Életnagyságú vezeték nélküli távirányítású autókkal játszó mosolygó, kedves és komoly tudással bíró magyar fiatalemberek fejlesztik a jövő autózását, teszik le ma annak alapjait, a cég neve; Thyssenkrupp. A német cég magyar tudással dolgozik.
Majdnem 2 évvel ezelőtt ismertettük a Thyssenkrupp fejlesztéseit, s izgatottan vártuk a napot, mert nagyszerű jövőbemutató technológiákra nyitottak ajtót. Bár érdemben most nem árultak el sokkal több titkot a fejlesztéseikről, mint akkor, azt a kaput mégis sokkal szélesebbre tárták.
Hogy megértsék a továbbiakat és tájékozódjanak a Thyssenkrupp fejlesztéseiről, munkáiról, olvassák el a linken lévő előző rendezvény összefoglalóját.
Bár a pályán jót lehetett játszani a már steer by wire technológiával szerelt autóval, a Fiesta pedig már egyedül rótta tesztköreit, a jövő megcsillanása mégsem kint volt, hanem a vetítővásznon. A jövő autójában a legfontosabb elemek az abban keringő információk lesznek, s a fejlesztés a konvertálás mikéntjéről szól.
A digitális autó
Az előadás szinte mindegyik diáját a digitális szó jellemezte. A digitálisan előállított digitális termékeket digitális üzleti modellekkel veszik majd körül.
A látványos fejlesztések alatti világ, hogy a vezérlő miként dolgozza fel a hozzá érkező jeleket, majd miként döntve el, hogyan jut el a parancs a végrehatókhoz, mint a fék, hajtás, útvonal, s nem utolsó sorban a jármű digitális védelme a hackerektől.
Steer by Wire, a vállalat kutatásának egyik fő ága
Az önvezető autók felé vezető út egyik fontos állomása a steer-by-wire technológia, amely a mai gyártott repülőgépek mintájára a kormányzásnál nem használ mechanikus összeköttetést a kezelőfelület és az irányított elem között, csupán áram és információ áramlik a vezetékeken.
A kormányoszlop nélküli kormányzásnak nem csak az az előnye, hogy könnyebb átpakolni a jobbkormányos autóból a bal oldalra például, de mechanikailag nézve biztonságosabb és az önvezetéshez a már ma is használt funkciókat is fogja alkalmazni és kiszolgálni: adaptív sebességtartás, parkoló asszisztens, sávtartó automatika, ütközés elkerülés.
Ide kapcsolódik a behúzható kormányoszlop, mivel a majdan önvezető autónál esetleg csak zavarna minket, ebből egy szimulátorhoz kapcsolt példányt elhoztak magukkal. A vezetést imádóknak viszont valószínúleg nem az okoz aggodalmat, hogy eltűnik a kormány, hanem hogy mi lesz, ha már majd nem jön elő többet.
Az előjövő és eltűnő kormányt, egyébként már 2016-ban megismerhette az egész világ, a BMW Vision Next 100 videójából.
A Steer by wire kormányon szabadon állítható a kormányérzet (sportos, komfortos, parkoláshoz könnyített), de be lehet állítani fordítva is, mint ahogy a pályán meg is tették, azaz ha balra fordítom balra megy, szóval nem, akkor jobbra megy. Érdekesen nézek az ember érzékszervei az ezer éve megszokott mozdulatok után, elég nehéz „agyból” mondjuk így beparkolni, hogy még kicsivel nehezítsünk a dolgon.
További hasznos funkciók lehetnek: flexibilisen változtatható kormányáttátel, alul-, és túlkormányozottság kompenzálás, vezetéssegítő rendszerek, autonom járműirányítás. Jobb zajszigetelés, gyorsabb összeszerelés, szabadon tervezhető motortér, de versenyképesebb lesz az ár is.
A Fiesta már önállóan rója tesztköreit
Míg az előző bemutatón még a gázt és a féket a vezető kezelte, most már a GPS koordináták alapján felvett, illetve lefektetett nyomvonalon a Fiesta sofőr nélkül jár, sőt azóta elöl és oldalt kamerákat kapott, a kicsit könnyebb bójákkal kirakott pályán már az érzékelői alapján maga ítéli meg a választott útját. A sebességét 10 km/h-ban maximálták, amennyiben a kanyart nem tudná pontosan bevenni evvel, maga veszi lejjebb a sebességét.
Az önvezető autók tulajdonképpen már készen vannak, a fejlesztések a pontosításokról, finomításokról, a biztonság növeléséről szólnak. A társadalmak nincsenek még készen jogalkotásban, infrastruktúrákban, de idő kell majd, mire az autóvezetők is megszokják, hogy már nem ők vezetnek, hanem az autó dönt a többi autót is figyelembe véve.
A német vállalat elsősorban nem a piac, hanem saját autóipari fejlesztéseihez készít önvezető autókat, ugyanis ezeken mérik fel az 5-15 év múlva várható piaci igényeket, elvárásokat – mondja magáról a Thyssenkrupp. Talán ez a legfontosabb mondat amit elárultak magukról és a gondolataikról úgy 2030 környékén.
Miközben az autó-, és vezetésimádó szakemberek a vezetők nélküli autókon dolgoznak, a jövő iránti kíváncsiság és izgalom mellé egy kis melankolikus bú keveredett egy kis örömmel.
Kíváncsiság, hogy milyen lesz az élet, a forgalom, milyenek lesznek technikailag a járművek.
Bú, hogy az amiért szeretjük az autókat, a vezetés tudása és élvezete el fog tűnni.
Öröm, hogy mi még abban a korban születtünk amikor megélhettük a vas szabad irányítását, csodálatos sokszínűségüket.
Rezervátumokba zárt Autók?
Hazafelé menet valami különös öröm fogott el, hogy vmi kis dugulás miatt elment az alapjáratom és elhagyva a máskor cizellált kommentelést, hálásan néztem a főútra kiforduló majd cammogó autóstársamra. Ne kérdezzék miért, ha értik talán megértették merre mutat a fejlesztés.
Emlékeznek a Pusztító című filmre? Talán így kell majd találkoznunk korunk szeretett autóival, mint amikor az undergroud világban Stallone megpillantotta az Oldsmobile 442-t.
Magyarok a világ járműgyártásában
Ezen a címen most már hagyományosan visszatérő kiállítás van az éves AMTS-en. Mi magyarok nagy arányban vettünk részt eddig is a járművek fejlesztésében. Ezért, autó és távirányítású autókedvelők, lehet életnagyságban játszani! Ha a jövőt akarod csinálni, talán még nem késted le, irány az autóipari és IT pályák! A jó magyar szakember képes még céget is idevonzani, olyat, mint például a Thyssenkrupp.
Hozzászólások