 400 kilométeres (azaz a WLTP norma szerint több mint 300 kilométeres) hatótávolságot tesz lehetővé. A 288 cellából álló lítium-ion akkumulátorcsomag az utastér padlója, illetve a hátsó ülések alatt helyezkedik el. Ez nem csupán mély tömegközéppontot eredményez, de a városi szabadidőjárműtől elvárható helykínálatot és praktikumot is lehetővé teszi.
Hosszú élettartam, lenyűgöző tartósság
Az akkumulátor minél teljesebb körű szabályozhatósága és maximális élettartama érdekében külön érzékelők mérik minden egyes cella, illetve blokk feszültségét, valamint a cellahőmérsékletet. A jármű fejlett akkumulátor-vezérlő rendszerével együtt ez gondoskodik az akkumulátorok kapacitásának a lehető legteljesebb mértékű kihasználásáról, ami a nagyobb hatótávolságban nyilvánul meg. Az UX 300e modellhez olyan léghűtéses akkumulátorcella-hűtőrendszert dolgozott ki a Lexus, amely biztonságosabb és könnyebb is, mint a folyadékhűtésű rendszerek. Az akkumulátorcsomag belsejében keringő, hűtött levegőnek köszönhetően akár nagy sebességű haladás során, vagy ismételt gyorstöltési ciklusok esetén is fenntartható a stabil akkumulátor-teljesítmény. Az utastéri légkondicionáló berendezéssel szorosan együttműködő rendszer fokozott menetteljesítményt, hosszabb akkumulátor-élettartamot és jobb töltési teljesítményt biztosít. Az akkumulátorfűtő rendszer fejlesztésekor mindenekelőtt a maximális megbízhatóságra törekedtek. Minden egyes akkumulátor-modul alatt fűtőelemet helyeztek el, így a hideg időjárás a lehető legcsekélyebb mértékben befolyásolja a hatótávolságot, és az elindulás pillanatától fogva rendelkezésre áll a maximális teljesítmény. Végezetül a hosszú, problémamentes élettartam érdekében az akkumulátorcsomagot gumitömítések óvják a nedvességtől és portól.
10 éves vagy egymillió kilométeres akkumulátor-garancia
A Lexus a legteljesebb mértékben megbízik tisztán elektromos járműtechnológiájában. Ennek jeleként a márka 10 éven (vagy egymillió kilométeren) át érvényes szervizgaranciát vállal az akkumulátoros elektromos jármű (BEV) akkumulátorának összes funkcionális meghibásodására, valamint az eredeti kapacitás 70%-át meghaladó kapacitásvesztésre. A garancia feltétele, hogy a tulajdonos betartsa a karbantartási programban előírt, rendszeres átvizsgálásokat. Az akkumulátorra vonatkozó garancián túlmenően az UX 300e városi szabadidőjárműre hároméves általános gyártói garancia, valamint öt évre (vagy 100 000 kilométerre) érvényes hajtáslánc-garancia vonatkozik.
„A villamosítás terén kivívott, elismert vezető szerepünk és tízéves garanciavállalásunk együtt minden eddiginél nagyobb biztonságot kínál azoknak az ügyfeleknek, akik akkumulátoros elektromos járművet keresnek a szegmensben.” – mutat rá Pascal Ruch, a Lexus európai igazgatója.
Precízen kidolgozott elektromos hajtáslánc
A háromtengelyes kialakításának köszönhetően különösen kompakt, új erőátviteli egység fordulatszám-csökkentő szerkezete kiemelkedően nagy motorfordulatszámot tesz lehetővé, és a kategóriaelső teljesítményhez kivételesen alacsony zajszint társul. A komponensek hosszabb élettartama és a különösen finom járás érdekében a Lexus mérnökei egy sor újítást vezettek be, a fogaskerék-fogak felületének polírozásától kezdve a zajcsillapító burkolaton át az optimalizált kenési rendszerig.
Nagy teljesítményű villanymotor
Az UX 300e vadonatúj akkumulátoros elektromos hajtásláncában működő, nagy teljesítményű villanymotor/generátor az első kerekeket hajtja, maximális teljesítménye 150 kW (204 LE.) Ez természetes, dinamikus gyorsítási érzetet eredményez; a végsebesség 160 km/óra, és a jármű álló helyzetből 7,5 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára.
A megszokott Lexus minőség
Annak érdekében, hogy a Lexus első tisztán elektromos modellje a márka összes típusára jellemző, világszínvonalú minőséget biztosítsa, az UX 300e a díjnyertes Kyushu üzemben, a Lexus hibrid modelljeivel közös gyártósoron készül, a legendás 'Takumi' mesteremberek gondos felügyelete alatt. A részletekbe menő igényességükről és kiemelkedő pontosságukról ismert Takumi mesterek tökéletesen megtestesítik a Lexus célkitűzését, hogy minden egyes járművét a lehető legkiválóbb minőségben állítsa elő.
Az új Lexus UC 300e-ről alább tekinthető meg videó:
Hozzászólások