A Kia alapjaiban új és friss szerkezetű Nirót alkotott, kifejezetten környezettudatos és modern hajtásláncokkal.
Háromféle villamosított hajtás, újrahasznosított alapanyagok az utastérben, különleges biztonsági jellemzők, és nagy teljesítmény együtt annak érdekében, hogy az újdonság ne csak megfeleljen a piac elvárásainak, de túl is teljesítse azokat. Az új Niro különösen fontos helyet foglal el a Kia egyre bővülő és 2027-re immár 14 tisztán elektromos-akkumulátoros modellt kínáló környezettudatos palettáján.
A kompakt szabadidő-autók egyre zsúfoltabb mezőnyében - ahol világszerte egyre kiélezettebb a verseny, - az új Niro friss megközelítési módjával határozottan elkülönül a konkurenciától. A forma és a funkció tökéletes egysége garantálja, hogy az újdonság tiszta működésén és családbarát kialakításán túl megjelenésével is az elektromos hajtások felé terelje majd a vásárlókat.
Az új Niro háromféle környezetbarát hajtásláncot kínál: hibridet, plug-in hibridet, és tisztán elektromos hajtású akkumulátorost. A két előbbiben a márka magas hatásfokú Smartstream sorozatú 1.6 literes közvetlen befecskendezéses (GDI) benzinmotorja dolgozik, az akkumulátoros-elektromos változat pedig akár 463 km*-es emissziómentes hatótávolságot (WLTP) kínál.
Jason Jeong, a Kia Europe elnöke elmondta: “A Kia újraalkotta a Nirót és ezzel világos alternatívát kínál a tisztább mobilitás felé. Gazdaságos hajtásláncaink választéka a legbizonytalanabbakat is képes meggyőzni arról, hogy megtegyék a következő lépést a még fenntarthatóbb közlekedés irányába.”
“A korábban is sikeres Niro sorozat most a Kia legfrissebb fejlesztéseivel gazdagodott annak érdekében, hogy még szélesebb vásárlókör számára legyen izgalmas alternatíva, s ezzel új vásárlókat is a márkához vonzzon. A kifutó Niro a Kia harmadik legnépszerűbb modellje az aktuális kínálatban, s az új sorozat még inkább kiaknázza majd a piaci lehetőségeket, így is komolyan hozzájárulva, hogy a márka környezettudatos járműveinek értékesítési darabszáma 2030-ra elérje a kétmilliós darabszámot.”
A 4,420 mm hosszú, 1,825 mm széles és akár 1,570 mm magas, alapjaiban friss tervezésű Niro a Kia ‘K’ padlólemezének harmadik generációját használja. A 2,720 mm-es tengelytáv és a megváltozott arányok kényelmes utasteret és nagyméretű csomagteret eredményeznek.
Az utastér újrahasznosított anyagokból készített, prémiumhatású elemei kihangsúlyozzák a Niro környezetvédelmi jellemzőit. A műszerfal és a kezelőszervek letisztult kialakításúak, így minden funkció könnyen elérhető, anélkül, hogy elvonná a vezető figyelmét az útról és a vezetés élvezetéről. A head-up kijelző növeli a biztonságot és fokozza a vezető kényelmét, az új biztonsági rendszerek egész sora pedig a legmodernebb védelmi megoldásokat vonultatja fel.
Az új, második generációs Niro, a Kia Drive Wise nevű fejlett vezetéstámogató rendszereinek (ADAS) immár második generációját kínálja, amelyek célja a veszélyes helyzetek elkerülése, és ennek révén a balesetek megelőzése, valamint a közlekedőkre háruló pszichés terhek csökkentése. A Ráfutásosütközés-elkerülő támogatás (FCA) figyelmezteti a vezetőt, sőt, szükség esetén akár állóra is fékezi az autót, ha veszélyes forgalmi szituációt érzékel, a Kereszteződés asszisztens pedig akár szintén meg is állítja a Nirót, amennyiben keresztirányú forgalmat észlel kanyarodáskor. E kettő azonban csak kiragadott példa a Kia DriveWise csomagjának a vezetés nyugalmát szolgáló elemei közül.
