Címkék: fényszóró | Ford

Írta: Administrator   
2015. július 21. kedd, 18:20

 

A Ford fejlett fényszóró-technológiát fejleszt, aminek segítségével az autósok éjszaka könnyebben észlelhetik a veszélyforrásokat. A Kameraalapú Fejlett Fényszórórendszer a kereszteződésekben és a körforgalmakban szétteríti a fénypászmát. Az előre tekintő kamerát alkalmazó és a GPS-sel együttműködő rendszer segítségével a vezető jobban belátja a kanyarokat, s a berendezés megjegyzi a már bejárt útszakaszokat, hogy később hatékonyabban alkalmazhassa a világítást.

 

Az éjszakai autózás – különösen a kivilágítatlan utakon – néha idegborzoló élménnyé válhat. A Ford most egy új világítástechnológiát fejleszt, aminek segítségével a vezető könnyebben felismerheti a veszélyes helyzeteket, például az úton haladó gyalogosokat, kerékpárosokat vagy állatokat.



A Ford Kameraalapú Fejlett Fényszórórendszere szétteríti a fénypászmát a kereszteződésekben és a körforgalmakban, láthatóbbá téve így azokat a veszélyforrásokat, amelyek nem az autó menetirányában találhatók. Az új Spot Megvilágítás technológia ráirányítja az autós figyelmét a gyalogosokra, kerékpárosokra vagy nagyobb méretű állatokra, amelyek a jármű útjába eshetnek, vagy éppen arrafelé tartanak.

“Sok autóssal történt már meg, hogy éjszaka gyorsan kellett reagálnia, amikor valaki vagy valami – szinte a semmiből – feltűnt a járműve előtt. A Ford Kameraalapú Fejlett Fényszórórendszere és Spot Megvilágítása segítségével a vezető időben megláthatja, ha emberek vagy állatok kerülnek az útjába,” fogalmaz Ken Washington, a Ford kutatásért és fejlett tervezésért felelős alelnöke.

A Kameraalapú Fejlett Fényszórórendszer a Ford Adaptív Fényszórórendszerére és Közlekedési Tábla Felismerés technológiájára épül, amelyek már elérhetők a Ford járművekben, s amelyek révén az autósok jobban átlátják a körforgalmakat, és könnyebben észrevehetik a stoptáblákat és a kötelező elsőbbségadást jelző táblákat.

A rendszer emellett GPS-információkat is használ egy kiválasztott útszakasz kanyarjainak és úthullámainak jobb bevilágításhoz. Ahol a GPS-információ nem elérhető, ott a technológia a belső visszapillantó tükörbe épített, előre tekintő kamera képe alapján ismeri fel a felezővonalakat, előre felmérve az út nyomvonalát, hogy a fényszóró ennek alapján jobb látási viszonyokat teremthessen.

A fejlődés következő lépéseként a kamera már a navigációs rendszer adatait is tárolja. Amikor az autós újra ugyanazon az útszakaszon hajt, a fényszóró már automatikusan igazodik az ismert kanyarokhoz, és jobban megvilágítja az utat.

A Kameraalapú Fejlett Fényszórórendszert a Ford Európai Kutatási és Innovációs Központjának munkatársai fejlesztették ki a németországi Aachenben, s a vállalat szerint a technológia már a közeljövőben elérhetővé válik a vásárlók számára.

A Spot Megvilágítás – ami jelenleg előfejlesztési szakaszban van az aacheni tervezőasztalokon – a hűtőrácsba épített infrakamera segítségével egyszerre akár nyolc embert vagy nagyobb állatot is érzékel és jelez, akár 120 méteres távolságból is.

A ködfényszórók mellett elhelyezett két speciális LED spotfény segítségével a berendezés két veszélyforrásra is képes felhívni a vezető figyelmét. A megvilágított objektumok az autó műszerfalán elhelyezett képernyőn is megjelennek, méghozzá a közelségüktől, illetve a veszély fokozatától függően sárga vagy piros keretben.
 
“A Kameraalapú Fejlett Fényszórórendszer megkönnyíti az éjszakai autózást, és segít a veszélyhelyzetek gyorsabb észlelésében. A körforgalmakban például a vezető tisztábban láthatja a kijáratokat, és ellenőrizheti, hogy nem keresztezik-e az utat kerékpárosok vagy gyalogosok,” magyarázta el Michael Koherr, a Ford Európa Világítási Rendszerek részlegének kutatómérnöke. “A Spot Megvilágítás felismerhetőbbé teszi a potenciális veszélyforrásokat az autó előtti útszakaszon, legyenek azok gyalogosok, kerékpárosok vagy akár nagyobb állatok.”



A közlekedésbiztonsági elemzések szerint a kivilágítatlan útszakaszokon jelentősen nő a balesetveszély, és különösen nagy a személyi sérüléssel járó, vagy halálos kimenetelű balesetek esélye.* A Ford vezető szerepet játszik a világítástechnológia megújításában. A Ford modelljeiben már jelenleg is elérhető rendszerek:

- A Dinamikus LED Fényszórók a nappali fényhez hasonló spektrumú fényt bocsátanak ki, az Adaptív Fényszórórendszer pedig (hétféle beállítás szerint) a mindenkori forgalmi helyzethez és a külső viszonyokhoz igazítja a fénycsóva állásszögét és erősségét. Ezek a beállítások az autó sebességétől, a külső fényviszonyoktól, a kormány elfordításának mértékétől és az autó előtti szabad útszakasz hosszától függően változnak, sőt a rendszer még az ablaktörlő működését is figyelembe veszi
- Az adaptív LED-fényszórókhoz kifejlesztett Vakításmentes Távfény technológia érzékeli az autó előtti útszakaszon lévő járműveket, és csökkenti a fényerőt, hogy a reflektor ne vakítsa el a szembejövőket, ugyanakkor maximális fényerőt biztosít az úttest többi részén
- Az Automatikus Távfény önműködően vált a távolsági és a tompított világítás között, ha másik járművet érzékel az autó előtt, vagy a szembejövő sávban.

 


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER