Címkék: BMW.elektromos

2020. január 02. csütörtök, 12:39

 

A károsanyag-kibocsátástól mentes közlekedés hosszú távon fenntartható égisze alatt született modell mára a kompromisszumoktól mentes hétköznapi használhatóság, a nagyfeszültségű akkumulátorra vállalt gyártói garancián is messze túlmutató megbízhatóság és a költséghatékony fenntarthatóság hármas egységének négykerekű szimbólumává érett, amely világszerte eladott több mint 165 ezer példányával az iparág legnépszerűbb tisztán elektromos meghajtású prémium kompaktjaként folytatja karrierjét.

 

 

A hosszú távon fenntartható személyes mobilitás iránymutató úttörője, egy legyőzhetetlen hosszútávfutó edzettségével, kitartásával és diadalmenetével: 2013-as piaci debütálása után hat esztendővel a BMW i3 tisztán elektromos prémium kompakt továbbra is a világ elsőszámú környezetbarát kisautója, amely rendhagyó sikertörténetével az elektromos mobilitás négykerekű ikonjává emelkedett. Piaci bevezetése óta a modell a világszerte legnagyobb darabszámban értékesített tisztán elektromos meghajtású prémium kompakttá vált, amelyet a mai napig eladott több mint 165 ezer példány igazol. És hiába a kiemelkedő értékesítési teljesítmény, a BMW i3 évről évre új eladási csúcsot ér el. Az osztatlan népszerűségnek örvendő modell varázsereje a futurisztikus vezetési élménnyel megfűszerezett, kompromisszumoktól mentes hétköznapi használhatóságban és a belvárosi kerületek közötti ingázáson messze túlmutató, környezetbarát kvalitásokban rejlik. Mindezt az elektromos mobilitás azon első úttörői is alátámasztják, akik az elsők között ültek be a BMW i3 tisztán elektromos prémium kompaktba és az elmúlt hat évben már több mint 200 ezer kilométert utaztak károsanyag-kibocsátás nélkül.

 

 

Jövőbe mutató járműtechnológiájának és töretlen értékesítési sikertörténetének köszönhetően a BMW i3 a 2013-as piaci bevezetése óta eltelt hat évben a tisztán elektromos mobilitás négykerekű szimbólumává érett. A BMW Group így az elkövetkező években még tovább fejleszti a modellt és a tervek szerint egészen 2024-ig meghosszabbítja sorozatgyártását. Az iránymutató autó első tulajdonosai egybehangzóan a modell megbízhatóságát, tartósságát és egyetlen feltöltéssel is elegendő tisztán elektromos hatótávolságát hangsúlyozzák a BMW i3 legfőbb erényeiként, legyen szó akár a dél-afrikai hőségről, akár az észak-svédországi fagyokról. A BMW Group tömegtermelésben kínált első tisztán elektromos meghajtású modellje a világ minden táján bizonyította költséghatékony működését, amelyhez kompromisszumoktól mentes hétköznapi használhatóság társul. A BMW i3 első tulajdonosai hat éve tesztelik valódi körülmények közepette az innovatív gépkocsi hajtáslánc-technológiáját és nagyfeszültségű akkumulátorát, a károsanyag-kibocsátástól mentes közlekedés pedig esetükben sem merült ki az otthon és a munkahely közötti ingázásban, hiszen a modellt a hosszabbra nyúló hétvégi kirándulásokon és a nyaralások alkalmával is rendre vallatóra fogták.

Több mint 277 ezer kilométer az eredeti fékrendszerrel

„A BMW i3 koncepciója teljességgel egyedülálló” – meséli az észak-rajna-vesztfáliai Titz városában élő Helmut Neumann, aki 2014 óta vezeti 60 amperóra tárolókapacitású akkumulátorral szerelt BMW i3 modelljét és Berlinbe, valamint az Alpokba is gond nélkül eljutott vele. „Kívülről olyan modern ruhát ölt, hogy még mindig megfordulnak utána az utcán. És ha a pazar vezetési élményt nem is nézzük, a BMW i3 akkor is egy végtelenül gazdaságos autó. És ez alatt nem csupán az energiafogyasztást értem, hanem a fenntartási költségeket is” – teszi hozzá. A BMW i3 kombinált energiafogyasztása 100 kilométerre vetítve, a modell teljes életciklusát nézve átlagosan 13 kilowattóra, amely nem csupán a belsőégésű erőforrással szerelt modellekhez viszonyítva, de az elektromos autók mezőnyében is páratlan: kilowattóránként 30 euro centtel számolva Helmut Neumann BMW i3 modelljének energiafogyasztási költsége 100 kilométerenként mindössze 3,90 euróra jön ki.

A legnagyobb német autóklub (ADAC) elemzése arra is rámutat, hogy a BMW i3 nem csupán ökológiai szempontból, de gazdasági szempontból is a hosszú távon fenntartható jövőbe vezeti a bajor prémiumgyártó ügyfeleit. Az összes felmerülő költséget egybevetve a BMW i3 mintegy 20 százalékkal gazdaságosabb választás, mint a BMW bármely hasonló teljesítményű, belsőégésű erőforrással szerelt modellje. Az alacsonyabb fogyasztás és a jobb értéktartás mellett az olcsóbb fenntarthatóság is a BMW i3 oldalára billenti a mérleget, arról nem is beszélve, hogy a tisztán elektromos prémium kompakt tulajdonosai a motorolaj-cserének és a kipufogórendszer problémáinak is búcsút mondhatnak. Sőt mi több, a lassítás a BMW i3 esetében legtöbbször intenzív fékenergia-visszatáplálással párosul, amely egypedálos vezetést tesz lehetővé. Így lehetséges az, hogy Helmut Neumann BMW i3 modelljén még 277 ezer kilométer után sem kell lecserélni az eredeti féktárcsákat és fékbetéteket.

 Helmut Neumann egyike a bajor prémiumgyártó azon ügyfeleinek, akik a technológia fejlődésével párhuzamosan kicseréltették a BMW i3 nagyfeszültségű akkumulátorát, így az eredetileg 60 amperóra tárolókapacitású és 22 kilowattóra energiateljesítményű energiatároló egységet egy 94 amperóra tárolókapacitású, 33 kilowattóra energiateljesítményű egységre cserélték. Az új akkumulátor érezhetően nagyobb energiatartalékot jelent” ez pedig még kényelmesebbé teszi a hosszabbra nyúló utazásokat” – mondja Neumann.

 

 

A megbízható tisztán elektromos hatótávolság a nagyfeszültségű akkumulátor minőségét igazolja

 A BMW i3 tisztán elektromos prémium kompakt első tulajdonosainak gyakorlati tapasztalatai egybehangzóan azt mutatják, hogy az iránymutató négykerekű egyetlen feltöltéssel megtehető zéró emissziójú hatótávolsága még több százezer kilométer futásteljesítmény után is csupán enyhe mértékben csökken. Ez a BMW Group által gyártott nagyfeszültségű akkumulátorok kimagasló minőségét igazolja. 2013-as piaci premierje óta a BMW i3 egyetlen példányában sem kellett akkumulátort cserélni idő előtti elhasználódás vagy jelentős mértékű öregedés miatt. Látva, hogy a BMW i3 nagyfeszültségű akkumulátorainak teljesítménye még az eleinte megadott 100 ezer kilométer után sem csökken, a BMW Group Európában 8 évre vagy 160 ezer kilométerre növelte a tisztán elektromos prémium kompakt energiatároló egységére nyújtott gyártói garanciát.

A müncheni központú vállalatcsoport az elmúlt években az autókban elhasználódott akkumulátorok újrafelhasználási módját is kifejlesztette: az öreg energiatároló egységek fix akkumulátortelepeken kezdik meg második életüket, a lakossági villamosenergia-hálózathoz csatlakoztatva vagy a zöld energia házon belüli legoptimálisabb felhasználását segítve. Lipcsében működő gyárának energiaellátását például szélerőművekkel biztosítja a bajor gyártó, amely a BMW i3 előszériás példányaiból kiszerelt és idő közben nagyobb teljesítményűre cserélt energiatároló egységekből álló akkumulátortelepen tárolja a zöld energiát.

A BMW i3 a gyakorlatban is garantálja a papíron megadott tisztán elektromos hatótávolságot, amelynek köszönhetően hosszú távú használhatóságot kínál ügyfeleinek. Az Ausztriában élő Gabriele Forster például már első nap felvette a közlekedés és a járműtöltés optimális ritmusát, hogy minden pillanatban hatékonyan használhassa környezetbarát gépkocsiját otthona és munkahelye között. A 60 amperóra tárolókapacitású akkumulátorral szerelt modellt napközben a munkahelyén, éjszaka pedig otthonában csatlakoztatja a kiépített fali töltőhöz, a 200 kilométerre elegendő tisztán elektromos hatótávolság így még a váratlan kitérőkre is elegendő energiát biztosít.

Az Egyesült Államokban élő Robert Cleary napi 150 kilométert ingázik károsanyag-kibocsátás nélkül. Az elmúlt évek során egyetlen alkalommal fogyott el alóla az akkumulátorban tárolt energia – 50 méterre az otthoni gépkocsi-feljárótól, így a problémát egy hosszabbítóval megoldotta. Robert anno a BMW Active E kísérleti tesztflottájának vezető résztvevője volt, így 2014-ben egy 60 amperóra tárolókapacitású akkumulátorral szerelt BMW i3 „Electronaut” verziót is kapott hétköznapi tesztelésre. Az autó számtalan beszélgetést indított el Robert munkahelyén, ahol az elektromos mobilitás egyik úttörőjeként nyilvános járműtöltő oszlop létesítését is kezdeményezte. Meggyőződéssel vallja, hogy „az elektromos mobilitás erősíti a környezettudatosságot”.

To Shaun Maidment számára eleve ismeretlen a „hatótávolságtól való félelem” fogalma. „Egyszer Johannesburgból mentem Fokvárosba, ami elsőre kicsit hosszú útnak tűnt, de minden rendben volt” – meséli a dél-afrikai férfi, aki egy átlagos hétköznapon több mint 300 kilométert tesz meg úgy, hogy az ügyfeleinél töltött idő alatt autója akkumulátorát is tölti. To Shaun Maidment 2014-ben egy 60 amperóra tárolókapacitású akkumulátorral és egy kiegészítő benzinmotorral felszerelt BMW i3 Range Extender modell mellett döntött, a belsőégésű erőforrásra azonban kizárólag biztonsági tartalékként tekint. „A Range Extender csupán egy biztosíték” – mondja. Hogy még tovább népszerűsítse hazájában az elektromos mobilitást és elősegítse a hálózatról tölthető gépkocsik térnyerését, To Shaun Maidment egy közösségi gyűjtést kezdeményezett, a befolyt összegekből pedig Dél-Afrika nyilvános járműtöltő állomásainak számát gyarapítja.

A BMW i3 tisztán elektromos prémium kompakthoz 2018 negyedik negyedévében vált elérhetővé az eddigi legkorszerűbb, 120 amperóra tárolókapacitású nagyfeszültségű akkumulátor, amely 42,2 kilowattóra energiateljesítményével a valós körülmények közötti legdinamikusabb járműhasználat eredményeit vizsgáló, globális szabvány szerint működő tesztciklus (WLTP – Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) mérései szerint egyetlen feltöltéssel több mint 285 – 310 kilométer, a hétköznapi használat során pedig 260 kilométer tisztán elektromos hatótávolságot garantál. Ez mintegy 50 százalékos hatótávolság-növekedést jelent a BMW i3 2013-ban debütált első példányaihoz képest.

 

 

A BMW i3 egyik legfőbb ismérve a fenntartható vezetési élmény

A BMW i3 első tulajdonosai még a tisztán elektromos prémium kompakt volánjánál töltött megannyi év után is megszállottan rajonganak a modell azonnali teljesítmény-leadásáért, az elektromos motor nyomatékáért, valamint a fékezéskor felszabaduló energiát visszatápláló, egypedálos vezethetőségért. „Sok elektromos autót teszteltem, mielőtt a BMW-re esett a választásom. Nagyobbakat és gyorsabbakat egyaránt, de egyik sem volt olyan agilis és olyan könnyedén kezelhető, mint az i3” – fogalmaz Rob van Roon, aki 2013 vége óta 276 ezer kilométert tett meg a BMW Group első tisztán elektromos meghajtású modelljével, 2019 márciusa óta pedig további 25 ezret az új, 120 amperóra tárolókapacitású akkumulátorral szerelt BMW i3-mal. Az új modellt naponta csupán egyszer kell feltöltenie tulajdonosának, a Hollandiában élő férfi pedig pontosan tudja, hogyan tudja ezt a leghatékonyabban kivitelezni. „A járműtöltés nem feltétlenül jelent várakozást. Ilyenkor intézem el az adminisztratív munkákat és a telefonhívásokat, hiszen ezek éppúgy teljes figyelmet igényelnek” – teszi hozzá Rob van Roon, aki a hosszabbra nyúló utazások alkalmával az Ionity gyorstöltőkből álló járműtöltési hálózatának előnyeit is felfedezte. Az Ionity mintegy 200 állomásból álló hálózatot üzemeltet az öreg kontinens legforgalmasabb közúthálózata mentén. „Ha megállok egy étkezésre, az autóm akkumulátorát is fel tudom tölteni” – így Rob van Roon, aki családját Norvégia Északi-fokához, Portugália délnyugati csücskébe és Szicíliába is elvitte már a BMW i3 modellel.

2013 októberében a svédországi Leif Carlsson is kapva kapott a BMW i3 első stockholmi tesztvezetésének alkalmán. „Már az első úton meggyőzött, hogy ez bizony az én autóm. A legszuperebb vezetési élményt adta, amit valaha átéltem” – meséli a férfi, aki az elmúlt hat évben több mint 216 ezer kilométert tett meg a 60 amperóra tárolókapacitású akkumulátorral és kiegészítő benzinmotorral felszerelt BMW i3 Range Extender modellel. Leif Carlsson megtalálta a vezetési élmény és a fenntarthatóság közötti ideális egyensúlyt: elmondása szerint elegendő a járművet hagyományos háztartási aljzatról, otthon és a munkahelyen tölteni. Svédországban még a többszintes parkolóházakban sincs hiány konnektorból, hiszen az autókba szerelt kiegészítő fűtőberendezéseket is legtöbbször a lakossági villamosenergia-hálózathoz csatlakoztatva működtetik a tulajdonosok. A munkahelyeken eközben egyre inkább elterjednek a gyorstöltők, a nyilvános járműtöltő állomások pedig egyre több utcasarkon megtalálhatók. Mint ilyen, Leif Carlsson ma már szinte egyáltalán nem használja BMW i3 modellje kiegészítő benzinmotorját, a beépített kiegészítő fűtőberendezést azonban kiváltképp nagyra értékeli. Utóbbi technológia időzítő funkciója még a leghidegebb téli hónapokban is kifogástalanul működik. „Amikor megérkezem az autóhoz, kellemesen meleg utastér és száraz, jégtől és hótól mentes szélvédő fogad” – mondja.

 2013 telén a BMW i3 első tesztvezetése a Portugáliában élő João Gonçalves számára is elegendőnek bizonyult. „Szerelem volt első látásra – számos ökológiai és gazdasági előnnyel megfűszerezve” – meséli a portugál férfi, aki azóta munkába, kikapcsolódni és nyaralni is a BMW i3-mal jár. João Gonçalves napi 250 kilométert autózik, a BMW i3 nagyfeszültségű akkumulátorát pedig könnyedén feltölti munkahelyén vagy ügyfeleinél. A hosszabbra nyúló utazásokat a portugál férfi rendre a fedélzeti navigációs rendszer segítségével tervezi meg. „Nem csupán az útvonalat tudom megtervezni vele, de a rendszer az útba eső gyorstöltőket is jelzi, így biztos lehetek abban, hogy problémamentesen érem el az úti célomat” – meséli.

 

 

 


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER