Az olasz divatautó felfrissült kivitele megérkezett Magyarországra. Műszaki érdeklődésűeket a teljesen új fejlesztésű benzines turbómotorok, a számos vezetési asszisztens és a LED-es lámpák hozzák lázba. A divatért rajongókat pedig az új színek és az új felszereltségi szintek. A reklámfilmje időutazás a múltból.
A Fiat remekül játszik az 500-as családdal, amely az ikonikus kisautó távoli rokona. A héten itthon bemutatták a négyajtós 500-as felfrissített kivitelét. Igazából azokat a módosításokat csinálták meg, amelyek a bemutatás óta (2014) eltelt időben muszáj volt meglépni.
Az 500-as család jól futott, fut a piacon, mert folyamatosan emelkednek az eladásai, 2017-ben 360 ezer darab kelt el belőlük világszerte. Magyarországon is jól megy a szekér: az eladások 2007-es indulása óta 12901 darabnál jár a számláló.
Az ikonikus retro autó terepes és testes kivitele két dologban tér el konkurensektől: az egyik legfontosabb, hogy kimondottan szabadidő-autós padlólemezre készül, nem pedig kisautó alapokon nyugszik. A Jeep Renegade-el azonos technikát hordozó járműnél elérhető a négykerékhajtás, ami szintén nem általános dolog.
A biztonságról nem csak a kiváló elektronikai háttér gondoskodik, hanem az is, hogy a karosszéria 73 százalékban tartalmaz különféle nagy-szilárdságú acélokat. Ezen felül ragasztási technológiával is szilárdabbá tették a karosszériát.
Vezetési segédek
A mai autókban a leggyorsabban avuló terület az elektronika és a vezetés támogató rendszerek. Az 500X-nél szériává tették minden modellben a sávtartót, a táblafelismerőt és a sebességhatárolót, ez nagy plusz pont. Kereken tíz biztonságot, kényelmet fokozó kütyü érhető el az újdonsághoz, ez mutatja a technológia rohamos fejlődését.
Az említett alap mellé - felszereltségtől függően - járhat még ütközésmegelőző, a körülményekhez igazodó sebességtartó automatika (adaptív tempomat), távolsági fényérzékelő, amely észleli a szembejövőt este és levezi a távolsági fényt addig, amíg el nem halad mellettünk az autó. A kínálat része még a keresztforgalom figyelő, a tolatókamera, a holttér figyelő rendszer és első-hátsó távolság érzékelő, amely a parkoláskor nagy segítség.
Karosszéria
Az autó fém, drágán megváltoztatható részei természetesen maradtak a régiek, így a műanyag elemek változtak, pl. a lökhárító. Az 500X méretei a következőképpen alakultak: a hossz 4264 mm-re nőtt, az előd 4248 mm-ről. A szélesség 1796 milliméter, a magasság pedig 1595mm-ről, 1603 mm-re változott. A 4x4-es változat méretei szintén kis mértékben változtak.
Az újdonságot a legkönnyebb felismerni a LED-es lámpáiról. Ezen a területen "kiélhették" magukat a tervezők, ugyanis a friss 500X tervezésére 2,5 millió órát fordítottak. Ennek köszönhetően frissült a hűtőrács, a LED technológia megérkezett a lámpákba és a nappali menet fénybe is, az Urban kivitel hátsólámpa közepe már a karosszéria színében pompázik.
A műszerfalnak a betétje, szintén az autó színét öltötte magára. Érkeztek új keréktárcsák és friss, divatos színek is. Az összesen tizenhárom szín közül az új a gyöngyház elefántcsont, az Itália kék és a technozöld.
Három, jól megkülönböztethető külső közül lehet választani, az Urban városi használatra lett tervezve, a City Cross és Cross már egy fokkal terepesebb, markánsabb kinézetet biztosít. Az utóbbi felszereltségeket arról lehet megismeri, hogy fekete műanyag betétek díszítik a karosszériát.
Motorok
A hazai bemutatón a belépő modellt, az új, egyliteres, három hengeres motorral szerelt verziót sikerült kipróbálni. Ez 120 lóerővel mozgatja a divatautót, belépő motornak tökéletes, városi forgalomban dinamikus (leterheltség függvényében persze), lehet vele tartani a forgalom ritmusát. Amit meg kell szokni, az a hangja, ez az a terület amin csodát tenni nem nagyon lehet.
Magasabb fordulaton előjön a tipikus három hengeres hang. A 190 Nm dízelesen alacsony fordulattól áll rendelkezésre, ezért elég nyomatékos az egyliteres. Hozzá hatsebességes, kézi kapcsolású váltót társítottak, ami egész jól kapcsolható. A nulláról százra történő röppenés 10,9 másodpercig tart, a végsebesség 188 km/óra. Az új, WLTP szerint mért, a valóságot egész jól megközelítő ciklus szerinti fogyasztás 5,8 és 6,1 liter. A tapasztalatokból ítélve teljesíthetőnek tűnik a két érték.
A mindössze 93 kilós háromhengeres motornak a testvére az új, szintén a FireFly családhoz tartozó motor, amelyet nem tudtunk kipróbálni. Az 1332 köbcentis erőmű 150 lóerőt és 270 Nm tud. Mindkét motor újdonság jól kiegészíti az 1,6-os szívó benzinest, az 1,3-as és az 1,6-os dízelt. A csúcsmodell, a nyomaték gazdag kétliteres turbódízel, 150 lóerővel.
Vezetési kényelem szempontjából aggályos, hogy 170 cm-es ember nem éri el az ajtón lévő könyöklőt, ha megpróbálja mégis tehermentesíteni a gerincét csak kicsavart állapot érhető el, az ülés széle pedig húzza vissza az ülésbe.
A Fiat 500X induló ára 4.950.000,-Ft 1,6 16V Urban kivitellel, míg City Cross-szal 5.200.000,-Ft.
Az 1,6 Multijet Urban 5.850.000,-Ft-ba kerül, míg ugyanez City Cross kivitelben 6.600.000,-Ft, az automata váltós 4x4 2.0 Multijet motorral 7.500.000,-Ft
Benedek Attila, MT
Hozzászólások