2025. október 24. péntek, 22:17

 

A GEN3 Evo együléses versenygép az erő és hatékonyság szintézise. A minden korábbinál gyorsabb, könnyebb és hatékonyabb autó a fenntartható motorsport vízióját testesíti meg: olyan teljesítménylaboratórium ez, ahol minden kilowatt számít. A karosszéria ultrakönnyű és merev. A Spark Racing Technology GEN3 szerkezetére épülő együléses autó karbonszálas monocoque-ot kapott, amely megfelel a legmagasabb FIA biztonsági előírásoknak. Minimális tömege 859 kg a sofőrrel együtt, ami biztosítja a jobb agilitást és energiahatékonyságot, közelít a belső égésű együlésesek dinamikájához, ám közben teljesen elektromos marad.

 

 

Lélegzetelállító gyorsulással rendelkezik. Elegáns karosszériája alatt 350 kW teljesítményű elektromos hajtásrendszer rejtőzik (kb. 470 LE), amely lehetővé teszi a lenyűgöző gyorsulást: 0–100 km/h mindössze 1,86 másodperc alatt. A végsebesség kb. 320 km/h, így a GEN3 Evo a leggyorsabb elektromos együléses a FIA bajnokság történetében.

A GEN3 generáció egyik fő újítása a két elektromos motor jelenléte a lehető legnagyobb energia-visszanyerés érdekében. Normál üzemmódban a hátsó motor biztosítja a hajtást, míg az első motor az energia-visszanyerést végzi. „Attack” üzemmódban a két motor együttműködik, így az autó összkerékhajtásúvá válik. Együttesen akár 600 kW energiát is visszanyerhetnek a fékezések során, így egy e-Prix versenyen a felhasznált energia majdnem 50%-a újrahasznosulhat. Az energiát a körülbelül 47 kWh kapacitású akkumulátor tárolja, amely azonnali teljesítményt, termikus stabilitást és tartósságot kínál.


A Stellantis Motorsport fejlesztése
Az együléses versenyautó közvetlenül a Stellantis Motorsport Satory-i központjában, Jean Marc Finot irányítása alatt készül. Az autóban majdnem 11 évnyi Formula E-s tapasztalat van, amelynek része az egyedülálló szakértelem a 100%-ban elektromos együlésesek tervezésében, működtetésében és optimalizálásában. A dedikált csapat minden szakértelmét, szenvedélyét és versenytapasztalatát beveti a Citroën Formula E programjában.

Ez a több szezon során felhalmozott szakértelem lehetővé teszi a Stellantis Motorsport számára az erő, hatékonyság és megbízhatóság – a Formula E három alapvető paramétere – összetett egyensúlyának mesteri kezelését, mert ebben a sorozatban minden tizedszázaléknyi hatékonyság versenyelőnyt jelent. A karosszérián és a szerkezeten túl a Stellantis Motorsport szakértelme kiterjed a teljes hajtásláncra: a nagy teljesítményű villanymotorokra (versenyben akár 350 kW), a házon belül fejlesztett inverterekre és teljesítményszabályozó szoftverre, a kétmotoros energia-visszanyerő rendszerre (első és hátsó), valamint a fejlett hő- és energia-menedzsmentre, amelyek a versenyteljesítmény középpontjában állnak.

A Formula E tapasztalat közvetlenül a márka sorozatgyártású elektromos mobilitási projektjeibe épül be: akkumulátor-szabályozó rendszerek optimalizálása, inverter hatékonyság, fékezési energia visszanyerése és motorvezérlő szoftverstratégia.

„Nem csupán egy együléses versenyautót tervezünk: a Citroën szenvedélyét élesztjük fel a világ egyik leginnovatívabb bajnokságában. Közel tizenegy év tapasztalatával a Formula E-ben, mérnökeink és technikusaink tucatjai dolgoznak a márka szolgálatában nap, mint nap a legmagasabb színvonalon, versenytapasztalattal és lelkesedéssel. Ez a szezonok során megszerzett szakértelem lehetővé teszi számunkra a teljesítményszabályozás, a csúcshatékonyság és a megbízhatóság alapvető egyensúlyának mesteri kezelését.” – Jean Marc Finot, a Stellantis Motorsport igazgatója.


A trikolor fényezés
A francia márka Formula E versenyautójának fényezése már az első pillantásra határozottságot, energiát és identitást sugall. A Citroën Design Centre által kidolgozott színátmenet az autó gyorsulását láttatja. Az egymást követő szegmensek a Citroën embléma szögét mintázzák. Az összhatás erőteljes és nagyon drámai.

Elöl az élénkvörös árnyalat lobbantja lángra az együléses orrát – ez a szín a szenvedélyt, a sportot és a Citroën örökségét sugározza. Ez a Citroën védjegye, amely a szívverést és azt a márkát szimbolizálja, amely mindig izgalmas élményt teremtett az úton és a versenypályán egyaránt. Ahogy tekintetünk végigsimít a karosszérián, megáll az egy aranyműves precizitásával kidolgozott átmenetnél. 
A vörös terület megnyúlik és elhalványul. A gesztus tiszta, kontrollált és nagyon modern: a teljesítmény találkozik az eleganciával.

A látványt innentől a tiszta fehér és az elektromos kék uralja, létrehozzák a trikolor kompozíciót, amelyet a Citroën büszkén visel a Formula E mezőnyében. Három szín, három ígéret: szenvedély, technológia és büszkeség. Egyértelmű tisztelgés Franciaország, annak tudása és innovációs szelleme előtt. Ez a fényezés merész és kifinomult, egy ország színeit, egy gyártó büszkeségét és egy vízió eleganciáját hordozza.


Kivételes pilóták, tapasztalt csapatfőnök
Két tehetséges, a Formula E-ben már széleskörű tapasztalattal rendelkező pilóta képviseli majd a márkát az ABB FIA Formula E Világbajnokságon.

Jean-Éric Vergne 35 éves francia pilóta, aki a motorsport egyik mércéjévé vált. A Formula E-ben szerzett magának nevet, ő volt az első, aki két egymást követő bajnoki címet nyert. Sokoldalúsága kiterjed a tartóssági versenyekre is, számos kategóriában gyűjtött tapasztalatot és ért el eredményt.
Összefoglalva:
• 2008: Formule Campus és Formule Renault 2.0 bajnok
• 2012–2014: Formula 1 pilóta a Toro Rosso-nál
• 2014: Formula E debütálás
• Kétszeres Formula E bajnok
• 2022 óta: FIA WEC pilóta a Team Peugeot Total Energies csapatában

„Izgatott vagyok, hogy csatlakozhatok a Citroën Formula E projektjéhez – egy ilyen ikonikus és legendás francia márkához. Igazi megtiszteltetés francia pilótaként képviselni a hazámat az új csapatban. Célom, hogy minden Formula E tapasztalatomat a Citroën sikeréhez hozzájárulva kamatoztassam az első szezonban. Ez az új projekt óriási motivációt jelent számomra. Nagy bizalmam van a csapatban, és hiszem, hogy már jövőre harcolhatunk a dobogós helyekért és győzelmekért. Ha távolabbra tekintünk, a célunk világos: a Citroën Racing csapatát a Formula E következő generációjának legjobb csapatai közé emelni.” – Jean Eric Vergne

Nick Cassidy, 31 éves új-zélandi pilóta, generációjának egyik legkiemelkedőbb tehetsége a motorsportban. A go-kartban és együlésesekben tett ígéretes kezdés után Japánban már ragyogott a „Japanese Triple Crown” (Super Formula, Super GT és Formula 3) megnyerésével. 2020-ban csatlakozott a Formula E-hez, ahol gyorsan komoly esélyessé vált, győzelmeket és dobogós helyezéseket gyűjtött. Két kiemelkedő szezon után csatlakozott a Citroën Racing csapathoz.
Összefoglalva:
• Tripla bajnok Japánban: Formula 3, Super GT és Super Formula
• 2023–2024: 3. hely, Formula E Világbajnokság
• 2024–2025: 2. helyezett
• 11 győzelem és 25 dobogós helyezés a Formula E-ben
• Tapasztalat a DTM-ben és FIA WEC-ben együléses pályafutása mellett
• Generációja egyik legelismertebb pilótájának tartják

„Nagyon izgatott vagyok, hogy a Citroën Formula E projektjének részese lehetek, és képviselhetek egy ilyen ikonikus márkát a bajnokságban. Minden eszközünk és megfelelő emberünk megvan ahhoz, hogy valami igazán különlegeset építsünk fel a következő években. Nagyon várom azt is, hogy együtt dolgozhassak Jean-Éric Vergne-el, az egyetlen kétszeres Formula E bajnokkal. Egy új csapat építése izgalmas kihívás. A Gen3 autóban eltöltött három nagyszerű szezon után minden tapasztalatomat felhasználom, hogy a 12. szezonban kiváló eredményeket érjünk el, és hogy a Citroën a jövő élcsapata legyen.” – Nick Cassidy


Cyril Blais – kinevezett csapatfőnök
A Formula E-ben szerzett jelentős tapasztalattal Cyril Blais műszaki szakértelmét és vezetői képességeit kamatoztatja majd a csapat élén, hogy az ABB FIA Formula E Bajnokságban elérjük kitűzött céljainkat. Cyril Blais versenymérnökként kezdte pályafutását a Formula E-ben, olyan neves pilóták mellett dolgozott, mint Lucas di Grassi és Maximilian Günther. Fokozatosan lépkedett előre: főmérnök és helyettes csapatfőnök lett, majd a csapatfőnöki szerepet töltötte be a Maseratinál.

Cyril Blais jól ismert együttműködő hozzáállásáról és a tehetségek összefogásáról, és a csapat optimális munkakörnyezetének és kollektív vezetésének megteremtésére fog koncentrálni. Stratégiai elképzelései között szerepel a csúcstechnológiákra és az energia-menedzsmentre helyezett nagy hangsúly, valamint a szimulátorok széleskörű használata a pályán nyújtott teljesítmény maximalizálása érdekében. „Célom, hogy konszolidáljam a csapat eredményeit, és hogy fejlődjünk a bajnokságban, s közben értékeljem minden csapattag munkáját és elkötelezettségét.” – Cyril Blais.


2. Új kihívás a Citroën számára

Inspiráló szenvedély a versenyzésre és az értékek megosztására
A Citroën márka különleges lendülettel halad előre. Miután mindössze két év alatt megújította teljes palettáját, a versenysportba való visszatérés újabb lépés a márka identitásának formálásában, az emberek összekapcsolásában és értékeinek, ambícióinak kifejezésében. A Formula E-be való belépés valódi lökést ad a Citroën imázsának. A motorsport az autós szenvedély központi eleme. Legendás márkákat épít fel, legitimációt ad, és megszólítja a nagyközönséget. Összekapcsolja az alkalmazottakat és a hálózatot a közös szenvedély köré. Megmutatja az ügyfeleknek, hogy a márka elkötelezett a magas színvonalú termékek fejlesztése iránt, amelyekben a versenysportból megszerzett tudást is alkalmazza.

A Citroën célja világos: lenyűgözni a rajongókat, és fenntartani azokat az emberi értékeket és magas színvonalat, amelyek a márka DNS-ét formálták. A Citroën hivatalos csapatként tér vissza a bajnokságba, de a versenyzést nem hagyta teljesen abba, hiszen készleteket kínált az ügyfeleknek a C3 Rally2 életre keltéséhez. Olyan autóról beszélünk, amely 2025-ben több mint 95 győzelmet ért el, és továbbra is lenyűgözi a Citroën Racing kultúrájához hű rajongókat. A Citroën örömmel hívja ezt a még mindig aktív rajongói bázist egy új kalandra, amely ugyanolyan lelkesedést ébreszt majd bennük. Az ABB FIA Formula E Világbajnokság minden összetevővel rendelkezik ahhoz, hogy intenzív versenyhétvégéket kínáljon, és rajongók új csoportjait vonzza.


Citroën: új játékos egy előremutató és elkötelezett versenysorozatban
Ez a visszatérés nem akármilyen bajnokságba történik, hanem kétségtelenül a leginnovatívabb, legmerészebb és legelkötelezettebb versenybe. Ez a tisztán elektromos bajnokság az innováció és a fenntartható fejlődés szimbóluma. A Formula E sokkal több, mint egy bajnokság: a társadalmi felelősségvállalás mintája. A motorsport fenntartható vízióját testesíti meg, s ez összhangban van a Citroën elkötelezettségeivel. A villamosítás a márka stratégiájának alappillére és az energiaátmenet, valamint a jövő mobilitásának sarokköve, és ez ebben a sorozatban természetes módon jut kifejezésre. A verseny, a merészség és a felelősség egyesül, hogy hajtsa a fejlődés motorját, és a társadalmat a lehető legtöbb ember javára fejlessze tovább.

Ez a bajnokság a technológia átadásának lehetőségét is kínálja, s konkrét előnyöket jelent a jövő elektromos járművei számára. Mivel ebben a sorozatban a gyártók, mérnökök és pilóták közös célok – a teljesítmény fokozása és a természet védelme - érdekében dolgoznak, a Formula E illusztrálja a sportág fontos szerepét a jövő konkrét műszaki megoldásainak kutatásában. A Formula E így igazi laboratóriumként működik, ahol minden előrelépés az energiahatékonyság, az akkumulátor-vezérlés és a konnektivitás terén közvetlenül járul hozzá a jövő elektromos járműveinek fejlesztéséhez. Minden elemet – a villanymotortól az energiavisszanyerés szoftveres szabályozásáig – a jövő elektromos technológiáinak teszteléseként is használjuk. A Formula E továbbra is az elektromos innováció bajnoksága marad.

A sportteljesítményen túl a Formula E kiemelkedik a fenntartható fejlődés iránti konkrét elkötelezettségével. Ez az első globális versenysorozat, amely ISO 20121 minősítést szerzett felelős rendezvényszervezésből; a sorozat a kezdetektől fogva a nettó nulla karbonlábnyom elérésére törekszik. Az akkumulátorokat újrahasznosítják vagy újra felhasználják, a Hankook abroncsok 35%-ban újrahasznosított anyagból készülnek, és minden logisztikai műveletet optimalizálnak a környezeti lábnyom csökkentése érdekében. A versenyautók által felhasznált energia körülbelül fele fékezési energiavisszanyerés eredménye. A tisztább mobilitás és a bolygót tisztelő innovációk bemutatásával a Formula E a sport iránti szenvedély és az ökológiai felelősségvállalás összefonódását támogatja. Azaz olyan értékekét, amelyek teljes mértékben összhangban állnak a Citroën fenntartható, mindenki számára elérhető mobilitásra vonatkozó víziójával és elkötelezettségével.


Erőteljes nemzetközi eszköz új közönség eléréshez
A 12 országban lebonyolított 18 futamos bajnokság erős nemzetközi dimenzióval bír. A Formula E-ben való részvétel lehetővé teszi a Citroën számára nemzetközi hírnevének megerősítését, különösen olyan a piacokon, ahol a márka növelni kívánja ismertségét. A Bajnokság emellett nagyon erős bemutatkozási lehetőséget kínál a márka értékeinek közvetítésére és olyan közönség elérésére, amelyet máshol nem feltétlenül képes megszólítani.

A Citroën olyan márka, amely közel áll az emberekhez egy olyan bajnokság részvevőjeként, amelyet városok központjában vagy azok közvetlen közelében rendeznek meg vonzó formátumban. A Citroën népszerű márka, amely elkötelezett a mobilitás, különösen az elektromos mobilitás demokratizálása iránt (Ami, ë-C3 stb.). A Formula E városi versenyei ugyanezt a törekvést tükrözik: közelebb hozni a motorsportot a közönséghez, hozzáférhetővé tenni az eseményeket, és valódi kapcsolatot teremteni a rajongókkal.

A Formula E közönségének profilja – fiatalabbak, arányaiban több a női szurkoló, aktívabbak és jobban kapcsolódnak – összhangban áll a Citroën céljaival. Ezek a márka számára fontos vevői csoportok érzékenyek az innováció, az elérhető ár és a felhasználóbarát működés értékeire, s a Formula E is tökéletesen tükrözi ezeket. Az olyan modellek, mint az Ami (kizárólag online kapható) és az új elektromos ë-C3 azt mutatják meg, hogy a márka miként szeretné megszólítani azt az új generációt, amely fogékony az innovációra és a dizájnra. Ezek a modellek könnyen megvásárolhatók és egyszerűen használhatók. A Formula E a stratégia és játékok koncepcióira épít, amelyekkel másféle közönséget vonzhat. Így a sorozat inspirációt és elérhetőséget teremt, a márka pedig a bajnokság részvevőjeként fokozhatja saját piaci hatását.

3. A Citroën ismét kapcsolódik 60 évnyi autóipari szenvedélyéhez

A Citroën újra kapcsolódik a motorsport világához, amely formálta a márka történelmét és legendáját - a rally raidektől (5 bajnoki cím) a WRC-n át (8 elsőség) egészen a WTCC-ig (3 győzelem). Minden alkalommal, amikor a Citroën benevezett egy sorozatba, címeket nyert. A márka ugyanezzel a felfedezési vággyal és győzni akarással vesz részt a Formula E bajnokságban, ahova a csapat magas színvonalat és szenvedélyt hoz rajongói számára.

