Címkék: elektromos | haszongépjármű | Nissan | NV200

2014. június 30. hétfő, 16:50

 

Bár két másik díjnyertes jármű lényeges elemeire - a Nissan LEAF elektromos hajtásláncára és a Nissan NV200 szerkezeti elemeire - épül, az e-NV200 önálló modell, amelynek több mint 30 százaléka egyedi alkatrészekből áll.

 

Ugyan körvonala természetes módon hasonlít az NV200-éhoz, az e-NV200 a díjnyertes kishaszonjármű praktikus kialakítását és a Nissan LEAF futurisztikus stílusát ötvöző különleges és egyéni formatervvel rendelkezik. Az eredmény egy olyan új, modern, aktív és funkcionális jármű, amely korábban már bizonyított. Az e-NV200 piaci bevezetését megelőzően a Nissan egy Japánban és Európában végzett átfogó, „éles" tesztprogram keretében előszériás modelleket adott át ismert nemzetközi vállalatok (köztük a FedEx, a Coca-Cola, a DHL, a British Gas és a japán posta) részére, hogy a normál vállalati flotta részeként üzemeltessék az autókat.




A tesztprogram során kapott független visszajelzések alapján a Nissan mérnökei a piacra kerülő verzión el tudták végezni azokat a módosításokat, melyeknek köszönhetően az új modell a lehető legteljesebb mértékben kielégíti az ügyfelek igényeit.
 
A Nissan e-NV200 megvásárolható kisáruszállítóként, illetve a Combi vagy a magasabb felszereltségű Evalia változatban ötszemélyes személyszállító járműként. A számos variációs lehetőséget kínáló kisáruszállító és Combi modellek alapfelszereltségének része egy tolóajtó, extraként pedig második tolóajtó is rendelhető. Hátsó csomagtérajtóként választható kétszárnyú oldalra nyíló ajtó, illetve hagyományos, felfelé nyitható ajtó is.
 
 
Külső megjelenés
A legszembetűnőbb különbség az orr-részen figyelhető meg, ahol az e-NV200 a LEAF-éhez hasonló „elektromos autós" kialakítást kapta, amely a jármű hosszát 160 mm-rel megnöveli. A padlólemez alsó felületének sima kialakítása javítja az e-NV200 aerodinamikai jellemzőit.
 
A jármű orr-részének közepén, az ismerős Nissan embléma alatt rejtőzik a töltőcsatlakozó ajtaja. Az ajtó mögött elhelyezkedő töltőaljzat töltés közben zárolja a töltőkábelt, így megakadályozza az illetéktelen hozzáférést.
 
A karcsúsított kialakítású fényszórókban jellegzetes, kékes árnyalatú, nyíl alakú helyzetjelzők/nappali menetfények kaptak helyet, amelyek jégkék színéről azonnal felismerhető a Nissan elektromosjármű-programja. Ugyanez a színválasztás köszön vissza az autó emblémáin és a jármű oldalán található Nissan „Zero Emission" logón is. Az e-NV200 személyszállító változatainak első fényszórói alacsony fogyasztású LED-lámpákat kaptak, továbbá az e-NV200 összes változatának átlátszó hátsó lámpatesteiben lévő LED-ek is megkülönböztetik a belsőégésű motorral szerelt NV200-tól.
 
Mivel a LEAF-ből származó elektromos hajtáslánc és felfüggesztés 40 mm-rel szélesebb első nyomtávot igényelt, az e-NV200 kerékívei hangsúlyosabbak, és az autó ehhez illően szélesebb küszöbökkel érkezik. A jármű teljes szélessége 60 mm-rel 1755 mm-re nőtt, míg más jellemzőiben megegyezik az NV200-zal. Az NV200-on megismert kétoldali praktikus tolóajtók és az oldalra nyíló, kétszárnyú csomagtérajtó biztosítják a lehető legkönnyebb rakodást. Az autó felfelé nyíló hátsó csomagtérajtóval is rendelhető.
 
Az elektromos és benzines/dízel változat külső megjelenése közötti további különbség a 15 helyett 14 colos kerekek alkalmazása, amelyek kialakításukban is megújult könnyűfém változatban és dísztárcsákkal rendelhetők. Az új modellhez vadonatúj, friss színpaletta is tartozik: a személyszállító változat nyolc, míg a kisáruszállító hat színben rendelhető - többek között az új Splash kék színben is, amely a Nissan LEAF ikonikus kék színének új árnyalata.
 
 
Belső tér
Akárcsak kívül, az e-NV200 belső terében is megtalálhatók a Nissan vezető elektromosautó-technológiájának elemei, amelyek szervesen illeszkednek a díjnyertes kishaszonjármű praktikus kialakításába.
 
A legszembetűnőbb különbség az átalakított műszerfal, amelyen LED-kijelzők jelenítik meg a fontos információkat a vezető számára. A mérőműszerek leghangsúlyosabb eleme a digitális sebességmérő, amely alatt három fontos EV-kijelző látható: az energiafogyasztást és az energia-visszanyerés állapotát jelző energiamérő, az akkumulátorkisülés mérője, valamint a hatótávolságot mutató töltéskijelző.
 
Emellett egy görgethető többfunkciós kijelzőn nyomon követhető a vezetés gazdaságossága és az akkumulátor töltöttségének állapota, a teljes és az adott úton megtett kilométerszám, a keréknyomás, valamint a dátum, az idő és a külső hőmérséklet. Itt jelenik meg továbbá az akkumulátor hosszú távon mért általános állapota is.
 
A figyelmeztető jelzőfények között megtalálható az akkumulátor magas hőmérsékletére borostyánsárga színnel figyelmeztető lámpa is, amely a normál hőmérséklet elérésekor kék színre vált.
 
Az e-NV200 komfortfelszerelései a személyautókat idézik. A vezető és az utasok kényelméről többek között automatikus távolsági fényszórók és ablaktörlők, Bluetooth- és USB-csatlakoztatási lehetőség, intelligens kulcs, tolatókamera, CarWings rendszer, ülésfűtés és kormányfűtés gondoskodik. Az új kulccsal akár távolról is bekapcsolható a légkondicionáló rendszer az utastér kellemes hőmérsékletre hűtéséhez vagy fűtéséhez az utazás előtt.
 
Az új elektromos légkondicionáló rendszert a kishaszonjárművek esetén gyakori leállásokra és indulásokra optimalizálták. A rendszer az ülés- és kormányfűtés mellett okostelefonnal távolról irányítható előfűtési funkciót is biztosít.
 
A személyszállító változatokban hátsó fűtőcsövek biztosítják a hátul ülők kényelmét, a kabint és a rakteret elválasztó szilárd fal nélküli kisáruszállító változatokban pedig teljes hosszúságú rugalmas függöny tartja melegen a kabint.
 
Melegebb időben az új szellőztetési üzemmód kikapcsolja mind a légkondicionáló, mind a fűtőrendszert, és a külső levegő beáramoltatásával biztosítja a szellőztetést és a párátlanítást - így megnövelve az autó hatótávolságát.
 
A szellőztetőrendszer időzítésén és távoli aktiválásán kívül a CarWings lehetővé teszi a vezető vagy a flottakezelő számára az aktuális töltöttségi állapot, illetve a teljes feltöltéshez szükséges idő távoli figyelését is. A CarWings-rendszerrel rendelkező verziókban a mobil adatforgalom kezelésére alkalmas egységnek köszönhetően a töltés vagy a szellőztetés távolról figyelhető okostelefonos alkalmazás vagy számítógép segítségével. Az akkumulátor töltöttségének távoli megfigyelése lehetővé teszi a flottakezelők számára, hogy a munkákat a megfelelő hatótávolsággal rendelkező járműveknek osszák ki anélkül, hogy erről minden sofőrt külön meg kellene kérdezni.
 
A jó rálátást biztosító magas üléspozíció az e-NV200 természetes fürgeségével és kompakt méreteivel párosulva megkönnyíti a zsúfolt városi utak által támasztott kihívások leküzdését.
 
A keskenyebb karosszéria ellenére a kabin a versenytársakkal megegyező vállteret biztosít, a vezető kabinrészét pedig az ülések közötti terület helyett a műszerfalból kiugró részre helyezett sebességváltó kar is tágasabbá teszi.
 
Az utastér praktikumot szolgáló funkciói között megtalálhatók az új pohártartók, amelyek már a 0,5 literes műanyagpalackok tárolására is alkalmasak, valamint a számos apróságnak helyet kínáló tárolók.
 
Az átalakított és a jármű 2725 mm-es tengelytávján elhelyezett akkumulátornak köszönhetően az e-NV200 megtarthatta az NV200 kategóriavezető tágas rakterét. Mérete ellenére az e-NV200 a nála jóval nagyobb haszonjárművek tágas rakterével verseng.
 
A raktér a maga 2,04 méteres hosszával alapállapotban is tiszteletet parancsoló, de az elválasztófalat eltávolítva és az utasülést lehajtva 2,8 méteresre is növelhető. A raktér szélessége pedig még legkeskenyebb pontján - a kerékjáratok között - is 1,22 méteres.
 
Az e-NV200 rendelkezik kategóriájában a legalacsonyabb, a talajtól mérve csupán 524 mm-es rakodóperemmel. Teljes terhelhetősége 770 kg, és elfér benne két szabványos EUR raklap is.
 
 
Motor és akkumulátor
A Nissan e-NV200 meghajtásáról a Nissan LEAF-ből ismert és méltán népszerű, gyors reagálású, váltakozó áramú szinkronmotor gondoskodik. A 80 kW teljesítmény és 254 Nm-es nyomaték leadására képes motor energiaellátását egy 48 modulból álló lítium-ion akkumulátor biztosítja.
 
Az akkumulátorcellákat a Nissan gyártja az Egyesült Királyságban, majd a kész cellákból Spanyolországban állítják össze a személyre szabott akkumulátorcsomagot, amely elfér a jármű padlója alatt, így nem csökkenti a rakteret.
 
Az elektromos hajtáslánccal kapcsolatos részletes információkért tekintse meg a Motor és akkumulátor című fejezetet.
 
 
Futómű
A Nissan LEAF elsőkerék-hajtású elektromos hajtásláncával együtt annak független MacPherson rugóstagos segédvázszerkezetét is megkapta az e-NV200, amelynek első nyomtávja így az NV200-hoz képest 40 mm-rel, 1530 mm-re nőtt. A szélesebb nyomtáv ellenére az e-NV200 fordulóköre az NV200-nál csupán 10 mm-rel nagyobb: 11,3 méter.
 
Az e-NV200 hátul az NV200-ból ismerős kompakt egy laprugós felfüggesztési rendszert kapta. Ez a megoldás biztosítja a kishaszonjárművek számára elengedhetetlen erőt anélkül, hogy csökkenne az utazási kényelem, továbbá lehetővé teszi a szabad és széles raktér kialakítását.
 
A nagyrészt a padló alatti elhelyezésű akkumulátor tömegének köszönhető alacsony tömegközéppontjával az e-NV200 irányíthatósága messze túlszárnyalja a kishaszongépjárművektől megszokottat.
 
Az alacsony dőlés és perdületi tehetetlenség, a karosszéria kisebb billegése, valamint az integrált akkumulátorház miatt merevebb szerkezet magas utazási kényelmet biztosít. Ha ehhez még a szinte hangtalan és rezgésmentes elektromos motort is hozzávesszük, az e-NV200 által kínált vezetési élmény inkább egy luxuslimuzinéhoz hasonlít, nem praktikus munkaeszközre.
 
A fékerő visszatermelő rendszert (RBS) továbbfejlesztették, így használata progresszívebb, és most a Pedal Feel Simulator (PFS) nevű szoftverrel kiegészülve működés közben is a hagyományos fékrendszerekhez hasonló érzetet biztosít.
 
A CRBS a regeneratív fékezési nyomatékot (elektromos energia) és a súrlódási fékezési nyomatékot (hőenergia) is hasznosítva 14 százalékkal javítja a fékrendszer energia-visszanyerési képességét.
 
 
Biztonság
A Nissan e-NV200 az NV200 modellel azonos szintű biztonságot nyújt vezetőjének és utasainak, a 160 mm-rel hosszabb orr-résznek köszönhetően azonban nagyobb védelmet biztosít a gyalogosok számára. A biztonsági övek előfeszítőkkel vannak felszerelve, elöl pedig teljes SRS-légzsákrendszer található. A karosszéria oldalsó szerkezetét az optimális ütközésienergia-eloszlás érdekében megerősítették.
 
Az erős fémház mellett az akkumulátort és az autó elektromos rendszerét az ütközés pillanatában aktiválódó megszakítók is védik. Mivel az akkumulátor a padlólemezbe van építve, az e-NV200 tömegközéppontja alacsonyra került, és ezzel kiváló irányíthatóságot biztosít. Ezt az alapfelszereltség részét képező ESP-rendszer, valamint négy tárcsafék egészíti ki.
 
Az aktív biztonság egyik fontos eleme a visszagurulás-gátló rendszer. Mivel az egysebességes erőátviteli rendszer miatt a járműben csak két pedál található, a meredek emelkedőn álló telerakodott autó egy szempillantás alatt visszagurulhat - gyorsabban, mint ahogyan a sofőr a lábát a fékről a gázpedálra helyezhetné.
 
Ennek kiküszöbölésére a visszagurulás-gátló három másodpercig automatikusan behúzva tartja a fékeket a fékpedál felengedése után, így a jármű nem gurul vissza.




  •  
 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER