Az Evopro bemutatta a Modulo buszcsalád elektromos hajtású prototípusát, a Modulo Medio Electric-et, amely a mérnökiroda zéró emissziós városi tömegközlekedési koncepciójának legújabb mérföldkövét képezi. A 8 méter hosszú, 65 fős befogadóképességű prototípust a Várban tartott ünnepélyes avatón csodálhatták meg a résztvevők.
Bemutatásra került a Modulo buszcsalád első tagja, a Medio Electric, mely az utóbbi évek egyik leginnovatívabb magyar fejlesztése a járműiparban. Elektromos hajtással, null-emisszióval és mintegy 57%-os magyar értékhányaddal rendelkezik. Ultrakönnyű, kompozit szerkezetű: gyűrűszerű, standard modulokból épül fel, melyekkel a jármű hossza és befogadóképessége szabályozható.
„A 2014-2020-as ciklus gazdasági stratégiájában kulcsszerepet játszik a zöld közlekedés nagymértékű fejlesztése” – mondta Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség helyettes államtitkára a buszbemutatón. Dr. Lenner Áron Márk, a Nemzetgazdasági Minisztérium helyettes államtitkára hozzáfűzte: „Magyarország regionális és európai szinten is a járműgyártás egyik központjának számít. Ezt a vezető szerepet mindenképpen szeretnénk megőrizni, ezért az elektromos járművek elterjesztése és a hozzájuk kapcsolódó infrastruktúra, kutatás-fejlesztés is kiemelt szerepet tölt be a Kormány jövőbeli politikájában.”
Ezt megerősíti, hogy Mészáros Csaba, az Evopro csoport elnök-tulajdonosa is kiváló lehetőségeket lát a zéró emissziós közlekedés fejlesztésében és, az evoBank Zrt. révén, az innovációs projektek finanszírozásában. „Fontos, hogy a mérnöki tudáson felül az üzleti és állami környezet is innovatív legyen. Ezt a Modulo példája jól szemlélteti, ugyanis az ”E-BUS Ready” buszcsalád hagyományos vagy hibrid hajtással is üzembe állítható. Amikor lehetőség nyílik tisztán elektromos járművek üzemeltetésre, kevés költségráfordítással lehet őket átállítani, hogy az olcsó paksi energiával közlekedhessünk városainkban” – hangsúlyozta az elnök-tulajdonos.
Bodnár Balázs, az Evopro Kft. ügyvezetője a csoport meghatározó mérnökvállalatának képviseletében hozzátette, hogy az innováció képessége abban rejlik, ha jövőbe tekintő, újszerű megoldásokat találnak, és azokat piaci sikerre is viszik. A Modulo kapcsán kiemelte, hogy a 20%-kal kisebb össztömeg és 40%-kal nagyobb utas kapacitás mellett nem csak egy standardizált modulokból felépülő, ultrakönnyű kompozit szerkezetű, alacsony karbantartás-igényű buszról van szó, hanem általa egy teljes közlekedési rendszert kínálnak, példaként említve az utasszámlálást és elektronikus jegyrendszert. A lépéselőny megtartásához elengedhetetlen, hogy a jövő generációját és az oktatási szereplőket is bevonják a fejlesztésbe.
Ezt igazolta beszédében a Műszaki Egyetem Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Karának dékánja, Dr. Varga István is: „Kifejezetten fontos, hogy az ipari szereplők új, érdekes feladatokkal keressék meg az oktatási intézményeket és együttműködés jöjjön létre a kutatás-fejlesztési projektek során, hogy az elméleti tudás és piaci igények közös nevezőjeként piacképes innovációk születhessenek.” Ennek megerősítéseként Wahl István, a Mabi-Bus Kft. ügyvezetője elárulta, hogy az innovációs projekt eredményeként megszülető Modulo buszcsalád keleti piacra történő termeléséről már előrehaladott tárgyalások folynak. Az amerikaiaktól visszavásárolt NABI gyár múltjára és tapasztalatára alapozva a következő fejlesztési fázisban már a szériagyártáshoz szükséges lépéseket tervezik.
Hozzászólások