Címkék: DS | DS3 | DS7 | E-Tense | elektromos | hibrid

2020. március 01. vasárnap, 16:28

 

Bemutatkozott a DS 3 E-Tense Crossback teljesen elektromos meghajtású és a DS 7 Crossback E-Tense plug-in hibrid modell.

 

A DS a Formula-E indulásától kezdve szerepel az elektromos sorozatban. Az itt szerzett tapasztalatokat jól tudják használni a tölthető hibrid és a teljesen elektromos autóikban.
Az elektromos hajtáshoz hasonló pályafutást járt be a Formula E versenysorozat, amelynek első szezonját 2016-2017-ben rendezték. A kezdetekben sokan mosolyogtak a troli hangú járműveken, de mára a zöld szériában hét autómárka képviseli magát gyári szinten.



2020-ban jött el az idő, amikortól az elektrifikációt, azaz a villamosítást már nem lehet megúszni. A franciák erre az időszakra már tudatosan készültek és ezért vetették be a tölthető hibrid és a teljesen elektromos szabadidő-autóikat.

Mielőtt ezekre áttérnénk pár szó a DS márka 2019-es számairól. A 36 országban 400 fölött lévő DS szalon összesen 62512 darab autót értékesített, ami 17,5 százalékkal több, mint az előző esztendőben. A számok mutatják, hogy elsősorban még Európa a fő piac: az öreg kontinensen 56393 darab DS kelt el.

A hazai képviselet a nem teljes első évében félszáz autót értékesített, amelyet 2020-ban szeretnének megduplázni. Ez reális cél, nem csak az új hibrid, az elektromos autók és a csúcsmodell érkezése miatt, hanem azért is, mert megnyitották a második szalonjukat.     


A gallok több padlólemezt használnak, ezeket eleve úgy alakították ki, hogy a hagyományos motorok mellett a hibrid és a tiszta elektromos hajtásokat is tudják fogadni. Fontos tervezési irányelv, hogy nincsenek fura színekkel és erőteljes külső jegyekkel megkülönböztetve az elektromos és a hibrid kivitelek. Az E-Tense feliratokról és a DS3 Crossback-nél, a több krómot tartalmazó hűtőrácsról ismerhető fel a zöld modell.

A kezdésnél emlegetett Formula-E-s szereplés jól köthető az autókhoz, ugyanis a versenyzésben kritikus terület a visszatáplálásnak a szabályozása. Az itt szerzett tapasztalatokat átvették a széria gyártásban, tehát nem csak a márka népszerűsítésre használták a tavalyi szezon bajnokát Jean-Eric Vergne-t.


A külső méretek nem változtak, a belső is ugyan olyan maradt, mint a hagyományos motoros kiviteleknél. A középkonzol menüje változott, ahol lehet látni a hibrid vagy az elektromos kivitel energia áramlási, visszatöltési folyamatait. A csomagtartó méretek is azonosak, elérhető a raktér padló alatt lévő ”titkos” rekesz és az abban lévő töltőkábel tároló.
A tisztán elektromos suvban elöl nincs tárolóhely, elfoglalja a helyét a villanymotor. A tölthető hibrid 58 kilométeres hatótávolságra képes elektromos módban, ekkor a maximális sebessége 135 km/óra.

A műszaki tartalom úgy néz ki, hogy 13,2 kWh-ás akkumulátor tárolja az áramot, ez mellé csatlakozik az 1,6-os turbómotor 200 lóerős kivitele. Ezt a hibrid módnak megfelelően alakítottak ki. Két villanymotort is kapott a DS7 E-Tense, ezek 109 lóerősek, a nyolc sebességes automataváltót az elektromos hajtáshoz igazították. Így megvalósulhatott a négykerék-hajtás, az autó összteljesítménye pedig 300 lóerő. Elektromos hatótáv a WLTP szabvány szerint 58 km.

A 32 amperes otthoni hálózatról 1 óra 45 perc idő alatt tölthető fel az akku, amelyet fékezéskor és gázelvételnél is töltenek a villanymotorok. Három menet mód közül lehet választani, amelyek a hibrid, sport és a 4x4. Az autó gyorsulása 5,8 másodperc 100 km/órára. Elektromos hatótáv a WLTP szabvány szerint 320 km.
Az indulóár 16 190 000 forint, amibe bele tartoznak a 19 colos keréktárcsák, az úthibák felismerésével dolgozó különleges futómű rendszer és az Elegance felszereltség is. Fontos még, hogy a Type 2 és Type 3, azaz a kettes és a hármas típusú csatlakozó jár az autóhoz, így a töltés megoldott. Plusz, hogy ezzel ne legyen gond, az otthoni fali töltőt is adják a járművekhez. Ez a gáláns hozzáállás nem mindenkinél megy: a Volvónál például két éve 300 ezer Forintba került az XC60 hibridhez az utcai töltőkábel, amit a tesztautóhoz nem is adtak.


                  
Tisztán elektromosan
A DS3 Crossback E-Tense a PSA csoport egyentechnikáját kapta meg, amely ismerős a Peugeot 208/2008-ból. Ennek lelke a 136 lóerőt és 260 Nm-t tudó, Nagyszombaton gyártott villanymotor. Teslás gyorsulásra nem kell számítani: 9,1 mp alatt röppen százra az ajándékba járó otthoni Wallboxról 5-8 óra alatt feltölthető autó. Ha 100 kW-os gyors-töltőt használ a tulajdonos, akkor félóra alatt lehet 80 százalékra tankolni. Ami nagyon pozitív a franciák által kínált csomagban, hogy megmaradt a 350 literes pakktér és széria a hőszivattyús fűtés. Ennek jelentősége meglehetősen nagy: az utastér és az akku csomag optimális hőmérsékleten tartása nagyban befolyásolja a hatótávolságot.

A My DS applikáció segítségével be lehet állítani, hogy mikorra fűtse fel vagy hűtse le az autót a rendszer és még sok funkció vezérelhető a távolból.
A másik kulcs kérdés a zaj, azaz a zajtalanság: zajvédős üvegeket vetettek be és extra hangszigetelést használtak, hogy a kívülről érkező hangokat minél jobban csillapítsák.
Az elektromos DS 3 állami támogatásos ára 10 990 000 Ft.

A gyakorlatban
Sajnos csak alig félórás autózás jutott mindkét újdonsággal, úgyhogy nagyon részletes tapasztalatokról nem tudunk beszámolni. Mindkét autónak jót tett a villamosítás, mert a DS kényelméhez, kifinomult stílusához jól illik a csendes, selymes gördülés. Ez a fajta menés nagyon passzol mindkét autóhoz. A DS7 gyorsulása, reakció készsége a próbált alacsonyabb sebességhatárokon remekül működött, a váltót remekül összehangolták a hajtással. Az átmenetek nem érzékelhetők, csak a folyamatos húzást és a nyomaték ”özönt” éreztük. A belső még mindig lenyűgöző, mert sem a jó minőségű valódi bőrökkel, sem pedig az Alcantárával nem spóroltak a fülkében. Ez a sötét szürke színben egészen pazar, az aprólékosan kidolgozott fém kapcsolókkal együtt.

A DS3 Crossback E-Tense-nél a csend még szembetűnőbb, itt az elektromos autóknál megszokott, halk troli hang uralkodott végig. Az autó menése különösen sima, a motorfék állást (B) szokni kell, mert nincs az ”falnak” menés típusú erős lassulás, mint például a BMW i3-nál. Egy kicsi késés található a ”gázelvétel” és a lassulás között, ami megszokható. A menetmódok között alig találtunk különbséget, a legjobb a DS-hez jól illő komfort, a rugózás ebben az állásban a legkellemesebb. A feszességért valószínűleg a vékonyabb, de erős oldalfalú defekttűrő gumik a felelősek.

Benedek Attila, MT

 


  •  
 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER