2011. március 01. kedd, 18:40

 

A 81. Nemzetközi Genfi Autószalonon az Audi vonzó tanulmánymodellel jelentkezik, amely már az Audi A3 következő generációjának műszaki alapjaira épül. A négyüléses lépcsőshátú limuzin tanulmány már az A3 család jövőbeni bővítésének koncepciójába enged bepillantást.

audi a3 tanulmany

Az Audi A3 concept sportosan elegáns formavilága a letört felső sarkokkal kialakított, legfrissebb „singleframe” hűtőrácsot és a legkorszerűbb LED technikát felvonultató fényszórókat is harmonikus egységbe fogja. Oldalnézetének karakteres stílusjegyeiként egyebek mellett alacsony és folyamatos ívű tetővonala, illetve kupészerűen döntött C-oszlopai jelennek meg.

Az Audi A3 concept tanulmány hosszúsága 4,44, szélessége 1,84, míg magassága csupán 1,39 méter. E sportos arányok éppoly határozottan kiemelik dinamikus karakterét, mint motorja teljesítménye. Az öthengeres, turbófeltöltésű motor 300 kilowattot (408 LE) produkál, amit hétfokozatú S tronic sebességváltó és a quattro összkerékhajtás továbbít a négy kerék felé.

A karosszéria formavilága
Az Audi A3 concept tanulmány négyüléses, lépcsőshátú limuzin, amelynek hosszúsága 4,44, szélessége 1,84, míg magassága csupán 1,39 méter. E sportos arányok határozottan kiemelik dinamikus karakterét.

Formavilága az Audi sportosan elegáns karakterét képviseli. A „singleframe” hűtőrács plasztikusan simul az orr formáiba, kerete szénszál-erősítésű műanyagból (CFP) készült, míg háromdimenziós keresztirányú alumíniumlamellái vizuálisan az autó szélességére irányítják a figyelmet. Fényszórói a „singleframe” legfrissebb kialakításában megjelenő letört felső sarkaihoz illeszkednek, s ez az átmenet szolgál a motorházfedél markáns vonalainak kiindulópontjául is.

A fényszórók a LED technika fejlesztésének újabb szintjét képviselik, mégpedig az Audi iránymutató innovációja formájában. Oldalirányban egyre szélesedő formáiknak alsó szegélyük kölcsönöz egyfajta „lebegő” hatást. Az első légterelő felett az orr teljes szélességében fémszegélyű légbeömlő nyílások húzódnak, amelyek anyaga szintén szénszál-erősítésű műanyag. A légterelő perem az első tengely leszorító erejét növelő középső idommal egészül ki.

Az A3 concept oldalnézetében is mindjárt az első pillantásra vérbeli Audiként azonosítható. Harmonikus arányok, erőtől duzzadó, feszes felületek és alacsonyan ívelő tetővonal jellemzi, amely kupészerűen döntött C-oszlopokban végződik. A vállöv elegánsan a csomagtér-fedelet is körülfogja. Az utastér üvegezett felülete, az úgynevezett „üvegház” („greenhouse”) – az Audi-design karakteres elemeként – a teljes magasság mintegy harmadát, míg a karosszériatörzs az alsó kétharmadot teszi ki.

audi a3 tanulmany genfi autoszalon

Az erőteljesen domborodó sárvédők egyértelműen utalnak a motor tekintélyes erejére, s az oldalnézetet alapvetően két markánsan kiformált él, az ablakszegély alatti „tornádóvonal” és a küszöbök felett húzódó „dinamikavonal” uralja. Az alumínium és CFP alkotta külső tükörházak a sportautókat idézve az ajtók vállöv-felületére szerelve jelennek meg. A csiszolt alumínium kilincseket a karosszéria síkjába süllyesztették, s a vezető érintésére emelkednek ki.

A felületek és vonalak ezen intelligens játéka jellemzi az A3 concept hátulját is. A széles és lapos hátsó lámpatestek harmonikusan simulnak a far formáiba, s a középvonal felé tartva határozottan szűkülnek. A csomagtér-fedelet elegáns légterelő perem szegélyezi, a lökhárítóban pedig szénszál-erősítésű műanyagból és fémből diffúzor-elemet alakítottak ki a tervezők, amely a két méretes kipufogó-végcsövet is magában foglalja.

A legkorszerűbb komponensek, konstrukciós megoldások és kötéstechnikák segítenek a karosszéria saját tömegének alacsonyan tartásában. Kiváló példa erre a padlózat konstrukciójában a pontosan az adott alkalmazásra szabott, változó lemezvastagságú acélelemek, valamint az alumíniumból kiformált ajtók, illetve motorház- és csomagtér-fedél használata. Nagyfokú merevségével a karosszériaszerkezet a pontos irányíthatósági tulajdonságok, a színvonalas lengéskényelem és a csekély saját tömeg egyik alapfeltételét is biztosítja. Az Audi A3 concept alatt ennek megfelelően mindössze 1.540 kilogrammot mutat a mérleg.

Belső tér
A showcar utastere igencsak bőséges térkínálattal szolgál. Meglehetősen hosszú, 2,63 méteres tengelytávja csúcsérték a prémium kompakt modellek kategóriájában, s mindkét hátsó egyes ülésen tekintélyes lábteret biztosít. A határozott oldalpárnákkal kiformált sportüléseket karcsú és elegáns formák jellemzik.

A „cockpit” kifejezetten könnyed és levegős benyomást kelt, formavilágát alapvetően a vízszintes vonalak határozzák meg. A műszerfal az Audira jellemző módon valósággal körbeveszi a vezetőt. A nagyfelületű díszítőberakás tömör alumínium, s számos kezelési funkciót integrál. Az igényes hangrendszer az ajtókba és a kalaptartóba épített hangsugárzói szintén alumínium fedeleket kaptak. Az audio-rendszer bekapcsolásakor néhány millimétert kiemelkednek, vizuálisan is érzékeltetve színvonalas hangzásvilágukat.

A középkonzolon négy nagyméretű, a repülőgépek sugárhajtóműveit idéző kerek légbefúvó nyílás vonzza a tekintetet. A légáramlás a rácsozat tengelyének benyomásával illetve kihúzásával szabályozható. Az automatikus légkondicionáló berendezés forgatókapcsolói a középkonzol alsó részén, markánsan kiformált, saját kezelőfelületükön kaptak helyet, s szintén repülőgépes alkalmazásra emlékeztetnek.

A kompakt, alul lapított karimával kialakított, háromküllős multifunkciós kormánykerék mögött két, fekete számlapon piros mutatókkal szerelt analóg körműszer sorakozik, sajátos vese alakzatban további kijelzőkkel kiegészítve. Gravírozott, csiszolt alumíniumból készült díszítőberakásaik még inkább kiemelik klasszikusan nemes stílusukat. A két körműszer között működik a vezetőinformációs rendszer (FIS) nyolc col képátlójú kijelzője, amelynek tartalmát a vezető széles körű menüből egyéni igényei szerint programozhatja be.

A kardánalagútra épített konzolon kapott helyet az MMI multimédiás rendszer kezelőpanelje. Nagyméretű nyomó-/forgatókapcsolója mindjárt az „MMI touch” funkció érintőfelületét is magában foglalja, még intuitívabb kezelhetőséget biztosítva az Audi e tekintetben eleve példamutató rendszerének. Újabb, egyértelműen a felsőkategóriából érkezett megoldásként az MMI monitora különösen lapos kialakításban elektromosan emelkedik ki a műszerfalból.

audi a3 tanulmany belso dizajn

Az infotainment területén az Audi A3 concept ismét hatásosan igazolja, miért is vezeti a márka a versenyt vetélytársai előtt. Az UMTS-modul teljes körű internet-hozzáférést biztosít, a Google kényelmes szolgáltatásait is elhozva az autóba. A WLAN-hotspot segítségével az utasok kedvükre szörfözhetnek illetve e-mailezhetnek, az első üléstámlák hátoldalán pedig iPad-tartók állnak rendelkezésre.

Klasszikus lépcsőshátú limuzinként az Audi A3 concept alacsony rakodóperemmel kialakított, tekintélyes méretű, 410 literes csomagteret kínál.

Motor, erőátvitel
Az A3 concept motorházfedele alatt olyan öthengeres motor dolgozik, amely a turbófeltöltés és az FSI közvetlen benzinbefecskendezés Audi-technikáit kombinálja, 2,5 liternyi összlökettérfogatból 300 kW (408 LE) teljesítményt produkálva. Legnagyobb forgatónyomatéka eléri az 500 newtonmétert, ami a meglehetősen széles, 1.600 és az 5.300 percenkénti fordulatszám közötti tartományon mindvégig a vezető rendelkezésére áll.

Az öthengeres aggregát e kvalitásait sajátos hangzással festi alá, amely a nyolcvanas évek kimagasló versenysport-sikereinek Audi-hangjait idézi. A menetteljesítmények szintén megfelelnek a nagy elődök hagyományainak, az A3 concept ugyanis álló helyzetből mindössze 4,1 másodperc alatt katapultál 100 kilométer/órás tempóra, végsebessége 250 kilométer/órás elektronikus korlátozása pedig puszta „formaság”.

A négyüléses koncepciómodell tüzelőanyag-fogyasztása 100 kilométerenként átlagosan 9,1 liter, kilométerenként 212 gramm széndioxid kibocsátása mellett. Kiemelkedő gazdaságosságához – a márka gazdaságosságnövelő műszaki megoldásainak modulrendszerű koncepciójából – egyebek mellett igény szerinti szállítású olajszivattyúja, az Audi intelligens hőmenedzsmentje és a fékezési fázisok alatti energia-visszatáplálás (rekuperáció) rendszere is nagyban hozzájárul.

Sebességváltóként a kompakt hétfokozatú S tronic szolgál, amely két váltófélből illetve egy-egy tengelykapcsolóból épül fel. Az előválasztott fokozatok közötti kapcsolási folyamatok tulajdonképpen a tengelykacsolók közötti váltásra korlátozódnak, így villámgyorsan, s különösen kényelmesen, gyakorlatilag az erőfolyam megszakítása nélkül mehetnek végbe.

A vezető tetszés szerint választhat az S tronic automatikus és manuális üzemmódja között, utóbbiban a kormánykerék kapcsolóbillentyűi szolgálnak a váltásra. Az automatikus módusz „R”, „N” és „D” állásainak választására a kardánalagút konzolján sorokozó elegáns nyomógombok szolgálnak, amelyek sötétben piros háttérvilágítással jelennek meg. Az elektromos rögzítőfék használatakor automatikusan a „P” állás aktiválódik. Az álló helyzetből induló legoptimálisabb gyorsítást – turbó maximális teljesítményével és a kerekek lehető legcsekélyebb kipörgésével –a rajt-automatika (Launch Control) segíti.

A quattro állandó összkerékhajtás mindenkor hatékony vonóerő-átadásról gondoskodik. „Szíve” a kardántengely hátsó végén dolgozó, elektronikus szabályzású lamellás tengelykapcsoló. Amennyiben a rendszer valamelyik keréken a hajtásból eredő megcsúszás (kipörgés) jelenségét érzékeli, a tengelykapcsoló mindössze néhány ezredmásodperc alatt a forgatónyomaték túlnyomó részét a kedvezőbb tapadású kerekek felé irányítja.

audi a3 tanulmany genf

Futómű
Az Audi A3 concept a jelenlegi RS 3 Sportback modellének műszaki alapjaira kidolgozott futóműve minden menethelyzetben tökéletes partner a motor hatalmas ereje jelentette feladathoz. A négyüléses tanulmánymodell így mindenfajta kanyarívet tempósan, stabilan és könnyedén abszolvál, az elején közvetlen bekormányzási tulajdonságokkal, kigyorsításkor pedig megbízható vonóerő-átadási képességekkel. Sajátkormányzási tulajdonságai egészen meglehetősen magasan húzódó menetdinamikai határtartományaiig közel semlegesek maradnak.

Az első felfüggesztéseket – különválasztott lengőkarral kialakított McPherson-konstrukció – tekintélyes, 1.572 milliméter nyomtáv jellemzi, komponenseik pedig túlnyomórészt alumíniumból készültek. A fogasléces kormánymű különösen gazdaságos üzemű, elektromechanikus rásegítése egyenes menetben egyáltalán nem vesz fel energiát.

Az 1.542 milliméter nyomtávú négykaros hátsó felfüggesztések szintén segédvázhoz csatlakoznak, s nagyszilárdságú acélból készült lengőkarjaikkal megosztva veszik fel a hossz- és oldalirányú erőket. A spirálrugók és a lengéscsillapítók szintén optimális, különválasztott beépítésben kaptak helyet.

Az „Audi drive select” menetdinamikai szabályzórendszer segítségével a vezető a motor, a szervokormány és a hétfokozatú S tronic sebességváltó szabályzásának ötféle – „comfort”, „auto”, „dynamic”, „individual” és „efficiency” – jellegmezeje között választhat, utóbbi a leggazdaságosabb üzemmódot képviseli.

Az impozáns megjelenésű, öt kettős küllővel kialakított könnyűfém keréktárcsák peremátmérője 20 col, anyaguk szénszál-erősítésű műanyag (CFP) és alumínium, s karcsú formáikkal hatékonyan segíti a fékek szellőzését. A gumiabroncsok elöl és hátul egyaránt 245/30 méretűek. Az első féktárcsákon négydugattyús nyergek ülnek. Az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESP) sport-üzemmódot is kínál, de akár teljesen ki is kapcsolható. A rögzítőfék elektromechanikus működtetésű.

 


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER