2011. március 06. vasárnap, 16:03

 

A Ford erőteljesen felgyorsítja a vezeték nélkül kommunikáló intelligens járművek, és a járművek közötti kommunikáció fejlesztését, a az első autógyártó a világon, amely prototípusokat épít amerikai demonstrációs célokra.

Intelligens jarmuvek

“A Ford véleménye szerint az egymással modern Wi-Fi rendszeren keresztül kommunikáló, intelligens autók jelentik a következő határvonalat az ütközések elkerülésében, forradalmasíthatják az autóvezetést, illetve számos ütközés megakadályozásának potenciáljával bírnak.” - fogalmazott Sue Cischke, a Ford Fenntarthatóságért, Környezetvédelemért és Biztonságért felelős alelnöke.

A Nemzeti Közúti Forgalombiztonsági Szervezet (NHTSA) októberben közzétett jelentése szerint a járművek közötti kommunikáció potenciálja hatalmas; évente akár 4.336.000, a rendőrségen bejelentett kisebb balesetben, azaz a kisebb koccanások mintegy 81 százalékában jelenthetne segítséget. A szakértők véleménye szerint az intelligens járművek 5-10 éven belül a közutakra kerülhetnek.
A Ford demonstrációs autói idén tavasszal kerülnek ki a forgalomba a fontosabb technológiai központok közvetlen környezetében.

Hogyan működik?

A kommunikáció modern Wi-Fi jelekkel vagy az erre a célra kialakított, rövid hatótávolságú, a Szövetségi Kommunikációs Bizottság által kijelölt kommunikációs csatornán zajlik. A radar-alapú biztonsági rendszerekkel ellentétben, amelyek csupán a látható veszélyeket képesek felmérni, a Wi-Fi-alapú rádiórendszer 360 fokos védelmet jelenthet a potenciálisan veszélyes helyzetekben, tehát akkor is, ha a vezető nem észlelheti a bajt.

jarmuvek kommunikacioja ford

Az autósokat így figyelmeztetni lehet majd arra, hogy autójuk egy kereszteződésben összeütközhet egy másik járművel, illetve, hogy a forgalomban jóval előttük egy autó hirtelen lassít vagy megáll, illetve amikor az autópályán megváltozik a sűrű forgalom ritmusa. A rendszerek arra is figyelmeztethetik az autóst, hogy sávváltáskor fennáll az ütközés veszélye, hogy az út mellett álló jármű felé közelítenek vagy hogy egy másik vezető elvesztette uralmát az autója felett.

Felgyorsítják a fejlesztést
Tízévnyi kutatást követően a Ford azt tervezi, hogy új, húszfős csapatot toboroz az olyan intelligens járművek technológiájának fejlesztésére, amelyek számos előnyt kínálnak majd a vásárlóknak. A csapat a világ minden tájáról érkező, a biztonság, az öko-mobilitás, az információs és szórakoztató rendszerek és az ergonómia szakterületén dolgozó tervezőkből, mérnökökből és tudósokból áll.

Egy nyelvet beszélni
A Ford partnerséget alakít ki más autógyártókkal, a szövetségi kormányzattal, illetve helyi és országos közúti hatóságokkal abból a célból, hogy olyan közös nyelvet hozzanak létre, amely garantálja, hogy egy közös kommunikációs szabvány segítségével az összes autó képes lesz a kommunikációra.

Ennek a magán-, és a közszférát felölő partnerségnek a része lesz a világ első, államilag támogatott programja, amely 2011 nyarán kezdődik, s amelyben a Ford két prototípus Ford Taurus szedánnal vesz részt. A DOT Intelligens Közlekedési Rendszerek (ITS) vezeti a kutatást, illetve tovább egyeztet a Ford és a General Motors közös kutatócsoportja, az Ütközés Megelőző Metrika Partnerség (CAMP) által szervezett autógyártók koalíciójával. A partnerség azon dolgozik, hogy még a jelenlegi kutatási fázis 2013-as befejezése előtt kifejlessze a működés szabványait.

beszelo jarmuvek

Egyéb lehetőségek, előnyök
Az ütközések számát mérséklő intelligens járművek csökkenthetik a forgalmi torlódást is, s így időt és üzemanyagot takaríthatnak meg az autósoknak. A dugók az intelligens járművek és infrastruktúra hálózatával is elkerülhetők, hiszen ezek valós időben képesek feldolgozni a forgalmi és közúti információkat, s a kevésbé zsúfolt útvonalakra terelni az autósokat.

A Texasi Közlekedési Intézet (TTI) 2010-es Nagyvárosi Mobilitási Jelentése szerint Amerika városaiban még zsúfoltabb forgalomra lehet számítani. A mostani állapot miatt már 2009-ben is 3,9 milliárd gallonnyi üzemanyag ment veszendőbe, s ez az átlagos távolságon ingázóknak évente mintegy 808 dollárnyi többletköltséget jelentett. A forgalmi torlódások legjelentősebb okai a balesetek, a lerobbant járművek és az úttesten szétszóródott tárgyak és alkatrészek.

“Nincs már messze az a nap, amikor járműveink négykerekű mobil eszközökként folyamatosan információt cserélnek egymással, illetve kommunikálnak a környezetükkel annak érdekében, hogy rövidebbé tegyék az utazást, üzemanyagot takarítsanak meg, s hogy az autósok egyszerűbben navigálhassanak az utakon.” jósolta Mascarenas.

A kapcsolat alapjainak lefektetése
A Ford jelenleg is működő technológiának egy része már bizonyítja, hogy az intelligens járművek képesek segíteni a vezetőknek. A közelgő veszélyre figyelmeztető rendszerek, mint például a Ford ütközésre figyelmeztető rendszere vagy a Holttér Információs Rendszer (BLIS®) és a keresztirányú forgalomra figyelmeztető funkció radaros érzékelőkkel észleli a járműhöz közel lévő autókat vagy tárgyakat.

“A SYNC kifejlesztésével a Ford úttörő szerepet vállalat a modern autók kapcsolati rendszerének megteremtésében,” mondta Shulman. “Úgy véljük, hogy az intelligens autók fejlett Wi-Fi rendszerét hozzá lehet kapcsolni az okostelefonokhoz vagy a GPS rendszerekhez, illetve egyszerűen kapcsolódhatunk a SYNC-hez, mint a mai telefonok.”

 


  •  

Újabb cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER