Az Iveco Irisbus három modelljével is részt vett a júniusban, Párizsban megrendezett „Transports Publics 2012” kiállításon. A francia városi buszok között piacvezető Iveco Irisbus széles termékpalettájából a 12 méteres hibrid Citelis, a 18 méteres Crealis Neo, valamint a 10,8 méteres Crossway LE modelleket mutatta be.
A vállalat midi, normál és csuklós buszokból, gyorsforgalmi és alacsonypadlós buszokból, valamint dízel, földgáz és hibrid hajtásláncokból álló teljes modellválasztéka pontosan megfelel a közlekedési hatóságok és a városi közlekedési hálózatok változatos igényeinek.
Citelis, az európai városi buszok piacvezetője
A kereskedelmi forgalomban 2005 márciusában megjelent Citelis buszokból 10 000 darab készült kész járműként, alvázként a nagy európai karosszériaépítők számára, illetve a számos kelet- és közép-európai országban trolibuszként alkalmazott félkész járműként. A Citelis számos európai településen elért sikere a városi környezettel való harmonikus integrációnak, rugalmasságának, az egyszerű fel- és leszállásnak, rendkívüli világosságának, és nem utolsósorban annak köszönhető, hogy rengeteg lehetőség nyílik a belső tér igény szerinti kialakítására.
A Citelis modell Iveco Cursor 8 Euro 5 dízelmotorja különösen jól teljesít az üzemanyag-takarékosság terén, és alacsony károsanyag-kibocsátásának köszönhetően rendkívül környezetbarát. A motor EEV (fokozottan környezetbarát jármű) minősítéssel is elérhető azon közlekedési vállalatok számára, amelyek a jelenlegi előírásokat meghaladó környezetvédelmi teljesítményt igényelnek. A Cursor 8 EEV részecskeszűrő nélkül is kapható, így alacsonyabb áron szerezhető be és tartható karban, emellett a jármű fenntartási költségei is kedvezőbbek. A Citelis természetesen megfelel a 2014. január 1-én hatályba lépő Euro 6 környezetvédelmi szabályozásnak is.
A földgázüzemű motorok továbbra is a leggazdaságosabb utat jelentik a „tiszta” motorok területén. Az Iveco Irisbus több mint tizenöt éve meghatározó szereplője a szektornak, és vezető pozícióját bizonyítja, hogy Európában eddig közel 4000 földgázüzemű autóbuszt értékesített (a Citelis buszokból, a korábbi modellekből és a Daily minibuszokból). Az Iveco Irisbus földgázüzemű modelljeinek rendkívül alacsony zajszintjét az utasok és a városok lakói is egyaránt értékelik.
Az Irisbus válasza a gyorsforgalmi buszok koncepciójára
A városi közlekedés napjainkban a fenntartható fejlődés kérdéseinek középpontjába került a kis- és nagyvárosokban. A gyorsforgalmi buszok koncepciója (BRT: Bus rapid transit) már nem csupán a járműparkra fordított befektetés, hanem a városi közlekedési hálózatok fejlesztésére szolgáló stratégiai döntés is egyben.
Az Iveco Irisbus válasza erre a koncepcióra a Crealis nevű modell, amely az infrastruktúra, a jármű, az üzemeltetés és a szolgáltatások egységes szemléletével növeli a mobilitást. A Citelis busz alapján fejlesztett Crealis célja, hogy innovatív és versenyképes megoldást kínáljon:
• egy modern és otthonos belső környezet kialakításával, az utaskényelem és utastájékoztatás optimalizálására;
• a jármű határozott és egyéni formatervével, a városi környezetbe történő könnyű integrációra.
A 12 és 18 m hosszúságban is elérhető Crealis a gyorsforgalmi buszok koncepciója szerint, a külön buszsávban történő közlekedésre készült azzal a céllal, hogy növelje a szolgáltatás minőségét (járatsűrűség és rendszeresség). A torlódásmentes sávokban a járművek kevesebbet fogyasztanak, ezáltal csökken a környezetkárosító hatásuk. Emellett kényelmesebbek és sokkal nagyobb sebességre képesek, így az autósok számára is vonzó megoldássá tehetik a tömegközlekedést.
A jármű elejét a szélvédő kiválasztásával lehet testre szabni: a Crealis modell a Citelis buszokon is alkalmazott lapos szélvédővel, a Crealis Neo modell pedig ívelt szélvédővel kapható. A Crealis termékcsaládhoz javasolt opcionális felszerelések közé tartoznak a kerékburkolatok és az alacsony ablakok, amelyek jobb kilátást nyújtanak a városra.
A Crealis látványos minőségi előrelépést jelent a hagyományos buszokhoz képest. A dinamizmust és rugalmasságot sugárzó külső megjelenés nagyobb teljesítményt, illetve a gyorsabb, rendszeresebb és megbízhatóbb utazás érzését sugallja.
A Crealis fejlesztése során fontos szempont volt az akadálymentesség kialakítása. A teljesen sík padlózatnak és a tolóajtóknak köszönhetően gyorsabb a fel- és leszállás, illetve a mozgássérültek, kerekesszékes és babakocsis utasok számára is egyszerű a busz használata.
A Crealis modell az Iveco Cursor 8 Euro 5 dízelmotorjával (opcionális EEV minősítéssel), illetve más hajtásláncokkal is elérhető, például a földgázüzemű és a dízel-elektromos hibrid motorokkal.
A Citelis – a Crealis buszokhoz hasonló – egyedi opciókkal ugyancsak vonzóbbá tehető a gyorsforgalmi buszjáratokon való közlekedéshez. A Citelis és Crealis modellek tervezése és gyártása is a franciaországi Annonay-ben található Iveco Irisbus gyárban történik. Eddig számos francia közlekedési hálózat választotta az Iveco Irisbus összesen 526 járművét a gyorsforgalmi buszjárataikhoz (beleértve a megrendelt és leszállított járműveket, a Crealis és a Crealis Neo modellek dízel- és földgázüzemű, illetve hibrid modelljeinek 12 és 18 méteres változatát is).
Crossway LE modell rövid, 10,8 méteres változatban
A Crossway LE (Low Entry – alacsonypadlós) modell különösen kedvező ár-érték arányt kínál a távolsági közlekedéshez, amelyben a könnyű le- és felszállás, valamint a maximális kapacitás közötti egyensúlyt kell megtalálni. A személyszállítás e típusának fejlődése a városok peremvidékén folyamatosan növekvő népsűrűségnek köszönhető.
Az Iveco Irisbus standján rövid városi változatban bemutatott Crossway LE nagy hangsúlyt helyez a gyors utascserére, ezért három ajtaja közül az első és a középső 1200 mm-es dupla ajtó, amelyek között teljesen sík padlózat található. A középső fellépőbe elektromosan behúzható rámpát építettek be a kerekesszékes utasok számára, így hidalva át a járda és a jármű padlója közötti távolságot.
A jármű alacsony első részén 2,565 méteres a belmagasság, az ülések és az állóhelyek aránya pedig az üzemeltető igényei szerint alakítható. A középső ajtó után, két belső lépcsőn érhető el a hátsó szakasz, amelynek padlója 980 mm-es távolságra van a talajtól, ezért itt csak ülések helyezhetők el. A jármű belmagassága ezen a részen 1,925 m.
A Crossway LE Iveco Tector 6 EEV motorja, hátsó tengelye és műszerfala a Crossway távolsági buszból származik, míg az első független felfüggesztés, a kormánymű, valamint az első és középső fellépők magassága megegyezik a Citelis alacsonypadlós buszéval. A mechanikai alkatrészek egységesítése optimális üzemeltetési költségeket és megbízhatóságot biztosít.
Hozzászólások