A motorsport a Citroën kultúrájának és örökségének része. A történet több mint 60 évvel ezelőtt kezdődött, amikor a Citroën ID 19 megnyerte az 1959-es Monte Carlo Rally-t. Ugyanez az autó az 1960-as években is kitűnt a rallykon, például a marokkói sivatagi pályákon. Ez a történet folytatódott a 70-es években az SM és CX modellekkel.

A történet a fantasztikus rally raid versenyekkel folytatódott. Az 1990-es években a Citroën a ZX Rallye Raiddel tűnt ki a versenyeken; olyan kivételes jármű volt ez, amelyet a Citroën Sport fejlesztett ki a legextrémebb terepek leküzdésére. A robosztusság, a technológiai innováció és a teljesítmény ötvözésével a ZX Rallye Raid a márka avantgárd szellemét testesítette meg. A legnagyobb nemzetközi eseményeken indulva gyorsan viszonyítási ponttá vált, s a legkeményebb sivatagi futamokon is bizonyította, hogy a Citroën képes a mezőnyt uraló versenygépek fejlesztésére. A Guy Fréquelin és a többi kivételes pilóta, Ari Vatanen, Pierre Lartigue és Timo Salonen vezette ZX Rallye Raid 1990 és 1997 között nem kevesebb, mint 36 alkalommal győzött, s többek között négyszer nyerte meg a Párizs-Dakar rally-t is. Ezek a látványos sikerek a Citroën-t az off-road motorsport panteonjába emelték, és megalapozták a WRC-ben aratott sikereket.

A 2000-es évek fordulóján a Citroën és kivételes pilótáinak sora új mércét állított fel a WRC-ben. Philippe Bugalski szerezte a márka első világbajnoki sikereit az Xsara Kit Carral, amely még a bivalyerős WRC-ket is képes volt legyőzni aszfalton. Ezek a merész győzelmek utat nyitottak a Citroën dominanciájához a WRC-ben, amelyet a fiatal, rendkívül tehetséges alsó-lotharingiai pilóta, Sébastien Loeb érkezése koronázott meg. Loeb-bel a volánja mögött a Citroën igazi legenda lett: 2004 és 2012 között kilenc egymást követő egyéni világbajnoki címet és nyolc gyártói címet szerzett a Xsara, a C4 és a DS3 WRC révén. A csapat a műszaki fegyelem, az innováció és a bajnoki ösztön tökéletes kombinációját testesítette meg. Később egy másik Sébastien – Ogier – folytatta a legendát, további sikereket hozott a márkának, s bebetonozta a Citroënt a WRC történetének legsikeresebb gyártói közé.

2014 és 2016 között a Citroën a Túraautó Világbajnokságon (WTCC) is történelmet írt példa nélküli dominanciájával. A C-Elysée WTCC-vel a márka három egymást követő gyártói és egyéni bajnoki címet nyert kivételes pilótái, José María „Pechito” López, Yvan Muller és Sébastien Loeb révén. A Citroen csapata már a kezdetektől fogva példamutató felkészüléssel, nagyon versenyképes autóval és mesteri stratégiával tűnt ki a mezőnyből, aminek következtében legyőzték ellenfeleiket és sorra szállították a győzelmeket.

Érdemes megemlíteni, hogy a Citroën már korábban is kínált együlésest sporttörténelmében. Az 1960-as években Maurice Émile Pezous, az albi-i Citroën-kereskedő szenvedélyéből született meg a Citroën MEP, amely az innováció és az elérhető árú technika szellemét, azaz a márka értékeit testesítette meg. Az MEP-et gazdaságos, együléses oktatóautónak tervezték, amelyhez az Ami 6 és a GS alkatrészeit használták, hogy a fiatal pilótáknak ugródeszkát nyújtson a motorsport világába. A Citroën és az FFSA támogatásával a Formula Bleue, azaz a francia tehetségek képzését szolgáló kategória ikonikus autójává vált. 1965-től a 1970-es évek végéig több fejlesztés – az MEP X1-től a MEP X27-ig – tökéletesítette a koncepciót anélkül, hogy megváltoztatta volna annak eredeti lényegét: kis tömeg


 


  •  

Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER