A Hyundai igazi ritkaságot dobott piacra, amely még úgy is járhat, hogy az utolsó forró hátsójú, azaz hot hatch lesz. A szokásos remek garanciákkal.
Az erősnek tűnő előbbi mondat sajnos nem a hatáskeltés miatt lett leírva: tényleg ennyire helyzet van az élvezetesen használható autók terén. Az i20 N a Hyundai motorsport részlegének a terméke, szerencsére a munkájuk nem csak abból állt, hogy új légterelő készletet terveztek az autóra és a munka kész.
Az alapot az i20 jelentette, és az autó minden porcikáján látszik, érződik a beavatkozás. A futómű, fékek, motor és karosszéria is eltér az átlagos i20-ban használtaktól. A technikában történt változásokat pedig megtámogatták elég komoly elektronikai háttérrel. Ez így együtt, nagyon használható és szórakoztató egyveleget alkot. Az érdekes benne, hogy a hétköznapi használhatóság az megmaradt. Erre jó példa a rugózás, amely nem szuper kemény, pl. a gyerek oviba vitelekor nem érződik minden apró kavics a gerincünkben. Egy jó adag feszesség az megtalálható benne, de ezt még a szórakoztató kategóriának fel lehet fogni.
A hardver a gyakorlatban
A legérdekesebb és merészebb az összeállításban, hogy a nagyon jól kapcsolható hat sebességes kézi kapcsolású váltó mellé, lehet extraként választani a részlegesen önzáró differenciált. Az mLSD néven futó extrát mindenképpen érdemes berendelni a 8 millióba kerülő autóba, mert a Torsen rendszerű differenciálművet tartalmazó extra, olyan tapadást és semleges kanyarvételi tulajdonságokat biztosít, amit előtt fejet kell hajtani. A kb. 10 kilométeres próba közúton történt, így az autó határai közelébe sem jutottunk. Versenypályán lehet a legbiztonságosabban kipuhatolni az újdonság határait.
A lényeg, hogy kanyargós úton nagyon élvezetes vezetni az i20 N-t, jó a vigyorgásnak jó alapot a remekül tapadó gumik, futóművek, az aláfestést a gázelvételkor a durrogó kipufogó adja. Az autó kormány elég közvetlen, a motor pedig jól bírja a forgatást és szinte alap járat felett már jól húz. A kocsi vezetése jó szórakozás. Ez az az egyveleg, ami már szinte elérhetetlen lesz a közeljövőben.
A motor és váltó
Az 1,6 literes, turbófeltöltős motor került az i20N orrába, amit alaposan átdolgoztak az európai és koreai központ szakemberei. A változtatások érintették a kenéstől, hűtéstől kezdve a turbóig mindent. A végeredmény204 lóerő és 275 Nm, az utóbbit az elektronika egy rövid ideig fel tudja húzni 304 Nm-re is. A tengelykapcsoló is megerősítésre került, akár a hatsebességes váltó. Azért ez nagy figyelem a mechanikus részeken, mert rajt programmal is felszerelték az autót. És ennél talán fontosabb, hogy öt éves, kilométer korlátozás nélküli garanciát biztosítanak rá. A biztosított menetteljesítmények, élmények mellett, ez a legnagyobb aduja a Hyundai i20 N-nek.
Összegzés
A Hyundai i20 N, a mindennapokban használható sportos kisautó, aminek alig akad konkurense. A 8 millióért már elvihető kis méregzsákhoz feltétlen rendeljék meg a részlegesen önzáródifferenciált. Az autó 204 lóereje, 6,4 másodperces százra gyorsulást, és 230 km/órás végsebességet biztosít. Aki szeretne pályanapokra járni vele, az a beállításokban talál egyéni módot is, ami eltárolható. A sportos kiskocsi nem csak jól bírja, de egyenesen kéri az ilyen típusú igénybevételt, mert rengeteget tesztelték a Nürburgringen. Erre bizonyíték a remek garanciája is.
Benedek Attila, MT
Hozzászólások