2012. június 18. hétfő, 09:20

 

Kecskemét város kérésére érkezett a megyeszékhelyre a hibridhajtású Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid autóbusz. A jármű péntek délelőtt a Városháza előtt volt megtekinthető, délután pedig a Kunság Volán forgalomba állította egyes helyi vonalakon. E próbautak során a lakosság ingyenesen próbálhatta ki a busz kényelmét.

mercedes-hybrid-busz-kecskemet

Kecskemétnek jelenleg három közlekedésfejlesztési projektje van folyamatban: intermodális pályaudvar és kapcsolódó közösségi közlekedés fejlesztése, térségi elérhetőségek javítása, elővárosi közlekedés fejlesztése. A helyi közösségi közlekedés fejlesztésének keretében a város hibridhajtású autóbuszok beszerzését tervezi, közbeszerzési eljárással.
Fontosnak tartják, hogy a szakemberek és lehetőség szerint a lakosság is megismerkedjen az új, energiahatékony és környezetkímélő technológiával, és minél több járműtípusról szerezhessen személyes tapasztalatokat. Ennek érdekében a jövőben a város más gyártók (pl. Hess, Solaris, Volvo) hibridhajtású autóbuszainak kecskeméti bemutatását tervezi.

mercedes-hibrid-busz-kecskemet

A Mercedes-Benz Citaro BlueTec®-Hybrid autóbusz Világpremierje 2007. novemberében a Mannheim Autóbusz Napok rendezvény (MOT) keretében volt. Majd ezt követően 2009. márciusában 15 országból érkezett több, mint 250 nagy autóbusz üzemeltető vállalat részére mutatták be a járművet Mannheimben, ill. Stuttgartban.
A piaci felmérések szerint a hibrid technológiát támogató, nyugat európai közösségi közlekedésért felelős cégek várhatóan éves potenciális kereslete legalább 300 hibrid autóbusz.
A Stuttgartban végrehajtott 2010. decemberi próbaüzemet követően többek között a Stuttgarter Straßenbahnen AG (SSB) üzemeltet 2010 vége óta öt Mercedes-Benz Citaro G BlueTec®-Hybridet. Rotterdam, Krefeld, Mühlheim, Drezda és Hamburg is a jövőbemutató technika mellett döntött.
Továbbá Észak-Amerikában a Daimler Buses már túl van 3.000 Orion VII. típus elnevezésű új generációs hibrid autóbusz eladásán, a leszállított járműveket New Yorkban, Seattle-ben és Torontóban helyezték forgalomba.
A Daimler Buses több hibrid autóbuszt adott el a világon, mint bármely más autóbusz gyártó. Az ún. „zöld” haszongépjárművek terén a Daimler Konszern világviszonylatban piacvezető, több mint 13.000 db valamely alternatív hajtás koncepciójú járművet szállított le vevői részére (Mitsubishi Canter Fuso Eco Hybrid hajtás, Orion autóbuszok hibrid hajtás megoldása, Mercedes-Benz hibrid haszongépjárművek).

A jelenlegi üzemeltetők a hibridbuszokat mindenekelőtt frekventált, sűrű járatokon alkalmazzák, hiszen ott jutnak legjobban érvényre a fenntartható hibridtechnika előnyei. A változatos topográfiai viszonyok, a belváros közelsége és a nagy leterhelés ideálisan mutatja meg a járművek gyakorlati alkalmazhatóságát.

mercedes-hibrid-busz

A Citaro G BlueTec®-Hybrid az eddig egyetlen hibridbusz, amely akár öt kilométeres távot képes tisztán elektromosan, dízelmotor nélkül megtenni, és szinte nesztelenül gördül be a megállóba, majd a várt hangos motorzúgás nélkül indul el ismét, aminek mind a környéken lakók, mind az utasok örülnek. A járműnek nincs váltóműve, teljesen rángatás-mentesen, komfortosan siklik keresztül a belvároson. Négy kerékagy-villanymotor hajtja, ezeket a világ egyik legnagyobb mobil lítiumion-akkumulátora látja el energiával, amelyet a fékezéskor, például lejtmenetben nyernek vissza, illetve, szükség esetén, generátor fejleszt. A szaknyelv soros hibridnek hívja az ilyent.

A gyártó meg van győződve a Mercedes-Benz hibridbuszok tartós sikeréről. Abból indul ki, hogy 2015-ben az újonnan megrendelt városi buszok 10-15 százaléka hibridhajtású lesz.“ A műszakilag igényes dízel-elektromos hibridhajtást a világszerte legsikeresebb Mercedes-Benz Citaro városi busz-családban valósították meg. Külsőre semmi különbség sem vehető észre a hagyományos dízel-buszhoz képest, eltekintve attól, hogy valamivel magasabb a tetőre épített akkumulátor és burkolata miatt. Minden ismerős az utastérben is. A férőhelyek száma 140, ebből 48 a megszokott kivitelű üléseken. A dízel-buszhoz képest a motor csak fele akkora, súlya 1000 helyett 450 kg, lökettérfogata 12 liter helyett 4,8 liter, 160 kW teljesítménye harmadával kisebb. Alig változott meg a Citaro megszokottan rendezett és tágas vezetőhelye is. Nincs szükség átképzésre az új buszhoz, nem kell új szokásokat felvenni vagy kapcsolókat megszokni.
Az utolsó 1000 db Orion VII. új generációs hibrid autóbuszban alkalmazott lítiumion-akkumulátor ugyanaz, melyet ebben az autóbuszban is használunk, így e kimondottan fontos szerkezeti elem tekintetében jó autóipari tapasztalatra és szériaminőségre támaszkodhatunk.

A jövőbeni járműbeszerzéseknél, ahol új hibridflotta megvásárlása mellett döntenek (mint pl. a Dresdner Verkehrsbetriebe AG (Drezdai Közlekedési Vállalat) esetében) a teljes vállalati politika tekintetbe veszik a fenntarthatóságot, vagyis attraktív járművek üzembe állításával hozzájárulnak a város környezeti, gazdasági és társadalmi fejlődéséhez.


  •  
 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER