2015. november 27. péntek, 18:05

 

17 millió eurós gázközlekedés fejlesztési projekt indul Magyarországon, melynek köszönhetően hazánk becsatlakozhat az európai LNG-töltőhálózatba.

pan-lng-project

A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) az LNG hazai töltőinfrastruktúrájának fejlesztésére dolgozta ki az PAN – LNG Projektet, melyet idén az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) támogatható projektjei közé választottak. „A beruházás 85 százalékos európai uniós forrásból valósul meg, a koncepció finanszírozására vonatkozó szerződés aláírására a napokban került sor Brüsszelben” - jelentette be Domanovszky Henrik, az MGKKE elnöke a Városligeti Caféban megrendezett projektismertető sajtóreggelin, pénteken.

A PAN – LNG Project elsődleges célja a földgáz alapú közlekedés fejlesztéséhez szükséges infrastruktúra magyarországi kiépítésének előkészítése és az első LNG, valamint a meglévő CNG-járműveket egyaránt kiszolgáló töltőpontok fizikai megvalósítása, valamint azok gázellátásának biztosítása. „A projekt keretében legalább öt - a távolsági áruszállítást épp úgy, mint a helyi közlekedést kiszolgáló - cseppfolyósított és sűrített földgázt kínáló töltőállomás létesülhet 2017-ig Magyarországon, uniós forrásból” – jegyezte meg az MGKKE elnöke. Hozzátette: az Európai Unió 2020-ra szeretné megteremteni a tagállamokban egységesen, a jelentős károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében a szükséges alternatív üzemanyag töltő infrastruktúrát. A PAN – LNG Project végső kivitelezési határideje 2017. szeptember 30. Ez azt jelenti, hogy erre az időre minden szükséges beruházásnak be kell fejeződnie.

Könnyen elérhető országhatárok

A 2017 tavaszáig hazánkban nyíló első LNG-töltőállomások helyszínének meghatározásánál figyelembe vették, hogy a cseppfolyósított földgázzal közlekedő járművek jelenleg több mint 800 kilométeres hatótávolsággal rendelkeznek. „Az első kutak a főbb fuvarozási útvonalak, illetve autópályák mentén épülnek fel, megfelelve ezzel a közösségi érdekeknek. Ennek köszönhetően már az első öt LNG-töltőállomással lefedhetővé válik hazánk területe, de ezen túl, a szomszédos országokba irányuló elosztó feladatot is el lehet végezni. Egyidejűleg több településen tesszük lehetővé a CNG járművek gazdaságos és tiszta közlekedését is” – hívta fel a figyelmet az MGKKE elnöke.

A fejlesztésnek köszönhetően hazánk hozzávetőlegesen 500 kilométerrel növeli meg az úgynevezett Mediterrán-korridor (Spanyolország, Franciaország, Olaszország, Szlovénia) LNG-üzemű járművekkel való átjárhatóságát. A másik két korridor, a Rajna-Duna és az Orient / Kelet – Mediterrán átjárhatósága még ennél is nagyobb, több mint ezer kilométerrel bővül a PAN-LNG Project hatására. A PAN – LNG Project a töltőállomások megépítésével a gázolaj alapú szállítás tiszta üzemanyagra való átalakításának alapkövét helyezi el. Emellett mindenre kiterjedő vizsgálatot végez a bio- és földgáz alapú közlekedés elterjesztését meghatározó útitervek kidolgozása érdekében, bevonva számos tudományos kutató csoportot és egyetemi tanszékeket is.

Kiaknázandó lehetőség

A PAN-LNG Project az elvártnál gyorsabban valósítja meg az Európai Bizottság szakpolitikai elvárását és hozzájárul az alternatív üzemanyagok felhasználásának hatékonyabb elterjedéséhez. Mint ismeretes, az LNG- töltőhálózat fejlesztése mellett hazánk feladata a 2014/94/EK irányelv alapján, hogy tovább terjedjenek a CNG autók töltési pontjai is. Az Európai Bizottság elvárásainak megfelelően hazánknak 2020-ig megfelelő sűrűségű töltőhálózatot kell kiépítenie. Jelenleg 7 hivatalos CNG-töltőállomás áll a felhasználók rendelkezésére, emellett továbbiak építése van folyamatban, vagy áll már megnyitás előtt. „Az MGKKE számításai szerint ugyanakkor legalább 100 CNG kútra van szükség hazánkban az Európai Unió által támasztott követelmények teljesítése érdekében. éppen ezért az LNG bevezetésére és elterjesztésére kiemelkedő lehetőséget kínál a még erősen hiányos hálózat” – emelte ki Domanovszky Henrik. A projektben vállalt feladatok között szerepel legalább 20 darab LNG üzemű, nehéz teherautó forgalomba állítása és környezetvédelmi, energiahatékonysági, gazdasági monitorozása is.

Alapos szakmai tanulmány

A földgáz alapú közlekedés széleskörű elterjesztése jellemzően a „a tyúk, vagy a tojás?” problémaköreként jellemezhető leginkább. Nem lehet alkalmas infrastruktúra hálózat nélkül elterjeszteni a járműveket, járművek nélkül azonban a költséges beruházások nem jöhetnek létre. „A KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft.-vel, a BME Közlekedésmérnöki karával, a Szent István Egyetem Gépészmérnöki karával, a Századvég Gazdaságkutató Zrt.-vel, a Magyar Biogáz Egyesülettel és további kutatócsoportokkal együtt feltérképezzük a következő egy-két évtized elterjedésének lehetséges forgatókönyveit, az alternatív üzemanyagokra való átállás lépéseit, sebességét” – tette hozzá Domanovszky Henrik.

A KTI egyedülállóan széleskörű ismerettel rendelkezik a mai magyar közlekedés adatairól, tendenciáiról, kezdetektől fogva külön munkacsoportunk foglalkozik a zöld technológiákkal és üzemanyagokkal is. „A tanulmány kidolgozásában való részvételünkre és az összesen 12 elkészítendő fejezet munkacsoportjaiból többnek a vezetésére felkészülten vállalkozhattunk, amikor az MGKKE a feladat elvégzésére minket felkért” – mondta el Szabó Richárd, a KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. Közlekedésinformatikai és –környezeti igazgatója. A kidolgozandó terv, mely a felhasználói kör meghatározásán túl a szükséges hálózat kiépítési folyamatát, valamint az LNG üzemanyag lehetséges származási helyét, illetőleg hazai bio-, és földgáz alapú forrásait szándékozik feltérképezni, választ kíván adni arra a kérdésre is, mekkora környezeti, társadalmi és gazdasági hasznot eredményez az alternatív üzemanyag elterjedése.

Magyar kormányzati támogatás

Az MGKKE a PAN-LNG Project kezdeti tervét első alkalommal 2012. február 20-án mutatta be a Magyar Országgyűlés Gazdasági és Információ-technológiai Bizottság Közlekedésügyi és Infrastrukturális-, valamint Energiaügyi Albizottságának. A későbbi szakmai előterjesztést részletesen megvizsgálták a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért valamint az energiaügyekért felelős államtitkárságai is. 2015. február 19-én pedig a Fejlesztési Politikáért és a Koordinációért felelős Bizottság támogatási kérelemre érdemesnek találta. „Néhány nappal később a magyar kormány Nemzeti Fejlesztési Bizottsága az Európai Unió által CEF finanszírozásra javasolt tenderek közé jelölte a PAN-LNG Projectet” – jegyezte meg Domanovszky Henrik.

A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesületről (MGKKE)

Az MGKKE, vagyis Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesületet alapító tagjai azért hozták életre, hogy együttes erővel segítsék elő hazánkban is a gázüzemű járművek elterjedését, amelynek kedvező hatásai mindenki számára tartogatnak előnyöket. Az MGKKE tagjai között olyan szakmailag elismert, nagy cégek szerepelnek, amelyek együttesen a gázüzem elterjedéséhez minden elemet felölelnek; a biogáz kondicionálás technológiáját szolgáltató, töltőállomás infrastruktúrakészítő, járműgyártó és –forgalmazó, továbbá gázszolgáltató mind megtalálható a tagok sorában, így az érdeklődők számára teljes körű tanácsadással szolgálhatnak.


  •  
 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

Autóspanasz.hu

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER