2013. április 13. szombat, 12:48

 

Hétvégén a Sebesség Fesztiválon indul útjára a Drifted.hu új versenysorozata, ahol már több mint 50 drift pilóta regisztrált. A verseny értékelése idén a világ legnívósabb amerikai FormulaD bajnoksága alapján fog történni, melyről Rozovics Tamást kérdeztük, aki a hazai Drift sportág egyik meghatározó személyisége.

rozovics-tamas

A drift hazai hódítása után 5 évig voltál a Magyar Drift Szövetség elnöke, utána két évig eltűntél, de most újra olvashatjuk a nevedet a versenykiírásban. Mik voltak az előzmények?
A szövetség elnöki posztjáról való lemondásom után sajnos már csak 1 évig tudott fennmaradni a szervezet, utána végleg összeomlott, ami borzasztóan elkeserít. Valóban felhagytam a versenyek szervezésével, de az akkoriban megalapult DriftGP munkáját a háttérben tovább segítettem a marketing és média vonalon. A tököli rendezők, valamint a drifting.hu csapata idén úgy határozott, hogy külön utakon folytatják, ami véleményem szerint nem egy jó döntés, viszont ösztönzőleg hat mindenképpen a minőségi rendezvények kialakulásában. Giltner Attila kért fel ebben az évben, hogy a szakmai munkát a már megszokott marketing tevékenység mellett segítsem, ami azt jelenti, hogy idén a Drifted.hu sorozatában elvállaltam a pontozóbírói szerepkört.

Ez azt jelenti, hogy pontozóként most debütálsz először?
Szerencsére szó sincs erről! Bár 2007-ben egy hazai King Of Europe versenyen már pontoztam, de ehhez a munkához szükséges elhivatottságot és értékelési szisztematikát külföldön volt alkalmam elsajátítani. Szlovákiában az első drift versenyen is benne voltam a bírói csapatban, szakmai segítséget nyújtottam még Csehországban, azonban a legtöbb tudást egy éven keresztül Lengyelországban szívtam magamba.

King of Europe 2007 Tököl
Vernon Zwaneveld, Rozovics Tamás, Kees Kok, Regős László, Paul Vlasblom. A lengyel drift versenyzők komoly mércével bírnak Európában, hogyan kerültél oda?
A lengyel-magyar barátság szerencsére a szövetség működése alatt sok pozitívumot hozott mindkét fél számára. Talán Bartek „BartDrift” Owczarek neve még sok embernek mond valamit, egyike volt azoknak, aki kis hazánk bajnokságában is részt vett. Ő hívott el Lengyelországba, mivel 2010-ben a szövetség versenyein bevezettük a drift box készüléket, melyhez egyedi szoftvert fejlesztettünk és ennek a rendszernek híre ment Európában. Itt kerültem kapcsolatba a lengyelek egyik nagy ikonjának tartott versenyzőjével Maciej Polodyval, valamint „Sleepy”-vel azaz Hiroki Furuseval aki a japán Team Orange egyik alapítója és óriási tapasztalattal bír. 1981 óta mozog a japán autósportban és természetesen drift bíróként is komoly érdemei vannak nemcsak a D1SL versenyein, hanem szerte a világon.

Miben tudott újat mutatni neked Sleepy?
Elsősorban a sportág iránti tiszteletet tanította meg a lengyel versenyzőknek. Természetesen egy-egy döntés során eleinte ott is sokszor voltak indokolatlan kirohanások és ezeket nagyon jól kezelte. Soha nem vitatkozott nagyközönség előtt, mindig mindenkivel négyszemközt oldotta meg a felmerült problémákat, vagy magyarázta el mi miért történt. Másodsorban az elhivatottságot, mert egyetlen versenyzőről sem feledkezett meg, mindenkit ugyanazzal a mércével kezelt, és segített: a zöldfülű újonctól kezdve a vérprofi versenyzőkig. Ugyanakkor nagyon szigorú volt a rend tekintetében. Volt olyan alkalom, hogy egy pilótát azért küldött haza, mert egy vesztes kör után pár másodpercig gumit égetett a depóban.

Ezek szerint a tanult módszereket szeretnéd Te is kamatoztatni?
Mindenképpen, hiszen ami jól működik egy adott országban azt nem szégyen másolni. Nekem ez a hitvallásom, ha lehet így fogalmazni. Sok szabályt átrágtunk akkoriban és bizony értek meglepetések amit mi régebben rosszul csináltunk idehaza.

Ez azt jelenti, hogy más pontozási szabályzat alapján lesz értékelve a Drifted.hu sorozata?
A hazai szabályzatban az utóbbi két évben csak apróbb módosítások voltak, de sajnos nem követték sem az európai trendeket, sem a tengerentúli változásokat. Azt hiszem sok embernek leesett az álla tavaly Máriapócson amikor a Drift Allstars pontozóbírói csapat munkáját láthatta, de legfőbbképp hallhatta. Gyorsaság, precizitás, és ami a legfontosabb a közönség és versenyzők tájékoztatása. Mivel a drifted.hu sorozata idén egy futam kivételével a tököli repülőtéren kerül megrendezésre, így a lehetőségek tárháza soha nem merül ki. Ez azt jeleni, hogy gyors változó pályákkal operálhatunk, ami nagyon sok versenyző igénye volt már, hiszen az autók nemritkán akár 500 lóerősök. A másik fontos tényező a látvány, amivel a nézőket tudjuk kiszolgálni, ezért a pontozásban a legnagyobb hangsúlyt ez kapja majd. Ez a két tulajdonság egy az egyben a FormulaD bajnokságára illik, így nem volt kérdés, hogy mely szabályzatot fogjuk egy az egyben átvenni.

Kikkel fogsz most hétvégén az első futamon pontozni?
Úgy érzem remek bírói csapat van kialakulóban, mivel a drift öreg rókája, azaz id. Mester János, valamint a sztárallűröket nélkülöző, ugyanakkor nagyon tehetséges Nagy Róbert, alias Biggy párossal fogok együtt dolgozni. Ezen felül a korábbi pontozóbírói csapatból is velünk tartanak és segítik a háttérmunkát, valamit szeretném, ha majd később „importálnánk” egy idehaza nagyon jól ismert holland versenyzőt bíróként, név szerint Vernon „Drift pinda” Zwaneveldet.
Sebesség Fesztivál – Április 13-14 / Tököli repülőtér


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER