2021. október 03. vasárnap, 21:43

A világ egyik legnagyobb családi kézben lévő autóalkatrész beszállító cége, új üzemet nyitott Magyarországon. A Schaeffler legújabb létesítménye, a legkorszerűbb technológiák és a fenntarthatóság jegyében készült.

Az Autósfórum is jelen volt a szombathelyi üzem megnyitóján, aminek igencsak megadták a módját. Ez nem csak az óriási LED fal, a profi hangosítás, a színpad és az ezeket felépítő és működtető német-magyar stábból derült ki.

Schaeffler-1

A gyáravatón részt vett Georg Schaeffler úr is, aki a tulajdonos családot képviselte, plusz jó néhány igazgatósági tag is jelen volt a német vállalattól. A hazai résztvevők csúcsát, Szijjártó Péter külügyminiszter jelentette.

Hazai pálya

A cégcsoport 1968 óta dolgozik együtt hazai cégekkel. Jó ideje nem csak Debrecenben dolgoznak a magyar munkatársak, hanem Szombathely egyik fő munkaadója is a Schaeffler. Az elsőként megnyílt üzemükben 3000 fő dolgozik, a tőle 3 kilométerre lévő új csarnokban pedig 150 fő kapott munkát. A 23,5 milliárd forintos beruházás nagyságrendjét és hi-tech mivoltát nem csak a teljesen környezetbarát, napelemekkel ellátott, világos épület mutatja. Amiből igazán látszik a technológiai fejlettség, az az ide telepített, csúcstechnikát képviselő egyedi géppark és annak az igen borsos ára.

Az új üzemért nagy és komoly harc volt, mert a cégcsoporton belül 22 ország pályázott rá... A meglévő szombathelyi gyár magas színvonalon dolgozó szakembergárdája volt a döntő érv mellettünk. Egyelőre ez az egyetlen, csak villanymotorokat gyártó üzeme a német óriáscégnek. 2023-ra, előre láthatólag 800 ezer villanymotor elemet fognak itt előállítani.

A gyárlátogatás

Fényképezni csak a rendezvényt és a kiállított villanymotorokat, hajtás elemeket lehetett, a négy különálló gépsorról nem készíthettünk képeket. Ezek még meglehetősen szellősen helyezkedtek el  15 ezer négyzetméteres csarnokban. Tehát bőven akad hely a jövőbeli bővítéseknek. A munkaállomások között az alkatrész szállítást, a teljesen automata szállítóeszközök végzik.

A drágaságuk és a magas technológiai szintjük mellett, az a közös a gépekben, hogy Ipar 4.0-ás technológiát használnak és az adataik 5G-s hálózaton futnak. A másik azonosság, hogy a többségüket a Schaeffler szerszámok és gépek készítésével foglalkozó részlege tervezte és helyezte üzembe. Jó tudni, hogy elég sok, a termelésben először alkalmazott gyártás technológiát vetettek be a szombathelyi új üzemben.

A cikk címe nem véletlen. A Schaeffler nem csak a Formula E-ben dolgozott együtt az Audival, hanem beszállítója a bajor cégnek és sok más gyártónak is. A németek már évek óta dolgoznak az elektromos motorjaikon és hajtás komponenseiken. Ezért a cég komoly bevétel növekedését vár ettől a területtől.

Állomások

Az első munkaállomásra, hatalmas hengerekben érkezik a speciális acéllemez. Ebből készül a villanymotorok álló és forgó része. A hatékony – Schaeffler gyártmányú présszerszám – minimális és teljesen visszaforgatható fémhulladékkal dolgozik. A nagy nyomással összepréselt és lézer hegesztéssel rögzített vékony lemezekből áll össze a villanymotorok két fő része.

A következő állomáson a fő alapanyagot a testes alumínium rúd jelenti. Ebből ”hidegen”, 800 fokon öntik ki a villanymotor többi elemét. A két beépített kemencét párhuzamosan működtető, a veszteséghőt visszaforgató munkaállomást, mindössze egy fő üzemelteti. Az itt bevetett öntési technológia, szintén egyedülálló.

Schaffler-motor-01

A harmadik állomáson, a résekkel ellátott forgórészbe kerülnek bele a mágnesek, különleges ragasztási eljárással. A szürke fém lapocskák, a hevítést is tartalmazó folyamat végére, teljesen eggyé válnak a forgórésszel.

Az utolsó állomás zömmel szerszámgépeket tartalmazott, ahol a 16 ezres percenkénti fordulatot is elérő motorok minden elemét készre munkálják. A tengelyt elkészítik és ráhelyezik a villanymotor forgó részét. A motor elemeit ellátják lézer gravírozott QR kóddal, hogy végig lehessen követni az alkatrész életútját.

Mivel a működési fordulatszám óriási, a tűrések pedig kicsik, így az új üzemben megtalálható a precíz mérő berendezéseken, kiegyensúlyozást végző gépeken kívül CT is. Az ipari célokra használt röntgengép teljes képet ad az egész motorról, amelyet átnéznek és eltárolnak. Ezek után kerülnek szállításra a villanymotorok és az alkatrészeik.

Benedek Attila


  •  

Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER