November első hetében két éjszakán át mérte 8-8 különböző gumiabroncs menetdinamikai jellemzőit egy Toyota Aurison és egy Suzuki Swiften a Genertel téligumi-teszt csapata Újpesten, egy vezetésbiztonsági pályán.
A tesztautókban műszerekkel rögzítették, hogy a tesztfeladatok során mikor csúsztak ki és hogyan fékeztek 0-ra az egyes gumiabroncsokkal a tesztautók. A mérnökök külön pontozták a különböző gumik nyújtotta biztonságot vizes és száraz aszfalton, fékezéskor, illetve éles kanyarban.
Genertel téligumiteszt bemutatása
A Méréseket össszeállító és kiértékelő mérnökök: Notheisz György, irányítástechnikai mérnök Sesztakov Viktor, doktorandusz, BME Gépjárművek Tanszék
Az eredmények nem okoznak meglepetést: már a hűvös, vizes időjárásban sokat jelent a téligumik használata, hiszen amikor a kisebbik tesztautót a tesztgyőztes gumival szerelték fel, kb. 4,5 méterrel rövidebb úton állt meg 65 km/h-ról „satufékezve”, mint amikor a feladatban legrosszabbul szereplő nyárigumin gurult. A nagyobb autó esetében a különbség a tesztgyőztes téligumi és a tesztvesztes nyárigumi között 5,25 méterre nőtt.
25%-kal nőtt a féktáv nyári gumin Ezek a távolságok a teljes fékutak ¼-ét, 1/5-ét teszik ki – ez gyakorlatilag másfél kisautó, vagy egy kombi autó hosszának felelnek meg. Tehát a gumiválasztás jelentősen befolyásolhatja egy-egy ráfutásos baleset bekövetkeztét – derül ki az eredményekből.
Az eredményekből az is kiderül, hogy téligumi és téligumi között is jelentős különbségek vannak: a mérések során legrosszabbul szereplő téliguminál még a négyévszakos gumi is nagyobb biztonságot nyújtott száraz és nedves aszfalton, mindkét tesztautón. A jobban szereplő téligumik egyértelműen biztonságosabbak a négyévszakos gumiabroncsoknál, ez különösen a Suzuki Swifttel folytatott mérések során volt szembetűnő.
A gumiteszt menete:
A gumikat a téligumi-teszt munkatársai több gumikereskedést megkeresve vásárolták meg. A gumikat elérhetőség szerint válogatták ki: azaz olyanok vettek részt a téligumi-teszten, amelyekből a kereskedők jelentősebb készletet hoztak be idén Magyarországra. A gumikra a munkatársak nem kértek kedvezményt, illetve a gyártókkal sem vették fel a kapcsolatot. Megvizsgálták a gumiabroncsok Shore A keménységét 20,1..20,7°C-on. Az értékeket a táblázat tartalmazza.
Kétféle tesztet végeztek, vészfékezéseket és ívmeneti sodródás vizsgálatot. 1. A vészfékezési lassulás mérését ~65 km/h sebességről végezték. 2. Az ívmeneti sodródás vizsgálatát ~35 km/h kezdősebességekről. A kívánt sebesség beállítását követően a járművezető benyomta a tengelykapcsoló pedált, majd hirtelen mozdulattal balra, végállásba tekerte a kormányt, és hagyta az autót kifutni. Kellően alacsony (~10km/h) sebességnél, lehetősége volt a gépkocsit fékezéssel megállítani.
Ezeket a vizsgálatokat többszörösen végezték el az egyes gumiabroncsokkal.
A menetdinamikai mérőeszközök: 1. DriftBox – gyorsulás, szögsebesség, GPS, 10Hz-es rögzítés 2. GPS – 10Hz mintavételezéssel, önálló eszköz, BT-on ill. USB-n továbbított jel. 3. XL-Meter – gyorsulás, 200Hz mintavételezéssel 4. ScanTool – OBD-n vett sebességjelek, 5Hz
Mindkét teszt esetében az egyes mérőeszközök jeleit összehasonlították, hogy az esetleges hibás méréseket kiszűrjék.
Adatok kiértékelése
Az egységes, és megfelelő pontosságú végeredmény érdekében a kiértékelés során - a vészfékezési lassulás esetében az XL-Meter MFDD adatait vetették össze, - az ívmeneti sodródás esetében a DriftBox komplex (pozíció, sebesség, gyorsulások) adatait vették alapul, és a már létrejött sodródási szakaszok legnagyobb keresztirányú gyorsulásértékeinek átlagait vetették össze.
(MFDD (Mean Fully Developed Deceleration): átlagos legnagyobb lassulás, azaz a lassulásértékek középértékének meghatározásakor csak a legnagyobb lassulásértékeket vesszük figyelembe, tehát az összehasonlított érték független például az eltérő fékfelfutási időktől.)
Járművek 1. Suzuki Swift 1.3 benzines, 2007-es évjárat, ESP nélküli, ABS bekapcsolva 2. Toyota Auris 1.6 benzines, 2010-es évjárat, ESP kikapcsolva, ABS bekapcsolva A mérések során mindkét gépjárműben két személy tartózkodott: a járművezető és a méréseket felügyelő, rögzítő személy.
Eredmények gumiméretenként
165/70 R14-es gumik, gumiteszt
205/55 R16-os gumik, gumiteszt
A mért lassulásértékek és keresztirányú gyorsulások átváltása pontértékekre:
Az értékek m/s2-ben értendők. Jelmagyarázatok, megjegyzések: ++ abszolút legjobb eredményt produkálta az adott összehasonlításban (pl. a vészfékezés, vizes úton oszlopban) + az adott méretben a legjobb (feltéve, hogy nem abszolút legjobb) - az adott méretben a leggyengébb (feltéve, hogy nem abszolút leggyengébb) -- abszolút leggyengébb
A Gumiteszt eredményeinek összefoglalása
Összességében elmondható, hogy már a koratavaszi és későőszi időszakban is van létjogosultsága a téli gumiabroncsoknak. 7..10°C közötti hőmérsékleten, száraz útfelületen, a kisebb méretű gumiabroncs tekintetében a nyári abroncsénál jobb eredmények is születtek, azonban vizes útszakaszokon 7..9°C között jelentősen jobb eredményeket produkáltak a téli gumiabroncsok. Levonható az a következtetés tehát, hogy a nyári gumiabroncsok előnyei kizárólag a száraz, míg a télieké vizes utakon mutatkoznak meg, 7 és 10°C közötti hőmérséklet tartományban. A nagyobb méretkategória gumiabroncsaival jellemzően jobb eredmények (nagyobb lassulás, nagyobb keresztirányú gyorsulásértékek) születtek. Az olcsó kategóriába tartozó gumiabroncs jelentősen alulmarad a mezőnytől. Az árakat is szem előtt tartva érdemes legalább közepes árkategóriájú téli gumiabroncsot választani, hiszen egy káreseménynél többszörösen megfizethetjük a különbözetet. Talán közhely, de szeretnénk arra is felhívni a figyelmet, hogy a jó minőségű gumiabroncs sem helyettesíti az elővigyázatos, defenzív vezetéstvezetés jelentette védelemet.
Hozzászólások