Címkék: biztonság | Kuplung

2022. február 04. péntek, 19:14

 


A főtengelykapcsolóként is emlegetett kuplung, az autó egyik legfontosabb alkatrésze, amely nagyban hozzájárul az autó biztonságos működéséhez. (Szponzorált cikk)

 

 

Egy gépkocsiban több tengelykapcsoló is található az egyes tengelyek végén, amelyek különböző fordulatszámú alkatrészek szinkronizálásáért felelősek. A kuplung vagy főtengelykapcsoló abban különbözik ezektől, hogy a motor és a sebességváltó között található, és feladata a motor által előállított energia továbbítása a sebességváltóhoz. Ugyanakkor szabályozni is tudja azt, ami lehetővé teszi az egyenletes elindulást és az akadásmentes fokozatváltást menet közben. Kuplung híján sem üresjárat nem lenne az autónkban, de elindulni sem igazán tudnánk nélküle.

 


Működési elv alapján két fő kuplungtípust különböztetünk meg: a hidraulikus kuplungot, amely a folyadéksúrlódás elve alapján működik, illetve a mechanikus változatot, amely csúszás-súrlódás elvével.
Felépítése szerint a kuplung három fő részből áll: a kuplungszerkezetből, a kuplung tárcsából, valamint a kinyomócsapágyból. Működésképes kuplung esetén pedál benyomásakor a kuplungtárcsa eltávolodik a kuplung szerkezettől, és ezáltal a motor és a sebességváltó közötti kapcsolat megszakad. Ha az autónkban lévő kuplung elhasználódott, már nem képes megszakítani a kapcsolatot. Eleinte csak magasabb fokozatban nagyobb gáznál lehet legelőször érezni, hogy csúszik a kuplung, később már az alsóbb tartományokban is. Legvégső esetben az autó működésképtelenné válik.


Milyen gyakorisággal ajánlatos kuplungot cserélni?
A kuplungcsere időintervallumát sok tényező befolyásolja, de általánosságban elmondható, hogy egy kuplungnak 150-250 ezer km az élettartama. Ezt természetesen nagyban befolyásolja a vezetési stílusunk és az, hogy milyen körülmények között használjuk az autót. Míg a hosszú autópályán való vezetés kuplungkímélő, a városi dugóban való araszolás fokozottan igénybe veszi az alkatrészt.

A kuplungcsere egész pontosan három alkatrész a cseréjét jelenti: a kuplung szerkezetét, a tárcsáét és kinyomócsapágyét. A szerelési művelet során a váltót le kell venni, ami olykor, általában a típustól függően, akár 8 munkaórát is igénybe vehet. A hosszú és olykor bonyolult szerelési művelet miatt nem ajánlatos spórolásképp csak az egyik elemet cserélni, mert a kihagyott elem nagy valószínűséggel nem fogja kibírni a következő váltó levételig. Meghibásodás esetén tehát újra ki kell fizetni a többórás szerelés munkadíját.

A másik érv, ami a teljes csere mellett szól, hogy ha 15 ezer kilométeres éves futásteljesítménnyel számolunk, még a legkedvezőtlenebb városi vezetés mellett is minimum 10 év után kell csak ilyen jellegű nagyobb kiadásra számítanunk.
Nem érdemes tehát az egyes alkatrészelemeken spórolni, sőt határozottan megéri jó minőségű prémium kategóriás gyári alkatrészbe befektetni, mivel így további költségektől kímélhetjük meg magunkat.

A LUK prémium kategóriás kuplung szettek is ebbe a kategóriába tartoznak. A Schaeffler csoport gyártja őket sok más német márkával együtt. A folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően a Luk alkatrészek jó hírnévnek örvendenek mind a gyári beszállításnál mind az utángyártott piacon. A LUK BR 0241 kuplung szettek például, Ford és Volvo gépkocsikkal kompatibilisek. A készlet tartalmazza a központi kinyomót, a lendkereket, csavarkészletet és a kéttömegű lendkereket surlódó tárcsával. A szett vezetőcsapágyat nem tartalmaz. A nyomótárcsa innovatív szerkezete segíti az élettartam növelését.

 

 


  •  
 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER