Bemutatkozott Magyarországon is az elektromos Kia Niro. Ez a modell és testvérei már az új korszakát képviselik a zöld autóknak. Magyarul: a Kia egész pályás letámadását indított. A Niro pedig háromféle zöldmegoldást is kínál; hibrid, plug-in hybrid és elektromos változat.
A műfajban eddig többnyire a furcsa formájú, kis hatótávolságú modellek szerepeltek, amelyek megvételéhez eléggé zöld beállítottságónak kellett lennie a tulajdonosnak vagy választhatták a több tízmilliós szuper-autókat, nagyobb hatótávval.
Az úttörő korszaknak is nevezhető szakasz lezárult, ugyanis 2019-re a piac annyit változott, hogy most már a hagyományos autó formájú hibrid, tölthető hibrid és elektromos autóké lesz a főszerep. Amelyek nem csak formájukkal illeszkednek az utca képbe, hanem azzal is, hogy használhatók és kevesebb kompromisszumot igényelnek.
Az új korszak egyik üdvöskéje a Kia Niro, amely gyorsan a műfaj tetejére kerülhet. A konkurensek pedig vakarhatják a fejüket, mert a koreai márkákat évek óta úgy emlegetik, mint az új japánokat: akik jó technikát, megbízhatóságot, szép formákat kínálnak, aránylag jó áron, klassz garanciákkal. A ”legrosszabb” az egészben, hogy autós körökben is egyre jobb a hírük.
A lényeg, hogy a Niroból a Kia egy komplett zöld autó családot fejlesztett, amelynek az első tagja 2016 májusában lépett színre. Az első jövevény a hibrid volt, őt követte 2017 júniusában a tölthető hibrid, amelynek az akkumulátora 58 kilométeres nulla kibocsájtású hatótávolságot biztosít. A korona zöld ”ékköve” az e-Niro, amely tavaly szeptemberben lépett színre. Az, hogy hazánkban mostanság kerül a piacra - viszonylag kis mennyiségben - mutatja, hogy nem tudnak eleget gyártani belőle a koreaiak és a piacok között differenciálni kellett. Mi persze hátrébb kerültünk.
A fent említett váltást nem csak az okozta, hogy három zöld modellt is kialakítottak a Niroból, hanem az is, hogy a teljesen elektromos e-Niro kétféle hatótávolságú akkumulátorral lesz elérhető.
A kisebbik modellben 39,2 kWh-ás csomag található, amellyel 136 lóerős villanymotorral párosítottak. Ezzel a felállással 289 kilométeres az e-Niro hatótávolsága. Ez a WLTP szabvány szerinti érték, ami egész jól megközelíti a valóságot, ezért a való világban kb. 230-250 kilométer körüli lehet a hatótávja. A nagy testvérnél a gyári adat 455 km, ami a valóságban kb. 380-400 is lehet, a városban pedig tartható. Eddig ekkora hatótávot csak a drága, átlagember által megfizethetetlen Tesla Model S-féle csoda villanyautók tudtak, húsz millió fölötti vételárral.
Az e-Niro 64 kWh-ás változata 7,8 másodperc alatt gyorsul százra, aminek a motorja 204 lóerős. Az izgalmas benne, hogy az erős motorú változat az állami támogatásos 1,5 millióval csökkentett ára 11 349 000 Forint, ha a minden jóval felszerelt csúcsváltozatban gondolkodik valaki, akkor 13 798 000 forinttal kell számolni. (A kisebbik támogatással 9.799M forintról indul.
Az e-Niro teljesen élhető a mindennapokban, mert 4,375 méter hosszú és divatos szabadidő-autó formát rajzoltak neki. A külsejében egyedül a hűtőrács nélküliség az ráutaló jel az elektromos hajtásra.
Árban egész jól partiban van a konkurensekkel, a 451 literes csomagtere lefőzi az ellenfeleket, még a kategória vezető Nissan Leaf is mögötte kullog, mert neki 435 literes a csomagtere. Ráadásul a fogyasztási versenyben és a beltér tágasságában is lekörözi a Leafet. A hátsó ülések lábterét is bőséggel mérték: 189 centire beállított első ülés mögött, a térdek és az ülés háttámla között tíz centinyi hely található. A 2019-es gyártásnál érdemes lenne átgondolni az első ajtón lévő könyöklőket, míg a hibrid változatban kényelmesen használható körülölelő volt, az elektromosban messzire került a támaszkodni kívánó embertől.
Mielőtt beszámolnánk a néhány kilométeres vezetési tapasztalatunkról, pár szóban a hibridről is ”megemlékezünk”. A hibrid és a tölthető hibrid nagy plusz pontja, hogy nem fokozat-nélküli (CVT) vagy bolygókerekes a váltója, hanem hatsebességes dupla-tengelykapcsolós. Ennek előnye, hogy nincs a magasabb fordulaton előjövő üvöltő motorhang, miközben az autó nem halad. A hibriddel nagyon óvatosan haladva és sokat vitorlázva 2,5-2,8 literes fogyasztást is össze lehet hozni. Életszerűbb vezetéssel a 4-5 liter a reálisabb. A Niro plug-in hibridjével megtett kilométerek alatt tapasztaltuk, hogy az autó hajtásrendszere igen jól összehangolt. A váltás az elektromosról a hagyományos motorra csak a hangból észlelhető. Erősebb gyorsításkor persze a robbanómotoré a főszerep. Lejtmenetben, gáz elvételkor lazán lehet vitorlázni és takarékoskodni, az autó működésében lévő összhang példás.
Az e-Niro 204 lóerős kivitele aránylag dinamikus, mert a százra gyorsulása 7,8 másodperc, ennél izgalmasabb az 50 vagy 60 km/órára szökkenése, itt a villanymotor azonnalisága jól kijön. Az autó alumínium elemekkel fűszerezett futóművel szerelik, hátul igényes – több lengőkaros – futóművet kapott. Az alacsony súlypont előnye elvitathatatlan, az egyik legstabilabb szabadidő-autó az e-Niro. Ami bezavarhat a képbe, hogy kanyarban vagy úthibán elvett ”gáz”, ez egy kicsit meg tudja mozdítani az autót. A villanymotor azonnali nyomatéka és gyorsulása a csendes, troli hangú fülkében hozza jól az elektromos autós életérzést. Amit szokni kell, az a váltófülek használata. Ez a Kia válasza a Nissan Leaf egy pedálos rendszerére, volt egy kis próbálgatás, de gyakorolni kell a használatát. Az egyikkel füllel lehet állítani visszatöltés erősségét (B állás), a másikat meg húzni fékezéskor, ennek talán városi közlekedésben lehet értelme vagy szimplán felesleges érdekesség.
A műszaki tartalom, a felszereltségi kínálat és nem utolsó sorban az ár lekörözi a versenytársakat. Ideje újragondolni az elektromos autók kínálatának palettáját. Benedek Attila, MT
Hozzászólások