Az új Niro minden egyes részletének kialakításával a vásárlók lehető legmagasabb szintű elégedettségének elérése volt a fejlesztőgárda célja. “A Niro a Kia választékának kiemelten fontos tagja, hiszen a márka nagysorozatú, elérhető árú villamosított modelljeként jelentős szerepet tölt be a piacokon világszerte. Így nem meglepő, hogy a Kia átalakulásának részeként a Niro is alapjaiban megújult. Az új Niro a vásárlóknak azokat a hagyományos Kia értékeket kínálja, amelyeket korábban is kedveltek és nagyra értékeltek, ugyanakkor kívánatossá is teszi a márkát azon új vevők számára is, akik kifejezetten környezetvédelmi szempontok alapján választanak maguknak új autót.” – tette hozzá Jason Jeong.
Egyszerűség és fenntarthatóság
Az új Niro a megkönnyíti és egyszerűbbé teszi a vásárlói döntéseket, hiszen háromféle hajtásláncból álló választékot kínál, így bármilyen életstílushoz található megfelelő modellváltozat. Ez az új modell piaci stratégiájának alapja.
A plug-in hybrid, és a hibrid Niro hajtásában, a Kia különlegesen magas hatásfokú Smartstream-motorcsaládjának 1.6 literes, közvetlen befecskendezéses (GDI) benzines tagja dolgozik együtt a márka hatfokozatú duplakuplungos sebességváltójának (6DCT) legújabb változatával. A GDI erőforrás új generációjában alacsony súrlódási ellenállású csapágyak dolgoznak, ugyanakkor az elektromos hajtás miatt a sebességváltóból hiányzik a hátramenet hagyományos fogaskerék áttétele, s ez önmagában 2.3 kilós tömeg-megtakarítást eredményez. A tolatás a villanymotor feladata, csendesen és teljesen emissziómentesen.
A 32 kW teljesítményű, állandó mágneses szinkron villanymotorral felszerelt hibrid modellváltozat maximális kombinált rendszerteljesítménye 141 LE. A plug-in hibrid kivitel villanymotorja 62 kW leadására képes, így az összteljesítmény is magasabb: 183 LE. Ez a változat 65 km-es (WLTP vegyes ciklus, 16 colos keréktárcsákkal) tisztán elektromos, és így teljesen emissziómentes hatótávolságot kínál, így az átlagos napi futásteljesítmény a legtöbb esetben a benzinmotor beindítása nélkül is teljesíthető vele.
A Niro plug-in hybrid a Hyundai Motor Group első, 5.5 kW-os, nagyfeszültségű, pozitív hőmérsékleti együtthatójú (PTC) fűtési rendszerét használja. Ezzel a megoldással jelentősen növelhető a tisztán elektromos hatótávolság hideg időben is. A rendszer önszabályozó kerámia fűtőelemei kiegészítik az autó hagyományos fűtési rendszerét, és elektromos üzemben is (amikor a benzinmotor áll) folyamatos, egyenletes fűtési teljesítményt nyújtanak.
Az új Niro hibridek és plug-in hybridek Green Zone Drive üzemmódja a navigációs rendszer információi alapján képes a helyszínhez és a környezethez igazítani a hajtáslánc működését, így például lakóövezetekben, kórházak, vagy iskolák közelében, ahol a navigáció szerint “zöld zónákat” alakítottak ki, a hajtáslánc automatikusan tisztán elektromos üzemre kapcsol. A működésbe a vezető is beleszólhat, és saját “zöld zónákat” állíthat be.
Az akkumulátoros, tisztán elektromos hajtású Niro EV változat hosszú, akár 463 km*-es (WLTP) tisztán elektromos hatótávját nagy teljesítménnyel kombinálja: villanymotorja 150 kW leadására képes (6,000-14,600/perc között), és már közvetlenül az elindulás pillanatában eléri 255 Nm-es forgatónyomatéki maximumát. Végsebessége 167 km/h, és mindössze 7,8 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/h-ra, miközben minden forgalmi helyzetben rugalmasan és dinamikusan viselkedik. Légellenállási együtthatója 0.29, ami jelentősen hozzájárul a teljes hajtás hatásfokának emeléséhez.
Egyenáramú gyorstöltéssel a Niro EV 64.8 kWh kapacitású, lítiumion-polimer szerkezetű akkumulátora mindössze 43 perc alatt 10-ről 80%-ra telíthető. Hidegben, az autó akkumulátorfűtő rendszere automatikusan - a navigáció adatai alapján - előmelegíti az akkut, amennyiben a beállított cél egy töltőállomás, így gyorsabb a töltés, és egyenletesebb a teljesítményfelvétel. Az új Niro alapáras felszerelései közé tartozik a CCS töltőcsatlakozó.
A hibrid, és plug-in hybrid változatok maximális vontatási képessége fékezett vontatmány esetén változatlanul 1,300 kg, a Niro EV pedig 750 kilót vontathat.
Határozott és kifejező megjelenés
Az új Niro formái a Kia ‘egyesült ellentétek’ formafilozófiájának jegyében születtek, s a tervezési folyamatban különös hangsúlyt kapott az ‘okkal élvezetes’ formai alappillérre. Ez az alappillér az emóció és a ráció fúziójára épül. Céltudatos és feltűnő megjelenésével az új Niro stílust hoz a kompakt szabadidő-autók kategóriájába.
Az autó elején a Kia jellegzetes ‘tigrisarca’ immár a teljes szélességen keresztülhúzódik, sárvédőtől sárvédőig. A széles szélvédő alsó és felső részének kialakítása egymásra rímelve teszi még összefogottabbá a Niro orrképét. A “szívdobbanás” vonalú szögletes nappali menetfények hangsúlyt adnak a modern formáknak, az első lökhárító középső betétje pedig erőt és biztonságot sugároz.
A tisztán elektromos hajtású Niro EV egyedi, kéttónusú zárt hűtőmaszkjával, és egyedi acélszürke oldalsó elemeivel tér el a többi változattól, ugyanakkor alsó hűtőmaszkja is más, és 17 colos könnyűfém keréktárcsái szintén egyediek. A töltőcsatlakozót az első maszk közepébe építették be, így minden töltési helyzetben jól elérhető és egyszerűen használható.
Az új Niro oldalnézetén határozott kontúrvonalak vezetik végig a tekintetet a jellegzetes, repülés inspirálta C-oszlopok felé. Utóbbiak kialakítása is komolyan hozzájárul az új modell különösen alacsony, mindössze 0.29-es légellenállási együtthatójához (Cd), és a hibrid, valamint a plug-in hybrid modellváltozatok 16, vagy 18 colos keréktárcsáinak formái szintén áramlásjavítók.
A bumeráng vonalú LED-es hátsó lámpák sportossá teszik az oldalképet, a hátsó rendszám helyének kialakítása a csomagtérajtón, a fölötte elhelyezett Kia felirattal pedig letisztultságot sugároz. A hátsó fényvisszaverők vonalai az első menetfényekére rímelnek.
A vevők kilenc karosszériaszín közül választhatnak: Cityscape Green, Clear White, Snow White Pearl, Aurora Black Pearl, Mineral Blue, Interstellar Gray, Orange Delight, Runway Red és Steel Gray. A C-oszlopok, a felszereltségtől függően háromféle kontrasztos színben is elérhetők.
Fejlett technológiájú, vezetőközpontú utastér
Az új Kia Niro utasterének valamennyi részletét körültekintően tervezték meg, az esztétika mellett a fő hangsúly a kezelhetőségen és a kiegyensúlyozottságon volt.
Az új K padlólemezzel az autó arányai is megváltoztak, ugyanakkor utastere jelentősen tágasabb lett. Az elöl ülők tere nem csak nagyobb a korábbinál, de az első utas ülésének kialakítása is különleges: ha a Niro áll, első utasülése egyetlen gombnyomással felemelhető, támlája pedig ledönthető, így az utas pillanatok alatt tökéletes kényelembe helyezheti magát.
Az első ülések támláinak keskeny támlakialakítása hatásosan növeli a hátsó lábteret, az ülésekbe épített USB-C portok pedig az okoseszközök töltését teszik egyszerűvé. Az új Niromár nem csak közlekedési eszköz, jóval több annál, hiszen az élettér funkcionális kiterjesztéseként is szolgál.
A vezetőközpontú kialakítású műszerfalon és annak környezetében valamennyi kezelőszerv könnyen elérhető, és egyszerűen használható. Két nagyfelbontású, 10.25 col képátlójú kijelző közvetíti az információkat a vezető felé, a középkonzoli érintő kialakítású, és az infotainment, valamint a hűtési-fűtési rendszer kezelésén kívül a navigáció is innen irányítható; így a vezető mindig az útra és a forgalomra koncentrálhat.
A head-up kijelző is nagyméretű, képátlója 10 col, és a menetadatokon kívül a biztonsági asszisztensrendszerek (ADAS), valamint a navigáció információit is képes a vezető előtti szélvédőfelületre vetíteni. Képe és grafikája különösen éles.
Az új Niro fejlett hangutasításos rendszere természetes hangfelismeréssel működik, és az autó fő rendszereinek kezelését (fűtés-szellőzés, infotainment stb.) segíti úgy, hogy egy-egy utasítással akár több funkció is működtethető (Multi-Command). A csomagtartó fedele automatikusan kinyílik, ha az autó távirányítója (okos kulcsa) a közelébe kerül.
A Niro EV használói a Kia Connect rendszerén keresztül távolról is nyomon követhetik és szabályozhatják is a töltést, beállíthatják a navigációt (online), szinkronizálhatják naptárukat, és olyan funkciókat is elérhetnek, mint a töltőpontok keresése, az élő időjárási-, és a valós idejű forgalmi információk.
A távirányítós parkolósegéd (RSPA) használatával a vezető az autóból kiszállva, egyetlen gombnyomással is irányíthatja a parkolási műveleteket, szűk helyeken körbelátó kamerarendszerével és ultrahangos érzékelőivel az autó teljesen önálló parkolásokra is képes, önállóan mozogva egyenesen előre és hátra. A V2L (Vehicle to load: autóból a hálózatba) funkció az EV6-ból is ismerős már, lényege, hogy az autó akkumulátorának energiája külső fogyasztók ellátására is felhasználható.
A gazdaságos és környezetbarát hajtásláncokhoz igazodóan a finom tapintású utastéri anyagok szintén környezettudatos kialakításúak. A tetőkárpit alapanyaga újrahasznosított tapéta, az ajtókárpitok alacsony illékony szerves vegyület tartalmú festéssel (VOC) készülnek, a Vegán-műbőr üléshuzatok pedig eukaliptusz rostokból készített cellulóz-alapú Tencelt tartalmaznak. A csomagtér padlója 75%-ban újrahasznosított szálakból áll.
Az új Niro tágas utastere mellett fő versenytársainál nagyobb csomagtartót is kínál. 475 literes hátsó csomagterével, és 20 literes első tárolójával a Niro EV teljes kapacitása 495 liter. A hibrid és a plug-in hybrid modellek csomagtere sorrendben 451 illetve 348 liternyi, a hátsó ülések előre döntésével pedig 1,445 és 1,342 literre bővíthető. A Niro EV maximális csomagbefogadó képessége 1392 liter.
Kényelmes és élvezetes vezetés
Az új Niro valamennyi változata a márka K jelű padlólemezének új generációjára épül. Ez a szerkezet többirányú ütközési-energia elvezetési képességekkel bír, többféle futómű-, és kormányzási karakterisztika alkalmazását is lehetővé teszi, ugyanakkor jótékonyan hat az utastér méreteire.
A K padló többféle hajtáslánci akkumulátor befogadására alkalmas; a hibrid és a plug-in hibrid akkuját a hátsó ülések alá, az EV változatét pedig a padló középső részébe építik be. Mindkét megoldás ideális első-hátsó tömegeloszlást eredményez, ami különösen jótékonyan hat a menetdinamikai jellemzőkre és a lengéskényelemre. A Niro EV alacsonyra szerelt akkumulátora hatásosan csökkenti az autó súlypontmagasságát, ami a kanyartulajdonságokra gyakorol pozitív hatást.
Az új Niro felfüggesztése elöl MacPherson, hátul oldalankénti négylengőkaros kialakítású, csillapítási és rugózási jellemzőit úgy állították be, hogy a vezetés ne csak biztonságos, de élvezetes is legyen, a kormányzás hangolásánál pedig a menetstabilitáson kívül a közvetlen irányíthatóság is fontos szempont volt. Az ez első futómű új, osztott kialakítású toronycsapágyai jelentősen csökkentik a kormányzási mozdulatok súrlódási ellenállását, és a csillapítási karakterisztikára is jótékonyan hatnak. Mindez a kormányrásegítés új szoftverével kiegészítve különösen természetes kormányérzetet eredményez, tökéletes visszajelzések mellett.
Az autó minden részén megerősítették a zaj és rezgéscsillapítást, különös tekintettel a teljesen hangtalan üzemű, tisztán elektromos hajtású változatra, ahol a nemkívánatos hanghatások a hajtáslánc általános zajtalansága miatt még zavaróbbak lehetnek.
Tovább javult a karosszéria torziós merevsége, ami a lengéskényelemre és a kormányzási pontosságra is jótékonyan hat. A karosszériaszerkezetben 22%-kal nőtt a nagy szakítószilárdságú, melegen formázott acélelemek aránya, ugyanakkor a nyers karosszéria tömege 6%-kal csökkent (20.3 kg), miközben torziós szilárdsága 1%-kal emelkedett.
A Kia fejlett vezetéstámogató rendszereit csokorba gyűjtő ADAS az iparág legmagasabb szintű védelmi elektronikáival teszi tökéletesen biztonságossá az új Nirót.
A Ráfutásosütközés-elkerülő támogatás (FCA) figyelmezteti a vezetőt, de szükség esetén akár állóra is fékezi az autót, ha veszélyes forgalmi szituációt érzékel. Az irányjelző bekapcsolásakor éledő kereszteződés asszisztens, amennyiben szemből érkező, vagy keresztirányú forgalmat észlel kanyarodáskor, előbb figyelmeztet, majd ha a vezető nem reagál, automatikusan fékez is.
A Niro előre néző kamerája és navigációs rendszeren keresztül mutatja az aktuális sebességkorlátozásokat, az Intelligens sebességkorlátozás-asszisztens a sebesség túllépésére is figyelmeztet. Az új Niro ADAS rendszerének fontos eleme a Sávtartó asszisztens (LKA), a Sávkövető rendszer (LFA), az Autópályán vezetést támogató asszisztens (HDA), a Vezetőéberség-figyelmeztetés (DAW), a Távolságifényszóró-asszisztens (HBA), a Navigáció alapú adaptív sebességtartó (NSCC-C), az Aktívfékezés funkcióval kiegészített holttérfigyelő (BCA), a Tolatókamera (RVM) és a Hátsó keresztirányú ütközés-elkerülő (RCCA) is.
Az ADAS a parkolásban is segít. A Távirányítós parkolósegéddel (RSPA) az autó önálló, egyenes vonalú parkolási mozgásokra is képes, kamerái és ultrahangos érzékelői révén akár úgy is, hogy a vezető nem tartózkodik az autóban. Ha azonban a vezető parkol, manővereit a Parkolási ütközés-elkerülő asszisztens (PCA-R) és első-hátsó parkolóradar (PDW-F/R) segíti.
A Biztonságoskiszállás-segéd (SEA) arra szolgál, hogy figyelmeztesse az autóból kiszállókat amennyiben hátulról jármű érkezik. Ilyenkor a megfelelő oldali hátsó ajtó reteszelésével a rendszer meg is akadályozza a kiszállást.
Hozzászólások