2013. június 24. hétfő, 20:16

 

A teszthétre a Dacia Duster LPG-t azaz autógázzal és 102 lóerős 1,6-os benzinmotorral szerelt elsőkerékmeghajtású autót kaptuk, azonban a gyöngyösi motocross pályán kipróbáltuk a négykerékmeghajtású változatot is.

Dacia Duster teszt
Képgaléria
Dacia Duster teszt
A képre kattintva galéria nyílik több képpel!



Dacia Duster LPG és 4x4 teszt
Dacia Duster ára, műszaki és technikai adatai
A Duster éjszakai fényei

Megtörve azt a szokást, hogy az autót kívülről haladva mutatjuk be, azon lamentálással kezdjük, hogy ki melyiket vegye, s az hogyan éri meg.

A belépő motor kezdő ára: 1,6 16V 77 kW/105 LE 4x2 2.740.000,-Ft Acces alapfelszereltséggel. Kapunk egy kényelmes, tágas magas üléshelyzetű családi SUV-ot nagyon olcsón. Erre elég sokan rájöttek, mivel nagyon sok Dusterrel találkozni manapság már, s ez különösen akkor lesz feltűnő, ha hasonló típusban ül az ember, hisz ilyenkor fogékonyabb a szeme a „testvérekre”.

ulesmagassag


Hogyan éri meg az LPG?

Az autógázos változatot (1,6 16V 75 kW/102 LE 4x2) jelenleg 3.250.000,-Ft-ért kínálják, tehát a árkülönbség 510.000,-Ft, viszont ez már a középső Cool felszereltséggel bővített, pontosabban vannak oldallégzsákok elöl (fej-, és mellkasnál), figyelmeztető fény és hangjelzés az utas oldalán is a biztonsági öv bekapcsolására, biztonsági fejtámlák az első üléseken, ködfényszórók, manuális klíma. Bár a klíma egy kicsit gyenge, mégis nyilván ez dob és a ködlámpa a gázszerelésen túl az áron. Azonban tegyük a gáz számlájára a felárat, s nézzük meg mikor térül meg.
95-ös benzinnel 7,1 litert fogyaszt gyári adat szerint a Duster 100 km-en, míg gázból 8,9 litert (sikerült hoznunk a gyári adatot!). Tehát 1 km-t 0,071 liter benzinből és 0,089 liter autógázból tehetünk meg.
Azonban itt leszünk bajba a számolgatással, mert a tavaly még július közepén 235,Ft volt az LPG átlagára, a jövedéki adó emelések után, mi egy jobb árú kútnál 274,-Ft-ért tankoltunk.
A 95-ös benzin átlagára 412,-Ft.
Tehát amíg tavaly 1 km-t 20,915,-Ft-ból tettünk meg autógázból, úgy az most 24,386,-Ft-ba kerül. A benzin a fenti fogyasztással 29,252,-Ft. A különbség a benzinhez képest tavaly 8,337,-Ft volt, idén 4,866,-Ft.
Tehát az 510.000,-Ft árkülönbség tavaly 61173 km alatt került nullára, idény viszont 104808,9 kmt kell megtenni a megtérüléshez. Persze ne legyünk ennyire szigorúak a felárral, hisz a klímáért és a ködlámpáért mások is kérnek plusz pénzt, s akinek fontos, úgyis megveszi, viszont a tavalyi megtérüléshez idén, majdnem a duplája km-t kell megtennie, akkor is, ha utólag szereltetné be. Sajnos az autógázos autózás nagyon csúnyán megdrágult, de erről nem az autógyártó tehet! A gyártói garancia 3 év és/vagy 100000 km. Utólagos beszereltetéskor (vagy, ha ennyire vesszük a gyártói beszerelést) a 150000,-Ft-os gázosra való átalakítás középárat tekintve 30826 km alatt térül meg – idéntől az LPG autózás. A gyártó nem szerel LPG-s autóhoz vonóhorgot.

dacia-duster-lpg


Dízel motor rajongóknak az 1,5 dCi 66 kW/90 LE 4x2 belépő modellel 3.440.000,-Ft középső felszereltségben, míg a legmagasabb felszereltségben 3.940.000,-Ft-ot fizetnek egy erősebb motorral (1,5 dCi 79 kW/107 LE 4x2).

A sok szám után mielőtt terepre megyünk még betesszük a 4x4 meghajtású autók árait
1,6 16V 77 kW/105 LE 4x4    3.540.000,-Ft Cool felszereltség.
1,5 dCi 66 kW/90 LE 4x4    3.940.000,-Ft Cool
1,5 dCi 81 kW/110 LE 4x4    4.440.000,-Ft Arctic Music, legmagasabb felszereltség

duster-muszerfal


A gyöngyösi motocross pályán az 1,5 dCi 4x4 81 kW/110 lóerős legerősebb dízellel mentünk, az autón terepgumik voltak és nem kapcsoltunk 4x4-et. Viszont az autón komoly terepgumik voltak.

dacia-duster-4x4


A Dusterben a meghajtás választó gombon 2 WD, Auto és Lock lehetőség van.
Auto üzemmódban a motornyomatékot automatikusan osztja el a négy keréken a tapadástól függően. Bár használható minden úttípuson, leginkább csúszós, esős, havas, jeges utakon javasolják a használatát.
Lock üzemmódban a motornyomatékot a négy keréken osztja el, nehezebb terepviszonyokhoz igazított a motorvezérlés és fék. Használatát sáros földúton, homokos vagy egyenetlen úton javasolják 80 km/h-nál alacsonyabb sebességnél.

terepszogek

Az autó méretei, kerekek elhelyezései emelt hasmagassága (4x4 esetében 21 cm, egyébként 20,5 cm) is segíti az autót terepen való mozgásakor, az LPG verzió is jól csillapította az egyenetlenségeket, a motorok pedig csöndesen jártak.
A tereptulajdonságokat kipróbálhatóak őszig a Dacia Duster Tour keretében, melyet az ország különböző helyein lévő márkakereskedésekben Herr Mátyás rallyversenyző segédletével. Figyelem, előzetesen érdemes érdeklődni, mert nem minden szalon adja ezt a lehetőséget. Matyival mi is mentünk, aki egy 43 fokos partoldalra feltette a Dustert úgy, hogy az első és az átellenben lévő hátsó kerekén egyensúlyozott az autó, majd, akinek ez meg sem kottyan megunva a fotózást könnyedén elgurult a helyzetből. Szívem szerint a 4x4-es változatot ajánlanám, de ez csupán egy szubjektív javaslat.

dacia-duster-terepjaro


dacia-duster-terepen


dacia-duster-motocross


Ez a kocsi jól néz ki

Egyedi karaktere van, otthonosan összebarátkozva vele el is felejtettük a régebben még nem olyan jól hangzó Dacia emblémát rajta, s teljes jogú terepjárósként közlekedtünk vele. Terepjárós küszöbök vannak az LPG verzión is, s kapunk tetősíneket 40 000,-Ft-ért kezdő kivitelben, a következőben szériatartozék.

A vezetőülés kényelmes. Jó lenne egy kicsit erősebb deréktámasz, de ezt le lehetne írni nagyon sok autó esetében, másoknak mutatva észre sem vették, tehát számukra megfelelő volt. A magasságban állítható vezetőülést 85.000,-Ft felárért a középső felszereltségi szinttől kapjuk 1/3:2/3 arányban dönthető hátsó üléstámlákkal. Hátul teljes értékű üléshelyet találunk középen.

hatso-ulesek


A csomagtartó mérete 475 dm3 (LPG-s verzió esetén), lehajtott ülésekkel 1636 dm3. A kalaptartó könnyen kivehető, ilyenkor szinte kisdobozos méretet kapunk, a bepakolás könnyű, mivel szinte egy síkban van a raktér alja az ajtó nyílásával.

csomagter


Említésre méltó még az elektromos ablakemelő, mely elöl szerelt Coolban, s a rádió 4 x 15 W Rádió-CD MP3 lejátszóval kormány alatti irányítással, Bluetooth telefonkinahgosítóval
és USB csatlakozóval Coolhoz 80.000,-Ft-ért.

Tehát egy 1,6 16V 77 kW/105 LE 4x4 3.540.000,-Ft Cool felszereltséggel plusz tetősín, bluetooth kihangosításunk, rádiónk USB és AUX csatlakozóval és magasságban állítható vezetőülésünk, s az összeg megáll 3.705.000,-Ft-nál, s van manuális klímánk és ködfényszórónk is.
A kormány alatti rádióvezérlés zseniális, mert először az aránylag kis gombokat meg kellett tanulni pöckölgetni, viszont a kormány alatti vezérlés felfedezése hatalmas örömet okozott, annyira kézre áll és egyszerű a sávkeresése és a telefonvezérlése.



duster-radio


Beszéljünk még a szellőzőkről. Teljesen lezárhatóak, nem szivárog be egyáltalán a levegő, viszont kinyitva, elforgatva sok felé irányíthatóak.

renault-szellozo


A Dustert 2011-ben törte össze az Euro NCAP 3 csillagos értékekést kapott az 5-ből. Azonban mielőtt elborzadnánk, a felnőtt utas védelemre 74 %-ot, a gyerekvédelemre 78 %-ot kapott. Ami nagyon lehúzta az értékelést a gyalogosvédelem 28 %-kal és az autó védelmi felszereltsége 29 %. Közepes minősítést kapott a vezető mellkasvédelme, a ráfutásos balesetekre jellemző ostorcsapás sérülés lehetősége, továbbá hibának rótták fel, hogy oldalütközésnél az ajtó kinyílt, illetve elvált a kasztnitól. Az ESP pedig opcióban rendelhető.




Összességében az autó javasolható családi autónak, szakemberek igáslovának, akár keresztezve is. A SUV-ok szerelmesei megkapják a magasított üléspozíciót, tágas belső teret és rakteret, miközben az autó nem városi terepjáró, hanem kiváló tereptulajdonságokkal bíró kocsi, s miközben egyszerre ennyi igényt kielégít az ára a hasonló képességű – kiváltképp tekintettel a tereptulajdonságaira -autókhoz mérten megszégyenítően alacsony.

dacia-duster

Dacia Duster LPG és 4x4 teszt
Dacia Duster ára, műszaki és technikai adatai
A Duster éjszakai fényei



Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER